Pyhän Hengen virka

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.


Pyhän Hengen virka

ViestiKirjoittaja weha » 26 Loka 2008, 09:53

"Sielunvihollinen on loputtomien kysymyksien mestari ja "onko Jumala todella sanonut niin".

Tottakai uskovaiset opettaa, että vain yksin Jeesus on uskon kohde ja hänessä yksin on syntien anteeksiantamus. On myös niin, että Jumala vanhurskauttaa omansa vain seurakuntansa kautta. Seurakunta on se äiti, joka synnyttää lapsia Jumalalle, kuten myös Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa.

Joh.20:21. "Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät".

22. "Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt".

Eli se on Pyhän Hengen virka, joka ihmisestä tekee Jumalan lapsen. Pelkkä sananvirka, ei sitä saa aikaan:

2.kor.3:6. "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi".

Ison katekismuksen kolmas uskonkohta:
"Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että sen käsittävät; omistavat ja siinä riippuvat ja siinä pysyvät.
Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi tulla Herran Kristuksen luo"
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Elisa » 06 Marras 2008, 09:29

Apostolien teot:
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.

Johanneksen evankeliumi:
16:8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion
Elisa
 

Re: Pyhän Hengen virka

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Marras 2008, 12:23

Wehan viestiin voin yhtyä täysin. Elisan viestistä jäin miettimään, että haluatko sanoa viestillä jotain? Oliko Pyhä Henki opetuslapsissa jo ennen helluntaita ja helluntaina se vuodatettiin näkyvänä merkkinä? Vai olivatko opetuslapset tyystin ilman Pyhää Henkeä ennen helluntaita? Nuo lainatut raamatunkohdat ovat sinänsä ihan oikein.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Pyhän Hengen virka

ViestiKirjoittaja weha » 19 Marras 2008, 22:18

O.M kirjoitti:Wehan viestiin voin yhtyä täysin. Elisan viestistä jäin miettimään, että haluatko sanoa viestillä jotain? Oliko Pyhä Henki opetuslapsissa jo ennen helluntaita ja helluntaina se vuodatettiin näkyvänä merkkinä? Vai olivatko opetuslapset tyystin ilman Pyhää Henkeä ennen helluntaita? Nuo lainatut raamatunkohdat ovat sinänsä ihan oikein.


Elisan viestistä aistin opin, että Pyhä Henki olisi tullut vasta kun helluntaina?

Mutta ilman muuta kallistun O.M ensimmäiseen vaihtoehtoon ja siihen, että jo vanhassatestamentissa Jumalan lapsissa oli Pyhä Henki.

Jo Daavid rukoili, ettei Jumala ottaisi häneltä Pyhää Henkeä:

Ps.51:13. "Älä heitä minua pois kasvois edestä, ja älä minulta ota pois sinun Pyhää Henkeäs".
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Re: Pyhän Hengen virka

ViestiKirjoittaja O.M » 20 Marras 2008, 10:57

weha kirjoitti:ilman muuta kallistun O.M ensimmäiseen vaihtoehtoon ja siihen, että jo vanhassatestamentissa Jumalan lapsissa oli Pyhä Henki.

Jo Daavid rukoili, ettei Jumala ottaisi häneltä Pyhää Henkeä:

Ps.51:13. "Älä heitä minua pois kasvois edestä, ja älä minulta ota pois sinun Pyhää Henkeäs".


Noin olen ymmärtänyt itsekin. Asia vaikuttaa äkkiseltään Raamatun valossa vähän ristiriitaiselta, koska on yksi kohta, jossa sanotaan, ettei Pyhä Henki ollut saapuvilla.

Joh. 7:
"39 (Mutta sen hän sanoi siitä hengestä, jonka niiden piti saaman, jotka uskovat hänen päällensä; sillä ei Pyhä Henki vielä silloin saapuvilla ollut, ettei Jesus ollut vielä kirkastettu.)"

--> Ymmärtäisin tuon niin, että toki Pyhä Henki oli uskovaisilla ihmisillä jo tuolloin, mutta hivenen eri merkityksessä kuin helluntain tapahtumien jälkeen. Jeesus käski lähetyskäskyssään opetuslapsiaan saarnaamaan parannusta ja syntien anteeksiantamusta kaikille kansoille alkaen Jerusalemista (Luuk. 24:47). Tämän julkisen toiminnan Jeesus määräsi alkamaan, kunnes Pyhä Henki tulisi (Luuk. 24:49).

Luuk. 24:
"46 Ja sanoi heille: niin on kirjoitettu, ja niin tuli Kristuksen kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä,
47 Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.
48 Mutta te olette näiden todistajat.
49 Ja katso, minä lähetän minun Isäni lupauksen teidän päällenne. Mutta te olkaat Jerusalemissa siihenasti kuin te puetetaan voimalla korkeudesta."


Vanhan liiton aikana Pyhä Henki vaikutti lupauksen henkenä, uudessa liitossa sovituksen henkenä. Vanhan liiton aikana Pyhä Henki vaikutti lähinnä Jumalan omaisuuskansan, israelilaisten keskuudessa, kun taas helluntaista lähtien aloitettiin Jerusalemissa kaikkien kansojen tekeminen Jeesuksen opetuslapsiksi. Pyhän Hengen vuodattaminen on ymmärtääkseni ainutkertainen tapahtuma.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja nuusku » 20 Marras 2008, 11:20

Tuostakin taidettiin puhua täällä joskus pari vuotta sitten. Mahtaakohan vanha keskustelu olla tallella. Itse oon kans kuullut, että opetuslapsilla on aina ollut Pyhä Henki, mutta kuitenkin olen myös kuullut (tai lukenut joistain kristillisyyden kirjoista muistaakseni), että joissain tilanteissa ennen helluntaita "Pyhä Henki ei vielä ollut avaamassa opetuslasten ymmärrystä" (ei aivan noin mutta suunnilleen), ja siitäkin on sanottu, että ne päivät, montako päivää nyt olikaan kun opetuslapset olivat lukkojen takana piilossa, että ne olisivat olleet maailmanhistoriassa ne päivät, jolloin evankeliumia ei saarnattu tai että sitä ei ollut mahdollista saarnata koska Pyhää Henkeä ei olisi ollut 'saapuvilla'. Joskus taas kuulin lyhyen kommentin, että opetuslapsilla on aina ollut Pyhä Henki, mutta vasta helluntaina he saivat "Pyhän Hengen voiman", en tiedä mitä kommentin esittäjä tarkoitti ko. tiedolla, koska en kysynyt siitä sen enempää.

Itse olen vissiin ajatellut vaan jotenkin, että varsinaisesti Jumalan kolmas persoona aloitti voimallisen toimintansa vasta helluntaina, eli oli sitä ennen jotenkin taka-alalla tai tuli esille vain joissain yksittäisissä tilanteissa (käsittääkseni esim. Pyhä Henki johdatti ne kaksi vanhaa ihmistä jo Jeesus-lapsen tykö silloin ensimmäisen joulun jälkeen, joten kylllä Pyhä Henki teki työtä jo silloinkin), mutta nythän kun Jumalan toinen persoona on pysyvästi taivaassa Isän oikialla puolella, eikä tule sieltä alas ennen viimeistä päivää, niin Jumalan seurakunta on 'kokonaan' Pyhän Hengen kontolla, tai jotenkin noin olen sitä sitten fundeerannut.

Tuollaisisissa pohdinnoissa tulee varmaankin lukuisia asiavirheitä, joten varmaan O.M. ja Weha ja te muut viksummat ihmiset sitten oiotte karkeimmat väärin ymmärrykset.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja O.M » 20 Marras 2008, 13:01

Minusta Nuuskun pohdinnat ovat ihan oikeita. Viisaudestani tämän asian suhteen en ole varma: Raamattua lukiessa hämmennyin huomatessani ensi kertaa ristiriidan, että miten on mahdollista, että Pyhä Henki ei ollut saapuvilla ja kuitenkin oli. Siitä, oliko opetuslapsilla Pyhä Henki jo ennen helluntaita, on käsittääkseni ollut kiistaa vl:ten ja isoesikoisten kesken. Vl:ten mukaan oli, isoesikoisten mukaan ei. Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa, sanoo Raamattu. Jos opetuslapset olivat uskomassa, heillä oli Pyhä Henki. Elisan mielipidettä asiaan kysyin juuri sen vuoksi, että halusin tietää jotain hänen vakaumuksestaan.

nuusku kirjoitti:Itse oon kans kuullut, että opetuslapsilla on aina ollut Pyhä Henki, mutta kuitenkin olen myös kuullut (tai lukenut joistain kristillisyyden kirjoista muistaakseni), että joissain tilanteissa ennen helluntaita "Pyhä Henki ei vielä ollut avaamassa opetuslasten ymmärrystä" (ei aivan noin mutta suunnilleen), ja siitäkin on sanottu, että ne päivät, montako päivää nyt olikaan kun opetuslapset olivat lukkojen takana piilossa, että ne olisivat olleet maailmanhistoriassa ne päivät, jolloin evankeliumia ei saarnattu tai että sitä ei ollut mahdollista saarnata koska Pyhää Henkeä ei olisi ollut 'saapuvilla'. Joskus taas kuulin lyhyen kommentin, että opetuslapsilla on aina ollut Pyhä Henki, mutta vasta helluntaina he saivat "Pyhän Hengen voiman", en tiedä mitä kommentin esittäjä tarkoitti ko. tiedolla, koska en kysynyt siitä sen enempää.


Voisiko asiaa ajatella niin, että apostoleissa kyllä oli Pyhä Henki, mutta Pyhä Henki pimitti heiltä tarvittavan määrän ymmärrystä ja voiman ihmetekoihin helluntaihin saakka, jotta kaikki tapahtuisi Jumalan ennaltamääräämässä järjestyksessä? Kun Jeesus käveli Emmauksen tiellä Kleopaksen ja erään toisen opetuslapsensa kanssa, Pyhä Henki sulki heidän silmänsä tuntemasta häntä. Kun he viimein tunsivat Jeesuksen (Luuk. 23:31), hän katosi heidän näkyvistään. Samoin voisi ajatella, että Pyhä Henki avasi opetuslapsillekin uusia näköaloja helluntaina, kun vuodatettiin voima korkeudesta.
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 21 Marras 2008, 10:50, muokattu yhteensä 1 kerran
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Marras 2008, 15:37

O.M kirjoitti:Samoin voisi ajatella, että Pyhä Henki avasi opetuslapsillekin uusia näköaloja helluntaina, kun vuodatettiin voima korkeudesta.

Ennen muuta he saivat voiman ja rohkeuden saarnata julkisesti, kun Jumalan säätämä aika siihen oli koittanut.
Siitä taustaa vastaan voimme muistaa, miten arkoina he pakenivat, kun Jeesus oli vangittu. Muuten tämän tietäminen ei ole kovin tärkeää, vaikka pohdinta on mielenkiintoista ja sopivaakin, kunhan emme ala pohdinnoilla uskoa kuivaamaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Munkki » 20 Marras 2008, 20:01

On kyllä meikäläiselle liian vaikea aihe, mutta tulipa tuosta O:M:n viimeisestä pohdinnasta mieleen Ef.1:13 Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne. Olisko jotenni niin , että opetuslapsilla oli ennen helluntaita sydämessään Jumalan lapseudesta kertova Pyhä Henki kuin sinettinä so. varmistuksena siitä kenen oma sinetin kantaja on. Helluntaina Pyhä Henki tuli sitten voimana ja antoi taitoja odottavaa tehtävää varten ja ylitse vuotavasti kuin "öljy Aaronin partaan". (Ps.133:2)
Munkki
 

ViestiKirjoittaja O.M » 21 Marras 2008, 10:35

Taavetti kirjoitti:Ennen muuta he saivat voiman ja rohkeuden saarnata julkisesti, kun Jumalan säätämä aika siihen oli koittanut.
Siitä taustaa vastaan voimme muistaa, miten arkoina he pakenivat, kun Jeesus oli vangittu. Muuten tämän tietäminen ei ole kovin tärkeää, vaikka pohdinta on mielenkiintoista ja sopivaakin, kunhan emme ala pohdinnoilla uskoa kuivaamaan.


Ko. raamatunkohdilla ei tosiaan pidä alkaa uskoaan kuivattaa, mutta koska ristiriita ainakin näennäisenä Jumalan sanassa on olemassa, se on otettava Jumalan sanana. Voima saarnata evankeliumia julkisesti lienee oleellisimpia asioita.

Munkki kirjoitti:On kyllä meikäläiselle liian vaikea aihe, mutta tulipa tuosta O:M:n viimeisestä pohdinnasta mieleen Ef.1:13 Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne. Olisko jotenni niin , että opetuslapsilla oli ennen helluntaita sydämessään Jumalan lapseudesta kertova Pyhä Henki kuin sinettinä so. varmistuksena siitä kenen oma sinetin kantaja on. Helluntaina Pyhä Henki tuli sitten voimana ja antoi taitoja odottavaa tehtävää varten ja ylitse vuotavasti kuin "öljy Aaronin partaan". (Ps.133:2)


Vaikuttaa oikealle selitykselle. Pyhä Henki voi avata ja sulkea suun.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Marras 2008, 11:05

Matteus 16 Bibliasta:
17 Ja Jesus vastaten sanoi hänelle: autuas olet sinä, Simon Jonan poika! sillä ei liha eikä veri ilmoittanut sitä sinulle, vaan Isäni, joka on taivaissa.

Uudesta kirkkoraamatusta:
17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. [Matt. 11:27; Gal. 1:15,16]

Näistä viitatuista kohdista ensin Matteus 11:

27 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa. [Matt. 28:18; Joh. 13:3, 17:2 | Joh. 1:18, 7:28,29]
Voitte itse etsiä Galatalaiskirjeen kohdan, siinä kerrotaan samasta asiasta. Näissä ei suoraan ole puhuttu Pyhästä Hengestä, mutta ei tarvitse suurta tulkintaa, kun sen ymmärtää olevan vaikuttimena.

Sitten muistuu mieleeni, miten Jeesus teki lähetystyötä, eli lähetti eläessään 70 opetuslasta kahden ryhmissä saarnaamaan. Sen Jeesus teki julkisen toimintansa aikana, eikä Hän varmaankaan olisi hengettömiä lähettänyt, siis saarnaajia ilman Pyhää Henkeä. Kun ajattelemme lähetettyjen lukumäärää, siinä on 12 apostolin lisäksi enemmän muita. Tässä yhteydessä sopii huomata, että myös Juudas Iskariot taisi olla lähetettyjen joukossa. Juudaksestahan evankeliumit kertovat, että saatana meni häneen vasta siinä vaiheessa, kun hän oli kauppansa papiston kanssa tehnyt, tarkkaan sanoen muistaakseni vasta Jeesuksen antaman kastetun palan ja ensimmäisen ehtoollisen jälkeen.

Lähetysmatkan jälkeisistä tapahtumista on kertonut evankelista Luukas meidänkin luettavaksemme. Korostan muutamia erityisesti tähän aiheeseen vastausta antavia kohtia.

Luukas 10
14 Kuitenkin Tyrolle ja Sidonille pitää huokiampi tuomiolle oleman kuin teille.
15 Ja sinä Kapernaum, joka olet taivaasen asti korotettu, sinä pitää hamaan helvettiin alas sysättämän.
16 Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.
17 Niin ne seitsemänkymmentä palasivat ilolla, sanoen: Herra, perkeleetkin ovat sinun nimes kautta meidän allemme annetut.
18 Niin hän sanoi heille: minä näin saatanan taivaasta lankeevan niinkuin pitkäisen tulen.
19 Katso, minä annan teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vaihollisen voimaa, ja ei teitä mikään ole vahingoitseva,
20 Kuitenkin älkäät siitä iloitko, että henget teidän allenne annetaan; vaan iloitkaat paremmin, että teidän nimenne ovat kirjoitetut taivaissa.

21 Sillä hetkellä riemuitsi Jesus hengessä ja sanoi: minä kiitän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, ettäs nämät salasit viisailta ja toimellisilta, ja olet ne ilmoittanut pienille : tosin, Isä, niin oli sinun hyvä tahtos.
22 Kaikki ovat minulle annetut Isältäni: ja ei tiedä kenkään, kuka on Poika, vaan Isä: ja kuka on Isä, vaan Poika ja kelle Poika tahtoo ilmoittaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 22 Marras 2008, 19:30

Taavetti kirjoitti:Matteus 16 Bibliasta:
17 Ja Jesus vastaten sanoi hänelle: autuas olet sinä, Simon Jonan poika! sillä ei liha eikä veri ilmoittanut sitä sinulle, vaan Isäni, joka on taivaissa.
- - Jeesus teki lähetystyötä, eli lähetti eläessään 70 opetuslasta kahden ryhmissä saarnaamaan. Sen Jeesus teki julkisen toimintansa aikana, eikä Hän varmaankaan olisi hengettömiä lähettänyt, siis saarnaajia ilman Pyhää Henkeä. - -

- - 16 Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.


Korostin Taavetin lainauksista joitakin kohtia. Simon Pietarille ei ilmoittanut liha eikä veri, vaan Isä eli Isän (ja Pojan) Pyhä Henki hänessä, että Jeesus on Jumalan Poika. Samoin Jeesus toteaa lähettämilleen 70 opetuslapselle, että jos he opetuslapsia kuulevat, he kuulevat itse Jeesusta. Se ei olisi mahdollista, jos Jeesuksen Henki ei olisi ollut heidän kanssaan. Samoin hän jatkaa, että jos joku ylenkatsoo Pojan, ylenkatsoo samalla myös itse Isän. Tästä voidaan vetää suora johtopäätös, että Henki lähtee yhtä lailla Pojasta kuin Isästäkin. Nuo kohdat todistavat, että opetuslapsilla oli Pyhä Henki jo ennen helluntaita.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 22 Marras 2008, 21:50

Athanasiuksen uskon tunnustuksessa se sanotaan aivan selvästi: Pyhä Henki on Isästä ja Pojasta, ei tehty, eikä luotu, eikä syntynyt, vaan heistä lähtevä.

Foorumimme etusivun linkistä pääsee suoraan lukemaan Svebeliuksen katekismuksen nettiversiota, sieltä lainasin alun kolmannen uskonkappaleen selityksestä:


KOLMAS USKONKAPPALE
Pyhästä hengestä ja pyhittämisestä

69. Kuka on Pyhä Henki?
Vastaus: Hän on kolmas persoona Jumaluuden olemisessa, joka Isästä ja Pojasta iankaikkisesti käy ulos.
Joh. 15:26. Koska Lohduttaja tulee, jonka minä teille Isältä lähetän, totuuden Henki, joka Isästä ulos käy, se on minusta todistava.
Gal. 4:6. Jumala lähetti Poikansa Hengen teidän sydämiinne.

Nämäkin kertovat, että Pyhä Henki lähtee sekä Isästä, että Pojasta, mutta mistä löydämme Pojan (Jeesuksen) tänä päivänä?

Jeesus itse lupasi asua ja vaikuttaa omissaan maailman loppuun asti.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 20 Syys 2010, 10:27

Matt.16:18. Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.
19. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

Luther kirjoittaa "Avaimet" kirjassaan, että tuo on väärää opetusta, että ensin päästettäisiin taivaassa ja sitten vasta maan päällä:

"Kristus ei sano: mitä minä sidon ja päästän taivaassa, se on teidänkin sidottava ja päästettävä maan päällä, kuten harha-avaimen opettajat uskottelevat. Koska saisimme tietää, mitä Jumala sitoo tai päästää taivaassa?

Emme koskaan, ja niin muodoin avaimet olisivat turhat, eikä niistä olisi mitään hyötyä.

Vaan näin hän sanoo: kun te sidotte ja päästätte maan päällä, niin tahdon minä samalla sitoa ja päästää taivaassa. Mitä te sidotte ja päästätte (sanon minä), sitä en minä tahdo enää sitoa enkä päästää, vaan se on oleva sidottu ja päästetty ilman minun sitomistani ja päästämistäni; minun ja teidän tekonne on oleva yksi ja sama teko, eikä kaksi eri tekoa; minun ja teidän avaimenne ovat yhdet ja samat avaimet, eivät kaksi eri avainta. Näin Kristus velvoittaa ja sitoo itsensä meidän työhömme."

Tuon todistaa oikeaksi myös seuraava kohta: Luuk.15:7. Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.

Eli samanaikaisesti iloitaan taivaassa...

...Koska se (päästösana) lausutaan ihmisten kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana sanasta, joka on maanpäällä, ja niin töllistetään ylös taivasta kohti...juuri ne samat avaimet, jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikäänkuin hän sanoisi: Mitä töllistelet taivaalle ja sieltä etsit avaimiani? etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maanpäälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne ne olen pannut. Pietarin suu on minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sitomisensa, on minun sitomiseni, hänen päästämisensä on minun päästämiseni...Minä katson vain sitä mitä Pietari sitoo ja päästää, sihen minä pitäydyn. Älä anna johtaa itseäsi harhaan tuon Farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itseänsä, nimittäin kuinka muka ihminen voisi antaa syntejä anteeksi. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisäistä anteeksiantamusta. (Luther kirjasta "Avaimista" v.1530).
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 24 Syys 2010, 09:01

Lutherin uskoontulo


Merle D’Aubigné, Histoire de la Réformation du seizième siécle (1500-luvun uskonpuhdistuksen historia):

... Staupitzin jättäessä Erfurtin oli uusi päivä noussut Lutherille.

Työ ei ollut kuitenkaan päätetty. Päällikön sijainen oli valmistellut sitä. Jumala salli halvemman työaseen täyttää sen. Nuoren augustiinolaismunkin omatunto ei ollut vielä päässyt lepoon. Hänen ruumiinsa uupui lopulta sielun ponnistuksista ja jännityksestä. Häntä kohtasi tauti, joka vei hänet haudan partaalle. Hän oli silloin toista vuottansa luostarissa. Kaikki hänen entiset tuskansa ja kauhistuksensa heräsivät jälleen kuoleman lähetessä. Ajatus hänen omasta saastaisuudestaan ja Jumalan pyhyydestä hätyytti uudestaan hänen sieluansa.

Eräänä päivänä hänen ollessaan epätoivon murtamana, astui vanha munkki hänen kammioonsa ja lausui hänelle muutamia lohduttavia sanoja. Luther avasi hänelle sydämensä ja ilmoitti vavisuttavat pelkonsa. Kunnianarvoisa vanhus ei kyennyt, kuten Staupitz, seuraamaan tätä sielua kaikissa sen epäilyksissä, mutta hän osasi uskontunnustuksensa ja oli siitä löytänyt lohdutuksen sielulleen. Hän käytti siis nuoreen veljeen samaa lääkettä.

- - - Vanha munkki luki hurskaalla yksinkertaisuudella kappaleen: “Minä uskon syntien anteeksi saamisen.” Nämä yksinkertaiset sanat ratkaisevalla hetkellä lämpimästi lausuttuina vuodattivat suurta lohdutusta Lutherin sieluun. “Minä uskon”, toisti hän kohta tuskavuoteeltaan itselleen, “minä uskon syntien anteeksi saamisen”. “Ah”, sanoi munkki, “ei ole kylliksi uskoa, että Daavid ja Pietari ovat saaneet syntinsä anteeksi, sen uskovat perkeleetkin. Jumalan käsky on, että uskomme meidänkin syntiemme olevan meille anteeksiannetut”. Kuinka suloiselta tämä käsky kuulostikaan Luther-raukan korvissa. “Kuulepa, mitä pyhä Bernhard sanoo puheessansa Marian ilmestyksestä”, lisäsi vanha veli, “Pyhän Hengen todistus sydämessäsi on: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.”

Tässä tuokiossa osui totuuden valo Erfurtin nuoren munkin sydämeen. Armon sana oli lausuttu ja hän oli sen uskonut. Hän lakkasi koettamasta ansaita autuutta ja antautui luottamuksella Jumalan armolle Jeesuksessa Kristuksessa.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 14 Maalis 2011, 22:55

nuusku kirjoitti:Tuostakin taidettiin puhua täällä joskus pari vuotta sitten. Mahtaakohan vanha keskustelu olla tallella. Itse oon kans kuullut, että opetuslapsilla on aina ollut Pyhä Henki, mutta kuitenkin olen myös kuullut (tai lukenut joistain kristillisyyden kirjoista muistaakseni), että joissain tilanteissa ennen helluntaita "Pyhä Henki ei vielä ollut avaamassa opetuslasten ymmärrystä" (ei aivan noin mutta suunnilleen), ja siitäkin on sanottu, että ne päivät, montako päivää nyt olikaan kun opetuslapset olivat lukkojen takana piilossa, että ne olisivat olleet maailmanhistoriassa ne päivät, jolloin evankeliumia ei saarnattu tai että sitä ei ollut mahdollista saarnata koska Pyhää Henkeä ei olisi ollut 'saapuvilla'. Joskus taas kuulin lyhyen kommentin, että opetuslapsilla on aina ollut Pyhä Henki, mutta vasta helluntaina he saivat "Pyhän Hengen voiman", en tiedä mitä kommentin esittäjä tarkoitti ko. tiedolla, koska en kysynyt siitä sen enempää.



Itse olen vissiin ajatellut vaan jotenkin, että varsinaisesti Jumalan kolmas persoona aloitti voimallisen toimintansa vasta helluntaina, eli oli sitä ennen jotenkin taka-alalla tai tuli esille vain joissain yksittäisissä tilanteissa (käsittääkseni esim. Pyhä Henki johdatti ne kaksi vanhaa ihmistä jo Jeesus-lapsen tykö silloin ensimmäisen joulun jälkeen, joten kylllä Pyhä Henki teki työtä jo silloinkin), mutta nythän kun Jumalan toinen persoona on pysyvästi taivaassa Isän oikialla puolella, eikä tule sieltä alas ennen viimeistä päivää, niin Jumalan seurakunta on 'kokonaan' Pyhän Hengen kontolla, tai jotenkin noin olen sitä sitten fundeerannut.

Tuollaisisissa pohdinnoissa tulee varmaankin lukuisia asiavirheitä, joten varmaan O.M. ja Weha ja te muut viksummat ihmiset sitten oiotte karkeimmat väärin ymmärrykset.






Olen aina ymärtänyt, että opetuslapsilla ja ennen uskoneilla oli Pyhä Henki, niin kuin meidän ajallamme.

Olen minäkin ajatellut näitä samoja Raamatun kohtia mitä ne tarkoittavat. Ymmärrän niin, että Kun Jeesus lähetti opetuslapsensa maailmaan evankeliumia saarnaamaan , koska Hän itse lähti taivaaseen. Hän antoi näkyvästi vallan ja voiman antaa syntejä anteeksi ja täytti opetuslapset Pyhän Hengen voimalla tähän tehtävään.

Siksi tämä Pyhän Hengen vuodatus on kirjoitettu Raamattuun muistiin, että me tämänkin ajan ihmiset tiedämme minkä vallan Jeesus antoi omille opetuslapsilleen jakaa sukupolvesta toiseen , jotka Häntä rakastavat.
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

ViestiKirjoittaja hepa » 15 Maalis 2011, 12:31

Hebrealaiskirjeessä näkyy olevan selitetty vanhan liiton ja uuden liiton pyhän hengen virasta

Hepr. 9:6 Mutta kuin ne näin asetetut olivat, menivät papit aina siihen ensimäiseen majaan ja toimittivat jumalanpalveluksen;
7 Vaan toiseen meni ainoasti ylimmäinen pappi kerran vuodessa yksinänsä, ei ilman verta, jonka hän uhrasi omainsa ja kansan rikosten edestä:

8 Jolla Pyhä Henki ilmoitti, ettei pyhityksen tietä niinkauvan julistettu, kuin se entinen maja seisoo,
9 Joka sillä ajalla oli esikuva
, jossa lahjat ja uhrit uhrattiin, jotka ei voineet omantunnon perään täydelliseksi tehdä sitä, joka jumalanpalvelusta teki.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu


Paluu Uskonvanhurskaus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa