Parannus

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.


Yksi usko:

ViestiKirjoittaja weha » 05 Syys 2008, 22:55

Yksi usko
Näin on seurakunnassa opetettu: Raamattu puhuu vain yhdenlaisesta oikeasta uskosta ja opetuksesta. Tämä tietysti tarkoittaa, että oikeata uskoa ja opetusta on Raamatussa vain yhdenlaista, eli Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla ja yhdellä paikkakunnalla on vain yksi Jumalan seurakunta, jossa uskovaisilla on sama mieli ja ajatus. Pyhä Henki on rakkauden Henki ja johtaa omansa aina yhteen. Kaikki muut olisi sitten vääriä uskoja ja vääriä profeettoja.
Näihin asioihin laitan joitain kohtia Raamatusta.
1.kor.1:10. ”Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa”. Tässä puhutaan selvästi yhdenlaisesta opetuksesta. Sama jatkuu:

apt.2:42. ”Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa”.

Kielletään näin hengellinen yhteys:
Room.16: 17. ”Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä.
18. Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet”.

Tiit.3:10. "Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
11. Tietäen, että senkaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niinkuin se, joka itsensä tuominnut on".

On vain siis yksi Paimen ja yksi lauma:1.Tes.1:6. ”Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan”

Joh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä…
16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.


Hänen (Jeesuksen) omilla on sitten valta Jeesukselta antaa syntejä anteeksi:Joh.20:21. ”Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt”.

Matt.18:15. ”Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
16. Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina. 18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa”.

Näin sitten Jumala vanhurskauttaa omansa vain seurakuntansa, eli Jumalan valtakunnan kautta. Mielestäni tästä oikein hyvänä esimerkkinä käy Korneliuksen parannus apt.10 ja otan, jonkin muunkin kohdan tähän:
apt.10:43. ”Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.
44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat”.

Tuossakin kohden Jumalan vanhurskaus siirtyi uskosta uskoon, sillä näin sanotaan:Room.1:17. ”Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta”.

Toinen hyvä kohta, kertoo Etiopialaisesta hoviherrasta, joka teki pitkän pyhiinvaellusmatkan Jerusalemiin,
ei saanut Pyhää Henkeä rukoilemalla, eikä Raamattua lukemalla, niin kuin erilaiset hengellisyydet väittävät. Hänhän myös totesi: apt.8:31.
”Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata? Ja hän rukoili Philippusta, että hän tulis ja istuis hänen kanssansa”…
35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta.
36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?
37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.
38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.
39. Mutta kuin he vedestä astuivat ylös, tempasi Herran Henki Philippuksen, ja ei kamaripalvelia häntä enään nähnyt, vaan meni iloiten tietänsä myöten.

Ei sanan virka, vaan Pyhän Hengen virka, uudestisynnyttää katuvan:
2.kor.3:6.” Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
7. Mutta jos sillä viralla, joka puustavin kautta kuolettaa ja kiviin kuvattu oli, oli senkaltainen kirkkaus, niin ettei Israelin lapset taitaneet katsoa Moseksen kasvoihin, hänen kasvoinsa kirkkauden tähden, joka kuitenkin katoo:
8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?”

Näinhän se Jeesuskin taisi julistaa, että : ”Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” (Mark.1:15).

Matt.6:33. ”Vaan etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan”.

Myös kertomus tuhlaajapojan parannuksesta on selvä:Luuk.15: 20.” Ja hän nousi ja tuli isänsä tykö. Mutta kuin hän vielä taampana oli, näki hänen isänsä hänen, ja armahti hänen päällensä, ja juosten lankesi hänen kaulaansa, ja suuta antoi hänen. 21. Mutta poika sanoi hänelle: isä, minä olen syntiä tehnyt taivasta vastaan ja sinun edessäs, ja en ole mahdollinen tästedes sinun pojakses kutsuttaa.
22. Niin sanoi isä palvelioillensa: tuokaat tänne ne parhaat vaatteet, ja pukekaat hänen yllensä, ja antakaat sormus hänen käteensä, ja kengät hänen jalkoihinsa,
23. Ja tuokaat syötetty vasikka, ja tappakaat se, ja syökäämme ja riemuitkaamme;
24. Sillä tämä minun poikani oli kuollut, ja virkosi jälleen: hän oli kadonnut, ja on taas löydetty; ja rupesivat riemuitsemaan”.

Sauluksen/Paavalin parannus on myös selkeä, sillä tässä hän alkoi näkemään ja sai sanan mukaisesti vasta tässä myös Pyhän Hengen:
apt.9: 17. ”Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin”.

Sitten oli ne Samarialaiset apt.8-luvussa. Samarialaisten usko oli kaksiosainen, eli he uskoivat Philippuksen julistuksen ja Simon noitaa. He eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä, vaikka olivat kastettuja. vasta kun apostolit laittoivat kädet heidän päälleen, saivat he Pyhän Hengen: 15. Jotka, kuin he sinne tulivat alas, rukoilivat niiden edestä, että he olisivat saaneet Pyhän Hengen;
16. (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
17. Niin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
18. Mutta kuin Simon näki, että apostolien kätten päälle-panemisen kautta Pyhä Henki annettiin, taritsi hän heille rahaa,
19. Sanoen: antakaat minullekin se voima, että kenenkä päälle minä käteni panen, se sais Pyhän Hengen.
20. Vaan Pietari sanoi hänelle: sinun rahas olkoon sinun kanssas kadotuksessa, että Jumalan lahjan luulet rahoilla ostettavan.
21. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tässä sanassa; sillä ei sinun sydämes ole oikia Jumalan edessä.

Näin myös esim.( Jes.6:1-7; 2 Sam.12:1-14) 2.kor.5:18. ”Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.
1. Mutta me niinkuin apulaiset neuvomme teitä, ettette Jumalan armoa hukkaan ottaisi”.

Tässä joitain kohtia lyhesti.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Re: Yksi usko:

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Syys 2008, 13:36

Hyviä raamatunkohtia ja pohdintoja Wehalta. Tuntuu mukavalta havaita, että olet palannut takaisin Raamatun ja Pyhän Hengen oppilaaksi. :)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja weha » 07 Syys 2008, 15:36

Nämä ovat ihan seuroissa opetettuja asioita, eikä se ole yhtään sen kummempaa viisautta minun puoleltani.

Mutta nämä asiat vain on Raamatussa, ja se ratkaisee asian, eikä sille mitään voi, vaikkei se miellyttäisikään kaikkia.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 11 Syys 2008, 19:04

Matt.7:15. "Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet".

On tämäkin vakava kohta, kun varoitetaan vääristä, joilla on lampaan vaatteet, eli esiintyy ihan siis jopa uskovaisenakin.
Seuraava jaekkin kertoo paljon:
16. Heidän hedelmistänsä te tunnette heidät: hakeeko joku viinamarjoja orjantappuroista, taikka fikunia ohdakkeista?
Kohta sanoo, että hedelmistä heidät tunnetaan. Tässä puhutaan asianyhteyden mukaan, ei niinkään elämän hedelmistä vaan opin hedelmiä. Jos opettaja ei kanna puhtaan opetuksen hedelmiä, hän on väärä profeetta. Pyhä Paavalikin sanoo, että vaikka enkeli taivaasta julistaisi toisin, hän olkoot kirottu olkoot (Gal.1:18).

Jeesus siis sanoo, että hedelmistä tunnetaan väärät.

2.Piet.2:1. "Niin oli myös vääriä prophetaita kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsellensä nopian kadotuksen,
2. Ja moni noudattaa heidän kadotustansa, joiden kautta totuuden tie pilkataan".
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Parannus

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Marras 2008, 10:12

On tullut mieleeni katsoa, mitä erikseen Raamattu kirjoittaa parannuksesta, sen jälkeen sitä, miten sitä on muistitiedon mukaan kristillisyydessä käsitetty ja opetettu. Ensimmäiseksi katsoin mitä aiheesta on kirjoitettu uusimmassa Raamatun käännöksessä, eli mitä kääntäjät ovat siitä alkukielestä löytäneet, etsin myös Biblian suomennoksista, että voisimme vertailla, onko niissä eroja ja millaisia.

Löytyi 3 jaetta Raamattu 1992 tekstistä.

Hepr. 6:1
Älkäämme siis enää viipykö Kristuksen opin alkeissa, vaan edetkäämme täyteen tietoon. Emme voi uudestaan laskea perustusta ja opettaa sellaisia asioita kuin parannus kuolemaan johtavista teoista, usko Jumalaan,

Ilm. 3:3
Muista, kuinka kuulit sanan ja otit sen vastaan, tarkkaa sitä ja tee parannus. Ellet ole hereillä, minä tulen kuin varas, yllätän sinut hetkellä, jota et aavista. [Mark. 13:33; 1. Tess. 5:2; 2. Piet. 3:10]

Ilm. 3:19
Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi! [Hepr. 12:6]

Bibliasta löytyi useampi jae, kaikki nekin uuden testamentin puolelta. Vanhassa Testamentissa ja minin paikoin uudessakin, aihetta on varmasti käsitelty erilaisin termein, suoranaiset parannus sanan ilmaisevat paikat eivät suinkaan ole ainoita aihetta käsitteleviä.

Löytyi 10 jaetta Biblia 1776 tekstistä.

Matt. 3:2
Ja sanoi: tehkäät parannus; sillä taivaan valtakunta on lähestynyt.

Matt. 4:17
Siitä ajasta rupesi Jesus saarnaamaan ja sanomaan: tehtäät parannus; sillä taivaan valtakunta lähestyi.

Mark. 1:15
Ja sanoi: aika on täytetty, ja Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi.

Ap. t. 2:38
Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap. t. 3:19
Niin tehkäät parannus ja palatkaat, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, kuin virvoittamisen ajat tulevat Herran kasvoin edestä,

Ap. t. 8:22
Sentähden tee parannus sinun pahuudestas, ja rukoile Jumalaa, että sydämes ajatukset sinulle anteeksi annettaisiin.

Ilm. 2:5
Muista siis, kusta lankesit pois, ja tee parannus, ja tee niitä ensimäisiä töitä; vaan jos ei, niin minä tulen sinulle pian ja syöksen kynttiläjalkas pois sialtansa, ellet sinä tee parannusta.

Ilm. 2:16
Tee parannus; vaan jos ei, niin minä tulen sinulle pian, ja tappelen heidän kanssansa minun suuni miekalla.

Ilm. 3:3
Niin ajattele siis, kuinka sinä saanut ja kuullut olet, ja pidä se, ja tee parannus. Ellet sinä siis valvo, niin minä tulen sinun päälles niinkuin varas, ja et sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päälles tulen.

Ilm. 3:19
Joita minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus.

Saattaisi olla kiintoisaa verrata, mitä lainattujen jakeiden läheisyydessä on muuta kirjoitettu, siis millaisesta ympäristöstä ne on lainattu, ja miten niitä on kristillisyydessämme sovellettu uskovaisen elämään. Tällä kerralla jätän sen kuitenkin tekemättä, mutta myöhemmin, kenties...
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Parannus

ViestiKirjoittaja O.M » 25 Marras 2008, 10:44

Lisää löytyy, jos hakiessa pätkäisee parannus-sanan poikki *-merkillä, esim. parannu*. Parannus, kreikaksi μετανοια (metanoia). Raamatussa ihmiset hakivat parannusta (toimivaa hoitoa) sairauksiinsa ja toisaalta myös hengelliseen hätäänsä. Jos parantuu, saa parannuksen vaivaansa, oli se sitten ruumiillista, sielullista tai hengellistä. Hengellisessä mielessä parannus on mielenmuutos, joka tapahtuu elävän sanan kuulossa, kun Jumala lahjoittaa ihmiselle uskon. Jumala siis parantaa ihmisen elävällä sanalla.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Marras 2008, 11:21

En viitsinyt käyttää sanan katkaisua, koska arvelin saavani sillä kovin runsaasti lainattavia kohtia. Niitä tuli tarpeeksi kokonaisella sanallakin, yllätys sen sijaan oli, ettei niitä löytynyt ainoaakaan Vanhan Testamentin puolelta, ero Biblian ja uuden käännöksen lukujen välillä oli myös yllätys. Enemmän eroja löytyy, jos aletaan tutkimaan vaikka vain edellä lainaamieni kohtien tekstiympäristöä.
Jatkan kuitenkin tavallaan avauksena, kertomalla sitä, mitä olen kristillisyydessä oppinut parannuksesta eri käsiteinä ja eri tilanteissa. Tavallisesti puhutaan parannuksena tapahtumaa, kun uskosta osattomalle julistetaan hänen haluamansa synninpäästö. Se onkin tärkein tapahtuma ihmisen elämässä, jota parannuksen armon saanut usein kiitollisena muistelee. Se ei kuitenkaan ole ainoa tapahtuma, josta on kristillisyydessämme käytetty parannuksen nimeä.

Pääsyä sisälle Jumalan valtakuntaan, sitä todellista parannusta seuraa luterilaisen opetuksen mukaan elämän parannus, synnistä ja huonoista opituista tavoista luopuminen. Sekin tapahtuu ainakin kahdella tavalla, varsinaisena ulkonaisen elämän muutoksena, jonka huomaa usein sivullinenkin, ja jota monet uskosta osattomat pitävät tärkeimpänä parannuksena. Ovatpa monet käsittäneet, ettei muuta parannusta tarvitakaan, kuin paheellisen elämän siistiminen ja hyvien töiden tekeminen. Monet ovat sitä yrittäneet ja havainneet, ettei se onnistukaan ihmisen omin voimin. Sen sijaan todellisen parannuksen armon saatuaan ovat todenneet, että Jumalan antamalla voimalla ja ymmärryksellä se on mahdollista.

Toinen muoto elämän parannuksessa, ja samalla kolmas parannuksen muoto on se, josta käytetään myös rippi nimitystä. Huomattavalta osalta käsityksemme siitä on kerrottu esimerkiksi Svebeliuksen katekismukseksi sanotussa tunnustuskirjan koosteessa, jonne on linkki foorumimme etusivun sivupaneelissa. Lisään rippiä koskevaan kohtaan linkin tähän.Myöhemmin yritän kertoa, mitä olen kuullut ja muuten oppinut asiasta toisilta uskovaisilta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 02 Joulu 2008, 15:51

Taavetti kirjoitti:- - Tavallisesti puhutaan parannuksena tapahtumaa, kun uskosta osattomalle julistetaan hänen haluamansa synninpäästö. Se onkin tärkein tapahtuma ihmisen elämässä, jota parannuksen armon saanut usein kiitollisena muistelee. Se ei kuitenkaan ole ainoa tapahtuma, josta on kristillisyydessämme käytetty parannuksen nimeä.
- -
Toinen muoto elämän parannuksessa, ja samalla kolmas parannuksen muoto on se, josta käytetään myös rippi nimitystä. - -


Tuli mieleeni, että ripistä sanotaan yleensä, että silloin tehdään parannusta (huom. partitiivi), kun taas jos joku tekee parannuksen (akkusatiivi), hän yleensä on ollut epäuskoinen. Rippi on uskovaisia varten tarkoitettu armoetu, kun taas parannuksessa tullaan ahtaasta portista sisälle Jumalan valtakuntaan. Parannus ja rippi on määritelty Augsburgin tunnustuksessa peräkkäin:

"XI Rippi
Ripistä seurakuntamme opettavat, että yksityinen synninpäästö tulee säilyttää seurakunnissa, vaikka kaikkien syntien luetteleminen ripissä ei ole välttämätöntä. Se on näet psalmin mukaan mahdotontakin: "Erhetykset (Ps. 19:13) kuka ymmärtää?"
XII Parannus
Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. - -"


Taavetti kirjoitti:Pääsyä sisälle Jumalan valtakuntaan, sitä todellista parannusta seuraa luterilaisen opetuksen mukaan elämän parannus, synnistä ja huonoista opituista tavoista luopuminen. - -


Lienee kyse juuri tuosta, läpi elämän jatkuvasta, Pyhän Hengen voimalla tapahtuvasta elämän parannuksesta, kun Luther kirjoittaa Vähässä katekismuksessa, miten vanhan ihmisen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa kuoltava:

"Se (KASTE) merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana."
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Parannus

ViestiKirjoittaja hepa » 28 Tammi 2014, 19:56

Parannus = kääntyminen = täyskäännös = palaaminen siihen mistä lähti, eli lapsuuden uskoon josta on kuollut pois syntien ja ylitsekäymisten tähden.

Kol. 2:13
Ja on teidät hänen kanssansa eläväksi tehnyt, kuin te synnissä kuolleet olitte, ja teidän lihanne esinahassa, ja on meille kaikki synnit anteeksi antanut.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu


Paluu Uskonvanhurskaus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron