weha kirjoitti:Ymmärrän nyt asian paremmin, kuin osaan selittää
On hyvä kun Jeesuksen nimeä pidetään yllä ja saamme toimia kirkon suojissa ja tavoitamme ihmisiä. Saa olla tästä kiitollinen.
Tuli tuommoinen kohta mieleen: Fil.1:18. "Mutta ei sillä väliä! Minä iloitsen siitäkin, kunhan Kristusta vain kaikin tavoin julistetaan, oli tarkoitus vilpitön tai ei".
Eli kysymyksessä on ns. hengellinen esivalta, joka on pitänyt jonkinlaista moraalia kansan keskuudessa. Tästä tulee erottaa todellinen Jumalan valtakunta.
Jeesus toimi ja kunnioitti synagogaa ja julisti: Samoin apostolit, niin kauan kuin voivat, julistivat siellä. Luther halusi myös puhdistaa katollista kirkkoa sisältäpäin, mutta kun ei enää saanut, hänet työnnettiin pois.
Tähän tapaan ymmärrän.
1992: 1.Piet.3 kirjoitti:19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa,
kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin.
Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä,
vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Martti Luther: Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 1-7, s.412 kirjoitti:Tämä kauhea rangaistus näyttää järkyttäneen apostoli Pietaria puhumaan
melkein kiihkon vallassa sellaisia sanoja, joita emme tänäkään päivänä
kykene ymmärtämään. Näinhän hän sanoo: "Kristus tehtiin eläväksi
hengessä, hän saarnasi hengessä tullen niille, jotka muinoin eivät
olleet kuuliaisia silloin kun odotettiin Jumalan kärsivällisyyttä
Nooan päivinä ja rakennettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan
sielua, pelastuivat veden kautta" (1.Piet,3:18) jne.
Todella ihmeellinen arvio ja miltei kiihkeä sana, jonka tämä apostolille
kauhea näky on saanut purkamaan ilmoille. Onhan Pietari näillä sanoillaan
laatinut eteensä tavallaan epäuskoisen maailman, jolle Kristus
kuoltuaan on kuolemansa jälkeen saarnannut. Jos tämä on ollut
juuri näin, kuka voi epäillä sitä, että Kristus on noiden vankeina
olevien luo tuonut myös Mooseksen ja profeetat muuttaakseen epäuskoisen
maailman uudeksi ja uskovaksi? Sensuuntaisilta kuulostavat todellakin
Pietarin sanat, vaikka minä en kylläkään niistä lausuisi mitään.
Edelleen on ehkä niin, että se maailma, josta hän sanoo, etteivät he
olleet kuuliaiset (incredulus mundus) tarkoita jumalattomia sanan hal-
veksijoita, näistähän on varmaa, että heidät tuomittiin, jos heidät
yllätettiin synneissään. Siksi maailma, joka ei ollut kuuliainen, hänen
suussaan näyttää tarkoittavan lapsia ja muita, joita heidän yksinkertai-
suutensa esti uskomasta, sikäli kuin maailman pahennus ei ole vuolaan
virran tavoin heitä nielaissut ja syössyt heitä suin päin samaan peri-
katoon niin että vain kahdeksan sielua pelastui.
Emmehän tiedä, miten tämä on tapahtunut, mutta sen tiedämme, että
Jumala on ihmeellinen teoissansa ja kaikkivaltias. Siispä se, joka elä-
vänä saarnasi eläville, kykeni myös kuolleena saarnaamaan kuolleille.
Kaikki, mitä on olemassa, kuulee häntä, tajuaa ja koskettaa, vaikka
ihmiselle ei ole mahdollista tätä käsittää. Tämä onkin meille vain
kunniaksi, vaikka pyhissä kirjoituksissa onkin joitakin salaisuuksia.
Apostoleilla on ollut myös yksilöllisiä ilmoituksia, joista pitkään
väitteleminen on röyhkeää ja typerää.
Taavetti kirjoitti:Tässä nyt menee kaksi eri asiaa onnellisesti rinnakkain, mutta menköön. Kopioin pätkän vuona 1923 painetusta katekismuksesta, johon Havaksen teksti osittain perustunee.
3, Mitenkä vesi voi vaikuttaa näin suuria asioita?
Vesi tosin ei niitä vaikuta, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, jausko, joka veteen yhdistetyn Jumalan sanan uskoo; sillä vesi ilman Jumalan sanaa on paljas vesi, eikä kaste, mutta Jumalan saan kanssa yhdistettynä on se kaste, se on armorikas elämän vesi ja uudestisyntymisen peso Pyhässä Hengessä, niinkuin apostoli Paavali kirjeessän Tiitukselle kolmannessa luvussa sanoo:
Hän pelasti meisät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uusistuksen kautta, jonka Hän runsaasti vuodatti meihin meidän vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, jotta me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma.
Kuten monessa muussakin, jää tähän väkisellä myös väärän tulkinnan mahdollisuus. Ei anneta sen häiritä uskoamme.
Taavetti kirjoitti:Kasteen armolahja
Ne hengellisissä asioissa askartelevat ihmiset, jotka jumalisuuden varjolla pyytelevät itselleen laumaa, antavat kasteelle aivan liian suuren merkityksen. He kiintyvät pintapuolisiin, opillisiin kaavailuihin vain siksi, että koko heidän hurskautensa pysähtyy muotoihin ja oppilauseisiin, mutta sisällinen elämä ja kilvoitus Kristuksessa, parannuksessa ja uskossa, jää heille vieraaksi. Näin sen tähden, että parannuksen ja uskon tie on tunnetusti kaita. Sen sijaan kristillisyyden ytimen käsittäneet, Pyhän Hengen kuljettamat kristityt ovat valmiit sydämestään yhtymään veljemme Paavalin sanoihin: "Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan." (1. Kor.17): Vaikka tämä suuri Herran apostoli syvästi tunsikin kasteen siunauksen, ei hän kuitenkaan antanut sille millään tavalla keskeistä asemaa opetuksessansa. Näin on asianlaita yhä siellä, missä parannussaarna ja sovituksen sana pidetään Jumalan valtakunnan työn oleellisempana asiana. Elävä kristillisyys ei ole milloinkaan eksynyt yliarvioimaan kastetta.
ME pidämme tinkimättömästi kiinni siitä, että yksin kaste ei takaa kuolemattoman ihmissielun pelastusta. Puhumme rohkeasti luterilaisen tunnustuksemme mukaisesti kasteen armosta luopuneista ihmisistä. Jumala on kylläkin kasteeseen liittämistään armolupauksistansa luja. Siksi emme mielellämme käytä puheenpartta "kasteenliiton rikkomisesta," mutta tottelemattomuutensa vuoksi uskonsa ja uskonelämänsä menettänyt, kastettu syntinen, on varmasti myös kasteen siunauksesta osaton.
Uskotonta tuhlaajalasta ei autuuta se, että hänet on kerran kastettu. Kaikkien kastettujen autuaiksi julistaminen on sitä kaikkein inhottavinta nukutussaarnaa, jolla paatuneita, tahrituin omintunnoin, synnissä ja jatkuvassa synnin rakkaudessa vaeltavia, kalliisti lunastettuja sieluja tuuditellaan kohti onnetonta iankaikkisuutta, ja jolla alkava omatunnon herätys rikkiviisain sanan kääntein tukahdutetaan. Voi niitä, jotka tällä tavoin menetellen ovat vieroittaneet kansamme lapsia elävästä evankeliumista, parannussaarnasta ja syntien anteeksiantamuksesta, sekä sisäisestä uskonkilvoituksesta Kristuksessa. Olisi vihdoinkin korkea aika tajuta, mihin tuollainen, opillisesti ehkä hyvinkin johdonmukaiselta kuulostava viisastelu johtaa!
Uskovaiselle ihmiselle kaste sen sijaan on yksi ihanimpia Herramme suomia armolahjoja. Se on sitä niille kasteen armon ilmapiirissä kasvatetuille kristittyjen kotien lapsille, jotka eivät koskaan ole tohtineet uskoansa kieltää, vaan ovat vuodesta vuoteen, jokapäiväisessä katumuksessa ja
parannuksessa, puhdasta omaatuntoa säilyttäen, uskossansa varttuneet, ja yhä tietoisemmin ja tietoisemmin turvautuneet kasteen Herran täydelliseen sovintotekoon ja syntien anteeksiantamukseen Hänen veressänsä. Tällaiset, nk. lapsuuden kristityt iloitsevat kiitollisina siitä, että heidät jo avuttomina pienokaisina, pyhässä kasteenpesossa liitettiin lujin lupauksin Jumalan armotalouden piiriin. Heistä tuntuu sanomattoman hyvältä, että kaste on heille jatkuvasti uskon kautta armorikas elämänvesi, uudestisyntymisen peso Pyhässä Hengessä. Kasteen virvoittava armo, aivan kuin kristallinkirkas virta, huuhtoo heidän kiusattuja sydämiänsä. Kasteen, ja siihen liittyvän lunastusarmon uskossa muisteleminen on todellakin kuin Nooan vesi, joka kantaa kristityn elämänpurtta kohti ikuista rauhan tyventä.
KASTEEN siunaus aukenee valtavana, myös niille armosta langenneille tuhlaajalapsille, jotka sovintosaarnan uskomisessa ja parannuksessa kokevat Jumalan valtakunnasta kääntymisen ihmeen: He palajavat silloin luopumuksestansa juuri kasteen armoon. Kristuksen veren voima on puhdistanut heidät jälleen siihen autuaaseen tilaan, joka heillä kerran, kastettuina pienokaisina oli. Hekin muistelevat syvästi kiitollisina kasteenpesoansa, joka ei heille uskottomuuden vuosina mitään merkinnyt, mutta joka nyt on samanlainen autuuden pantti, kuin Herran pyhä ehtoollinenkin, luja, näkyvään aineeseen yhdistetty vakuutus siitä, että armon virta on todellakin pyyhkinyt synnit pois, ja siitä, että me kokonaiset syntiset olemme todella pukeutuneet Kristukseen ja Hänen vanhurskauteensa.
MUTTA kasteemme muisteleminen on meille uskossa kilvoitteleville vain yksi Herramme säätämä tuki monien muiden joukossa. Uskoamme vahvistaa myös Raamatusta lukemamme sana, kuulemamme yleinen evankeliumin saarna, ripissä julistettu yksityinen synninpäästö ja Kristuksen ruumiin ja veren vastaanottaminen alttarin sakramentissa, ehtoollisen leivässä ja viinissä. Yksikään näistä armoneuvoista ei jouda tien oheen monien vihollisten piirittämän kristityn elämässä. Me tarvitsemme ne kipeästi kaikki, sillä kamppailumme turmionvaltoja vastaan on tukahduttavan kuuma.
Meillä ei ole myöskään aikaa, eikä varaa nostaa ainuttakaan näistä yksipuoliseen valta-asemaan niin, että muut jäävät varjoon, ja niin että jotakin näistä kiivaasti muiden kustannuksella tehostaessamme, kylvämme opillisin väittelyin riitaa ympärillemme. On syytä vakavasti pelätä, että vastakiivailijat eivät elä kasteen armosta ja kasteen todellisesta armosta, vaan viipyvät itsekkäitä, tarkoin verhotuita tarkoitusperiään ajaessaan kristinuskon pintakysymyksissä, kuolettavassa oikeaoppisuuden kirjaimessa.
KIITOS, HERRA, kaikista suomistasi armoneuvoista, joilla Sinä vahvistat lastesi heikkoa uskoa, ja joilla Sinä tuet meitä näännyttävässä kilvoituksessamme, murheenlaakson läpi taivaan kotiin vievällä autuuden tiellä. Kiitos siitä, että me ahdistetut uskovaisesi saamme jatkuvasti muistella kastettamme, ja vaeltaa kasteen armon kantamina Sinun ikuiseen, ja täydelliseen rauhaasi!
Helsingissä 20.7.1940
Väinö Havas
Siionin Lähetyslehti no. 8/1940
Päivämies 10.4.1974)
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa