O.M kirjoitti: Jos kerran uskoo asiaansa, silloin voi vapaasti turvata Raamatun sanaan seurakuntaa vastaan, kuten Lutherkin teki. Raamatusta ei toki löydy tukea uskoontulolle rukouksessa, uskoontulolle Raamattua tai hengellisiä kirjoituksia lukien, uskoontulolle yksinäisyydessä, ehkäisylle, homostelulle, naispappeudelle, eronneiden uudelleen vihkimiselle, epäuskoisen aviopuolison ottamiselle, epäuskoisten hengelliselle tervehtimiselle, pilkkaajien seurassa istumiselle, juopottelulle, pahentamiselle jne.
Room. 8:
"13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää."
Osa yllä kuvatuista asioista taitaa olla kiistatta luterilaisen opin mukaisia, osaan liittyy usein sellaista tulkintaa, josta luterilaisuudessa eikä edes vanhoillislestadiolaisuudessa vallitse yksimielisyyttä. Mutta olen samaa mieltä, että Raamatun sanan valossa niitä tulee tutkia. En tosin välttämättä koe, että siinä pitäisi olla mikään iso vastakkainasettelu seurakunnan kanssa. Jos kokee itselleen tärkeäksi jonkin e.m. asioista tai muista meikäläisyyden konventioista, on vain hyvä, että sitä lähtee tutkistelemaan ja keskustelemaan.
Juuri sitähän esimerkiksi viime kuukausien mediakeskustelu onkin pääsääntöisesti ollut.
Tuo roomalaiskirjeen kohta on hyvä. Varmaankin Paavali siinä miettii tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. Mutta eiköhän hän siinä kuitenkin mieti erityisesti uskovaisen ja epäuskoisen eroa, sitä uskooko ja omistaako Pyhän Hengen vai eikö usko ja eikö omista. Teot ovat Hengen hedelmiä sitten, mutta juuri tässä järjestyksessä. Teot seuraavat uskoa. Tekemiset tai tekemättä jättämiset eivät sinänsä kadota, mutta voivat kyllä johtaa ihmisen eroon Jumalasta, eli siis syntiin.
Vain muutamaa jaetta aiemmin tuota lainaamaasi kohtaa ovat nuo kuuluisat sanat "Sitä hyvää, mitä minä tahdon... jne". Roomalaiskirjeen rinnakkaiskirjeessä Paavali myös muistelee "hurjaa nuoruuttaan" ja tekojen korostamistaan "Menin juutalaisuudessa pitemmälle kuin useimmat ikätoverini ja kiivailin isiltä perittyjen opetusten puolesta. Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä"