Synnit anteeksi kysymys, taas

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.


ViestiKirjoittaja j-prevert » 08 Maalis 2009, 14:41

Nepheg kirjoitti:
Muuten j-prevert, tässä yksilökeskeisessä ajassa eläessämme meidän pitäisi muistaa, että mikäli omat ajatuksemme alkavat kovin paljon erota seurakunnan ajatuksista, niin epäselviä asioita kannattaisi kysellä muilta uskovilta.
Vaara sille, että yksi ihminen eksyy, on paljon suurempi kuin että Jumalan valtakunta eksyy.

Minä nimittäin en tunne yhtään "vanhoillislestadiolaista ekumeenikkoa".
Tunnen Vanhoillislestadiolaisia ja sitten niitä jotka eivät ole Vanhoillislestadiolaisia.



Tuosta olen ihan samaa mieltä. Jopa niin, että Jumalan valtakunta itsessään ei eksy tai joudu perikatoon koskaan. Senhän Jumala on meille luvannut, ja siihen ainakin itse haluan uskoa.

Se ei tietenkään tarkoita, etteikö esimerkiksi vuosikokous, PMS, seurakuntailta, puhujainkokous tms voisi tehdä myös virheellisiä kannanottoja. Mutta sellaista ei kai kukaan toivottavasti väitäkään.

Aikamme on kieltämättä yksilökeskeistä ja tuo ohjeesi on mielestäni hyvä ja oikea. Seurakunnasta puhuttaessa pitää kuitenkin erottaa (niin kuin varmaan teetkin) maallinen organisaatio ja pyhä Kristuksen seurakunta. Se, että monet uskovaiset ovat jostakin asiasta jotakin mieltä ei tee tuosta kannasta pyhää ja oikeaa. Mutta varmasti sellaista näkemystä kannattaa kuunnella vakavasti.

Vanhoillislestadiolainen ekumeenikko ei ole minusta mitenkään mahdoton ajatus. Riippuu tietysti siitä, mitä ekumeenikolla ymmärretään. Jos joskus liikut Helsingissä, voin tarjota vaikkapa ry:llä pullakaffet ja esitellä sinut muutamalle vl-ekumeenikolla.

PS: Menee jo vähän sivuun ketjusta, mutta aloin maistella tuota kirjoittamaasi kohtaa:

mutta silti Jumalan valtakunnan raja on selvä

Kertokaapa joku, joka olette tähän perehtyneet syvällisemmin, mitä tästä oikeastaan pitäisi ajatella. Raamattua, Lutheria ja vaikkapa K Hulkkoa/A Pietilää lukiessa (esim Kukistumaton valtakunta, SRK, -65) tulee itselleni mieleen, että tuo raja on pikemminkin salattu. Ei se toki ole epäselvä. Hädän hetkellä ja uskon kautta sen kyllä ymmärtää. Ja on lupa tuntea uskon iloa ja pelastusvarmuutta. Mutta kun alkaa itse vetää rajaa siihen, ketkä eivät ole rajan sisällä, ei se olekaan niin selvää. Jos käy vaikka SRK:n webbisivuilla lukemassa meikäläisyyden opin mukaisen seurakunnan määritelmän, niin ei se nyt kovin konkreettinen ole.

En nyt kaiva sitä tähän sanatarkasti, mutta jotenkinhan se menee niin, että seurakunta on pyhien yhteys, jossa evankeliumi puhtaana saarnataan ja sakramentit oikein toimitetaan.

Minusta määritelmä kuulostaa viisaalta ja armolliselta. On helppo sanoa, että noin juuri omalla ry:lläni uskotaan ja opetetaan. Mutta jos sen yrittää kääntää toisinpäin, eli siihen, että ketkä EIVÄT kuulu tuohon seurakuntaan, niin kyllä ainakin itselläni nousee aikamoinen arkuus.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö esimerkiksi syntiä saisi ja pitäisikin saarnata synniksi.
j-prevert
 

ViestiKirjoittaja nuusku » 08 Maalis 2009, 14:52

Pyrin yhä pidättäytymään pidemmästä analyysistä, mutta satuin lukemaan Hesekielin kirjan 23. luvun. Mielestäni se kertoo ekumeniasta. Suosittelen lukemaan sieltä, kuinka hirvittävä asia ekumenia on.

Pyydän myös tuoda muistoon, kuinka siitä sanotaan ,että Jumalan lapsi epäilee sitä, pääsenkö minä perille, ja tämä on tavallaan elävän lapsen tuntomerkki. Mutta sitten jos on toisenlaisia epäilyksiä, niitä, onko tämä se ainoa oikea usko, niin silloin on kuin "akana, joita tuuli hajottaa". On siis kahdenlaisia epäilyksiä, joista ensimmäiset tavallaan hyviä mutta jälkimmäiset erittäin vaarallisia. Niihinkin voi uskovainen joutua, mutta jos ne pesiytyvät päähän, niitäkin saa nimeltä pyytää anteeksi.

Olisi mielenkiintoista jos foorumin vakaat kristityt laittaisivat vielä joitain muita ekumeniaan liittyvä Raamatun kohtia, jos sellaisia nyt olisi mielessä. Kirjoitin tämän lyhyeksi yrittämäni kommentin lähinnä siksi, että mielenkiinnolla lueskelen, jos näistä jotain keskustellaan.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Moinas » 08 Maalis 2009, 15:26

Miksi viestini poistettiin? Eikö tällä foorumilla saa arvostella toisten kirjoituksia? O.M:n teksti oli täysin asiaton, siinä käydän henkilöön ja kiroillaan. Minusta se pitää voida sanoa. En ymmärrä miten esim. v-sanan käyttö täällä jollakin vastaa henkeen.
Moinas
tutustunut
 
Viestit: 35
Liittynyt: 25 Helmi 2009, 21:13

ViestiKirjoittaja O.M » 08 Maalis 2009, 15:40

Kaikille ketjun lukijoille:

Luin viestejäni tänään uudelleen ja minun pakko myöntää, että niitä kirjoittaessa on vanne kiristänyt vähän liikaa. Sinänsä asioista asioina olen kirjoittanut aivan oikein, mutta kielenkäyttöni on ollut rumaa ja asiatonta. Siinä on ollut myös lihan käsivartta mukana.

Pyydän kaikilta rumia sanojani anteeksi.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja nuusku » 08 Maalis 2009, 15:46

Samassa veneessä ollaan, veli rakas.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Moinas » 08 Maalis 2009, 15:52

Hieno ele. Minäkin pahoittelen tuossa yllä esitäämääni hieman kovaa palautetta. Tämä netti näyttäisi olevan vähän hankala paikka vakavalle keskustelulle. Mielestäni yhteentörmäämisiä tulee helpommin kuin kasvotusten jostakin syystä.
Moinas
tutustunut
 
Viestit: 35
Liittynyt: 25 Helmi 2009, 21:13

ViestiKirjoittaja O.M » 08 Maalis 2009, 16:03

Bono kirjoitti:Varmaan sinun sitten täytyy saada toimia, miten haluat. Yritetään me muut keskustella niin, että homma toimisi "yhteiseksi rakennukseksi".


Mielestäni sinun viestisi ovat rakentavia, jos tavoitteena on edistää yhteiskristillisyyttä/allianssikristillisyyttä/ekumeniaa. Mielestäni ne todella rakentavat sitä päämäärää. Sen sijaan viestisi eivät mielestäni rakenna, jos tavoitteena on taistella tämän ajan sielunvihollisen houkutuksia ja ekumenian henkivaltaa vastaan.

Miksikö otin Jeesuksen rumat sanat pohdittaviksi? Siksi, että oleellisinta eivät ehkä ole ulkonaiset sanat, vaan se sieluntila, jolla sanat sanat sanotaan tai kirjoitetaan. Jeesuksen toiminta osoittaa mielestäni sen, että rumiakin sanoja voi käyttää tekemättä syntiä. Toki minä itse varmasti teen todella helposti syntiä, jos käytän rumia sanoja, kuten Jeesus itse opettaa:

Matt. 5:
"22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."

j-prevert kirjoitti:Kertokaapa joku, joka olette tähän perehtyneet syvällisemmin, mitä tästä oikeastaan pitäisi ajatella. Raamattua, Lutheria ja vaikkapa K Hulkkoa/A Pietilää lukiessa (esim Kukistumaton valtakunta, SRK, -65) tulee itselleni mieleen, että tuo raja on pikemminkin salattu. Ei se toki ole epäselvä. Hädän hetkellä ja uskon kautta sen kyllä ymmärtää. Ja on lupa tuntea uskon iloa ja pelastusvarmuutta. Mutta kun alkaa itse vetää rajaa siihen, ketkä eivät ole rajan sisällä, ei se olekaan niin selvää. Jos käy vaikka SRK:n webbisivuilla lukemassa meikäläisyyden opin mukaisen seurakunnan määritelmän, niin ei se nyt kovin konkreettinen ole.


Minulle se raja kulkee Hengen yhteydessä. Uskon tuntevani oikean paimenen äänen (Joh. 10:4) ja korvassani särähtää Hyvän Paimenen jäljittely (Joh. 10:5). Kyse ei ole siis mistään älyä vaativasta ominaisuudesta, sillä Jumala järjestänyt elävän uskon niin, ettei tyhmäkään tieltä eksy (Jes. 35:8). Sataprosenttisen varma en ole arvioistani (enhän ole Jumala, joka näkee sydämeen), mutta esim. sinussa en vain tunnista samaa Henkeä ja samaa uskonymmärrystä kuin esim. monissa vlfoorumilaisissa tai livenä vanhoillislestadiolaisissa ystävissäni. Tuomitsemaan en kuitenkaan ala, vaan kehotan sinuakin vain uskomaan evankeliumin kohdallesi, kun sitä kuulet. Muuta keinoa ei nytkään voi löytää.

Joh. 10:
"4 Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5 Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä."


Jes. 35:
"8 Siinä myös pitää matka ja tie oleman, joka pitää pyhäksi tieksi kutsuttaman, ettei kenkään saastainen sitä vaeltaisi, ja se pitää heidän edessänsä oleman; jota käydään, niin ettei tyhmäkään eksy."

j-prevert kirjoitti:Anteeksi raflaavalta kuulostava kysymys, mutta mikä ekumeniassa on niin pahaa?

Koko termihän on meikäläisyydessä toisinaan kai mielletty jonkinlaiseksi "hengelliseksi huoruudeksi", jossa luovutaan syystä tai toisesta oikean kristillisen opin olennaisista osista.

Mutta eihän se välttämättä sitä ole. Jos uskonnontunneilta jotakin muistan, niin sanan etymologiahan on sekä vanha että monisyinen, ja sanan suomenkielisiä merkityksiä on useita.


Olet oikeassa, että ekumenia-sana on monimerkityksinen. Yksi sen merkitys on käsitys, että elävä usko ylittää kirkkokuntien rajat. Siinä suhteessa jopa vanhoillislestadiolaisuus on ekumeenista, koska vl:ia on aina ollut jonkin verran myös ortodokseissa. Kun minä kritisoin ekumeniaa, en kritisoi ekumenia-sanan kaikkia merkityksiä. Kritisoin sitä ekumeenista käsitystä, jossa katsotaan ihminen uskovaiseksi huolimatta siitä, että hän ajattelee lukemattomista opillisista kysymyksistä eri tavoin kuin itse. Sitä on kutsuttu myös yhteis- ja allianssikristillisyydeksi. Sille ekumenia-sanan merkitykselle olen pahoin allerginen.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jemima-Ankka » 08 Maalis 2009, 16:06

Miun puolest kaikki on ihan ookoo rakas OM. Jatkamme nollatilanteesta.

Sen verran kaikille tiedoksi, etten ole enkä edes yritä esittää olevani kaikilta osin ns virallisen vl-opetuksen kannattaja. Se kans tiedoksi, että meikäläisyydessä on kanssani samoilla linjoilla olevia sekä rivi-veeälliä, että pappeja, kuinka paljon niit sitten on, sitä en osaa sanoa, mutta ei ihan vähääkään.

Siionissamme tunnetaan/tiedetään miut ja vielä (toistaiseksi) mua on siedetty ihan tällaisenani. Sitähän en tiedä, kuinka kauan tilanteeni voi jatkua tällaisena, itselle meinaa tulla kynnyskysymykseksi tuo selvittämättömiin hoitokokouksiin suhtautuminen (tosin aika moni puhveli jo myöntää ne kamaliksi ja vääriksi) ja myöskin hoitokokouksista juontuvat lieveilmiöt, joista yks on "veljen vartiointi". Siinä, missä Raamatussa kehoitetaan pitämään rakkaus, meikäläisyydessä kehoitetaan vahtimaan, vartioimaan, nuhtelemaan ja yhteisöstä poissulkemaan. Tosin nykyään ei niin helposti lemppasta, mut periaatteessa se on mahdollista.

Joka tapauksessa, E.Reinikaisen sanoin "Raamattu on ainut ja ylin auktoriteetti vanhoillislestadiolaisessa opetuksessa ja kaikki asiat tulee perustua siihen" (vap muist). Eli miunki puheet/kirjoitukset tulee arvostella Raamatun valossa, eikä minkään muun. Olen erehtyväinen, häilyväinen ja aikamoinen tuuliviiri luonteeltani, joten varmasti paljon puuttuvaisia kirjoitukseni ovat. Lisäksi olen kärsimätön keskustelija, joten en jaksa paneutua kovin pedanttiin argumentointiin, kuten esim OM, jolle kiitos siitä.

On myös muita asioita, miksi olen lähes mahdoton keskustelukumppani. Olen kokenut liikkeessämme henkistä ja hengellistä väkivaltaa ja aina jos olen haistavinani sellaista (joskus aiheettakin), joko pakenen tai lyön asiat läskiksi. Jonkinmoisia suojautumiskeinoja.

Näillä eväillä miun on kuitenki pärjättävä, pyydän teiltä etukäteistä anteeksiantoa ja kärsivällistä mieltä.
Jemima-Ankka
 

ViestiKirjoittaja j-prevert » 08 Maalis 2009, 16:55

O.M kirjoitti:

Minulle se raja kulkee Hengen yhteydessä. Uskon tuntevani oikean paimenen äänen (Joh. 10:4) ja korvassani särähtää Hyvän Paimenen jäljittely (Joh. 10:5). Kyse ei ole siis mistään älyä vaativasta ominaisuudesta, sillä Jumala järjestänyt elävän uskon niin, ettei tyhmäkään tieltä eksy (Jes. 35:8). Sataprosenttisen varma en ole arvioistani (enhän ole Jumala, joka näkee sydämeen), mutta esim. sinussa en vain tunnista samaa Henkeä ja samaa uskonymmärrystä kuin esim. monissa vlfoorumilaisissa tai livenä vanhoillislestadiolaisissa ystävissäni. Tuomitsemaan en kuitenkaan ala, vaan kehotan sinuakin vain uskomaan evankeliumin kohdallesi, kun sitä kuulet. Muuta keinoa ei nytkään voi löytää.

Joh. 10:
"4 Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5 Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä."


Jes. 35:
"8 Siinä myös pitää matka ja tie oleman, joka pitää pyhäksi tieksi kutsuttaman, ettei kenkään saastainen sitä vaeltaisi, ja se pitää heidän edessänsä oleman; jota käydään, niin ettei tyhmäkään eksy."

j-prevert kirjoitti:Anteeksi raflaavalta kuulostava kysymys, mutta mikä ekumeniassa on niin pahaa?

Koko termihän on meikäläisyydessä toisinaan kai mielletty jonkinlaiseksi "hengelliseksi huoruudeksi", jossa luovutaan syystä tai toisesta oikean kristillisen opin olennaisista osista.

Mutta eihän se välttämättä sitä ole. Jos uskonnontunneilta jotakin muistan, niin sanan etymologiahan on sekä vanha että monisyinen, ja sanan suomenkielisiä merkityksiä on useita.


Olet oikeassa, että ekumenia-sana on monimerkityksinen. Yksi sen merkitys on käsitys, että elävä usko ylittää kirkkokuntien rajat. Siinä suhteessa jopa vanhoillislestadiolaisuus on ekumeenista, koska vl:ia on aina ollut jonkin verran myös ortodokseissa. Kun minä kritisoin ekumeniaa, en kritisoi ekumenia-sanan kaikkia merkityksiä. Kritisoin sitä ekumeenista käsitystä, jossa katsotaan ihminen uskovaiseksi huolimatta siitä, että hän ajattelee lukemattomista opillisista kysymyksistä eri tavoin kuin itse. Sitä on kutsuttu myös yhteis- ja allianssikristillisyydeksi. Sille ekumenia-sanan merkitykselle olen pahoin allerginen.


(Kerrankin) olen jotakuinkin samaa mieltä. Vai olisko se niin, että keskustelemalla oppii ymmärtämään toista ja hänen argumenttejaan.

Tuosta lopun ekumenia-näkökulmastasi olen samaa mieltä.

Tuosta Hengen ykseydestä/yhteydestä olen myös samaa mieltä. Ja siitä, ettei tarvitse olla mikään viisas tai uskonoppinut tuolla tiellä tai yhteydessä pysyäkseen.

Kun nyt suoraan puhutaan, niin minua on vierastuttanut sinussa ja ehkä joissakin muissakin täällä, että te pyritte kääntämään oman tuntemuksenne Hengen yhteydestä yleiseksi säännöksi. Tyyliin: "Kun minä en kuule tässä Hyvän Paimenen ääntä, niin silloin Hyvä Paimen ei tässä puhu." Minä en uskaltaisi sanoa noin.

En tiedä osaanko sanoa tätä nyt viisaasti ja oikein, mutta minusta se Reinikaisen takavuosien ajatus on oikeasti aika keskellä tätä ongelmaa. Hänhän sanoi jotensakin niin, että "me olemme löytäneet sielunrauhan tässä joukossa, emmekä halua lähteä muita arvioimaan". Tuossa on minusta iso viisaus. Hädän hetkellä kun on löytänyt sielulleen rauhan, niin siitä saa varmasti olla iloinen ja kiitollinen. Mutta jos alkaa yleistää kokemuksensa niin, että näiden tuntemisien perusteella alkaa määritellä muiden uskoa, niin onkin jo vaarallisella alueella.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että pitäisi uskoa Kylliäisen tavoin, että "kaikki pääsevät taivaaseen". Ei kristillinen oppi niin opeta. Mutta sen se opettaa, että tätä rajankäyntiä ja arviointia pitää tehdä vain ja vain ennen kirjoitetun Jumalan sanan valossa.
j-prevert
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 08 Maalis 2009, 17:26

Jemima-Ankka kirjoitti:Sen verran kaikille tiedoksi, etten ole enkä edes yritä esittää olevani kaikilta osin ns virallisen vl-opetuksen kannattaja.


Pyysin jo aiemmin, että ottaisit pari selkeää esimerkkiä, missä seurakunta on mennyt vikaan.
Ei ole näkynyt esimerkkejä vai etkö halua että tekisimme parannusta harhoistamme?
Viimeksi muokannut Nepheg päivämäärä 08 Maalis 2009, 17:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Nepheg » 08 Maalis 2009, 17:36

O.M kirjoitti:Minulle se raja kulkee Hengen yhteydessä. Uskon tuntevani oikean paimenen äänen (Joh. 10:4) ja korvassani särähtää Hyvän Paimenen jäljittely (Joh. 10:5). Kyse ei ole siis mistään älyä vaativasta ominaisuudesta, sillä Jumala järjestänyt elävän uskon niin, ettei tyhmäkään tieltä eksy (Jes. 35:8).


Eipä tarvi vastata j-prevertille, kun O.M puki asian sanoiksi.
On totta, että Jumalan valtakuntaa ei voi nähdä luonnollisin silmin tai edes piirtää paperille, mutta kun on uskomassa, niin se näkyy.
Hengen voi aistia, mutta sitä ei voi selittää. Se kuitenkin neuvoo ja ohjaa.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Jemima-Ankka » 08 Maalis 2009, 17:49

Nepheq. Kun omat nuoreni tulevat nuortenilloista, opistosta tms vastaavasta ja he rupeavat luettelemaan, mitä uskovainen saa ja mitä ei saa tehdä, mulle ei tule muuta mieleen kun että laista on tullut opettaja. Tästä samasta asiasta 'hyvä' esimerkki on Valkealan suviseuroissa pidetty lauantai-illan alustus, jossa neuvottiin piiruntarkkaan, miten uskovaisen täytyy elää. Tästä asiasta ovat puhuneet miulle myös monet muut vanhemmat. Se on sielunvihollisen työtä, että mielemme askaroi tekemisissä ja tekemättä jättämisissä, Pyhä Henki ohjaa ajatuksia Kristukseen päin, sieltä löytyy lohtu ja siihen pitäisi pyrkiä myöskin opetuksemme.

Kokonaiseen Jumalan sanaan kuuluu myöskin laki, mutta sitä ei saa sekoittaa evankeliumiin, eli evankeliumin uskomiselle ei saa laittaa ehtoja. Laki kirkastaa synnin ja ajaa Kristuksen tykö ja se on sen tehtävä. Sen tehtävä ei ole pelastava, vain usko Kristukseen luetaan vanhurskaudeksi (Jumala lukee). Eli jos opetus painottuu tekoihin, se loitontaa Kristuksesta ja tuo lohduttomuutta ja mahdottomuutta; kukaan ei voi lakia täyttää eikä sen vuoksi saada niistä autuutta.
Jemima-Ankka
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Maalis 2009, 19:28

Jemima-Ankka kirjoitti: Kokonaiseen Jumalan sanaan kuuluu myöskin laki, mutta sitä ei saa sekoittaa evankeliumiin, eli evankeliumin uskomiselle ei saa laittaa ehtoja. Laki kirkastaa synnin ja ajaa Kristuksen tykö ja se on sen tehtävä. Sen tehtävä ei ole pelastava, vain usko Kristukseen luetaan vanhurskaudeksi (Jumala lukee). Eli jos opetus painottuu tekoihin, se loitontaa Kristuksesta ja tuo lohduttomuutta ja mahdottomuutta; kukaan ei voi lakia täyttää eikä sen vuoksi saada niistä autuutta.


Onkohan seuraavassa lakia vai evankeliumia?
siveettömyys, saastaisuus, irstaus, epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

Jemina.-Ankka kirjoitti:Sen verran kaikille tiedoksi, etten ole enkä edes yritä esittää olevani kaikilta osin ns virallisen vl-opetuksen kannattaja. Se kans tiedoksi, että meikäläisyydessä on kanssani samoilla linjoilla olevia sekä rivi-veeälliä, että pappeja, kuinka paljon niit sitten on, sitä en osaa sanoa, mutta ei ihan vähääkään.

Tarkoitatko tuolla esimerkiksi sitä pappia ja ystävääni, joka on SRK.n toimitusneuvoston jäsenenä mukana lukemassa ja hyväksymässä kaikkia SRK.n julkaistavaksi tarkoitettuja kirjoja ja kaikkia muitakin julkaisuja ennen niiden julkaisua? Minulla olisi kohtuullinen tilaisuus tarkistaa asia häneltä itseltään.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jemima-Ankka » 08 Maalis 2009, 19:58

Tarkista Taavi vaan, en tiedä ketä tarkoitat. Sehän on sanomattakin selvää, että ihan kenenkään meikäläisen on vaikeata olla tasan kissastakaan samaa mieltä kanssani julkisesti, koska olen kristisoinut monia asioita meikäläisyydessä. Pelko. Niin, niilläkin papeilla, joittenka kaa olen ollut juttusilla, on pelko hoidetuksi joutumisesta. He pelkäävät omasta ja perheensä puolesta. Eri mieltä kun ei saa olla mistään asiasta. Mutta enhän tietty voi sanoa, että kukaan voi allekirjoittaa kaikkia miun kirjoituksiani, kuka niit kaikkia jaksais ees lukee. Mut joittenka kaa oon ollu juttusilla, netissä tai livessä (puhujat, ystävät sun muut), eivät oo kauheesti pistäneet hanttiin näitten miun mielipiteitteni johdosta. Työ Voorumilaiset ja äitini eniten. Ei siin mithän!

Sitä vain yritän sanoa, että näissä asioissa ei olla enää yksimielisiä meikäläisyydessä ja esim viime puhujainkokouksen uutisoinnista ollaan oltu puhujapiireissä (ainakin osassa) tosi pahalla mielellä. Siellä kokouksessa kun oltiin oltu kahta mieltä hoitokokousten ja niitten selvittämisen suhteen ja uutisointi asiasta oli erilainen. Kahtiajakautuminen on tosiasia meikäläisyydessä ainakin hoitokokousten suhteen, mutta näen että monen muunkin asian suhteen, esimerkkinä konsertit ja videot, kuin myös telkkari. Millon tämä asia sitten ääneensä uskalletaan tunnustaa ja mitä asialle tehdään, sen näyttää aika. Toivottavasti asia ei aiheuta uutta hoitokokousaaltoa.
Jemima-Ankka
 

ViestiKirjoittaja pomeranssi » 08 Maalis 2009, 20:20

Minunkin puolesta OM on kaikki kunnossa.

Kuinkas sattuikaan olin tänään kuuntelemassa alustusta"Puheemme"

Jotenkin siitä alustuksesta etenkin jäi mieleeni päälimmäisenä, että puheistamme tulisi kuulua hyvän Paimenen ääni ja vihassa lausutut sanat on aina väärin ja rikkoo Käskyä"Älä sano väärää todistus lähimmäisestä " vastaa.
Lisäksi hyvä ja kaunis puhe on ihmistä aina paremmin huokuttelemassa Kristuksen luo.
Samoin alustaja muistutti Raamatun kohdasta "Jokaisesta turhasta sanasta..."

Mutta ihmisiä kun olemme...
pomeranssi
perehtynyt
 
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 00:58

ViestiKirjoittaja Emka » 08 Maalis 2009, 21:17

Kommentoin muutamaa Ankan viesteistä ollutta asiaa.

Sitä ihmettelen että teidän nuorenne ym,tuntemasi samanmieliset nuoret ihmettelevät sitä mitä saa ja ei saa tehdä. Kun ihmistä hallitsee Pyhä Henki niin silloin seuraa Hengen hedelmät, ne eivät ole lakia vaan Henki neuvoo uskovaisen elämässä oikein elämään. Tuo mitä puhuit, on juuri sitä " joukko-omaatuntoa" eli porukka itse ajattelee," että ei se meille ole syntiä" "

Sitten tuo puhe että puhujainkokouksessa olisi ollut kahtiajakautumista? Itse olen saanut sieltä ihan toisenlaisia terveisiä ja ne terveiset sopivat Päivämiehen kirjoitukseen, kertoja oli itse paikalla.

En ymmärrä keiden kanssa sinä "seurustelet" koska itse tunnen laajalti puhujaveljiä ja uskovaisia ympäri Suomea enkä puheittesi kaltaisia keromuksia "meikäläisyydestä" ole kuullut.

Sitten tuo kiihkeä -70 luvun kriittisyys, et varmaan ole kuullut muiden totuuksia kuin heidän jotka ovat katkeroittaneet mielensä ja ovat siitä asti parjaamalla parjanneet niitä henkilöitä jotka joutuivat niihin tilaisuuksiin menemään Rauhanyhdistysten pyynnöstä.

Ne asiat ovat tuleet sinulle ansaksi vapaaseen uskomiseen. Sielunvihollinen on löytänyt sinusta sen heikon kohdan josta sinua riepottelee.
Vaikka silloin joutuivat ns. kuivaan henkeen, niin ne veljet jotka joutuivat itse siihen, saivat kuitenkin tunnon siitä ja tekivät parannuksen.

Armonmerestä on kalastaminen kielletty,ja se on nyt "villakoiran" ydin että niitä asioita yritetään aina vain tuoda esille ja he jotka eivät saaneet tuntoa lankeemuksistaan ja sielunvihollisen hengen vaikutuksista ovat pitämässä suurinta meteliä yhdessä asioista mitään tietämättömien kanssa, kuten s.24:lla näkee.
______________________________________________
Tarkista Taavi vaan, en tiedä ketä tarkoitat. Sehän on sanomattakin selvää, että ihan kenenkään meikäläisen on vaikeata olla tasan kissastakaan samaa mieltä kanssani julkisesti, koska olen kristisoinut monia asioita meikäläisyydessä. Pelko. Niin, niilläkin papeilla, joittenka kaa olen ollut juttusilla, on pelko hoidetuksi joutumisesta. He pelkäävät omasta ja perheensä puolesta. Eri mieltä kun ei saa olla mistään asiasta. Mutta enhän tietty voi sanoa, että kukaan voi allekirjoittaa kaikkia miun kirjoituksiani, kuka niit kaikkia jaksais ees lukee. Mut joittenka kaa oon ollu juttusilla, netissä tai livessä (puhujat, ystävät sun muut), eivät oo kauheesti pistäneet hanttiin näitten miun mielipiteitteni johdosta. Työ Voorumilaiset ja äitini eniten. Ei siin mithän!
_______________________________________________________

1. Joh. 4:17

Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä täyttymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin. Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, [1. Joh. 2:28, 3:21; Jaak. 2:13]

Kuten tuossa Raamatunpaikassa sanotaan, rakkaudessa ei ole pelkoa, väität että jotkut papit pelkäävät itsensä ja perheittensä puolesta???

Jos heillä on omantunnon rauha ja oikea uskonymmärrys, niin mitään pelättävää ei pitäisi olla. Synti aiheuttaa pelkoa, ei Kristuksen Henki

Jos he ovat saman mielisiä kuin nyt itsestäsi kerrot, niin pelkoon on aihetta. Silloin heidän pitää tarkistaa oma sieluntilansa Jumalan sanan valossa ja myös Jumalan valtakunnan opetuksen mukaan. Kuitenkin olen nettiseuroja kuunnellessani Helsingistä todennut että nuoret papit ja puhujiksi asetetut opettavat puhdasta evankeliumia.

Rakas Ankka, olen kovin murheellinen noista sinun kirjoituksistasi, en voi muuta kuin rukoilla että sinulle avautuisi ne asiat mitkä ovat sinulla vapaan armolapsen uskomisen esteenä.
Sinua ei auta yhtään se,että liehut palstalta palstalle tuomassa niitä omia näkemyksiäsi, ja se että "lyöt sisaren kättä" heidän kanssaan jotka ovat joutuneet pois Hyvän Paimenen laumasta.

Toden näköisesti tämä kirjoitukseni on kohta mopin palstalla kritisoitavana kuten niin monet täällä olevat viestit ovat sinne päätyneet ketjuun
Poistin mainoksiin ohjanneen linkin, Taavetti

Silloin kun itse olin vuodenalussa hyvin sairaana, toivoin jo pääsyä pois, ja ihmettelen että kuitenkin selvisin siitä, niin olin valmis lähtemään, ei huolettanut yhtään, missä kuolemani jälkeen olisin. Usko evankeliumiin antoi varmuuden taivastoivosta.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 08 Maalis 2009, 22:21

Jemima-Ankka kirjoitti:Nepheq. Kun omat nuoreni tulevat nuortenilloista, opistosta tms vastaavasta ja he rupeavat luettelemaan, mitä uskovainen saa ja mitä ei saa tehdä, mulle ei tule muuta mieleen kun että laista on tullut opettaja.


No kerro nyt jo esimerkki, mitä pidät lain alla olemisena???!!!
Eihän sinua kukaan ota vakavasti kun heität epämääräisesti väitteet, kun ei löydy konkreettista esimerkkiä.

Jos nuoret sinulle ovat luetelleet jotain, niin kerro ihmeessä.
Minunkin poika oli eilen nuortenillassa ja tänään hän meni seurojen jälkeen nuorten iltakylään, niin kiinnostaisi tietää mitä kieltoluetteloja siellä nuoret pänttäävät.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 08 Maalis 2009, 22:50

Anteeksi on minunkin puolestani kaikille, jotka kokevat käyttäneensä loukkaavia sanoja. Sitten takaisin asiaan.

Jemima-Ankka kirjoitti:Sehän on sanomattakin selvää, että ihan kenenkään meikäläisen on vaikeata olla tasan kissastakaan samaa mieltä kanssani julkisesti, koska olen kristisoinut monia asioita meikäläisyydessä. Pelko. Niin, niilläkin papeilla, joittenka kaa olen ollut juttusilla, on pelko hoidetuksi joutumisesta. He pelkäävät omasta ja perheensä puolesta. Eri mieltä kun ei saa olla mistään asiasta.


Lyhyesti: en usko! Jos kerran uskoo asiaansa, silloin voi vapaasti turvata Raamatun sanaan seurakuntaa vastaan, kuten Lutherkin teki. Raamatusta ei toki löydy tukea uskoontulolle rukouksessa, uskoontulolle Raamattua tai hengellisiä kirjoituksia lukien, uskoontulolle yksinäisyydessä, ehkäisylle, homostelulle, naispappeudelle, eronneiden uudelleen vihkimiselle, epäuskoisen aviopuolison ottamiselle, epäuskoisten hengelliselle tervehtimiselle, pilkkaajien seurassa istumiselle, juopottelulle, pahentamiselle jne. Jos ihannoi esim. noita epäraamatullisia asioita ja haluaa haastaa seurakunnan Raamattu kädessä, kovin on heikot eväät.

Jemima-Ankka kirjoitti:Se on sielunvihollisen työtä, että mielemme askaroi tekemisissä ja tekemättä jättämisissä, Pyhä Henki ohjaa ajatuksia Kristukseen päin, sieltä löytyy lohtu ja siihen pitäisi pyrkiä myöskin opetuksemme.


Tuossa kirjoituksessasi on osa totta, mutta osa puppua. Siksi se on syytä oikaista. Paavalin mieli näyttää askaroineen tekemisissä ja tekemättä jättämisissä alla olevassa raamatunkohdassa. Tekikö sielunvihollinen työtä Paavalissa, kun hän Jumalan ja Kristuksen Pyhän Hengen vaikuttamana kirjoitti niin?

Room. 8:
"13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää."
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jemima-Ankka » 08 Maalis 2009, 23:18

Emka, siul on niin hirveesti asiaa, etten millään jaksa kaikkeen kommentoida.

Ei nuoreni ihmettele niitä asioita, vaan kertovat, mitä tilaisuuksissa puhutaan. Ittelle tulee vain päällimmäisenä aina mieleen, että niinpä niin, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Mitä autuuden eväitä ne semmoset ohjeet on? Tarkotan tällä, että opetus on painottunut tekoihin.

Mulle on sanonu monta puhujaa, että puhujainkokouksessa oltiin kahta mieltä hk-asioista. Esim E.Piri oli pitänyt sellasen puheenvuoron, jossa hän oli tuominnut hookoot ja ilmoittautunut itse harhautuneensa silloin. Soita hänelle, josset usko.

Hoitokokouksista miulla on ikävä kyllä, ihan omat muistot, ei tarvi tukeutua muitten tietoihin. Sen lisäksi sain kokea myös koti-hookoita, kun isääni hoidettiin. Mut ei sun oo pakko uskoa, ei miunkaa oo pakko uskoa siun lapsuudenkokemuksia.

Miehän oon vappaa ja ilonen, kuni taivaan lintunen...

Tuo on vanha virsi, että synti aiheuttaa pelkoa ja ettei oikea uskovainen pelkää mitään. Sanot noin, kun et tiedä, miten julmia hoitokokoukset osaltaan oli. Ihmisiä ajautui jopa epätoivoisiin tekoihin niitten takia. Kyllä minä ainaskin pelkään niitä.

Minäkin olen toivonut poispääsyä monet kerrat ja jopa oikein rukoillut sitä. Ei tää elämä oo monestikkaan kovin herkkua. Paitsi nykysellään jo paljon helpompaa, mitä takavuosina.

Nyt nukkumaan.
Jemima-Ankka
 

ViestiKirjoittaja Jemima-Ankka » 08 Maalis 2009, 23:22

Huomasin, että tällä välin oli tullut monta kirjoitusta, mutten jaksa niihin enää vastata. Katotaan joskus myöhemmin.

OM. Siunkaan ei oo pakko uskoa mun juttuja, ne ei siit kuitenkaa muuksi muutu.
Jemima-Ankka
 

EdellinenSeuraava

Paluu Uskonvanhurskaus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron