weha kirjoitti:AUGSBURGIN TUNNUSTUS
VIII Mitä kirkko on? - - Sakramenteilla ja sanalla on Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden tehonsa, vaikka niitä jakaisivat jumalattomatkin.
weha kirjoitti:Haluan muistuttaa, etenkin itseäni ja miksei muitakin alleviivaamastani kohdasta.
AUGSBURGIN TUNNUSTUS
VIII Mitä kirkko on?
Vaikka kirkko varsinaisessa mielessä on pyhien ja tosiuskovien yhteisö, on kuitenkin jumalattomienkin toimittamien sakramenttien käyttämine sallittua, koska tässä elämässä myös teeskentelijöitä ja jumalattomia on sekoittunut tosiuskovien ja pyhien joukkoon. Onhan Kristus sanonut: "Mooseksen (Matt. 23:2) istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset jne." Sakramenteilla ja sanalla on Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden tehonsa, vaikka niitä jakaisivat jumalattomatkin.
Seurakuntamme tuomitsevat donatolaiset ja muut samankaltaiset, 11 jotka eivät hyväksyneet sitä, että kirkossa saa käyttää hyväksi jumalattomien pappien palveluksia ja katsoivat niiden olevan hyödyttömiä ja tehottomia.
Tarkkanottaen siis sakramentit vahvistavat aina uskoa, kun ne jo olemassa olevalla uskolla vastaan otetaan.
sinivuokko kirjoitti:Samoin tämä kastekysymys. Kasteessa otetaan heidän mukaansa Jumalan lapseksi.
Kuitenkaan ei ole mitään välimuotoa,joko Jumalan lapsi tai ei.
Mihin menee kastamaton lapsi heidän mukaansa. Siinä taitaa olla selittämätön aukko heille.
metsätähti kirjoitti:Siitä olen vielä vähän ulkona kartalta, että miten vl-opin mukaan mennään kastamattomien lasten kohdalla. Olen ilmeisesti ymmärtänyt sen niin, että lapsella ei ole tekosyntejä, on vain perisynti, joten lapsi on vanhurskas.
metsätähti kirjoitti:Siitä olen vielä vähän ulkona kartalta, että miten vl-opin mukaan mennään kastamattomien lasten kohdalla. Olen ilmeisesti ymmärtänyt sen niin, että lapsella ei ole tekosyntejä, on vain perisynti, joten lapsi on vanhurskas. Mutta mikä sen perisynnin merkitys oikein sitten on kasteen teologiassa?
O.M kirjoitti:metsätähti kirjoitti:Siitä olen vielä vähän ulkona kartalta, että miten vl-opin mukaan mennään kastamattomien lasten kohdalla. Olen ilmeisesti ymmärtänyt sen niin, että lapsella ei ole tekosyntejä, on vain perisynti, joten lapsi on vanhurskas. Mutta mikä sen perisynnin merkitys oikein sitten on kasteen teologiassa?
On varsin yleinen harhakäsitys, että vl-opin mukaan lapset vanhurskautettaisiin viattomuuttaan tai tekosyntien puuttumisen vuoksi. Vl-opin mukaan perisynti kadottaisi lapsen, jos lapsi ei uskoisi. Vl-oppi lähtee siitä Raamatun sanasta, että "ilman uskoa on mahdotoin kelvata (Jumalalle)" (Hepr. 11:6). Myöskään pieni lapsi ei pelastuisi, jos hän ei uskoisi. Vl-opin mukaan jokainen lapsi kaikkialla maailmassa syntyy maailmaan kaksiosaisena: perisyntisenä, mutta Kristuksen sovitustyön tähden vanhurskaana. Vanhurskaus ei tule lapsen tekosynnittömyydestä, vaan lapsen uskosta, joka on järjen vastainen. Tähän ja moniin muihinkin kysymyksiin vastaa linkin takaa aukeava Laestadiuksen kirjoitus aiheesta.
sinivuokko kirjoitti:Samoin tämä kastekysymys. Kasteessa otetaan heidän mukaansa Jumalan lapseksi.
Kuitenkaan ei ole mitään välimuotoa,joko Jumalan lapsi tai ei.
Mihin menee kastamaton lapsi heidän mukaansa. Siinä taitaa olla selittämätön aukko heille.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa