Syntien anteeksi antamisesta vielä

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.


Syntien anteeksi antamisesta vielä

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 21 Joulu 2009, 12:50

Rupesin eräälle epäuskoiselle puhumaan tästä kuinka uskon, että synnit saa anteeksi vain toisen uskovaisen saarnan kautta. Hän sanoi, että kuitenkin Jeesus sanoo, että mitä ikinä pyydätte Taivaalliselta Isältäni minun nimessäni te saatte. Kysyi vielä, etten kai sitä epäile. En toki epäile. En osannut siihen mitään sanoa. Mitä siitä pitäisi ajatella? Yritin sanoa, että Lutherkin sanoo, että vain toisen kautta voi synnit saada anteeksi, turhaa on taivaalle töllistellä. Mutta ei hän siihen mitään sanonut ja keskustelu tyrehtyi siihen.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja metsätähti » 21 Joulu 2009, 15:49

Tämä on muuten minullekin hankala kysymys, joten josko siihen joku viisaampi vastaisi ja meitä valaisisi. Tiiän sen, minkä olen itse kokenut, mutta se pelkkä "musta tuntuu" on noissa tilanteissa yhtä tyhjän kanssa.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Joulu 2009, 16:24

löytyy aiheesta keskustelua, viittaus vanhempiin keskusteluihin ja erinäisille muille asiaa valaiseville sivustoille.

Tässä nyt aiheesta aluksi sen verran, että epäuskon tilasta pääsee parannuksen ahtaan portin kautta omistamaan sitä vanhurskautta ja uskoa, jonka vain Kristus voi Henkensä kautta ihmiselle antaa. Jeesus sanoi myös olevasa lammasten ovi, jonka kautta käy pääsy sisälle lammashuoneeseen, jossa on turvapaikkamme.

Yritän raottaa sitä Kristus oven käsitettä muistellen, mitä olen kuullut lämpimien maiden vanhasta lammashuonekäytännöstä. Paimen, joka tavallisesti itse omisti lampaat, saattoi laumansa yölevolle eräänlaiseen paaluvarustukseen, jossa lampaat saivat levätä rauhassa. Siinä majassa oli yksi oviaukko, ja kun lampaat olivat sisällä, asettui paimen itse oviaukkoon lepäämään ja nukkumaan. Jos peto yritti sisälle, heräsi paimen jo yritykseen. Näin paimen toimi lammasten ovena, samoin Kristus itse toimii valtakuntansa, tämän hengellisen lammashuoneen ovena.

Jeesus itse lupasi toimia omissaan, ja vain omissaan, lupaamansa Pyhän Hengen voimalla ja valtuudella hoitaa tämän hengellisen lammashuoneensa ovena. Vain tämän oven kautta voi päästä sisälle lammashuoneeseen, myös Jumalan valtakuntaan sisälle. Jeesus itse opetti, että joka pyrkii sisälle muualta kuin oven kautta, hän on varas ja ryöväri. Hän tulee vain varastamaan ja tappamaan.

Tällainen Jumalan valtakuntaan sisälle tuleminen on kertakaikkinen tapahtuma. Siinä yhdessä hetkessä annetaan ihmiselle kaikki synnit yhdellä kerralla anteeksi. Toistan, ettet luule lukeneesi väärin, kaikki synnit yhdellä kerralla anteeksi. Ristin ryövärikin pääsi paratiisiin samana päivänä, Jeesuksen lupauksen mukaan. Samoin jokainen parannuksen armon saanut on samalla sekunnilla taivaskelpoinen, kun hän omistaa ja uskoo kuulemansa, Pyhän Hengen voimalla julistetun synninpäästön sanan.

Jos elon päiviä sen jälkeen jatkuu, alkaa povelle lahjaksi saatu Pyhä Henki johdattaa ja opastaa parannuksen armon saanutta. Yritän ensin avata siinä tärkeintä. Siitä Luther opetti Vähässä Katekismuksessaan. (Pyhä Henki) ...antaa minulle, ja kaikille uskoville Kristuksessa joka päivä kaikki synnit runsain määrin anteeksi... Se on siis niin runsaasti ja usein, että joka päivä, vielä useammin, jokaisella minuutilla, jokaisella sekunnilla. Toisin sanoen, kun syntiä tulee jatkuvasti ilman, että sitä edes huomaamme, niin joka hetki saamme uskoa ne anteeksi annetuiksi.

Aina ja kaikkea ei sentään jaksa niin uskoa, vaan saattaa tulla jotakin sellaista, että hätä valtaa mielen, että uskovainen pitäisi olla ja taas tällaiseen lankesin. Sellaisia tilanteita varten on Jumala järjestänyt ripin armoedun. Juuri siitä on keskustelua ylle merkitsemäni linkin takana. En siis nyt siitä jatka enempää, sen sijaan yritän palata metsätähden kysymykseen.

Vaikka usko ei menekään jokaisesta lankeemuksesta, on mahdollista, jopa inhimillistä langeta niin raskaasti, että Jumala ottaa Pyhän Henkensä pois. Sen jälkeen jää kuitenkin mahdollisuus palata takaisin armohuoneeseen parannuksen kautta, aivan kuten tämän viestin alkupuolella kirjoitin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 21 Joulu 2009, 16:34

Mielestäni keskeinen sana em. kohdassa on te. Jeesus puhuu em. kohdassa omillensa, jotka ovat jo uskomassa.

Synninpäästössä on erilainen "pointti" riippuen siitä, saarnataanko se epäuskoiselle vai uskovaiselle. Olen huomannut, että monissa kohdissa on otettava huomioon, kenelle Jeesus osoittaa sanansa.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja weha » 21 Joulu 2009, 22:28

En lukenut Taavetin antamaa linkkiä vielä, mutta niinhän se on mielestäni, että Jumala antaa, sekä vaikuttaa kaiken ja on omissansa ja omiensa kautta vaikuttaa, siis sanansa ja sakramenttien kautta.

Tämä on ihan selvä asia kun on näin uskomassa.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja metsätähti » 21 Joulu 2009, 22:51

weha kirjoitti:En lukenut Taavetin antamaa linkkiä vielä, mutta niinhän se on mielestäni, että Jumala antaa, sekä vaikuttaa kaiken ja on omissansa ja omiensa kautta vaikuttaa, siis sanansa ja sakramenttien kautta.

Tämä on ihan selvä asia kun on näin uskomassa.


Niin, kun tämähän se on se ongelma. Se voi olla itselle selvää, mutta miten sen saa selvennettyä toiselle? Voin mie sanoa, että mie koen rauhaa ja elävää uskoa, muttamutta... kun ei sitä saa toiselle avattua siltikään.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja nuusku » 21 Joulu 2009, 23:02

metsätähti kirjoitti:Niin, kun tämähän se on se ongelma. Se voi olla itselle selvää, mutta miten sen saa selvennettyä toiselle? Voin mie sanoa, että mie koen rauhaa ja elävää uskoa, muttamutta... kun ei sitä saa toiselle avattua siltikään.


Nuo ovat tuttuja tuntemisia. Mutta kenellekään ei voi antaa uskoa, sillä parannus, jossa ihminen siirtyy sielunvihollisen valtakunnasta Jumalan valtakuntaan, on alusta loppuun Jumalan työ. Taitavinkaan puheenparsi ei auta yhtään mitään, ellei Jumala avaa kuulijan ymmärrystä ja anna halua vastaanottaa ilmaista evankeliumia.

Ensin Jumala herättää ihmisen tunnon, ja sen jälkeen johdattaa hänet yhteyteen uskovaisten joukon tai yhden uskovaisen kanssa, jonka suulla Jumala julistaa synninpäästön Jeesuksen nimessä ja veressä, ja jos herätetyllä tunnolla oleva sen uskoo, on tapahtunut uudesti syntyminen. Ihmisten herättelyyn Jumalalla on eri menetelmiä. Kaikilla ihmisillä on yksilöllisen mittainen etsikon aika jossain kohtaa elämäänsä.

Ellei ole synnintuntoa - eli tuntemusta siitä, että tässä tilassa en ole Jumalalle otollinen, ja olen matkalla helvetin vaivaan - niin mitäpä silloin olisi halua uskoa sovintosaarnaakaan?

Käsittääkseni voi ja kuuluisikin aina rukoilla, että Jumala tekisi ensimmäisen armotyönsä epäuskoisten läheisten kohdalla, että he heräisivät ymmärtämään tilansa, ja että he sitten saisivat parannuksen armon, ennen kuin myöhä koittaa.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja metsätähti » 21 Joulu 2009, 23:06

Kiitos nuusku. :cool: Tässäkin kai ihminen yrittää ja yrittää itse vääntää rautalankaa toiselle. Toisaalta kai asiaa pitäisikin pitää esillä. Mutta ...niin. Se on kokonaan Jumalan teko, ja silti siinä on ihmisen valintatilanne. Hankala hahmottaa tuota.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja nuusku » 21 Joulu 2009, 23:24

metsätähti kirjoitti:Se on kokonaan Jumalan teko, ja silti siinä on ihmisen valintatilanne. Hankala hahmottaa tuota.

Tuskin se helppoa on kenellekään. Kaikki ovat kutsutut, mutta harvat valitut.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Joulu 2009, 23:29

metsätähti kirjoitti:Kiitos nuusku. :cool: Tässäkin kai ihminen yrittää ja yrittää itse vääntää rautalankaa toiselle. Toisaalta kai asiaa pitäisikin pitää esillä. Mutta ...niin. Se on kokonaan Jumalan teko, ja silti siinä on ihmisen valintatilanne. Hankala hahmottaa tuota.

Sinänsä on paradoksi, (onkohan oikea sana?) että näennäisesti valinta on annettu ihmiselle, ja kuitenkin ihminen kykenee omalla voimallaan valitsemaan vain pahan, sen huonomman vaihtoehdon.

Siinä valinnan vapauden näennäisyydessä on kuitenkin Jumalan suuri viisaus. Luonnollinen ihminen hangoittelee väsyksiin asti Jumalan tahtoa vastaan, vasta väsyttyään ei hän enää jaksa hangoitella. Silloin onkin aika Jumalan puuttua tilanteeseen, Hän antaa palvelijoidensa, ennen uskoneiden tehtäväksi ensin riisua synnin ryvettämät vaatteet siltä väsyneeltä ja pesun jälkeen pukea Jumalan vanhurskauden juhlapukuun.

Jumala voisi voimallaan pakottaa jokaisen ihmisen uskovaiseksi, mutta sellainen väkisellä toimiminen ei ole Jumalan luonnon mukaista. Jumalan luontoa kuvaa hyvin erään, nykyisestä virsikirjasta pois jääneen virren säkeistön sanat:

Minä hellästi vielä sua houkuttelen, ja ääneni muuttua annan. Kuni paimen, Mä etsin ja suostuttelen, jos löydän, sun kotiin mä kannan.

Tuo äänen muuttaminen viitannee Paavalin kirjeen jakeeseen, jossa Paavali ilmaisee, että haluaisi jopa äänensä muuttaa lihallisten veljiensä houkuttelemiseksi. Toisaalta se myös kuvaa tilannetta, jossa lain kova ja vaativa saarna vaihtuu lempeäksi evankeliumin houkutteluksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hepa » 23 Joulu 2009, 15:26

Lutherin tekstiä http://www.laestadiustexter.se/
-Reformatiiviset kirjoitukset.
-1. Kirkolliskokouksista ja kirkosta 1539, suomentanut Yrjö Loimaranta. Painettu Kuopiossa 1910 (HTML) /

Neljänneksi tunnemme Jumalan kansan eli pyhät kristityt julkisesta avainvallasta. Se tietää, kuten Kristus säätää Matt. 18: 15 - 16, että jos kristitty rikkoo, niin on häntä nuhdeltava, mutta jollei hän paranna itseänsä, on hänet sidottava synteihinsä ja erotettava seurakunnasta. Jos hän taas tekee parannuksen, on hänet vapautettava.

Siinä on avainvalta. - Avainten käyttäminen on kahtalainen, julkinen ja erikoinen. Sillä on muutamia niin heikkoja ja arkatuntoisia, että, vaikkei heitä olekaan julkisesti tuomittu, he eivät kuitenkaan voi tulla lohdutetuiksi, ennen kuin pappi on antanut heille erikoisen synninpäästön. Päinvastoin on taas muutamia niin jäykkäsydämisiä, etteivät he sydämessään ja papin edessä yksinäisyydessä[195] tahdo ja voi luopua ja vapautua synneistä.

Siitä syystä täytyy avaimia käyttää kaikilla eri tavoilla, julkisesti ja erikoisesti. Kun nyt huomaat, että jossakin muutamille synnit anteeksi annetaan ja toisille pidätetään, joko julkisesti tai yksityisesti, niin tiedä, että siellä on Jumalan kansa. Sillä missä Jumalan kansaa ei ole, siellä ei ole avaimia, ja missä ei ole avaimia, siellä ei ole Jumalan kansaa.

Sillä Kristus on ne jättänyt jälkeensä sentähden että julkinen merkki ja pyhätoimitus, jonka kautta Pyhä Henki (Kristuksen kuolemalla hankittu) jälleen pyhittää langenneet syntiset, ja että kristityt sen kautta tunnustaisivat olevansa Kristukselle alamainen pyhä kansa täällä maailmassa. Ja että ne, jotka eivät tahdo kääntyä eivätkä jälleen pyhityttää itseänsä, tulisivat erotetuiksi pyhän kansan yhteydestä, s.o. sidotuiksi ja avainten kautta poissuljetuiksi, kuten paatuneille antinomisteille on käynyt.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Syntien anteeksi antamisesta vielä

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Joulu 2009, 12:05

Sinikettu kirjoitti:Rupesin eräälle epäuskoiselle puhumaan tästä kuinka uskon, että synnit saa anteeksi vain toisen uskovaisen saarnan kautta. Hän sanoi, että kuitenkin Jeesus sanoo, että mitä ikinä pyydätte Taivaalliselta Isältäni minun nimessäni te saatte. Kysyi vielä, etten kai sitä epäile. En toki epäile. En osannut siihen mitään sanoa. Mitä siitä pitäisi ajatella? Yritin sanoa, että Lutherkin sanoo, että vain toisen kautta voi synnit saada anteeksi, turhaa on taivaalle töllistellä. Mutta ei hän siihen mitään sanonut ja keskustelu tyrehtyi siihen.


Toki on totta, että anovalle annetaan ja kolkuttavalle avataan. Jumalan armojärjestys vain on sellainen, että kun ihminen (oikealla mielellä) rukoillen pyytää uskon lahjaa (ks. publikaanin rukous), Jumala antaa uskon lahjaksi evankeliumin saarnan kautta. Usein on ainakin nettikeskusteluissa kysytty, että onko Jumala niin pieni, ettei kykene muuhun? Luther toteaa, että Jumala kyllä kykenisi vaikka mihin, myös Hengen antamiseen ilman sanaa, mutta ei tahdo. "Minkä tähden Jumala ei tee sitä, minkä tekee, puhumatta sanaa, kun voi tehdä kaiken ilman sanaa, - - niin me tahdomme vastata: Jumalalle on otollista antaa Henki sanan kautta eikä ilman sanaa, saadakseen meistä työtovereita (1. Kor. 3, 9) meidän ulkonaisella tavalla julistaessamme sitä, minkä hän itse yksin sisäisellä tavalla henkeyttää - -; hän voi tämän tehdä ilman sanaa, mutta ei tahdo. - - Hän voisi esimerkiksi elättää meitä leivättä - -, mutta hän on kuitenkin katsonut sopivaksi ulkonaisesti käytetyn leivän välityksellä elättää meitä - -." (Sidottu ratkaisuvalta.) Paavali toteaa samasta asiasta, että kyse on Jumalan säätämyksestä: "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse - -, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt" (2. Kor. 5:19).

Ajattelisin, että meidän tehtävämme ei ole pohtia, miksi Jumala on päätynyt tuollaiseen armojärjestykseen. Hänellä on varmasti siihen hyvät syynsä, mutta me olemme saviastioita emmekä välttämättä ymmärrä Jumalan aivoituksia. "Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun tieni teidän teittenne yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne yläpuolella" (Jes. 56:9). Meidän tehtävämme on saarnata evankeliumia kaikille luoduille, kuten Jeesus toteaa: "- - kaikille kansoille, - - on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista" (Luuk. 24:47).

Paavali kyselee: "Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!"" (Room. 10:14-15.) Hän jatkaa kuitenkin: "Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia" (Room. 10:16). Kyse on samasta asiasta, mistä Jeesus sanoo puhuessaan neljänlaisesta sydämen maaperästä Jumalan sanan siemenelle: vain osa sanan kuulevista uskoo. Usko syntyy – jos se ylipäätään on syntyäkseen – sanan kuulemisesta: "Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana" (Room. 10:17). Ei ole saarnaa ilman saarnaajia eikä vanhurskautta ilman sanan kuulemista. Kuitenkin kuuro voi "kuulla" viittomista. Lutherin saksannoksen mukaan usko tuleekin saarnasta ("aus der Predigt"), joka on jossain määrin vielä parempi käännös kuin kuulosta/kuulemisesta. Tärkeää on myös huomata, että oikeaa kuulemista ei synny mistä tahansa sanasta, vaan sanasta, jonka itse Kristus seurakuntansa kautta puhuu.

Pyhän Hengen "viralla, joka hengen antaa" (1. Kor. 3:8) on uuden liiton kirkkaus. Paavali toteaa uskovaisista, että "meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2. Kor. 4:1). Pyhän Hengen virka, joka antaa hengen sitä anovalle, tulee ihmiselle sen jälkeen, kun häntä itseään kohtaan on armo tapahtunut. Sinullakin on ko. virka ollut sen jälkeen, kun sinua kohtaan tapahtui Jumalan armo muutama vuosi sitten.

Voi olla hyödyllistä tarkastella vanhoillislestadiolaisuudessa erityisen rakkaiksi muodostuneita Jeesuksen sanoja omille seuraajilleen: "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt" (Joh. 20:23). Olen muunkielisiä käännöksiä vertailemalla tullut tulokseen, että käännös olisi selvempi näin: "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte ennallaan, niille ne ovat pidetyt ennallaan." Esim. King Jamesin 'retain'-sana viittaa tällaiseen. Ts. jos epäuskoinen ihminen ei usko Jumalan lasten tarjoamaa evankeliumia Jeesuksesta kohdalleen, hänen syntinsä pidetään ennallaan eli hän säilyy kadotuksen alaisena.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja hepa » 27 Tammi 2010, 11:27

Room. 3:
20 Sentähden ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta synnin tunto tulee.
21 Mutta nyt on se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilman lakia julistettu, lain ja prophetain kautta todistettu;
22 Se Jumalan vanhurskaus, (sanon minä), joka tulee Jesuksen Kristuksen uskon kautta, kaikkein tykö ja kaikkein päälle, jotka uskovat: sillä ei ole yhtään eroitusta.
23 Sillä kaikki ovat he syntiä tehneet ja ei heillä ole mitään kerskattavaa Jumalan edessä.
24 He tulevat ilman ansiotansa vanhurskaaksi, hänen armostansa, sen lunastuksen kautta, joka on Jesuksessa Kristuksessa,
25 Jonka Jumala on armonistuimeksi asettanut, uskon kautta hänen veressänsä, osoittaaksensa sitä vanhurskautta, joka hänen edessänsä kelpaa, edelläkäyväisten syntein anteeksi antamisen kautta,
26 Joita Jumala kärsinyt on, osoittaaksensa vanhurskauttansa tällä ajalla: että hän itse vanhurskas olis ja sen vanhurskaaksi tekis, joka Jesuksen uskosta on.
27 Kussa siis on kerskaus? Se on suljettu ulos. Minkä lain kautta? Töidenkö lain kautta? Ei, vaan uskon lain kautta.
28 Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja hepa » 25 Maalis 2010, 13:21

On huomatava vielä raamatunkohta
Matt. 9:

1 Ja hän astui haahteen, meni jälleen ylitse ja tuli omaan kaupunkiinsa.
2 Ja katso, he toivat hänen eteensä halvatun, joka makasi vuoteella. Ja kuin Jesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: poikani, ole hyvässä turvassa, syntis annetaan anteeksi sinulle.
3 Ja katso, muutamat kirjanoppineista sanoivat keskenänsä: tämä pilkkaa (Jumalaa).
4 Ja kuin Jesus näki heidän ajatuksensa, sanoi hän: miksi ajattelette pahaa sydämessänne?
5 Sillä kumpi on keviämpi sanoa: synnit annetaan anteeksi sinulle, taikka sanoa: nouse ja käy?
6 Mutta että teidän pitää tietämän Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa, (niin sanoi hän halvatulle:) nouse ja ota vuotees, ja mene kotias.
7 Ja hän nousi ja meni kotiansa.
8 Ja kuin kansa sen näki, ihmettelivät he ja kunnioittivat Jumalaa, joka oli ihmisille antanut senkaltaisen vallan.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja hepa » 26 Maalis 2010, 20:06

Jes. 33:
14 Syntiset Zionissa ovat peljästyneet, hämmästys on tullut ulkokullattuin päälle (ja sanovat): kuka on meidän seassamme, joka taitaa asua kuluttavaisen tulen tykönä? kuka on meidän seassamme, joka voi asua ijankaikkisten hiilten tykönä?
15 Joka vanhurskaudessa vaeltaa ja puhuu oikeutta; joka vääryyttä ja ahneutta vihaa, ja vetää kätensä pois, ettei hän ota lahjoja; joka tukitsee korvansa kuulemasta veren vikoja, ja peittää silmänsä näkemästä pahaa:
16 Hän on korkeudessa asuva, ja kalliot ovat hänen linnansa ja tukeensa: hänelle annetaan hänen leipänsä, eikä hän ole epäilevä vedestänsä.
17 Sinun silmäs näkevät kuninkaan kunniassansa: ne näkevät maan levitettynä.
18 Sinun sydämes ihmettelee, (ja sanoo:) kussa nyt ovat kirjanoppineet? kussa ovat neuvonantajat? kussa tämän maailman tutkia on?
19 Etkä myös sinä ole näkevä sitä väkevää kansaa, sitä syväkielistä kansaa, jota ei ymmärretä, ja oudosta kielestä, jota ei taideta ymärtää.
20 Katso Zionia, juhlakaupunkiamme; sinun silmäs on näkevä Jerusalemin kauniin asumuksen, majan, jota ei viedä pois, jonka paanuja ei ikänä pidä temmattaman ylös, ja jonka köysiä ei ikänä pidä katkottaman.
21 Sillä Herra on siellä oleva väkevä meidän tykönämme, ja siellä pitää oleman leviät virrat ja ojat; ei venheellä taideta mennä sieltä ylitse, eikä laiva taida sinne purjehtia;
22 Sillä Herra on meidän tuomarimme, Herra on meidän opettajamme; Herra on meidän kuninkaamme, hän auttaa meitä.
23 Anna heidän pingoittaa köytensä, ei ne pidä kuitenkaan pitämän, niin ei pidä myös heidän hajoittaman lippua pielten päälle; sillä paljo kalliimpi saalis pitää jaettaman, niin että ontuvat myös ryöstävät.
24 Ja ei yhdenkään asuvaisen pidä sanoman: minä olen heikko; että kansalla, joka siellä asuu, pitää oleman syntein päästö.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Syntien anteeksi antamisesta vielä

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 05 Kesä 2010, 22:22

Sinikettu kirjoitti:Rupesin eräälle epäuskoiselle puhumaan tästä kuinka uskon, että synnit saa anteeksi vain toisen uskovaisen saarnan kautta. Hän sanoi, että kuitenkin Jeesus sanoo, että mitä ikinä pyydätte Taivaalliselta Isältäni minun nimessäni te saatte. Kysyi vielä, etten kai sitä epäile. En toki epäile. En osannut siihen mitään sanoa. Mitä siitä pitäisi ajatella? Yritin sanoa, että Lutherkin sanoo, että vain toisen kautta voi synnit saada anteeksi, turhaa on taivaalle töllistellä. Mutta ei hän siihen mitään sanonut ja keskustelu tyrehtyi siihen.



Jumala on tehnyt pelastussuunnitelman jo ennen maailman alkua. Hän on sen ilmoittanut Raamatussa. Raamattu onkin kokonaisuus, joka tulee tutkia sellaisena. Vanhat kristityt sanoivat , että Raamattua tulee vahvistaa Raamatulla , tarkoittaen eri apostolien siteerauksia samasta asiasta.

Monet omavanhurkaat ja tavalliset epäuskoiset uskovat, että Jumala kun on Rakkaus , Hän antaa synnit anteeksi heti, kun vain huokaisee. Mutta näin se ei ole. Raamattuun on kirjoitettu, miten ihminen pelastuu. Siellä on monia esimerkkejä siitä, miten opetuslapset pelastuivat ja mikä oli heidän tehtävänsä ihmisen pelastustyössä. Pyhä Henki on pyhittäjä, joka asuu vain pelastetun ihmisen sydämessä. Siksi ihmisen pelastus tapahtuu vain pelastetun ihmisen kautta.

Monet uskosta osattomat ivaavat meitä siitä, että otamme vallan Jumalalta syntien anteeksiantamisessa. Se on vain niin, että Jumalan suunnitelma on tämä, että Hänen anteeksantamuksensa kulkee ihmisen välityksellä , joka on Pyhän Hengen työ, eikä ihmisen.

Jeesus nimen omaan antoi käskyn anteeksiantamuksesta puhallettuaan Pyhän Hengen opetuslasten päälle.
Epäuskoinen on vain niin kovapäinen ja itseriittoisa, ettei hän alennu ottamaan halvasta ihmisastiasta anteeksiantamusta, kun ei se suomusten lävitse näe Pyhän Hengen työtä.
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

Re: Syntien anteeksi antamisesta vielä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Kesä 2010, 07:58

Tosisavolainen kirjoitti:
Sinikettu kirjoitti:Rupesin eräälle epäuskoiselle puhumaan tästä kuinka uskon, että synnit saa anteeksi vain toisen uskovaisen saarnan kautta. Hän sanoi, että kuitenkin Jeesus sanoo, että mitä ikinä pyydätte Taivaalliselta Isältäni minun nimessäni te saatte. Kysyi vielä, etten kai sitä epäile. En toki epäile. En osannut siihen mitään sanoa. Mitä siitä pitäisi ajatella? Yritin sanoa, että Lutherkin sanoo, että vain toisen kautta voi synnit saada anteeksi, turhaa on taivaalle töllistellä. Mutta ei hän siihen mitään sanonut ja keskustelu tyrehtyi siihen.



Jumala on tehnyt pelastussuunnitelman jo ennen maailman alkua. Hän on sen ilmoittanut Raamatussa. Raamattu onkin kokonaisuus, joka tulee tutkia sellaisena. Vanhat kristityt sanoivat , että Raamattua tulee vahvistaa Raamatulla , tarkoittaen eri apostolien siteerauksia samasta asiasta.

Monet omavanhurkaat ja tavalliset epäuskoiset uskovat, että Jumala kun on Rakkaus , Hän antaa synnit anteeksi heti, kun vain huokaisee. Mutta näin se ei ole. Raamattuun on kirjoitettu, miten ihminen pelastuu. Siellä on monia esimerkkejä siitä, miten opetuslapset pelastuivat ja mikä oli heidän tehtävänsä ihmisen pelastustyössä. Pyhä Henki on pyhittäjä, joka asuu vain pelastetun ihmisen sydämessä. Siksi ihmisen pelastus tapahtuu vain pelastetun ihmisen kautta.

Monet uskosta osattomat ivaavat meitä siitä, että otamme vallan Jumalalta syntien anteeksiantamisessa. Se on vain niin, että Jumalan suunnitelma on tämä, että Hänen anteeksantamuksensa kulkee ihmisen välityksellä , joka on Pyhän Hengen työ, eikä ihmisen.

Jeesus nimen omaan antoi käskyn anteeksiantamuksesta puhallettuaan Pyhän Hengen opetuslasten päälle.
Epäuskoinen on vain niin kovapäinen ja itseriittoisa, ettei hän alennu ottamaan halvasta ihmisastiasta anteeksiantamusta, kun ei se suomusten lävitse näe Pyhän Hengen työtä.


Tervetuloa mukaan, Tosisavolainen! Olen samaa mieltä kommentissasi kertomistasi asioista. Joku päivä sitten lisäsin foorumiimme vanhan kirjoituksen, jossa asiaa valaistaan erittäin tärkeältä kannalta.

Niinpä Jumalan lähettäessä Joona- profeetan saarnaamaan tuomiota Niniven kaupunkiin, Hän käski saarnata: »Vielä on neljäkymmentä päivää, niin Niniven pitää hukkuman.» (Joona 3: 4). Kun Joona saarnasi, kansa pukeutui säkkiin, katui ja paastosi. »Kuin Jumala näki heidän työnsä, että he palaisivat pahasta tiestänsä, katui Jumala sitä pahaa, jota hän oli puhunut heille tehdäksensä, ja ei tehnytkään.» (Joona 3: 10).

Tässä tapauksessa Jumala muutti mieltään ihmisten oikean menettelyn vuoksi, mutta Hän ei ole koskaan muuttanut, eikä muuta, armojärjestystään. Meidän ihmisten on muutettava käsityksiämme Jumalan sanan mukaisiksi, jotta pääsisimme Hänen luokseen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Syntien anteeksi antamisesta vielä

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 08 Kesä 2010, 17:41

Taavetti kirjoitti:
Tosisavolainen kirjoitti:
Sinikettu kirjoitti:Rupesin eräälle epäuskoiselle puhumaan tästä kuinka uskon, että synnit saa anteeksi vain toisen uskovaisen saarnan kautta. Hän sanoi, että kuitenkin Jeesus sanoo, että mitä ikinä pyydätte Taivaalliselta Isältäni minun nimessäni te saatte. Kysyi vielä, etten kai sitä epäile. En toki epäile. En osannut siihen mitään sanoa. Mitä siitä pitäisi ajatella? Yritin sanoa, että Lutherkin sanoo, että vain toisen kautta voi synnit saada anteeksi, turhaa on taivaalle töllistellä. Mutta ei hän siihen mitään sanonut ja keskustelu tyrehtyi siihen.



Jumala on tehnyt pelastussuunnitelman jo ennen maailman alkua. Hän on sen ilmoittanut Raamatussa. Raamattu onkin kokonaisuus, joka tulee tutkia sellaisena. Vanhat kristityt sanoivat , että Raamattua tulee vahvistaa Raamatulla , tarkoittaen eri apostolien siteerauksia samasta asiasta.

Monet omavanhurkaat ja tavalliset epäuskoiset uskovat, että Jumala kun on Rakkaus , Hän antaa synnit anteeksi heti, kun vain huokaisee. Mutta näin se ei ole. Raamattuun on kirjoitettu, miten ihminen pelastuu. Siellä on monia esimerkkejä siitä, miten opetuslapset pelastuivat ja mikä oli heidän tehtävänsä ihmisen pelastustyössä. Pyhä Henki on pyhittäjä, joka asuu vain pelastetun ihmisen sydämessä. Siksi ihmisen pelastus tapahtuu vain pelastetun ihmisen kautta.

Monet uskosta osattomat ivaavat meitä siitä, että otamme vallan Jumalalta syntien anteeksiantamisessa. Se on vain niin, että Jumalan suunnitelma on tämä, että Hänen anteeksantamuksensa kulkee ihmisen välityksellä , joka on Pyhän Hengen työ, eikä ihmisen.

Jeesus nimen omaan antoi käskyn anteeksiantamuksesta puhallettuaan Pyhän Hengen opetuslasten päälle.
Epäuskoinen on vain niin kovapäinen ja itseriittoisa, ettei hän alennu ottamaan halvasta ihmisastiasta anteeksiantamusta, kun ei se suomusten lävitse näe Pyhän Hengen työtä.


Tervetuloa mukaan, Tosisavolainen! Olen samaa mieltä kommentissasi kertomistasi asioista. Joku päivä sitten lisäsin foorumiimme kirjoituksen, jossa asiaa valaistaan erittäin tärkeältä kannalta.


Kiitos Taavetti! Kirjoittelen, miten itse uskon ja ymmärrän.

Niinpä Jumalan lähettäessä Joona- profeetan saarnaamaan tuomiota Niniven kaupunkiin, Hän käski saarnata: »Vielä on neljäkymmentä päivää, niin Niniven pitää hukkuman.» (Joona 3: 4). Kun Joona saarnasi, kansa pukeutui säkkiin, katui ja paastosi. »Kuin Jumala näki heidän työnsä, että he palaisivat pahasta tiestänsä, katui Jumala sitä pahaa, jota hän oli puhunut heille tehdäksensä, ja ei tehnytkään.» (Joona 3: 10).

Tässä tapauksessa Jumala muutti mieltään ihmisten oikean menettelyn vuoksi, mutta Hän ei ole koskaan muuttanut, eikä muuta, armojärjestystään. Meidän ihmisten on muutettava käsityksiämme Jumalan sanan mukaisiksi, jotta pääsisimme Hänen luokseen.
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

ViestiKirjoittaja hepa » 05 Loka 2010, 10:46

Korneliuksen parannuksesta vielä:

Apt. 11: Pietari kertoo Jerusalemissa mitä enkeli sanoi Korneliukselle.

13 Ja hän jutteli meille, kuinka hän oli enkelin nähnyt huoneessansa seisovan ja sanovan hänelle: lähetä miehiä Joppeen, ja anna noutaa Simonin, joka Pietariksi kutsutaan:
14 Hän on sanova sinulle ne sanat, joiden kautta sinä autuaaksi tulet ja kaikki sinun huonees.
15 Mutta kuin minä rupesin puhumaan, lankesi Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin hän alussa meidänkin päällemme lankesi.

Apt 10: 43 Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.
44 Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.

47 Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja hepa » 05 Marras 2010, 12:02

Sak. 3:
3 Ja Josua oli puetettu saastaisilla vaatteilla, ja seisoi enkelin edessä.
4 Joka vastasi ja sanoi niille, jotka hänen tykönänsä olivat, sanoen: ottakaat häneltä pois saastaiset vaatteet; ja hän sanoi hänelle: katso, minä olen ottanut sinulta pois sinun syntis, ja puettanut sinun juhlavaatteisiin.
------
Ylipappi Joosuan ystävät hänestä saastaiset vaattee ja pukivat juhlavaatteisiin (vrt. tuhlaajapoika vertaus)
------
7 Näin sanoo Herra Zebaot: jos sinä vaellat minun teilläni, ja jos sinä pidät minun vartioni, niin sinä saat minun huonettani hallita, ja minun kartanoitani varjella; ja minä annan sinulle näistä muutamia, jotka tässä seisovat, saattamaan sinua.
------
Hän sai myös saattomiehiä.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Seuraava

Paluu Uskonvanhurskaus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron