Lutherin opetus syntien anteeksisaamisesta

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.


Lutherin opetus syntien anteeksisaamisesta

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 04 Heinä 2017, 21:03

Keskustelin tuossa taas erään toisessa hengellisyydessä olevan läheisen kanssa tästä syntien anteeksisaamisesta. Hän sanoi joka aamu vievänsä Kristukselle kaikki syntinsä ja syntisyytensä ja hänellä on kyllä rauha sydämellä. Eräs toinenkin läheinen ystävä, joka on toisessa hengellisyydessä, vakuuttaa aina, että hän saa rauhan, kun hän vaan rukoilee anteeksi Jeesukselta.

Minulle tuli nyt mieleen Lutherin kirjoitus syntien anteeksi saamisesta. En muista missä olen lukenut/kuullut sen, mutta siinä sanottii jotain, että turhaan taivaalle katselet, kun syntejä ei saa anteeksi kahden kesken Jumalan kanssa rupattelemalla vaan toisen ihmisen kautta. Mistähän tuo teksti mahtaisi löytyä? On vähän epätarkka viittaus tekstiin, kun en muista kuin tuon idean siitä, en sanatarkasti mitä siinä sanottiin, mutta jos joku täällä muistaisi mistä tuollaisen kaltaista tekstiä löytyy, kuulisin mielellään.

Henkilökohtaisesti en ole itse tuntenut koskaan saavani syntejä anteeksi muuta kuin toisen kautta, seurapuheesta tai kahden kesken. Kun kuulee toisella tavalla uskovien puheita, saattaa niissä olla ihan hyviäkin juttuja, mutta kun niissä ei syntejä saarnata anteeksi, minusta niistä jää puuttumaan jotain hirveän tärkeää ja jää vähän tyhjä olo. Mutta eihän tosin Jumalan valtakkunnan ulkopuolella saarnatakkaan evankeliumia niinkuin täällä. Olen vain huomannut loukkaavani monia, kun kerron tästä omasta kokemuksestani. :´(
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

Re: Lutherin opetus syntien anteeksisaamisesta

ViestiKirjoittaja Humilton » 04 Heinä 2017, 21:29

Googlella löytyi tämän foorumin viestiketju. Lue lukkarin kirjoitus.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Lutherin opetus syntien anteeksisaamisesta

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 04 Heinä 2017, 21:53

Kiitos. MInä löysinkin jo yhden kohdan, jossa oli tuo muistelemani kohta, eräästä toisesta viestiketjusta täältä.

Mutta rupesin ihmettelemään onko täällä tapahtunut jotain viestien sekoittumista tms. kun yksi oma viestinikin on sellaisessa ketjussa, johon en muista koskaan kirjoittaneeni ja se viesti ei edes mitenkään liiity ketjun aiheeseen. En kai minä joskus ole niin tyhmä ollut, että olisin kirjoitellut ihan ohi aiheen omiani? Ehkä monessa tyhmä olenkin, niin en ihan heti tunnista, että noin hupsu olisin. Muutenkin viesteissä viitataan, vastataan tai kommentoidaan joihinkin ketjussa oleviin viesteihin, joita siinä ei kuitenkaan ole. Onko niitä ehkä poistettu jälkikäteen?

En ole pitkään aikaan käynyt täällä niin en tiedä mitä täällä on tapahtunut. Ihmettelin vain noita juttuja.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

Re: Lutherin opetus syntien anteeksisaamisesta

ViestiKirjoittaja Humilton » 05 Heinä 2017, 00:45

Sinikettu kirjoitti:Mutta rupesin ihmettelemään onko täällä tapahtunut jotain viestien sekoittumista tms.


Kaksi mahdollista selitystä.

1. Foorumi on päivitetty vanhemmasta 2.x versiosta uudempaan 3.x versioon. Päivityksessä viestejä on saattanut sekoittua. En pidä tätä todennäköisenä.
2. Moderaattorit ovat siirrelleet viestejä alueelta toiselle. Tämä sinänsä ei tee kuvatunlaisia ilmiöitä. Mutta jos Foorumin softa on buginen, niin sellainen
on mahdollista.
3. Viestejä on poistettu viestiketjujen välistä joko kirjoittajan tai ylläpidon toimesta. Tämä sekoittaa todennäköisesti keskusteluja. Todennäköinen syy.
Viimeksi muokannut Humilton päivämäärä 05 Heinä 2017, 00:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Lutherin opetus syntien anteeksisaamisesta

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Heinä 2017, 08:15

Humilton kirjoitti:
Sinikettu kirjoitti:Mutta rupesin ihmettelemään onko täällä tapahtunut jotain viestien sekoittumista tms.


Kaksi mahdollista selitystä.

1. Foorumi on päivitetty vanhemmasta 2.x versiosta uudempaan 3.x versioon. Päivityksessä viestejä on saattanut sekoittua. En pidä tätä todennäköisenä.
2. Moderaattorit ovat siirrelleet viestejä alueelta toiselle. Tämä sinänsä ei tee kuvatunlaisia ilmiöitä. Mutta jos Foorumin softa on buginen, niin sellainen
on mahdollista.
3. Viestejä on poistettu viestiketjujen välistä joko kirjoittajan tai ylläpidon toimesta. Tämä sekoittaa todennäköisesti keskusteluja. Todennäköinen syy.

Taavetin vastauksia:
1. Foorumi on tosiaan päivitetty uudempaan 3- versioon, siinä eivät viestit vaihda paikkaa eivätkä katoa, mutta foorumin osoite on vaihtunut, ainoastaan nimi, VL-foorumi on pysynyt. Palveluntarjoaja on vaihtunut muutaman kerran ja sen osoitekin samalla.
2. Bugit eivät normaalisti sekoita viestejä, mutta jos yrittävät sekoittaa, palvelun ylläpitäjällä Pettiksellä on keinoja niitä vastaan. Myös tämän foorumin ylläpidolla ja valvojilla on torjuntakeinoja. Moderaattorit eli valvojat voivat siirtää ja yhdistää ketjuja keskenään. Yhdistäminen onnistuu vain alueen sisällä, joitakin lyhyitä ketjuja olen yhdistänyt, toisaaalta harjoituksen, toisaalta selkeyden vuoksi. Jos saman aiheen viestejä on usealla alueella, olen siirrellyt niitä samalle alueelle yhdistettäväksi. Pitkiin viestiketjuihin en halua yhdistää lisää, mutta tosiaan lyhyitä yhteen, selkeyden parantamiseksi.
Kosta tämä keskustelu alkoi Lutherin opetus-ketjussa, on luultavaa, että joku moderaattori irrottaa tämän joskus eri aiheeksi ja siirtää muualle. Toivottavaa on, että siirtäjä jättää varjoaiheen ohjaamaan keskustelun jatkoon.
3. Normaali käyttäjä voi poistaa viestinsä, jos se on keskustelun viimeisenä. Kun viestiin on vastattu, kirjoittaja voi vain muokata viestiään, mutta ei poistaa sitä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Uskonvanhurskaus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa