Joona valaskalan vatsassa

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.


ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 18 Touko 2008, 22:47

1.Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli
kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä.
2. Ja Joona rukoili Herraa, Jumalaansa, kalan sisässä
3. ja sanoi: "Minä huusin ahdistuksessani Herraa, ja hän vastasi minulle. Tuonelan kohdussa minä huusin apua, ja sinä kuulit minun ääneni.
4. Sinä syöksit minut syvyyteen, merten sydämeen, ja virta ympäröitsi minut, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi vyöryivät minun ylitseni.
5. Minä ajattelin: Olen karkoitettu pois sinun silmiesi edestä. Kuitenkin minä saan vielä katsella sinun pyhää temppeliäsi.
6. Vedet piirittivät minut aina sieluun asti, syvyys ympäröitsi minut, kaisla kietoutui päähäni.
7. Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti, maan salvat sulkeutuivat minun ylitseni iankaikkisesti. Mutta sinä nostit minun henkeni ylös haudasta, Herra, minun Jumalani. (Joona 2.)

1. Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.
2. Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta.
3. Niin he menivät sisään, mutta eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista.
4. Ja kun he olivat tästä ymmällä, niin katso, kaksi miestä seisoi heidän edessään säteilevissä vaatteissa.
5. Ja he peljästyivät ja kumartuivat kasvoillensa maahan. Niin miehet sanoivat heille: "Miksi te etsitte elävää kuolleitten joukosta?
6. Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa,
7. sanoen: 'Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös'."
8. Niin he muistivat hänen sanansa. (Luuk.24)
Avatar
kehakukkanen
touhukas
 
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 13:43

ViestiKirjoittaja Nepheg » 19 Touko 2008, 20:31

Niin... kyseessähän oli esikuva Kristuksesta.
Huomatkaa, monet hurmahenget janoavat erilaisia ihmeitä ja merkkejä, mutta se suurin ihme ja merkki miksi Kristus tänne tuli ja miksi Hän nousi kuolleista, ei heille ole avautunut.
Uskoville tämä Kristuksen kuolleista herääminen ja käärmeen pään rikki polkeminen on niin suuri asia, että muuta emme tarvitse.
Hänen haavojensa suojaan menemme sillä Hän täytti kaikki mitä Jumala Hänestä oli raamatussa monien prophetain kautta sanonut.

Matt:12
38. Silloin vastasivat muutamat kirjanoppineista ja Pharisealaisista, sanoen: Mestari, me tahdomme nähdä sinulta merkkiä.
39. Niin hän vastasi ja sanoi heille: tämä häijy ja huorintekiä suku etsii merkkiä, ja ei hänelle pidä merkkiä annettaman, vaan Jonan prophetan merkki.
40. Sillä niinkuin Jona oli valaskalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin pitää myös Ihmisen Pojan maan sydämessä kolme päivää ja kolme yötä oleman.
41. Niniven miehet pitää nouseman tuomiolle tämän suvun kanssa ja hänen tuomitseman; sillä he paransivat heitänsä Jonan saarnasta. Ja katso, tässä on enempi kuin Jona.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Emka » 20 Touko 2008, 16:18

SRK:n sivuilta pääsee Suviseurasivuille. Sotkamossa puhui Sunnuntaina Niilo Rauhala aiheesta Joonaan merkki. Kuuntelen parhaqillaan niitä suviseurasaarnoja Sotkamosta. Sieltä Kicki varmaan löydät tämän puheen ja pystyt sen kuuntelemaan. Varmasti saat vastauksen kysymykseesi :)

Minulla on kaksi kappaletta Sotkamon suviseurasaarnakirjaa. Jos Kicki sinulla ei sitä ole, niin voisin sen sinulle lähettää,jos laitat yksityisviestillä osoitteen. saat ihan lahjaksi sen.

En tiedä, miksi olen niitä kaksi ostanut, mutta näin nyt kuitenkin niitä on kaksi kpl. Mielelläni sen sinulle lähetän :)
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 29 Touko 2008, 10:59

“Mutta Herra toimitti suuren kalan nielemään Joonan. Ja Joona oli kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä” (Joona 2:1).

Joona on epäilemättä pitänyt näitä pisimpinä päivinä ja öinä, mitä koskaan auringon alla on ollut. Sillä kun hän on istunut siellä pimeässä, on ajan täytynyt tuntua hänestä valtavan pitkältä. Arvelen hänen välillä maanneen ja välillä seisoneen. Hänhän ei ole nähnyt aurinkoa eikä kuuta eikä ole voinut laskea tunteja lainkaan. Hän ei ole myöskään tiennyt, mihin hän on meressä kulkeutunut kalan mukana. Miten ihmeellinen onkaan hänen asuntonsa ollut sisälmysten ja suurten kylkiluitten alla? Mutta hän on tuntenut itsensä niin täysin kuolemaan tuomituksi, ettei hän paljoa ole huolehtinut kalasta, vaan hän on alituisesti ajatellut: milloin, milloin, milloin loppu tulee.

Jumala paratkoon, millainen ihmeellinen teko tämä silti on! Kuka kykenee käsittämään sitä, että ihminen on kolme päivää ja yötä ypöyksin, ilman valoa, ilman ruokaa, keskellä merta, eläen kalan sisällä, ja tulee sieltä takaisin? Sitä voidaan todella kutsua harvinaiseksi merimatkaksi. Kuka myöskään uskoisi sitä eikä pitäisi sitä valheena ja perättömänä juttuna, ellei se olisi Raamatussa?

Jumala on osoittanut meille tämän avulla, että kuolema ja kaikki asiat ovat täysin hänen vallassaan ja että hän voi aivan helposti auttaa meitä myös sanoinkuvaamattomissa ja epätoivoisissa ahdingoissa, mitä meidän on kuitenkin niin vaikea uskoa. Hän on kaikkialla läsnä, kuolemassa, helvetissä, keskellä vihollisia, niinpä myöskin heidän sydämissään. Hän on näet tehnyt sen kaiken ja hallitsee myös tätä kaikkea, niin että sen täytyy tehdä, mitä hän tahtoo.

Luther, Profeetta Joonan kirjan selitys. W² 14,873-874.
Avatar
kehakukkanen
touhukas
 
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 13:43

Valvominen

ViestiKirjoittaja Humilton » 14 Joulu 2013, 02:22

Biblia Luuk 12:39 kirjoitti:Mutta se tietäkäät, että jos perheen-isäntä tietäis, millä hetkellä varas on tuleva, tosin hän valvois eikä sallisi huonettansa kaivettaa.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Joona valaskalan vatsassa

ViestiKirjoittaja Joonatan » 04 Syys 2021, 22:36

Kertomus Joonasta onkin jännittävä, varmasti monen pikkulapsen suosikkeja! Monet epäuskovaisethan nauravat tälle kertomukselle ja väittävät sen olevan silkkaa satua: eihän valas edes pysty nielemään mitään ihmisen kokoista! Toki jos ajatellaan noin puhtaan tieteellisesti, niin näinhän asia on (tai ainakin sinnepäin). Esimerkiksi sinivalas ei voi niellä mitään appelsiinia isompaa. Unohtuu se, että valaslajeja on monia, ja esimerkiksi kaskelotille ihmisen nielaiseminen olisi täysin mahdollinen temppu. Sitäpaitsi jos tarkkoja ollaan, Raamatussa ei puhuta mitään valaasta. Onhan niitä muitakin suuria kaloja PDT_Armataz_01_18

Mutta se biologiasta, mennään historiaan. Tiedetään nimittäin tapauksia, joissa kala on todella nielaissut ihmisen! Luin kerran lehdestä - muistaakseni brittiläisestä - valaanpyyntiretkestä, joka päättyi ikävästi, kun yksi miehistön jäsenistä katosi. Retkeä päätettiin jatkaa, ja saalistakin tuli, mutta yllätys oli kova kun erään saaliiksi saadun valaan vatsasta löytyi kadonnut merimies! Miehen iho oli pahoin vahingoittunut ja hän oli hyvin sekavassa mielentilassa, mutta hengissä hän kyllä oli. Tänä vuonna uutisoitiin myös sukeltajasta, jonka valas oli epähuomiossa poiminut suuhunsa. Hän ei ollut joutunut vatsaan asti, vaan valas sylkäisi hänet pois huomattuaan erheensä.

Tästä näemme, että kyllä tällainenkin ihmeellisen tuntuinen kertomus on mahdollinen. Mutta on tietenkin niin, että tällainen todistelu on oikeastaan aika turhaa. Riittäähän meille jo sekin tieto, että näin kävi, Jumala varjeli, ja kaikki päättyi hyvin. Ei meidän uskomme lopulta ole mitään todistelu-uskoa, vaan lapsenmielistä, yksinkertaista luottamusta Taivaan Isään.
On koti, jonne myrskyt maan / ei saavu milloinkaan. / Ei sinne aallot raivollaan / käy rauhaa rikkomaan. / Oi koti! Sinne saavumme, / kun päättyy mainen matkamme.
-Siionin laulu 286-
Avatar
Joonatan
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Tammi 2020, 14:40

Re: Joona valaskalan vatsassa

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Syys 2021, 16:39

Ehkä Joonan nielaissut valas oli ryhävalas? https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008048867.html

Mikäli Joona on ollut vahingoittumatta valaan vatsassa 3 vrk, kyseessä vaikuttaa olevan luonteeltaan ihme, jonka selittäminen luonnollisilla yhteensattumilla lienee erittäin epätodennäköistä tai täysin mahdotonta. Mitä tiedän ihmisen ruonsulatusjärjestelmästä, niin melkoisen myrkylliset kaasut on suoliston sisällä. Vatsahappojen tarkoitus on muokata suussa hienonnettua ruokaa helpommin imeytyväksi. En ole perehtynyt valaiden anatomiaan ja ruoansulatusjärjestelmään, mutta oletan myös niiden sisällä olevan tainnuttavia ja tappavia kaasuja sekä syövyttäviä ruoansulatushappoja. 3 vrk sellaisissa olosuhteissa tekisi pahaa jälkeä, mikäli jokin luonnontieteellisen todellisuuden ulkopuolella oleva vaikuttava tekijä ei puuttuisi tapahtumienkulkuun.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Uskonvanhurskaus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron