Muutama sana Lutherista ja hänen perheestään

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Muutama sana Lutherista ja hänen perheestään

ViestiKirjoittaja Joosua67 » 01 Tammi 2007, 04:45

Martti Luther oli kooltaan keskinkertainen. Mutta rakasta ystäväänsä ja virkaveljeänsä Melanktonia, jonka kanssa hän aina seurusteli, hän oli päätänsä pitempi. Luther kävi suorana, nojaten pikemmin taakse kuin eteenpäin, ja hänen kasvonsa olivat kohotetut taivasta kohden. Silmänsä olivat tummat ja säteilevät niinkuin tähdet, ettei niihin oikein voinut katsoa. Kun hän 36 vuoden ikäisenä v. 1519 Leipzigissä puolusti oppiansa, oli hän, varmaankin paljosta lukemisesta, niin laihtunut, että miltei hänen luunsa voitiin lukea, mutta 41 vuoden ikäisenä oli hän jo jotenkin lihava. Ääni oli kirkas ja sointuva. Hänen vastustajansakin tunnustivat, että hänellä oli erinomainen puhelahja ja ettei hänen vertaistaan hengellistä puhujaa löytynyt hänen aikanaan. Pyhän Raamatun taito ja käsitys hänellä olivat verrattomat. Sitä paitsi hän oli runsaitten aatteiden ja ajatusten mies. Seurustelussa hän oli leikillinen ja avomielinen, ilman ylimielisyyttä. Hän ymmärsi jokaista ja hänen puheensa oli miellyttävää. Päättävä hän oli ja esiintyi aina rohkeana.

Luther syntyi Eislebenin kaupungissa Saksanmaalla marraskuun 10 päivänä 1483 ja kuoli samassa kaupungissa helmikuun 18 p. 1546, siis 62 vuoden 3 kuukauden ja 8 päivän iässä. Jo seitsemännellä ikävuodellaan hän pantiin kouluun. Hänen vanhempansa olivat köyhiä. Sentähden täytyi hänen koulupoikana laulaa ihmisten ovilla kootaksensa apua koulun käyntiä varten. Luonnonlahjat hänellä oli erinomaiset, muisti ja käsityskyky hyvät. Ahkera hän oli lukemaan, niin että suoritti maisterin tutkinnon 1505.

Samana vuonna hän meni Erfurtin luostariin ja tuli augustinolais-veljeskunnan munkiksi. Vuonna 1507 toukokuun 2 p. Hän vihittiin papiksi ja lokakuun 1 päivänä 1508 hän tuli professoriksi Wittenbergin yliopistoon ja rupesi pitämään jumaluusopin luentoja. Hänen luentonsa olivat niin elähyttäviä, että ylioppilaat
hämmästyneinä kuuntelivat. Wittenbergissäkin ollessaan hän asui luostarikammiossa.

Vuonna 1510 Luther lähetettiin Roomaan, esittääksensä paaville erästä augustinolaisia luostareita koskevaa asiaa. Siellä hän, paremmin kuin missään muualla, oli tilaisuudessa näkemään paavilaisten pappien jumalatonta elämää. V. 1512 lokakuun 19 p. hän vihittiin jumaluusopin tohtoriksi.

Kun sitten Tetzel niminen munkki paavin puolesta niillä seuduin kulki myymässä syntein anteeksiantamusta rahasta, nousi Luther tätä vastaan ja naulasi lokakuun 31 p. 1517 Wittenbergin linnan kirkon ovelle 95 väitettänsä tuota niinkutsuttua anekauppaa vastaan. Tämä oli uskonpuhdistuksen alku ja sen jälkeen Luther sai koko elinaikansa taistella paavia ja hänen hengenheimolaisiansa vastaan. Hän joutui myöskin Wormsin valtiopäivillä huhtikuussa 1521 puolustamaan oppiansa Saksan keisarin, ruhtinasten, paavin edustajan ja valtiosäätyjen edessä. Sieltä palatessaan hän ystäviensä toimesta otettiin kiinni ja vietiin Wartburgin linnaan, jossa hän lähes vuoden oli ikäänkuin kätkettynä, niin etteivät keisarin ja paavin vainot häntä kohdanneet. Siellä hän alkoi kirjoittaa kirkkopostillaansa ja kääntää Raamattua saksankielelle. Maaliskuussa 1522 hän taas palasi Wittenbergiin.

Luther oli suuri laulun ja soiton ystävä. Lepohetkinään hän mielellään soitti virkistyksekseen. Hän on sepittänyt sekä sanat että sävelen moneen ihanaan virteen, joita mekin käytämme.

Luther ei ollut ainoastaan mies, jolla oli ylevät ihanteet, lujat periaatteet, peloton mieli ja halu tehokkaasti vaikuttaa kristillisen valistuksen ja hyveiden edistämiseksi, vaan hän oli sanan täydellisimmässä merkityksessä runsailla lahjoilla varustettu Jumalan mies, jota elähytti mitä hartain ja omanvoitonpyynnöstä vapain Jumalan valtakunnan esittämisen halu. Sen tähden hän väsymättä teki työtä, pelkäämättä taisteli ja toivoi aina menestystä, kun tiesi, että niinkuin hänen puolustamansa asia oli ylevä, se myöskin saisi voiton.

Lutherin puoliso, Katharina von Bora syntyi tammik. 29 p. 1499 ja kuoli jouluk. 20 p. 1552. Heidän häänsä vietettiin kesäk. 27 p. 1525. Tämän avioliiton Jumala siunasi kolmella pojalla ja kolmella tyttärellä:

1. Johannes, synt. kesäk. 7 p. 1526, kuoli oikeustieteen professorina Königsbergissä lokak. 29 p. 1575.

2. Elisabeth, synt. jouluk. 10 p. 1527, kuoli elok. 3 p. 1528.

3. Magdalena, synt. toukok. 4 p. 1529, kuoli syysk. 20 p. 1542.

4. Martin, synt. marrask. 7 p. 1531. Isänsä tahdon mukaisesti hän tutki jumaluusoppia, mutta keskeytti lukunsa sairaalloisuuden takia. Kuoli maalisk. 3 p. 1565.

5. Paavali, synt. tammik. 28 p. 1533. Oli lääkärinä useassa hovissa ja kuoli maalisk. 8 p. 1593. Hän oli kaikista lapsista enimmän isän muotoinen.

6. Margaretha, synt. 1534, kuoli naineena 1570.

Lutherin avioliitto kesti vähän yli 20 vuotta. Onnellinen se avioliitto oli, sillä puolisot olivat yksi sydän ja sielu. "Minulla on", sanoi Luther "hurskas, uskollinen vaimo, johonka miehen sydän voi luottaa". Hän sanoi pitävänsä Kaisansa rakkaampana kuin Ranskan kuningaskunnan tai Benetian vallan. Testamentissaan sanoi Luther vielä vaimostaan: "Hän on hurskaana, uskollisena vaimona aina minua rakastanut ja pitänyt minua suuressa kunniassa ja arvossa."
Minä olen tie, totuus ja elämä; Johannes 14:6a
Avatar
Joosua67
tutustunut
 
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 00:15
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 09 Tammi 2007, 22:42

No onpa pitkä lainaus. Olen kuullut, että Melanchton oli filosofisempi ja sovittelevampi kuin teräväsanainen Luther. Varmaan vähän niinkuin Raattamaaki oli melkoinen Laestadiuksen tasapainottaja.

Tämän perhe-pastan kuvauksessa puhutaan siunauksista. Sl. 22:ssa puhutaan myös kirouksesta. "... kirous ketä painaa, ken tuntee tuomion, te kaikki tänne tulkaa Jeesusta katsomaan. Hän ristin päällä huutaa, täytetty kaikki on."
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Tammi 2007, 23:03

Puhutaan siinä laulussa siunauksestakin, jopa tuossa lainatussa säkeistössä,kun siinä kehotetaan katsomaan Jeesusta, joka on ristillä meidän syntimme sovittanut.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 10 Tammi 2007, 18:09

Laulu on hailuotolaisen merimiehen Fans Peter Krankin sanoittama, muistaakseni, en ole varma kun internet-koneilla en kanna virsikirjaani mukana. Krankin isopappa oli Kuusamossa herrnhutilaispappi, siis edellisen etsikonajan uskovainen. F.P. Krank tulee nähtävästi siis hyvästä suvusta, jossa on sielunhoidonkin taitoja.
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Tammi 2007, 19:49

Krank oli kirkkoherrana Kivijärvellä, kun sinne meni nuori uskovainen pastori, Heideman. Aluksi kirkkoherra oli vihainen pastorille hänen uskonsa vuoksi, mutta kuunneltuaan aikansa pastorin saarnoja lopulta joutui yöllä konttaamaan yläkertaan pastorin puheille, saadakseen omat syntinsä anteeksi. Erinäisten vaiheiden jälkeen Heideman joutui muuttamaan Amerikkaan, luin juuri Heikki Jussilan kirjasta siitä lähdöstä sellaista, jonka oli unohtanut.

Vanhat kivijärveläiset puhuivat Krankka- vainaasta, kirkkoherraa muistellessaan. Krank kunnostautui myös säveltäjänä, kauan kansansävelmänä pidetty virren 301 ja Siionin laulun 21 sävel osoittautui kuitenkin F.P. Krankin luomukseksi.

Ihmeellistä että myöhempi Kivijärven kirkkoherra, Wäinö Havas muokatessaan laulusta virttä, pyysi ystävältään H.W. Pöyhtäriltä siihen uuden sävelmän. Lopulta molemmat sävelmät ovat virsikirjassa. Pöyhtärin laatima a-sävelenä ja Krankin tuotos b-merkinnällä varustettuna.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Tammi 2007, 20:07

Pysähdyin ihmetelemään, kun aivan ei sopinut Teron kertomus. Laulu on 23, siksi siis jouduin hämennyksiin. Sävel siinä on Krankin, alkuperäinen kirjoitaja on tuntematon, mutta sanoja onmuokannut ja jatkanut Juho Rankinen, josta on lyhyt elämän kuvaus kirjassa: He ovat voittaneet.


Siinä kerrotaan lyhyesti, miten itseopinut runoilija, lehtien yleisöosasto kirjoittaja ja lestediolaisten solvaaja lopulta sai piston sieluunsa, sai parannuksen armon ja lyhyeksi jääneen elämänsä loppuvuodet kirjoitti toisin, kuin entisessä elöämässään. Häneltä jäi monta Siionin laulua, joitakin on päässyt virsikirjaan asti.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Tammi 2007, 13:09

Tero A.A. kirjoitti:Raattamaaki oli melkoinen Laestadiuksen tasapainottaja.


Valtakunnan työssä tarvitaan erilaisia persoonia.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Joulu 2009, 22:39

Kasvatuksen aakkosia


Martti Lutherin ajatuksia lapsista.
Martti Lutherin kirjoituksista on koottu "Häälahja niminen teos. Se on aikanaan käännetty Suomeksikin ja ilmestynyt vuosia sitten. Tässä teoksessa kerrotaan mm. seuraavaa:

Kun tohtori Jonas (Eräs Lutherin työtovereista ja ystävistä) oli ripustanut kauniin kirsikkapuun oksan pöydän yli luomisen muistoksi ja ylisti Jumalan jaloa siunausta sellaisista hedelmistä, sanoi tohtori Martti Luther: "Miksi ette ajattele sitä paljoa ennemmin lapsistanne, oman ruumiinne hedelmistä, jotka ovat jalommat kaikkien puiden hedelmiä ja ovat ihanampia, niin myös jalompia Jumalan, luotuja kappaleita kuin kaikkien puiden hedelmät. Niissä nähdään Jumalan kaikkivalta, viisaus ja taito, joka on heidät tyhjästä tehnyt, on yhtenä vuonna luonut ja antanut heille ruumiin, hengen ja kaikki jäsenet niin kauniisti, sievästi ja somasti, ja tahtoo elättää ja hengissä pitää heidät. Kuitenkin menemme matkaamme, emmekä pidä suurta lukua niistä, niin taidammepa tulla sokeiksi ja ahneiksi sellaisten Jumalan lahjain tähden, niin kuin tavallisesti tapahtuu, että ihmiset, saadessansa lapsia, tulevat pahemmiksi ja ahneemmiksi, säästävät, kokoavat ja haalivat niin paljon kuin voivat, taitaaksensa jättää heille paljon. He eivät tiedä, että lapsella, ennen kuin se maailmaan tulee ja syntyykään, on hänen määrätty osansa, mitä ja kuinka paljon hänellä oleman ja mitä hänestä tuleman pitää, jo omistettuna ja valmistettuna, niin kuin Raamattu todistaa ja taivaallinen sananlasku sanoo: "Mitä enemmän lapsia, sitä enemmän onnea.”

Voi rakas Herra Jumala, kuinka suuri kuitenkin on ihmisen sokeus, tietämättömyys ja pahuus, kun hän ei voi tätä ajatella, vaan käyttää varsin nurjasti parhaimpia ja jaloimpia Jumalan lahjoja. Hän käyttää ne väärin kaikeksi synniksi ja häpeäksi, kaikeksi mielivallaksi ja hekumaksi, eikä veisaa Herrallemme Jumalalle yhtäkään kiitosvirttä niistä.

Vähäisen lapsen tavat ovat viattomat. Mielenliikutukset eivät pieniä lapsia vie harhateille, he eivät ole himojensa orjia, he eivät anna vihansa tulla valtaan eivätkä anna ylellisen vihan yllyttää itseänsä kostamaan niille, jotka ovat heitä loukanneet."

Siionin Lähetyslehti, helmikuu 1957
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron