Pyhä yhteinen seurakunta

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Marras 2007, 10:54

clementsdotter kirjoitti:OM: miten itse koet nuo ajat muilta kuultuina? Kaikki meni oikein ja Jumalan tahdon mukaisesti? Itselläsihän niistä ei ole kokemusta.


Uskon, että niinä aikoina on asioita varmaan mennyt väärinkin, mutta omansa Jumala on varjellut laumassaan. Havaintojeni mukaan niistä ajoista haluavat erityisselvittelyjä pääasiassa sellaiset nimimerkit, jotka ovat yhä ulkona ja sellaiset, jotka haluaisivat "kevennettyä" kristillisyyttä elämäänsä ja seurakunnan rajojen asteittaista hälventämistä, kenties siirtymäkautena ekumeniaan. Vaikuttaa siltä, että Jumalan edessä ei heidän mukaansa kysytä "pahensitko", vaan pelkästään "tuomitsitko".
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Marras 2007, 11:48

Sivua selatessani kiinnittyi huomio erääseen blastuksen kommentin kappaleeseen.
Koska puhuja ei kaikkien mielestä olekaan pelkkä sanan palvelija, vaan sen sijaan myös jonkin sortin auktoriteetti, otetaan sieltä suunnalta tuleva mielipide vakavammin. Tästähän voi tehdä vain sen johtopäätöksen, että ilman puhujia monilla on totuus hukassa?


Jos jollakin ei ole hallussaan Jumalan sanaa selvänä, ei sellaista pidä puhujaksi asettaakaan. Varmasti asiaa harkitaan ja tarkastellaan monelta puolelta jo asettamisen vaiheessa. Ainakin niin tulisi menetellä. Silti saattaa tulla vääriä valintoja, mutta seurakunta, joka on puhujansa asettanut, voi heidät myös vapauttaa tehtävästä, elleivät pysy opetuksessaan Kristuksen opissa. Tämän mahdollisuuden pikaisella toteuttamisella ei pitäisi kuitenkaan raskauttaa nuoria, arkoja, aloittelevia puhujia, joita tiedän olevan, vaan heille tulisi antaa aikaa oppia tehtävään. Mutta jos toistuvasti kuulee väärää opetusta, on sen kuulijan nöyryyttä osoittaen aiheellista alistua kysymään, miksi minä tällaista kuulen tuon veljen puheesta. Nöyryys merkitsee myös sen tosiasian myöntämistä, että kuulijakin voi olla kuulemassa väärässä mielen tilassa. Kaikki me tarvitsemme Jumalan armohoitoa, niin puhujat, kuin me kuulijan paikalla istuvatkin. Terveessä ruumissa (seurakunnassa) veri kiertää terveellä tavalla ja terveyttä tuovana jäsenestä toiseen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Marras 2007, 11:55

Kun muutamissa keskusteluissa on taas tullut esille uudenheräyksen kaltainen hengen vaikutus, niin muistettakoon jälleen kerran, missä oli uusheräyksen juuret ja alku. Juuria on varmasti muitakin, mutta pääjuuret ovat Kittilän lakihengessä ja Jalasjärven sekaseurassa.
Kittilässä eräät puhujat lupasivat piispalle tarkastuksen yhteydessä poistaa, tai ainakin vähentää synnin päästön julistusta lestadiolaisuudessa. Jalasjärven sekaseura syntyi, kun erään kylän heränneet, eli körttiläiset ottivat käyttöön synnin päästön sanat ilman omakohtaista parannusta. Samalla he alkoivat esiintyä lestadiolaisina ja pitää yhteyksiään heihin, mutta opiksi jäi vanhan körttiläisen sävyinen lakisaarnan muoto ja opetus.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Marras 2007, 12:18

clementsdotter kirjoitti:Pakkula, eräs nimeltä mainitsematon kristillisyydessä hyvin tunnettu saarnamies sanoi minulle äskettäin noista ajoista, että Raamattu ei tunne mitään 70-luvun kaltaisia "hempeitä-, isäntä-, kososlaisia henkiä", vaan ne keksittiin ihan ihmisvoimin ja että noina aikoina mentiin metsään julkirippeineen ja muine tuon ajan ilmiöineen.


Minä taas olen käsittänyt niin, että vl-teologit (ja edesmennyt veli Reinikainen, kiitos hänelle selväsanaisesta ekumeniasta irtisanoutumisesta) eivät kiellä itse henkivaltojen olemassaoloa, vaan kritiikki kohdistuu siihen, että 70-luvulla pidettiin henkivalloista parannuksen tekemistä jopa oleellisempana kuin itse synneistä. Lähes kaikki synnit katsottiin jonkinlaisessa hysteriassa jonkin hengen aikaansaamiksi, vaikka ne olisivat saattaneet olla ihan normaaleja lankeemuksia. Tietysti voidaan toki ajatella niin, että hengen saastaisuutta tarttuu meihin kaikkiin jatkuvasti, vaikka itse väärä henki ei alkaisikaan hallita meitä Pyhän Hengen sijasta.

Raamattu tuntee henget ja henkivallat. Esim.

"Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan" (Ef.6:12).
"Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset, meidän tulee puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle" (2. Kor.7:1).

Jos ihminen ei rohkene puhutella lähimmäistään synnistä, voidaan väärää arkuutta kutsua hempeyden synniksi. Jos ihmisellä on jatkuvasti sellainen mielentila, ettei koskaan halua nuhdella synnistä, vaikka näkisi toisen elävän synnissä, niin silloin on hempeyden synnistä tullut ikään kuin luvallista. Ihmisestä on tullut hempeähenkinen, hän on joutunut hempeään henkeen. Mielestäni hyvin järkeenkäypää. Hempeyden synnin ja muiden syntien ohella Raamattu kehottaa puhdistautumaan myös tuollaisesta hengen saastaisuudesta.

Ihminen joutuu synnin luvallisuuteen aina vain synnin petoksen kautta. Toisen nuhtelematta jättäminen on hyvin matala aita, josta mielellään kulkisi. Vihollinen saarnaa, että olenko veljeni vartija.

Hempeyden vastakohta on sitten kovuus, lakihenkisyys. Ihminen voi tehdä syntiä puhuttelemalla toista lihan käsivarrella. Sitten jos hän ei tee tästä parannusta, vaan jatkaa lihan käsivarrella puhuttelemistaan, voi ihminen synnin petoksen kautta vähitellen ajautua tilaan, jossa kovuus tuleekin luvalliseksi eli ihminen joutuu lakihenkeen. Myös sellaisesta hengen saastaisuudesta Raamattu kehottaa puhdistautumaan.

Tunnistan itsessäni molempia piirteitä, mutta tiedän, että jos ulkopuoliset saisivat minua arvioida, niin noista kahdesta (hempeähenkisyys&lakihenkisyys) minut kategorioitaisiin todella kovahenkiseksi mieheksi. Varmaan minulla luonteeni puolesta on taipumusta tietynlaiseen ehdottomuuteen ja on varmasti aiheellista valvoa siinä asiassa, mutta uskon silti olevani oikealla tiellä, vaikka varmasti horjahtelen niin oikealle kuin vasemmallekin.

Ovatko nuo ylläolevat asiat jotenkin järjen tai Raamatun vastaisia? Pyydän perustelemaan mahdolliset vastaväitteet ennen muuta Raamatun sanalla.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Marras 2007, 13:08

Lisää Raamatun esimerkkejä vääristä hengistä:

Saastaisen hengen paluu
"43 "Kun saastainen henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla seuduilla ja etsii lepopaikkaa, mutta ei löydä.
44 Silloin se päättää: 'Minä palaan kotiini, josta lähdin.' Kun se sitten tulee ja löytää huoneensa tyhjillään, lakaistuna ja hyvässä järjestyksessä,
45 silloin se hakee seitsemän vielä pahempaa henkeä, ja ne tulevat sisään ja asettuvat sinne asumaan. Näin sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa. Samoin käy tämän pahan sukupolven.""


Tässä pahan hengen ajamisesta sikalaumaan.

"Jeesus Gadaran alueella

28 Kun Jeesus tuli toiselle rannalle Gadaran alueelle, häntä vastaan tuli hautaluolista kaksi pahojen henkien vaivaamaa miestä. Nämä olivat niin väkivaltaisia, ettei kukaan voinut kulkea sitä tietä.
29 He huusivat: "Mitä sinä meistä tahdot, Jumalan Poika? Oletko tullut tänne kiduttamaan meitä jo ennen määräaikaa?"
30 Jonkin matkan päässä oli suuri sikalauma laitumella.
31 Pahat henget pyysivät Jeesukselta: "Jos ajat meidät pois, niin lähetä meidät sikalaumaan."
32 "Menkää!" Jeesus sanoi. Silloin henget lähtivät miehistä ja menivät sikoihin, ja koko lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui.
33 Sikopaimenet lähtivät pakoon. He menivät kaupunkiin ja kertoivat, kuinka oli käynyt ja mitä pahojen henkien vaivaamille oli tapahtunut.
34 Silloin kaikki lähtivät kaupungista Jeesusta vastaan. Kun he näkivät hänet, he pyysivät häntä poistumaan siltä seudulta."


Olen lukenut, että Erkki Reinikaisen mukaan sianlihan saastaisuus VT:n aikana oli ennen muuta vertauskuvallista (tämä lienee syytä mainita, koska Reinikainen näyttää nauttivan jonkin sortin arvostusta myös muiden kuin vl:ten keskuudessa). Sika on kaikkiruokainen, kuten ekumeeninen ihminen. Pahat henget ajettiin siis sikalaumaan eli hengellisesti kaikkiruokaisten ekumeenikkojen joukkoon. Pahat henget ja niiden riivaamat ihmiset hukutetaan kerran, kuten kävi vertauksessakin.

Vaikka noita henkijuttuja ei varmaan pidä liikaa painottaa, niin on muistettava tosiasia, että elämme maailmassa, jossa vaikuttavat vahvoina taustalla myös pimeyden henkivallat. Luulen, että ekumenia on paha henkivalta, jonka pyrkii saastuttamaan myös Jumalan valtakunnan asuvaisia.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Marras 2007, 14:00

clementsdotter kirjoitti:Voittonen ilmaisi uusimmassa Päivämiehessä, että 70-luvulla nosti päätään uusi heräys. Sen ilmenemismuotoja ovat olleet muutamien tutkimusten mukaan esimerkiksi erilaisten henkien keksimiset ja niistä parannusta teettäminen, samoin anteeksiantamuksen kieltäminen ja syntien kaivelu, ynnä julkiripin teettäminen seurakunnan edessä.


Anteeksiantamuksen kieltäminen on asia, johon pitäisi mielestäni olla todella korkea kynnys. Kuitenkin jos näkee selvää näyttelyä, voi pidättää synninpäästön, kuten Samuel teki Saulin kohdalla:

Herra hylkää Saulin

"10 Silloin Samuelille tuli tämä Herran sana:
11 "Minä kadun, että tein Saulista kuninkaan, sillä hän on luopunut minusta eikä ole täyttänyt käskyäni." Samuel kauhistui ja huusi Herraa avuksi koko yön.
12 Seuraavana aamuna Samuel meni tapaamaan Saulia, mutta hänelle kerrottiin: "Saul lähti Karmeliin pystyttämään muistokiveä voittonsa kunniaksi. Sieltä hän on mennyt edelleen Gilgaliin."
13 Samuel meni Gilgaliin Saulin luo, ja Saul tervehti häntä sanoen: "Herra siunatkoon sinua! Olen täyttänyt Herran käskyn."
14 Mutta Samuel sanoi: "Mitä tämä lampaiden määkinä sitten on? Entä lehmien ammuminen, joka tuolta kuuluu?"
15 Saul vastasi: "Ne on otettu amalekilaisilta. Miehet säästivät parhaat lampaat, sonnit ja lehmät uhriksi Herralle, sinun Jumalallesi. Kaiken muun olemme tuhonneet."
16 Samuel sanoi Saulille: "Ole vaiti! Minä kerron sinulle, mitä Herra puhui minulle viime yönä." Saul sanoi: "Kerro!"
17 Samuel sanoi: "Vaikka olit omasta mielestäsi mitätön, Herra voiteli sinut Israelin kuninkaaksi, ja sinä olet Israelin heimojen päämies.
18 Herra lähetti sinut toteuttamaan tätä käskyä: 'Julista Herralle kuuluvaksi uhriksi pahantekijät, nuo amalekilaiset, ja sodi heitä vastaan, kunnes olet hävittänyt viimeisenkin heistä.'
19 Miksi et totellut Herraa, vaan syöksyit ryöstämään saalista ja rikoit Herran tahtoa vastaan?"
20 Saul vastasi Samuelille: "Minähän tottelin Herraa ja lähdin minne hän minut lähetti. Toin sieltä Agagin, Amalekin kuninkaan, mutta kaiken muun tuhosin.
21 Saaliista miehet ottivat lampaita ja muuta karjaa, parhaan osan siitä, mikä piti tuhota. Ne he halusivat uhrata Gilgalissa Herralle, sinun Jumalallesi."
22 Silloin Samuel sanoi: -- Kumpi on Herralle mieleen, uhrit vai kuuliaisuus? Kuuliaisuus on parempi kuin uhri, totteleminen parempi kuin oinasten rasva.
23 Kapinointi on noituuden vertainen synti, röyhkeys on kuin pettävät jumalankuvat. Sinä olet hylännyt Herran sanan. Siksi hän hylkää sinun kuninkuutesi.
24 Saul vastasi Samuelille: "Olen tehnyt syntiä. Olen rikkonut Herran käskyä ja sinun määräyksiäsi vastaan, sillä pelkäsin miehiäni ja taivuin heidän tahtoonsa.
25 Anna nyt minulle syntini anteeksi
ja lähde paluumatkalle yhdessä minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran eteen."
26 Mutta Samuel sanoi Saulille: "Minä en lähde takaisin sinun kanssasi. Sinä olet hylännyt Herran sanan, ja siksi Herra hylkää sinut: et saa olla Israelin kuningas."
27 Kun Samuel kääntyi lähteäkseen pois, Saul tarttui hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi.
28 Samuel sanoi hänelle: "Herra on tänään repäissyt Israelin kuninkuuden sinun käsistäsi ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi.
29 Herra, Israelin kunnia, ei tyhjää puhu eikä sanojaan peruuta. Ei hän ole ihminen, ei hän sanojaan kadu."
30 Saul sanoi: "Olen tehnyt syntiä. Mutta suo minulle tässä kansani vanhimpien ja kaikkien israelilaisten edessä kuitenkin se kunnia, että palaat minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran, sinun Jumalasi, eteen!"
31 Niin Samuel palasi Saulin kanssa, ja Saul meni rukoilemaan Herraa.
32 Sitten Samuel käski: "Tuokaa tänne Agag, Amalekin kuningas!" Agag tuli hänen luokseen kahlehdittuna ja sanoi: "Kuinka katkeraa onkaan kuolla!"
33 Samuel sanoi: -- Koska sinun miekkasi on vienyt äideiltä lapset, sinun äitisi, jos kukaan, on jäävä lastaan vaille. Ja Samuel iski Agagin kappaleiksi Herran pyhäkössä Gilgalissa.
34 Sitten Samuel lähti Ramaan, ja Saul palasi kotiinsa Saulin Gibeaan.
35 Eikä Samuel enää eläessään nähnyt Saulia. Herra katui, että oli tehnyt Saulista Israelin kuninkaan, ja Samuel suri Saulia kuin kuollutta."


Tuossa sotasaalis on vertauskuva omista hyvistä teoista eli omanvanhurskauden vertauskuva. Saul pyytää anteeksi, mutta näyttää siltä, että hän ei aiokaan luopua sotasaaliistaan eli omastavanhurskaudestaan, vaan aikoisi vaan pyytää anteeksi ja pitää samalla sotasaaliin. Siksi Samuel pidättää häneltä anteeksiannon, vaikka Saul vakuuttelee katuvansa.

Salasyntien kaivelu olettamusten perusteella on mielestäni ehdottomasti väärin, johon en ainakaan nyt keksi ainuttakaan perustetta Raamatusta. Niistä Raamattu sanoo selvästi, että sellaiset tuomitsee Jumala. Ja toisaalta rippi on armoetu, ei pakko.

Julkirippi on siinä mielessä perusteltua, että on hyvä tehdä parannusta samassa laajuudessa kuin mitä pahennusta on aiheutettu. Tässä on kuitenkin sama homma, että rippi ei saisi olla pakko. En usko, että julkirippi olisi välttämätöntä missään tilanteessa, koska kyllä sana parannuksesta kulkee siinä missä lankeemuksestakin.

On varmaan ihan totta, että 70-luvun tapahtumissa oli myös uudenheräyksen piirteitä. Ihmeellisellä tavalla Jumala kuitenkin väkevällä kädellään on varjellut valittunsa valtakuntansa keskellä. Aiheesta on hyvä Voitto Savelan kirjoittama artikkeli 2007 vuosikirjassa.
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 16 Marras 2007, 16:44, muokattu yhteensä 1 kerran
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Marras 2007, 14:11

Tähän väliin kirjoitan taas kerran ihmettelyni, että mistähän tuo salaisten syntien julkiripin vaatiminen on peräisin. Niillä kerroilla, kun olin mukana hoitokokouksissa, niin mieluummin nuhdeltu luetteli salaisia syntejään, kuin antoi niitä vääriä kasvannaisia Jumalan tulen poltettavaksi.
Kerta toisensa jälkeen saottiin, ettei yksityiskohtia tarvitse luetella, vaan ne selviävät Totuuden Hengen opastuksessa. Omalta osaltani voin vieläkin hämmästellä, miten selkeäksi avautui se raja, kun sai väärän hengen uskoa syntiä anteeksi ja sen jälkeen sen kasvannaisia erikseenkin panna pois.

Myös Päivämiehen kirjoituksissa selkeästi opastettiin, että salaripin asiat ovat salaripin asioita, eivätkä julkisesti kerrottavia.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Marras 2007, 14:41

Etsin tässä Raamatusta hakutoiminnoilla hengistä jotain. Israel on Paavalin mukaan saanut turtuneen hengen, heidän vaipuessaan paatumuksen rauhaan.

Room.11:
"7 Israel ei siis ole saavuttanut sitä, mitä se on tavoitellut; vain valitut ovat sen saaneet. Muut ovat paatuneet,
8 niin kuin on kirjoitettu: -- Jumala on antanut heille turtuneen hengen, silmät, jotka eivät näe, ja korvat, jotka eivät kuule. Näin on yhä vielä."


Paavalin mukaan yksi Pyhä Hengen armolahja on kyky erottaa eri henget toisistaan. Ymmärrän tuosta, että sitä ei ole kaikilla kristityillä, vaan lahjat ovat moninaiset.

1. Kor.12:
"8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa,
9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan,
10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta.
11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo."


En tiedä, onko nykyaikana vielä ihmisiä, joilla on ko. kyky. Minulla on kyllä jonkinlainen alitajuinen kyky epäillä netissä kaikkia eri tavoin kirjoittavia ja monesti on tunne, ettei ole oikein samassa hengessä, mutta en usko, että se olisi varsinaisesti mikään henkien erottamisen armolahja. Kyky tunnistaa tai epäillä feikkejä vain.

Jaakobin mukaan pahat henget kyllä uskovat yhteen Jumalaan, mutta eivät palvele häntä.

"Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat." (Jaak.2:19.)

Johanneksen mukaan on totuuden henki ja eksytyksen henki. Eksytyksen hengen vallassa olevat ovat erimielisiä niiden kanssa, joissa totuuden henki asuu, ja eivät siksi kuuntele uskovaisia.

"Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä, mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen." (1. Joh.4:6.)

Apostolien teot kertoo, miten pahan hengen valtaamilla ihmisillä ei ole taivaan valtakunnan avaimia eikä kykyä ajaa pois pahoja henkiä ihmisistä. Avainten valtaan tarvitaan Pyhä Henki.

Ap.t.19:

Taikausko kärsii tappion

"11 Jumala teki ennennäkemättömiä voimatekoja Paavalin kätten kautta.
12 Jopa pääliinoja ja muita Paavalin käyttämiä vaatekappaleita vietiin sairaiden päälle, ja taudit kaikkosivat ja pahat henget lähtivät pois.
13 Myös jotkut kiertelevät juutalaiset henkienmanaajat alkoivat loitsiessaan lausua Herran Jeesuksen nimeä. Karkottaessaan sairaista pahoja henkiä he sanoivat: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen nimessä, jota Paavali julistaa."
14 Näin tekivät myös juutalaisen ylipapin Skeuaksen seitsemän poikaa,
15 mutta paha henki vastasi heille: "Jeesuksen minä tunnen ja Paavalinkin tiedän, mutta keitä te olette?"
16 Ja mies, jossa paha henki oli, ryntäsi heidän kimppuunsa, nujersi heidät kaikki
ja runteli heitä niin, että heidän oli alasti ja verissä päin paettava talosta.
17 Tämä tuli Efesoksessa sekä juutalaisten että kreikkalaisten tietoon, ja pelko valtasi kaikki ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti.
18 Monet uskoon tulleet kävivät avoimesti tunnustamassa, mitä kaikkea olivat tehneet,
19 ja useat, jotka olivat harjoittaneet taikuutta, kokosivat kirjansa yhteen ja polttivat ne kaikkien nähden. Kun kirjojen arvo laskettiin, päädyttiin viiteenkymmeneentuhanteen hopearahaan.
20 Näin Herran sana osoitti voimansa ja levisi yhä laajemmalle.
21 Näiden tapahtumien jälkeen Paavali Hengen johdatuksesta päätti matkata Makedonian ja Akhaian kautta Jerusalemiin ja sanoi: "Siellä käytyäni minun on mentävä myös Roomaan."
22 Kaksi apulaistaan, Timoteuksen ja Erastoksen, hän lähetti Makedoniaan, mutta itse hän jäi vielä joksikin aikaa Aasian maakuntaan."


Kyllä Raamattu näyttää puhuvan paljonkin erilaisista hengistä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Marras 2007, 14:49

Taavetti kirjoitti:Niillä kerroilla, kun olin mukana hoitokokouksissa, niin mieluummin nuhdeltu luetteli salaisia syntejään, kuin antoi niitä vääriä kasvannaisia Jumalan tulen poltettavaksi.
- -
Myös Päivämiehen kirjoituksissa selkeästi opastettiin, että salaripin asiat ovat salaripin asioita, eivätkä julkisesti kerrottavia.


Hyvä tietää noistakin. Eli jos asioita on oikeastikin kaiveltu, se ei ole ollut ainakaan virallista opetusta.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 24 Marras 2007, 22:45

Olen ajatellut aloittaa uuden keskustelun otsikolla: Jeesuksen seurakuntaoppi. Se on kuitenkin viivästynyt. Nyt tutkiessani ja lajitellessani tiedeostojani löysin viime talvena aloittamani kirjoitus, johon kopioin Biblian rekisetriin kirjoitettua opetusta. Se on ilmeisesti jo jonnekin tälle palstalle laitettu, mutta oli sen verran raitista opetusta, että kokeilen sen kopiointia tähänkin. Onnistumisesta en ole varma, sillä se on kirjoitettu Open Office ohjelmalla, jota Windowsin kirjoitus ohjelma ei osannut avata. Kokeilen nyt suoraa kopiointia, kenties joskus vielä etsin Raamatun paikkoja myös Jeesuksen omista seurakuntaa koskevista puheista.

1. Seurakunta. Uuden testamentin seurakunta kutsutaan katoliseksi (yhteiseksi) sen tähden, ettei se ole sidottu tiettyyn kansaan ja paikkaan, niin kuin Juudan seurakunta Vanhassa Testamentissa, joka ainoastansa Kristuksen tulemiseen asti piti oleman, vaan pitää ulottuman kaikkiin aikoihin maailman loppuun asti. Matt. 28:19, Mark. 16: 15, Joh. 4: 21- 23, Ps.19: 4-5, Jes. 11: 10.
Tämän nimen omistaa Paavin lahkokunta itsellensä sopimattomasti, sillä ei hänellä ole Herran kristillistä oppia, joka on siemen, josta kristillinen seurakunta kasvaa ylös. Luukk. 8: 11,1Piet. 1: 23.

Kristillisen seurakunnan säätäjä on kolmiyhteinen Jumala, Isä, (Ef 1: 3-4) joka hengellisen morsiamen kanssa teki häät Pojallensa (Matt: 22:2), Poika, jolle morsian kihlataan. ((2.Kor 11:2) Joka myös sen verellänsä lunastanut on. (ApT 20:28) Jonka tähden Hän kutsuu sen omaksi seurakunnaksensa. (Matt. 16:18) Pyhä Henki, joka hengellisen morsiamen sanan ja sakramenttien kautta kutsuu, puhdistaa ja pyhittää. (Joh. 3:5, Ef. 5:27, Ilm. K 21:2) Joka on pantti, joka morsiamelle vakuutuksen merkiksi annetaan.(Ef. 1:14, Room. 8:15, Gal. 4:6, 2.Tim. 1:7)
--- --- ---
Vaikka nyt yhteinen seurakunta, johonka myös kaikki erinäiset (paikalliset) seurakunnat suljetaan, on ainoastaan yksi ainoa seurakunta. (Room.12:kuitenkin taidetaan sitä sen yksinäisyyden kieltämättä, tutkistella niinkuin se olisi näkyväinen ja näkymätön. Koska kristilinen seurakunta niin kirjoitetaan, ettei kaikkia sen ominaisuuksia taideta näkyväiselle seurakunnalle omistaa, niin on näkyväisen seurakunnan myös näkymätön seurakunta. (Room. 2:28- 29, 1.Piet. 4:4, Ps 45:14, Kork.v. 4:1, 7, 9- 12, 7:1, Luuk. 17:20-21, )

Kristus on seurakunnan pää, ja seurakunta Hänen hengellinen ruumiinsa.Niinkuin nyt pää on näkymätön, niin myös sen totiset jäsenet. (Ef 1:22 -23, 1.Kor 12:12 -14, 27, 1. Piet 1:8)
--- --- ---
Seurakunan vissi seisovainen totuus.nin myös pysyvyys.Koko yhteinen näkymätön seurakunta ei taida eksyä totisessa totisessa uskossa ja perustavaisissa uskon kappaleissa, ei myös tässä maailmassa perikatoon tulla, muutoin olisi Kristus ilman valtakuntaa, pää ilman ruumista ja jäseniä, Ylkä ilman morsianta tässä maailmassa. Se osoitetaan ( Matt 16:16:18, 28:20, Jes 54:10, 59:21; Jer 33:15- , Dan 2: 44)
Jumala pitää tallella itsellenä kaikkina aikoina pyhän siemenen oikein uskovaisista., jonka Jumala yksin tuntee. Yhteinen näkyväinen seurakunta taitaa tässä maailmassa niin kauas hävitä, että julkinen jumalan palvelus lakkaa ja ainoasti salaiset Kristuksen opetuslapset ovat käsillä. Taidetaan osoittaa, mitä antikristuksen ajalla on tapahtuva.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Marras 2007, 16:20

Selasin foorumimme vanhoja keskusteluja, eräästä kahden viestin sarjasta löysin siihen lainatun Raamatun kohdan, joka sopii tämän keskustelun jatkoksi aiheensa perusteella:

2. Pietarin kirje 1

5 Niin ahkeroitkaat kaikella vireydellä teidän uskonne avua osoittamaan, ja avussa tointa,
6 Ja toimessa kohtuullisuutta, ja kohtuullisuudessa kärsivällisyyttä, ja kärsivällisyydessä jumalisuutta,
7 Ja jumalisuudessa veljellistä rakkautta, ja veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.
8 Sillä koska nämät täydellisesti teissä ovat, niin ei he teitä salli löydettää joutilaina eli hedelmättöminä meidän Herran Jesuksen Kristuksen tuntemisessa.
9 Mutta jolla ei näitä ole, hän on sokia, ja ei näe mitään kaukaa, ja on unohtanut itsensä olleen puhdistetun entisistä synneistänsä.
10 Sentähden, rakkaat veljet, ahkeroitkaat paremmin sitä, että te teidän kutsumisenne ja valitsemisenne vahvistaisitte; sillä jos te sen teette, niin ette suinkaan koskaan kompastu.

Tähän Raamatun kohtaan eneiten perustu näkemys, että samalla paikkakunnalla on vain yksi oikea Kristuksen armon osallisuudessa matkaa tekevä joukko. Tuo korostettu jae osoittaa myös, että eri paikkakunnilla olevien uskovien tulee olla yhteisessä rakkaudessa keskenään. Ettei siis ole yhdellä paikkakunnalla joukko , joka pitää yhteyttä jonnekin, ja toisen paikkakunnan uskovaiset pitävät yhteyttä aivan toiseen uskoa tunnustavien joukkoon.

Eri paikkakuntien uskovaiset ovat samaan Henkeen juotetut keskenään, mutta myös kautta maailman olevien ja kilvoittelevien Jumalan lasten kanssa. Silloin tällöin olen pelkistänyt sen lauseeseen: Kristityn yhteys yhteiseen seurakuntaan kulkee kotisiionin kautta. Silloinkin, kun näkee omassa Siionissaan vikoja, kuitenkin yhteys kulkee sen kautta siihen asti, kun sen yhteys yhteiseen Jumalan valtakuntaan katkeaa.

Tästä on enemmänkin Raamattua toisessa keskustelussa tässä samassa foorumissa. Siitä oli linkki, mutta se jäi vanhaksi palvelimen vaihdon yhteydessä, enkä nyt muista, mihin keskusteluun se viittasi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Joulu 2007, 16:30

Luin joskus määritelmän, jota en nyt onnistunut löytämään, mutta joka menee suunnilleen niin, että Jumalan valtakunnan työtä tehdään Pyhän Hengen valtuuksin Jumalan seurakunnassa.

Valtakunta ja seurakunta ovat siis paitsi osin toistensa synonyymeja, myös erottamaton kokonaisuus siinäkin tapauksessa, että niiden merkitykset erotetaan toisistaan. Jumalan valtakunta maan päällä on löydettävissä armon valtakuntana Jumalan seurakunnasta. Jumalan seurakunnan ulkopuolelta armon valtakuntaa ei voi löytää. Seurakunta on joukko uskovaisia ihmisiä, joiden sydämissä Kristus asuu Henkensä kautta.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Edellinen

Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron