Ankka kirjoitti:Mut silleen ymmärrän kuitenkin et Kristuksen seurakunnan (näkymättömän) jäsenillä on Jumalan valtakunta sisäisesti omistettuna. Minusta ne on eri asioita, mutta jollaki tapaa lomittuvat keskenään. Joka tapauksessa Luther selittää ne asiat erikseen...
Selasin toisen keskustelun kautta olleesta linkistä tätä yli kolme vuotta vanhaa keskustelua. Silmiini sattui ylläoleva kommentti. Kirjoittajan Luther-tulkinta on tässä kohdassa selkeästi osoitettavissa virheelliseksi, kuten seuraavista Luther-lainauksista ilmenee:
"Tässä on meidän nyt opittava, mitä tietää "taivasten valtakunta". Se ei ole mikään maallinen kuningaskunta, vaan taivaallinen valtakunta, missä itse Jumala on kuningas. Me sanomme sitä kristilliseksi seurakunnaksi, joka on täällä maan päällä."
(Huonepostilla 20. kolminaisuudenpäivän jälkeinen sunnuntai Matt. 22: 1-14.)
"Tämä taivasten valtakunta alkaa täällä maan päällä; sitä sanotaan toisella nimityksellä kristilliseksi seurakunnaksi eli kirkoksi, missä Jumala sanansa ja Henkensä kautta hallitsee."
(Huonepostilla 21. kolminaisuudenpäivän jälkeinen sunnuntai Matt. 22: 1-14.)
"Juuri sitä varten hän taivaaseen astui, että edistäisi valtakuntaansa, kasvattaisi ja ylläpitäisi kristillistä seurakuntaansa sanan ja Pyhän Hengen kautta."
(Huonepostilla, helatorstai, evankeliumi.)
"Se on taivasten valtakunnassa olemista, kun minä olen kristikunnan elävä jäsen enkä ainoastaan kuule evankeliumia, vaan myös uskon sen."
(Kirkkopostilla, 2. osa, 3. loppiaisen jälkeinen sunnuntai, evankeliumisaarna.)
- Kirjoittajan mielestä Luther selittää Jumalan valtakunnan ja seurakunnan erillään, vaikka Lutherin mukaan ne ovat sama asia.
- Kirjoittajan mielestä Jumalan valtakunta ja seurakunta ovat eri asioita. Kyseessä on kirjoittajan oma mielipide, joka on selvästi erilainen kuin Lutherin käsitys. Kirjoittaja vaikuttaa kuitenkin omaperäisellä tavalla pitävän omaa näkemystään samana kuin Lutherin näkemystä.