Lutherin kanta ehkäisemiseen

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Lutherin kanta ehkäisemiseen

ViestiKirjoittaja Hannu Wegelius » 09 Huhti 2006, 00:14

W10210275 Avioelämästä. Valitut teokset 3,197-214. Suom. Aune Krohn. Porvoo 1959 (WSOY). Vom ehelichen Leben. 1522. WA 10,2,275-304.

"Tosin on totta, että ken ei mene naimisiin, hänen täytyy harjoittaa haureutta. Miten voisi toisin olla, koska Jumala loi miehen ja naisen hedelmöitymään ja lisääntymään? Mutta miksi ei estetä haureutta avioliitolla? Sillä milloin ei erityinen armo luontoa eristä, luonto vie hedelmöitymään ja lisääntymään, ja niin sen täytyykin tehdä. Ellei se tapahdu avioliitossa, niin missäpä muualla kuin haureudessa tai vieläkin pahemmissa synneissä. Miten sitten, he sanovat, jos en elä avioliitossa enkä epäsiveelliseesti, vaan pidättäydyn? Etkö kuullut, ettei se ole mahdollista ilman erityistä armoa? SILLÄ JUMALAN SANA EI SALLI EHKÄISTÄ, se ei myöskään valehtele, kun sanotaan: »Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää» (1. Moos. 1:28)."
Hannu Wegelius
 

Hannu!

ViestiKirjoittaja mutsi » 09 Huhti 2006, 10:17

Kirjoititko tämän myös s24:lle?
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Hannu Wegelius » 09 Huhti 2006, 10:18

En. Otin tuon Lutherin tekstin sieltä, koska siinä on lähdekkin merkitty. Minusta lähde on tärkeä.
Hannu Wegelius
 

ViestiKirjoittaja Hynde » 09 Huhti 2006, 12:59

Tuossa kerran kirjastossa käytyäni otin
Martti Luther valitut teokset III 1983

muuta en kirjasta pannut muistiin. Kirjasin nämä kohdat ylös.
Tuossa avauksesa oli yksi tärkeä kohta mitä en ollut referoinnut.

Luther arvostelee samalla myös munkki ja pappislaitosta, jonka mukaan on siveellistä kieltää menemästä naimisiin. Siksi ne jotka ei usko, väittävät, että Luhter tarkoittaa vain tätä. Tuntuu uskomattomalta että perhe suunnitttelu olisi mm. tämän virkkeen mukainen:
ei ole käsky, vaan enemmän kuin käsky, nimittäin Jumalallinen teko, jonka estäminen
tai laiminlyöminen ei ole meidän vallassamme. Kun virke viittaa tähän: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää(1 Moos 1,28)

Kun Luther arvostaa Johannes Gersonia sanoin vanha kunnon Gerson, niin luulisi, että Gersonin pääteoksessa selvästi ilmituleva ehkäisyn vastaisuus avioliitossa on tuttua tekstiä.


Tässä pätkiä tuosta Martti Luther valitut teokset III 1983

s.198
Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää(1 Moos 1,28
--
Ja vielä väheemmän sopii sitä halveksia tai naureskella--
--
ei ole käsky, vaan enemmän kuin käsky, nimittäin Jumalallinen teko, jonka estäminen
tai laiminlyöminen ei ole meidän vallassamme
--
Hän ei myöskäään käske lisäntymään, vaan hän toimittaa niin, että heidän täytyy lisääntyä.
Ja milloin sitä yritetään estää, se ei ole sittenkään estettävissä,
vaan toteutuuu omaaa latuaan haureuden, aviorikoksen ja häpeällisten syntien tietä,
sillä siinä ei ole kyseessä harkinta vaan luonto.
--
s.199
Yhtä vähän voit luvata sitäkään, ettet halua hedelmöityä ja lisääntyä,
ellet kuulu johonkin näistä kolmesta
-
Kristus sanoo "äidin kohdusta saakka avioon kelpaamattomiksi""
-eunukit-kolmantena ovat ylevät, runsaslahjaiset henget,jotka Jumalan armo hillitsee
--
s.200
Mutta näiden kolmen ihmisryhmän ulkopuolella on Perkele ihmisten avulla näennäisesti
voittanut Jumalan viisaudessa ja tavannut lisää ihmisiä, jotka hän on eristänyt
luonnollisesta ja jumalallisesta järjestyksestä: Nimittäin ne, joiden järjestykset on kudottu
hämähäkinverkoista (toisin sanoen ihmiskäskyistä ja -lupauksista) ja sitten vielä
suljettu monin lukoin ja ristikoin.
Tällä neljännellä tavalla estetään luontoa hedelmöitymästä ja lisääntymästä vastoin istuttamaa
luomistekoa ja laatua--

s.206
--säätänyt lasten synnyttämisen ja lasten hoidon. Sillä heillä on siitä Jumalan sana( 1 Moos 1,28)
niin he ovat varmoja siitä, ettei hän valehtele.




Synnyttävälle naiselle suunnattua tekstiä.


s. 207
--Lohdutettava ja vahvistettava synnytyskivuissa--puhellen hänelle näin: Ajatteleppa, rakas Kerttu, että sinä olet nainen
ja Jumalaa miellyttää se, mitä hän on sinulle tehnyt; pane ilomielin turvasi Hänen tahtoonsa
ja anna hänen päästä sinussa oikeuksiinsa. Anna lapsen tulla ja tee siinä ohessa kaikki
voitavasi; jos tällöin kuolet, lähde rauhassa:onnekas olet sillä sinä kuolet jalossa työssä
Ja Jumalalle kuuliaisena. Niin, ellet olisi nainen pitäisi sinun yksistään tämän työn tähden
toivoa olevasi nainen(voidaksesi) niin jalosti Jumalan työtä ja tahtoa täyttäessäsi kärsiä
kovasti js kuolla. Sillä tästä on olemassa Jumalan sana, joka on sinut sellaiseksi luonut
ja sinuun pannut sellaisen vaivan.

s.211
--Sillä Jumalan sana ei salli ehkäistä, se ei myöskään valehtele, kun se sanoo
"olkaa hedelmälliset ja lisäntykää"( 1.Moos 1,28
)
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Gerson » 11 Elo 2006, 14:50

On myös hyvä tutkia Raamatusta, mitä siellä puhutaan tästä aihepiiristä. Julkaisen kokoelman Raamatun jakeita, jotka kuuluvat läheisesti tähän aihepiiriin.

"Niin Juuda sanoi Oonanille: "Yhdy veljesi leskeen ja ota hänet avioksesi ja herätä siemen veljellesi." Mutta kun Oonan tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen. Mutta se, minkä hän teki, oli paha Herran silmissä; sentähden hän antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:8-10)

"Ja häntä seurasi suuri joukko kansaa, myös naisia, jotka valittivat ja itkivät häntä. Niin Jeesus kääntyi heihin ja sanoi: "Jerusalemin tyttäret, älkää minua itkekö, vaan itkekää itseänne ja lapsianne. Sillä katso, päivät tulevat, jolloin sanotaan: 'Autuaita ovat hedelmättömät ja ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat, jotka eivät ole imettäneet.' Silloin ruvetaan sanomaan vuorille: 'Langetkaa meidän päällemme', ja kukkuloille: 'Peittäkää meidät.' Sillä jos tämä tehdään tuoreelle puulle, mitä sitten kuivalle tapahtuu?""
(Luuk. 23:27)

"Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä" (1 Tim. 2:15)

"Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anti" (Ps. 127:3)

"Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut. Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka suuri on niitten luku!" (Psalmit 139:13-17)

"Herra antaa kuoleman ja antaa elämän" (1 Sam. 2:6)

Jumala voi avata tai sulkea kohdun:
- 1 Moos. 20:17-18
- 1 Moos. 29:31-33
- 1 Moos. 30:1-2, 6, 17-18, 20, 22, 23
- 1 Sam. 1:6, 19-20
- Jes. 66:9

Jumala on osallisena ihmisen syntymisessä:
- 1 Moos. 4:1, 25
- 1 Moos. 21:1-2
- 1 Moos. 25:21
- Ruut 4:13
- 1 Sam. 2:20-21
- 1 Sam 2:5
- Ps. 71:5-6
- Ps. 139:13-16
- Luuk. 1:21-25, 34-38, 57-58

Jumala on käskenyt ihmisen lisääntyä:
- 1 Moos. 1:27-28
- 1 Moos. 3:16
- 1 Moos. 9:1, 7
- Jer. 29:6

Esimerkkejä:
- 1 Moos. 47:27
- 2 Moos. 1:7
- Ps. 107:38
- Sak. 10:8
- Mal 2:15
- 1 Tim. 5:14

Jumala siunaa kansaansa ja se lisääntyy:
- 1 Moos. 16:10
- 1 Moos. 17:2, 20
- 1 Moos. 22:17
- 1 Moos. 26:4, 24
- 1 Moos. 28:3
- 1 Moos. 41:52
- 1 Moos. 48:4
- 2 Moos. 32:13
- 5 Moos. 1:10-11
- 5 Moos. 28:63
- 5 Moos. 30:5
- Joos. 24:3
- 1 Aik. 27:23
- Ps. 105:24
- Ps. 107:38
- Jes. 26:15
- Jes. 51:2
- Jer. 30:19
- Jer. 33:22
- Hes. 36:10-11, 37
- Hes. 37:26

Lapset ovat Jumalan siunaus ja lahja:
- 2 Moos. 23:25-26
- Ps. 113:9
- Ps. 127:3-5
- Ps. 128
- Sananl. 17:6
- Sananl. 23:24-25

Jumala on luvannut siunauksen:
- 3 Moos. 26:9
- 5 Moos. 28:1-4
- 5 Moos. 6:3
- 5 Moos. 7:13
- 5 Moos. 13:17
- Job 10:12

Jumala luo ihmisen ja tuntee hänet ennen syntymää:
- Job 10:8-11
- Saarn. 11:5
- Jes. 44:2, 24
- Jes. 49:1
- Ps. 139:13-17
- Jer. 1:5
- Joh. 1:3
- Luuk. 1:40-44
- Gal 1:15

Lisäksi apokryfikirjoista:
- Tobias 6:22
- Tobias 8:9
Gerson
 

ViestiKirjoittaja Hynde » 11 Elo 2006, 22:59

Tuo Jaakobin vastaus mietityttänyt viimeksi.

1 Kun Raakel näki, ettei hän saanut lapsia, hän alkoi kadehtia sisartaan ja sanoi Jaakobille: "Auta minua saamaan lapsia, tai muuten minä kuolen!"
2 Jaakob suuttui Raakelille ja sanoi: "Olenko minä muka Jumala? Minäkö olen estänyt sinua saamasta lapsia?"
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Saral » 12 Elo 2006, 09:31

Tuo Jaakobin näkemys minusta osoittaa selvästi hänen uskoaan, että hän ei halua ottaa Jumalan valtuuksia ja ehkäistä lapsen tuloa. Ikävä kyllä tänä aikana sitä tehdään ja nähdään se ihan oikeana. Jaakob ei sitä oikeana nähnyt. Eikä uskovainen sellaista tänäkään päivänä voi oikeana nähdä. Silloin voisi miettiä, jos usko ei ole yhdenkaltainen tuon Jaakobinkaan uskon kanssa, että vikaan ollaan menty. Ei turhaan ole sanottu, että entisten Pyhien jäljillä kuljetaan. Vaikka tuonkin näkemyksen tuo esiin, niin se ei välttämättä sokeain silmiä avaa. Mutta voi avatakin, jos Jumala antaa silmien unesta vähitellen avautua.
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

ViestiKirjoittaja Gerson » 15 Elo 2006, 18:17

Apostolinen uskontunnustus puhuu luomisen ihmeestä ja siitä, että yksin Jumala saa sen aikaan.

Minä uskon Jumalaan, Isään Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan

Tarkoitan ja uskon, että Jumala on luonut minut eli antanut ruumiin ja sielun, pienet ja suuret ruumiinjäsenet, kaikki aistit, järjen ja ymmärryksen ja muun, mitä elämään kuuluu. Hän antaa ruoan ja juoman, vaatteet, elatuksen, puolison ja lapset, palvelusväen, kodin ja konnun ja kaiken muun. Lisäksi hän on antanut koko luomakunnan tyydyttämään elämisemme tarpeita: auringon, kuun ja taivaan tähdet, päivän ja yön, ilman, tulen, veden ja maan sekä kaiken, mitä ne kantavat ja tuottavat, kuten linnut, kalat, eläimet, viljan ja kaikenlaiset kasvit. Kaiken muunkin ruumiillisen ja ajallisen hyvän hän on antanut, kuten hyvän hallituksen, rauhan ja turvallisuuden. Näin me voimme tästä uskonkohdasta oppia, ettei kukaan meistä ole voinut itse aikaansaada elämäänsä: kaikkea sitä, mitä äsken lueteltiin ja mitä siihen mahdollisesti lisätään. Me emme myöskään itse pysty sitä ylläpitämään, olipa se miten pientä ja vähäpätöistä tahansa. Kaikki tämä sisältyy sanaan "Luoja".

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Us ... tus.html#8
Gerson
 

ViestiKirjoittaja Hynde » 15 Elo 2006, 19:43

Laestadius sivuaa - vai osuukohan ytimeen, jossain saarnassaan ja uskonfilosofisesta teoksessaan hulluinhuonelainen.
Jossa seuraavanlaista uskonpohdintaa.

Perkele on itse pohjatoin huora, siitä ei näin tule synnyttäjää, äitiä. Huoran turmeltuneiseen luontoon myös kuuluu, ettei hän halua saada lapsia, hän ei halua tulla äidiksi. Hän haluaa vain tyydyttää määrätöntä aistillisen nautinnon himoaan. Kun nyt perkele itse on lapseton, hän ei tunne vanhemman sydämmen salaisuuksia.


Josta korostaisin
turmeltuneiseen luontoon myös kuuluu, ettei hän halua saada lapsia, hän ei halua tulla äidiksi. Hän haluaa vain tyydyttää määrätöntä aistillisen nautinnon himoaan.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Gerson » 26 Elo 2006, 22:11

Näyttää Laestadiuksen ajatuksenjuoksu olleen samanlaista kuin Augustinuksella. Tämän Augustinus kirjoitti 400-luvun vaihteessa, eli noin 1600 vuotta sitten:

He parittelevat häpeällisessä liitossa vain tyydyttääkseen vaimojensa hekumaa. He eivät halua lapsia, jonka tähden avioliitto on tehty. (Augustinus; Faustusta vastaan)

Tuo löytyi englannin kielisestä kokoelmasta: "Church History and Birth Control", eli suomeksi "kirkkohistoria ja syntyvyyden säännöstely". Sieltä löytyy myös Martti Lutherin tekstejä aiheesta.

http://www.valerieslivingbooks.com/history.htm
Gerson
 

ViestiKirjoittaja Gerson » 15 Syys 2006, 22:08

Vielä vähän lisäystä.

Raamatussa jumalattomat ihmiset ovat tappaneet ja uhranneet pieniä lapsia. Tässä kohtia jossa niin tapahtuu: 2. Moos. 1:22, Hes. 23:39, Jer. 32:35 ja Matt 2:16.

Löysin myös kaksi kohtaa joissa puhutaan lapsista jotka Jumala on antanut. (Jes. 8:18 ja Hebr. 2:13). Mitä ajattelette niistä ja niiden sanomasta? En ole täysin varma mitä niillä tarkoitetaan. Puhutaanko niissä lapsista vai uskovaisista ylipäätään? Luin tekstin myös noiden jakeiden ympäriltä ja oma päätelmäni on, että noissa kohdissa voisi olla ihan lapsista kyse. Mitä mieltä olette?

Jesaja: Katso, minä ja lapset, jotka Herra on minulle antanut
Hebrealaiskirje: Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!
Gerson
 

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Tammi 2007, 10:38

Nostetaanpa tätä ketjua vähän ylemmäksi, kun ehkäisy kuulemma puhututtaa muualla. Meidän tehtävämme ei ole toimia elämän ja kuoleman herroina, vaan uskovaisina otamme vastaan kaikki lapset, jotka Jumala siunaa. Lapsista on ajallinen vaivansa, mutta kyllä lapset myös paljon antavat.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 22 Tammi 2007, 17:16

Gerson kirjoitti:On myös hyvä tutkia Raamatusta, mitä siellä puhutaan tästä aihepiiristä. Julkaisen kokoelman Raamatun jakeita, jotka kuuluvat läheisesti tähän aihepiiriin.

"Niin Juuda sanoi Oonanille: "Yhdy veljesi leskeen ja ota hänet avioksesi ja herätä siemen veljellesi." Mutta kun Oonan tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen. Mutta se, minkä hän teki, oli paha Herran silmissä; sentähden hän antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:8-10)
[i]


Tuossa raamatunkohdassa epäuskoiset usein vetoavat kytylakiin (Mooseksen lakikokoelman säädös, jonka perusteella miehen oli otettava kuolleen veljensä vaimo vaimokseen ja herätettävä tälle siementä). Mutta miten on asian laita, oliko kytylakia vielä olemassa, kun Onan rikkoi Herran tahtoa? Kumpi oli varhaisempi, Aabrahamin aikalainen Onan vai Mooses lakeineen? 8)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 22 Tammi 2007, 17:54

Raamatun kertomusten aikajanan mukaan on Onanin tapaus ja aika vanhempi, se tapahtui pikaisen silmäykseni mukaan kohta sen jälkeen, kun Jaakobin poika Joosef oli veljiensä myymänä toimitettu orjaksi Egyptiin. Vaikutti siltä, että tämä Onan olisi ollut Jaakobin pojan Juudan poika.

Tapahtumien taustalla ei siis ole Siinailla annettu Mooseksen laki, vaan paljon ennen sitä vallinnut perinne ja ainakin sen ajan uskovaisten tapa, ilmeisesti laajempikin tapa. Se oli kaiketi ennakoimassa sitä, mikä tuli Mooseksen aikana säädettäväksi kymmeniä, ehkä satoja vuosia myöhemmin.
Jos tapausta tutkitaan sen valossa, mitä Mooseksen aikana tuli myöhemmin säädetyksi, Onanin olisi tullut antaa veljelleen suvun jatko, mutta sen jälkeiset lapset olisivatkin tulleet hänen itsensä nimiin. Muistelen tähän väliin saddukeusten kysymystä Jeesukselle, miten vaimo kulki veljeltä toiselle, eikä kukaan saanut lasta. Saddukeusten kompakysymyshän kuului, kelle tämä vaimo kuuluisi ylösnousemuksessa. Varmaan muistamme, miten Jeesus väisti sen kysymyksen ja ansan kertomalla iankaikkisen elämän erilaisuudesta tämän ajan vaiheisiin verrattuna.

Onan olisi myös voinut kieltäytyä veljensä leskestä, mutta hän halusi vain tyydyttää omaa himoaan, ilman että se tuottaisi jälkeläistä, mihin Jumala sen tehtäväksi oli asettanut.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 23 Tammi 2007, 09:50

Taavetti kirjoitti:Tapahtumien taustalla ei siis ole Siinailla annettu Mooseksen laki, vaan paljon ennen sitä vallinnut perinne ja ainakin sen ajan uskovaisten tapa, ilmeisesti laajempikin tapa.


Tuo on tosiaan monivivahteinen kohta. En tullut ajatelleeksi, että tapana lankousavioliitot varmaan olivat olemassa jo Onanin aikana. Ajattelin, että koska kytylakia ei ollut Onanin aikana, ei hänen syntinsä olisi voinut olla kieltäytyminen kytylain täyttämisestä, vaan joku muu. Tähän viittaa myös rangaistuksen ankaruus.

Kytylaki:
"5 Koska veljekset asuvat ynnä, ja yksi heistä kuolee pojatoinna, niin ei pidä kuolleen veljen vaimon ottaman muukalaista miestä toisesta suvusta; mutta hänen miehensä veli menkään hänen tykönsä, ja ottakaan veljensä siassa häntä avioksensa.
6 Ja ensimäinen poika, jonka hän synnyttää, pitää nimitettämän kuolleen veljen nimeltä, ettei hänen nimensä peräti hävitettäisi Israelista.
7 Jos ei mies tahdo ottaa veljensä vaimoa, niin menkään hänen veljensä vaimo porttiin vanhimpain eteen, ja sanokaan: ei kytyni tahdo herättää veljellensä nimeä Israelissa ja ei tahdo minua kytylain jälkeen naida.
8 Niin kaupungin vanhimmat antakaan hänen kutsuttaa edes, ja puhukaan hänen kanssansa. Ja jos hän seisoo ja sanoo: en minä tahdo ottaa häntä;
9 Niin hänen natonsa astukaan hänen tykönsä vanhimpain nähden, ja riisukaan kengän hänen jalastansa, ja sylkekään hänen kasvoillensa, ja vastatkaan häntä sanoen: näin jokaiselle pitää tehtämän, joka ei veljensä huonetta rakenna,
10 Ja hänen nimensä kutsuttakaan Israelissa paljasjalan huoneeksi."
(5.Moos.25:5-10.)


Onanin synti:
"8 Niin sanoi Juuda (pojallensa) Onanille: mene veljes emännän tykö, ja ota häntä aviokses, herättääkses veljelles siementä.
9 Mutta Onan tiesi, ettei siemen olisi tullut hänen omaksensa: koska hän siis makasi veljensä emännän kanssa, antoi hän sen pudota maahan, ja turmeli sen, ettei hän olisi antanut veljellensä siementä.
10 Ja se paha, kuin hän teki, ei kelvannut Herralle, joka kuoletti myös hänen." (1.Moos.38:8-10.)


Eli:
lankousavioliitosta kieltäytyminen --> julkinen häväistys
Onanin synti --> kuolema

Taavetti kirjoitti:Onan olisi myös voinut kieltäytyä veljensä leskestä, mutta hän halusi vain tyydyttää omaa himoaan, ilman että se tuottaisi jälkeläistä, mihin Jumala sen tehtäväksi oli asettanut.


On myös huomattava, että Onan ei kieltäytynyt itse lankousavioliitosta, vaan vain herättämästä veljelleen siementä, käyttäessään keskeytettyä yhdyntää. Hän oli siis avioliitossa Tamarin kanssa ja häntä velvoitti Jumalan aviosäädylle antama käsky:

"Ja Jumala siunasi heitä, ja Jumala sanoi heille: kasvakaat ja lisääntykäät ja täyttäkäät maata" (1.Moos.1:28).

Mielestäni jo tuo kohta Onan-kohta riittää näyttämään todeksi, ettei ehkäisy ole Jumalan mielen mukaista. Uuden testamentin valossa Onanin synnistään saamaa kuolemanrangaistusta on pidettävä uuden liiton aikaan sovitettuna hengellisenä kuolemana.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 23 Tammi 2007, 10:00

Niin jos joku tätä lukeva ihmettelee tuota lankousavioliittoa, niin yritän selittää sitä vähän, niin kuin itse sen ymmärrän. Patriarkkojen ajan Israelissa nainen ei itse omistanut mitään, vaan hän omisti kaiken miehensä kautta. Tilanne, jossa nainen ei ollut naimisissa, oli siksi äärimmäisen ongelmallinen elatuksen kannalta. Kytylaki (ja sitä edeltänyt tapa) lienee ollut yritys velvoittaa sukulaisia huolehtimaan leskeksi jääneistä naisista, eräänlaista sosiaaliturvaa siis.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 26 Tammi 2007, 17:33

Hynde kirjoitti:Tuo Jaakobin vastaus mietityttänyt viimeksi.

1 Kun Raakel näki, ettei hän saanut lapsia, hän alkoi kadehtia sisartaan ja sanoi Jaakobille: "Auta minua saamaan lapsia, tai muuten minä kuolen!"
2 Jaakob suuttui Raakelille ja sanoi: "Olenko minä muka Jumala? Minäkö olen estänyt sinua saamasta lapsia?"


Noin lapsenmielisesti uskoi siis Jaakob. Jumala on se, joka lapset antaa. Jumala ei anna kuin hyviä lahjoja.

"Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anto" (Ps.127:3).

Monissa ajallisissa asioissa rukoillessamme meidän kannattaa muistaa liittää rukouksiin toive "ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä tahdot". Jumala näet tietää tarpeemme meitä itseämme paremmin. Kun lapsia tulee tiuhaan tahtiin, vanhempien voimat saattavat olla joskus vähissä. Naiivisti ajattelisin, että niistäkin selviää, kun jaksaa luottaa taivaan isän huolenpitoon.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 26 Tammi 2007, 17:59

Jatkan edelleen yksinpuheluani. :) Maailman väärähengellisyyksissä uskovaisten ehkäisykantaa on usein arvosteltu tekohurskaudeksi. Väitettä on syytä tarkastella edes vähän hutaisten.

Tekovanhurskaus on sitä, että ihminen tulee vanhurskaaksi omista teoistaan. Jos siis ihminen yrittäisi ansaita autuutta esim. olemalla ehkäisemättä, hän yrittäisi kelvata Jumalalle.

Tekovanhurskautta kutsutaan myös omaksivanhurskaudeksi, koska siinä yritetään kelvata Jumalalle omalta lihalliselta puoleltaan (omilla töillä).

Lahjavanhurskaus on sitä, että ihminen tulee autuaaksi Jumalan lahjan tähden. Tämä Jumalan lahja on usko, joka on välikappale ihmisen ja Jumalan välillä. Siksi kutsummekin sitä uskonvanhurskaudeksi.

Elämänvanhurskaus on uskonvanhurskauden hedelmä, vääjäämätön seuraus.

Maailmaan tullessaan (ehkä hedelmöittymishetkellä tai jo ennen sitä, tarpeetonta vaikkakin mielenkiintoista pohtia) ihminen saa Jumalalta lahjaksi uskon ja sen pantiksi elävän Hengen. Sama tapahtuu myös parannuksessa, kun syntien ja ylitsekäymisten tähden hengellisesti kuollut ihminen uudestisyntyy. Tämä uskovaisessa ihmisessä asuva Pyhä Henki, kotiopettaja, opettaa ihmistä elämään siveästi, hurskaasti ja jumalisesti tässä maailmassa, maailmalliset himot hyläten.

Ehkäisy on Jumalan mielen vastaista puuttumista Jumalan luomistyöhön. Ehkäisy ilmaisee sydämen uskon puuttumista, sillä uskoa seuraa elämänvanhurskaus.

On kuitenkin erotettava lankeemukset ja täysi hyväksyntä toisistaan. Uskovaiselle voi kuitenkin tulla lankeemuksia myös ehkäisykysymyksessä, kuten muissakin synneissä. Ei siksi, että Henki opettaisi ehkäisemään, vaan koska liha ei tee parannusta koskaan, niin kuin Paavalikin sanoo:

"22 Sillä minulla on halu Jumalan lakiin, sisällisen ihmisen puolesta;
23 Mutta minä näen toisen lain minun jäsenissäni, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja ottaa minun vangiksi synnin laissa, joka minun jäsenissäni on." (Room.7:22-23.)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja lukkari » 26 Tammi 2007, 20:18

Matt.18

1 Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
2 Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
3 Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
4 Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
5 Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.

Aika painavaa tekstiä vapahtajaltamme. Kyllä tuokin kohta puhuu siitä, miksi Jumalan lapset ottavat ne lapset vastaan, jotka Jumala on hyväksi nähnyt antaa. Voi, kuinka kallisarvoista työtä vanhemmat tekevät. Ja miten halpana maailma sen näkee. Ehkäisy on mielestäni itsekyyden syntiä, ihminen rakastaa itseänsä enempi kuin Jumalaa.


EDIT:
uudessa käännöksessä on erityisen hyvin käännetty tuo viides jae

5 Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja lukkari » 11 Maalis 2007, 16:00

Laitan tähän Lutheria hieman lisää Löysin sen Luther cd-rompulta, jonka hiljan ostin. Se on todellinen aarreaitta :D Katsokaapa kolmatta kappaletta, kun mopin palstalla ei kaikki ymmärrä siionissa käytyttyä sanontaa, Jumalan valtakunta kasvaa sisältä päin. Sitten neljännessä kappaleessa puhutaan elatuksen murheesta, mistä sielunvihollinen tahtoo sellaisia äitejä ja isiä kiusata, kun lapsia tiuhaan Jumala antaa.

Tosin on totta, että ken ei mene naimisiin, hänen täytyy harjoittaa haureutta. Miten voisi toisin olla, koska Jumala loi miehen ja naisen hedelmöitymään ja lisääntymään? Mutta miksi ei estetä haureutta avioliitolla? Sillä milloin ei erityinen armo luontoa eristä, luonto vie hedelmöitymään ja lisääntymään, ja niin sen täytyykin tehdä. Ellei se tapahdu avioliitossa, niin missäpä muualla kuin haureudessa tai vieläkin pahemmissa synneissä. Miten sitten, he sanovat, jos en elä avioliitossa enkä epäsiveelliseesti, vaan pidättäydyn? Etkö kuullut, ettei se ole mahdollista ilman erityistä armoa? Sillä Jumalan sana ei salli ehkäistä, se ei myöskään valehtele, kun sanotaan: »Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää» (1. Moos. 1:28). Hedelmöitymistä ja lisääntymistä et pysty torjumaan etkä estämään, se on Jumalan teko ja kulkee omaa tietään.

Sen vuoksi eivät lääkärit puhu niinkään typerästi sanoessaan, että jos luonnon työtä ehkäistään väkivalloin, se välttämättä iskeytyy lihaan ja vereen muuttuen myrkyksi, sillä minkä piti olla hedelmöitymiseksi ja lisääntymiseksi, se täytyy ruumiin kuluttaa omassa itsessään. Milloin ei ole kyseessä suunnaton nälkä tai raskas työ tai erikoinen armo, silloin se on liiallista ruumiille, ja sen täytyy siitä sairastua. Siitäkin sen näkee, että hedelmättömät vaimot ovat heikkoja ja kivulloisia, hedelmälliset sen sijaan terveempiä, <<<0212>>> puhtaampia ja iloisempia. Vaikka he siis raataisivat itsensä uuvuksiin ja lopuksi kuolemaan saakka, siitä ei ole haittaa, antaa raataa vain kuolemaan saakka, siihen heidät on pantukin. Parempi on elää lyhyen aikaa terveenä kuin kauan sairaana.

Mutta kaikkein parasta avioelämässä, minkä vuoksi myös kaikkea on kärsittävä ja tehtävä, on se, että Jumala suo (siinä) hedelmän, joka on kasvatettava Jumalaa palvelemaan. Sillä maan päällä ei ole mitään, mikä olisi Jumalalle rakkaampaa kuin sielujen pelastus. Koska olemme velvolliset, jos niikseen tulee, antamaan henkemme, jotta voisimme tuoda edes yhden sielun Jumalalle, niin siitä näet, kuinka rikas hyvistä teoista on avioliitto, jolle Jumala synnyttää sieluja omasta ruumiistaan ja antaa hoivattavaksi, jotta siinä voitaisiin harjoittaa kaikkinaisia kristillisiä tekoja. Sillä isä ja äiti ovat lasten apostoleita, piispoja, kirkkoherroja, julistaessaan heille evankeliumia. Ja lyhyesti sanoen: maailmassa ei ole toista suurempaa, jalompaa valtaa kuin vanhempien valta sekä hengellinen että maallinen, lasten yli. Joka toiselle evankeliumia julistaa, se on totta tosiaan hänen apostolinsa ja piispansa! Hiipat ja sauvat ja suuret maaomaisuudet tosin luovat epäjumalia, mutta evankeliumin opettaminen tekee apostoleiksi ja piispoiksi. Katsohan sen vuoksi, kuinka hyvä ja rikassisältöinen on Jumalan teko ja järjestys.

Jätän asian tähän ja muiden tutkittavaksi mitä muuta hyvää ja hyötyä on aviosäädystä, sillä olen tahtonut vain luetella sellaista, mitä kristitty voi saada, jos hän käyttää avioliittoaan kristillisesti, niin että hän, kuten Salomo sanoo Sananl. 18:22:ssa, Jumalan silmäin edessä löytää vaimon ja saa Jumalalta mielisuosion. Sillä en halua täten hylätä naimattomuutta enkä yllyttää siirtymään siitä avioelämään. Jokainen menetelköön vointinsa ja tuntemuksensa mukaan niin kuin on sen Jumalalta saanut. Olen vain tahtonut puolustautua herjaajia vastaan, jotka asettavat aviosäädyn niin paljoa alemmaksi naimattomuutta, että saattavat sanoa, että vaikka lapsista tulisikin aivan pyhiä, on siveellinen pidättyväisyys sittenkin parempi. Ei tule pitää mitään säätyä Jumalan edessä aviosäätyä parempana. Siveellisen pidättyväisyyden sääty on tosin maan päällä parempi, koska siinä on vähemmän huolta ja vaivaa, ei (tosin) sen itsensä vuoksi, vaan siinä kun voi paremmin harjoittaa saarnaamista ja huolehtia Jumalan Sanasta, niin kuin Paavali sanoo (1. Kor. 7:35). Jumalan Sana ja saarna tekevät siveellisen puhtauden säädyn aviosäätyä paremmaksi, niin kuin Kristus ja Paavali ovat siinä vaeltaneet. Mutta sinänsä se on paljon halpa-arvoisempi.

Lopuksi meidän on vielä vastattava suureen ja painavaan muistutukseen. Niin, sanotaan, että hyvä olisi naida, mutta kuinka pystyn itseni elättämään? <<<0213>>> Minun kohdallani ei ole tätä ongelmaa: »ota vaimo, niin sinulla on ruokaa" jne. Tämä on tosiaan suurin este, joka on kaikkein pahimmin avioliiton tiellä, rikkoo sen ja on kaiken haureuden syynä. Mutta mitä siihen sanon? Se on epäuskoa ja Jumalan hyvyyden epäilemistä. Eipä siksi ihme, että missä se vallitsee, siitä on seurauksena haureus ja kaikkinainen onnettomuus. Erehdytään, jos ensin tahdotaan saada varmuus siitä, että on mitä syödä, mitä juoda ja mistä ottaa vaatteet. Jotka näin tekevät, tahtovat kiskaista päänsä irti paulasta: »Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi» (1. Moos. 3:19). Laiskoja, ahmatteja, veijareita he tahtovat olla, joiden ei tarvitse tehdä työtä. Siksi he haluavat naida vasta kun voivat saada rikkaan, kauniin, hurskaan, ystävällisen vaimon; niin, odotahan vain, kyllä me osaamme kuvata sinulle sellaiset.

Avioelämästä.
W10210275 Avioelämästä. Valitut teokset 3,197-214. Suom. Aune Krohn. Porvoo 1959 (WSOY). Vom ehelichen Leben. 1522. WA 10,2,275-304.


Edit: Korjaus ja tarkennus (ei kaikki ymmärrä)
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

Seuraava

Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron