VL-FOORUMI

Keskustelupalsta vanhoillislestadiolaisille ja uskostamme kiinnostuneille. Ylläpitäjinä vanhoillislestadiolaisia yksityishenkilöitä.
Tänään on 20 Marras 2017, 09:01

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 04 Tammi 2008, 22:46 
Paikalla
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6846
Paikkakunta: Suomenselkä
Tämän ja monta muuta hyödyllistä opillista kohtaa löydätte, jos klikkaatte sivupaneelissa kohtaa: Svebeliuksen katekismus. Olaus Svebelius oli Ruotsin kirkon pappi, joka käänsi Lutherin katekismuksen Ruotsin kielelle. Kannattaa tutustua, sitä katekismusta ovat entisetkin kristityt mielellään lukeneet ja siitä lohtua ja oppia ammentaneet.

VIIDES PÄÄKAPPALE

Ripistä ja synninpäästöstä

1. Mitä se sana rippi merkitsee?
Vastaus: Synnin tunnustusta.

2. Miten se tapahtuu
Vastaus: Koska syntinen tuntee syntinsä, niitä katuvaisella sydämellä Jumalan edessä tunnustaa ja pyytää anteeksi antamista Kristuksen tähden.

3. Kuinka monella tavalla synnin tunnustus tapahtuu?
Vastaus: Se tapahtuu yhteisesti ja erittäin.

4. Minkä sinä kutsut yhteiseksi?
Vastaus: Koska koko seurakunta yhteisesti tunnustaa syntinsä yhteisessä jumalanpalveluksessa, eli koska yhteinen hätä käsillä on.
Neh. 9:1,2. Neljäntenä päivänä kolmattakymmentä seitsemännestä kuusta tulivat Israelin lapset kokoon, paastoten säkeissä ja multaa heidän päällänsä ja tunnustivat heidän syntinsä ja heidän isäinsä pahat teot.
Tuom. 10:10. Israelin lapset huusivat Herran tykö sanoen: me olemme syntiä tehneet, sinua vastaan, sillä me olemme hyljänneet meidän Jumalamme ja palvelleet Baalia.

5. Minkä sinä kutsut erityiseksi?
Vastaus: Koska joku erittäin eli yksinänsä tunnustaa syntinsä.

6. Kuinka se tapahtuu?
Vastaus: Monella tavalla:
1. Jumalan edessä ainoasti, koska joku yksinänsä ollessansa, eli itseksensä huokaa Jumalan tykö, tunnus-taa syntinsä ja rukoilee niitä anteeksi, niin kuin Daavid, Manasse ja publikaani tekivät: jonkakaltainen synnin-tunnustus on aina tarpeellinen ja pitää joka päivä tehtämän.
2. Koko seurakunnan edessä; koska julkisyntinen, joka suuren pahan teon tehnyt on, tunnustaa ja anteeksi anoo syntinsä; se kutsutaan julkiripiksi.
3. Lähimmäisen edessä, jonka joku vihoittanut on, ja häneltä rikoksensa anteeksi pyytää.
4. Jumalan sanan palvelijain edessä myös synnit tunnustetaan, joko yhteisesti kaikki tai joku erityinen synti, mikä jonkun omaatuntoa vaivaa; tätä kutsutaan salaripiksi ja tunnustukseksi, eikä sitä kenkään saa ilmoittaa.
Ps. 51:6. Sinua, sinua ainoaa vastaan minä syntiä tein, ja pahasti tein sinun edessäsi, ettäs olisit oikea sanoissasi ja puhdas tuomitessasi.
1 Tim. 6:20. Nuhtele niitä, jotka syntiä tekevät, kaikkein kuullen, että muutkin pelkäisivät.
Luukk. 17:4. Jos sinun veljesi seitsemän kertaa päivässä rikkoo sinua vastaan ja seitsemän kertaa päivässä sinun tykösi palajaa sanoen: minä kadun, niin anna hänelle anteeksi.
Matt. 5:23,24. Jos sinä uhraat lahjasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä sinne lahjasi alttarin eteen ja mene sopimaan veljesi kanssa ja tule sitten lahjasi uhraamaan.
2 Sa. 12:13. Daavid sanoi Naatanille: minä olen syntiä tehnyt Herraa vastaan; Naatan sanoi Daavidille: niin on myös Herra sinun syntisi ottanut pois, ei sinun pidä kuoleman.
Matt. 3:5,6. Jerusalemi ja koko Juudea ja kaikki maakunta Jordanin ympäriltä menivät Johan-neksen tykö, ja hän kastoi heidät Jordanissa, ja he tunnustivat syntinsä.

7. Onko se tarpeellinen näin ripittää itsensä?
Vastaus: On; ei ainoastansa tarpeellinen, vaan myös hyödyllinen; sillä siitä ihminen saa sydämessänsä loh-dutuksen ja omalletunnollensa rauhan ja levon.

8. Pitääkö kaikki synnit saarnaviralle lueteltaman?
Vastaus: Ei siihen tarvetta ole eikä se ole mahdollistakaan, sillä erehdykset kaikki kuka ymmärtää?
Ps. 19:13. Erehdykset kuka ymmärtää? Anna minulle anteeksi salaiset rikokset?

9. Kuinka monta kappaletta on oikeassa parannuksessa?
Vastaus: Kaksi: ensin totinen synnin suru ja katumus, toiseksi usko Kristuksen päälle.
Mark. 1:15. Aika on täytetty ja Jumalan valtakunta on lähestynyt; tehkäät parannus ja usko-kaat evankeliumi.
Ap.t. 20:21. Paavali todisti sekä juutalaisille että kreikkalaisille sitä kääntymystä, kuin Jumalan tykö on, ja sitä uskoa, joka meidän Herran Jeesuksen Kristuksen päälle on.

10. Mistä synnin tunto ja katumus tulee?
Vastaus: Jumalan laista, joka herättää ihmisen omaatuntoa, näyttää hänen pahoin tehneen ja sillä ansain-neen Jumalan vihan, ajallisen ja iankaikkisen rangaistuksen.
Room. 3:20. Lain kautta synnin tunto tulee.
Room. 4:15. Laki kehoittaa vihaan, sillä kussa ei lakia ole, ei siellä ole myös ylitsekäymistä.

11. Mistä usko tulee?
Vastaus: Evankeliumin suloisesta opista ja armon lupauksista syntein anteeksi antamisesta Kristuksen täh-den.
Room. 1:16. En minä häpeä Kristuksen evankeliumia, sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi.

12. Mikä on synninpäästö?
Vastaus: Se on lupaus ja vakuutus syntein anteeksi saamisesta, annettu sananpalvelijoilta Kristuksen puo-lesta.

13. Kuka on antanut sananpalvelijalle sen voiman?
Vastaus: Kristus Jeesus, Jumalan Poika.
Ap.t.13:28. Olkoon teille tiettävä miehet, rakkaat veljet, että minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotkin anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puo-lesta.

14. Mistä sen tiedät?
Vastaus: Kristuksen omista sanoista, kun Hän sanoi apostoleillensa, Joh. 20:22,23: Ottakaat Pyhä Henki: joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan; ja joilla te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt. Matt. 18:18: Totisesti sanon minä teille: Kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa, ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa. Ja Pietarille, Matt. 16:19: Minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, sen pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.

15. Mitä taivaan valtakunnan avaimilla ymmärretään?
Vastaus: Se voima, jonka Kristus on antanut seurakunnalle ja erikoisesti saarnaviralle, syntiä anteeksi antaa ja pidättää.
Joh. 20:23. Katso 14 kysymys.

16. Kuinka monta näitä avaimia on?
Vastaus: Kaksi: yksi kutsutaan päästöavaimeksi, toinen side- eli pidätysavaimeksi.

17. Mikä on päästöavain?
Vastaus: Se on se voima, joka Kristuksen palvelijoille annettu on maan päällä päästää katuvaista syntistä synneistänsä ja avata hänelle taivaan valtakunta.
2 Kor. 5:20. Me ( sanoo Paavali) olemme Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neu-voo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

18. Mikä on side- eli pidätysavain?
Vastaus: Se on annettu voima, jolla saarnamies sitoo katumattoman hänen syntiinsä ja sulkee häneltä tai-vaan ja jota pannaksi kutsutaan.
1 Kor. 5:3-5. Minä tosin (Paavali), joka niin kuin ruumiin puolesta poissa ollen niin kuin tykönä oleva, sen tuominnut, että hän, joka sen niin tehnyt on, meidän Herramme Jeesuksen Kristuk-sen nimeen, teidän kokoon tulemisessanne, ynnä minun henkeni kanssa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen voimalla annetaan saatanan haltuun lihan kadotukseksi, että henki au-tuaaksi tulisi Herran Jeesuksen päivänä.
Matt. 17:15-18. Jos sinun veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljesi voittanut; mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssasi, että kaikki asia kahden tai kolmen todistajan suus-sa olisi. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle: ellei hän seurakuntaa totte-le, niin pidä häntä pakanana ja publikaanina. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa; ja kaikki mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.


19. Mikä on panna, eli pannaan paneminen?
Vastaus: Se on: koska katumaton ja mahdoton syntinen suljetaan pois Herran ehtoolliselta, tai myös peräti pois seurakunnan yhteydestä; tämä kutsutaan suuremmaksi pannaksi, mutta ensimmäinen vähemmäksi.

20. Taitaako pannaan pantu, joka synteihinsä sidottu on, jälleen armohon ottaa?
Vastaus: Taitaa kaiketi; koska hän itsensä kääntää, näyttäin oikean katumuksen ja parannuksen, pitää hänet ojennettaman evankeliumin lohdutuksella ja vakuutettaman Jumalan armosta; sillä pidätysavain ei ole kado-tukseksi annettu, vaan sielun parannukseksi ja ojentamiseksi.
Hes. 18:21. Katso 33 kysymys 4 pääkappaleessa.
2 Kor. 13:10. Sentähden minä poissa ollessani näitä kirjoitan, ettei minun pitäisi läsnä olles-sani kova oleman sen voiman jälkeen, jonka Herra antoi minulle rakennukseksi, ja ei kukis-tukseksi.

21. Mitä Jumala sitten meiltä vaatii, kun me olemme parannuksen tehneet ja saaneet syntimme an-teeksi?
Vastaus: uuden kuuliaisuuden, joka näyttää itsensä pyhässä ja jumalisessa elämässä ja kutsutaan paran-nuksen hedelmäksi.
Matt. 3:8. Tehkäät parannuksen soveliaita hedelmiä. Luukk. 3:8.

22. Millä meidän pitää vahvistaman meidän uskomme syntein anteeksi saamisesta?
Vastaus: Herran korkealla ehtoollisella eli alttarin sakramentilla.

_________________
Uskoen saat nyt jo voiton, täällä synnin, kuolon mailla.
Riemumielin kiitossoiton, alat muuttolinnun lailla. SL 187: 7


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05 Tammi 2008, 14:42 
Poissa
touhukas
Avatar

Liittynyt: 09 Tammi 2007, 13:43
Viestit: 178
Svebilius kirjoitti:
19. Mikä on panna, eli pannaan paneminen?
Vastaus: Se on: koska katumaton ja mahdoton syntinen suljetaan pois Herran ehtoolliselta, tai myös peräti pois seurakunnan yhteydestä; tämä kutsutaan suuremmaksi pannaksi, mutta ensimmäinen vähemmäksi.


Ihan ilman väittelynhalua poimin tämän, kun osui silmään. Onko tämä teidän oppinne mukaista? (Muistelen että me joskus keskusteltiin tästä ehtoolliselta sulkemisesta...) :? Itselleni asia on kirkas ja selkeä, mutta kiinnostaisi kuulla, miten te ajattelette: Onko Svebilius oikeassa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05 Tammi 2008, 15:01 
Paikalla
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6846
Paikkakunta: Suomenselkä
Ei ole ehtoolliselta sulkeminen ollut käytössä luterilaisessa kirkossa vuosikymmeniin, eivätkä ainakaan lestadiolaiset ole sitä tiettävästi vaatineetkaan. Muistan aivan tällä viikolla nähneeni isovanhemmilleni annetun virkatodistuksen, jonka tarkoitus oli osoittaa, että heillä oli oikeus mennä Herran Pyhälle ehtoolliselle. Kirkko on sen poistanut valikoimastaan ties kuinka kauan sitten ja tyydymme siinä asiassa kirkon ulkonaiseen ratkaisuun.
Omien seurojemme yhteydessä järjestettäville ehtoollisille ei myöskään ole minkäänlaista estettä, rajoitetta tai sulkua. Suviseurojen ja maakunnallisten seurojen ehtoolliselle menijöitä ohjailemaan on kyllä järjestysmiehet tai -naiset, mutta ne ovat vain jonojen sujuvaa liikkumista varten. Poistujat ohataan eri väylälle, etteivät risteä ja sotke tulijoiden rivistöjä.
On heillä varmaan valtuus käännyttää pois, jos joku todellinen räyhäävä häirikkö on tulossa. Tuskin sellaiset jaksavat edes jonottaa, siitä pitää huolen pelkästään satojen metrien nopeasti etenevä jono. Sivuhuomautuksena tässä kuitenkin, että suuremmissa seuroissa on toisessa päässä liikuntavammaisille erillinen pöytä, jossa on mahdollista saada myäs alkoholitonta viiniä sellaista halutessaan.

Seurakunnasta, siis Rauhanyhdistyksen jäsenyydestä sulkeminen joissakin tilanteissa on kyllä käytössä, mutta senhän kaiketi kehäkukkanen tiesikin, kun on niinkin paljon internet palstoilla liikkunut. Perusteemme voivat olla tosin hämärän peitossa, palstoilta saatavan yksipuoliseninformaation vuoksi. Joskus olen yrittänyt tasapainottaa internet palstojen informaatiota, mutta yleensä viestini hukkuvat näissä ympyröissä niin, että vain harva ottaa ne vakavasti.

_________________
Uskoen saat nyt jo voiton, täällä synnin, kuolon mailla.
Riemumielin kiitossoiton, alat muuttolinnun lailla. SL 187: 7


Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 01 Touko 2008, 19:06, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05 Tammi 2008, 15:27 
Poissa
touhukas
Avatar

Liittynyt: 09 Tammi 2007, 13:43
Viestit: 178
Taavetti kirjoitti:
Seurakunnasta, siis Rauhanyhdistyksen jäsenyydestä sulkeminen joissakin tilanteissa on kyllä käytössä, mutta senhän kaiketi kehäkukkanen tiesikin, kun on niinkin paljon internet palstoilla liikkunut. Perusteemme voivat olla tosin hämärän peitossa, palstoilta saatavan yksipuoliseninformaation vuoksi. Joskus olen yrittänyt tasapainottaa internet palstojen informaatiota, mutta yleensä viestini hukkuvat näissä ympyröissä niin, että vain harva ottaa ne vakavasti.


No, sen verran olen jo tähän ikään oppinut, että kaikkea en usko, mitä netistä luen :wink: (ja esim. Suomi24:sta en jaksa edes lukea, joten sen infon varassa en toki ole). Enimmän lestadiolaisuusinfon olen itselleni hankkinut ihan muualta kuin netistä, täällä vain sitten "täydentänyt" sitä keskusteluissa. 8)

Mutta et Taavetti varsinaisesti vastannut alkuperäiseen kysymykseeni. Onko teistä opillisesti oikein sulkea "katumaton ja mahdoton syntinen" pois ehtooliselta (avaintenvalta tässä varmastikin seurakunnan valitsemalla paimenviran hoitajalla, joka ehtoollista laumalle jakaa)? Vai onko Svebilius teidän mielestänne väärässä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05 Tammi 2008, 15:45 
Paikalla
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6846
Paikkakunta: Suomenselkä
Svebelius tiettävästi laati katekismuksensa Lutherin vastaavan katekismuksen mukaan. Jeesus asetti ehtoollisen uskovaisten ateriaksi, mutta ei sulkenut siitä pois Juudasta, vaikka varmasti tiesi Juudaksen sielun tilan. Toisaalta muilla opetuslapsilla siitä saattoi olla vain mahdollinen aavistus, mutta tilanteen huipennusta he eivät tienneet. Siksikin oli aivan paikallaan, että myös Juudas oli ehtoollispöydässä. Tuskin kukaan paikalla olleista opetuslapsista sillä hetkellä edes aavisti, että on kysymys uuden sakramentin asettamisesta.

Ilmeisesti niin Luther, kuin Svebeliuskin ovat päätyneet ehtoolliselta sulkemiseen juuri siksi, että ehtoollinen on asetettu uskovaisten ateriaksi. Heidän ratkaisuaan en osaa pitää vääränä, siis pidän sitä oikeana. On sitten asia erikseen, miten sulkeminen käytännössä hoidetaan. Kirkkolaki sanoo siitä oman sanansa ja sitä lakia meidän on myös kunnioitettava. Kun se laki sallii jokaisen haluavan tulla ehtoolliselle, myös toiste n kirkkokuntien jäsenten, on sitä lakia kunnioittaen syytä noudattaa. Kuten edellisessä viestissäni mainitsin, varsinaiset häiriköt, jos heitä tulee paikalle, voidaan kyllä estää ja poistaakin, Sen sallii jo yleinen järjestyslaki, tarvittaessa siihen on saatavissa virkavallan apua.

Pyrimme siis tässäkin noudattamaan Jumalan sanan neuvoa: Jos mahdollista ja teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.

_________________
Uskoen saat nyt jo voiton, täällä synnin, kuolon mailla.
Riemumielin kiitossoiton, alat muuttolinnun lailla. SL 187: 7


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19 Huhti 2010, 17:44 
Paikalla
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6846
Paikkakunta: Suomenselkä
Lutherin ajatuksia ripistä

Koska ihminen on Jumalan kymmenestä käskystä ja laista oppinut tuntemaan ja katumaan syntinsä, niin ei hänen pidä lankeeman epäilyksiin, vaan uskontunnustuksen ja evankeliumin johdatuksesta kohta pakenemaan Jeesuksen Kristuksen ansion luo, ja sen omistamaan itselleen uskossa, ja raskautetun oleman syntein anteeksi saamisesta. Siinä sivussa hänen tulee joka päivä rukoilla uskollisesti Jumalaa kaikista hengellisistä ja ruumiillisista tarpeistansa ”Isä meidän" rukouksella, jonka Jeesus itse on opettanut, muistaen aina Kasteen liittoa, jossa Hän on luvannut luopua per keleestä ja kaikista hänen menoistansa, ja sitä vastoin palvella Jumalaa pyhyydessä ja vanhurskaudessa. Koska ihminen havaitsee rikkoneensa, ja vikaan tulleensa, hänen pitää ripille menemän, tunnustamaan siinä syntinsä ja anomaan syntien anteeksiantoa siltä saarnaviralta, jolle on annettu voima antaa syntejä anteeksi Kristuksen puolesta, ja vasta sen jälkeen menemän kristillisesti Herran Ehtoolliselle uskonsa rohkaistuna Jumalan armosta, syntien anteeksi saamisesta ja iankaikkisesta elämästä, jonka Jumala suokoon kaikille armollisesti.


Millä meidän pitää vahvistaman meidän uskomme syntien anteeksi saamisesta? Vastaus: Herran Ehtoollisella eli alttarin sakramentilla. Tämä Lutherin ajatus ja, näkemys antaa meidän selvästi ymmärtää, että on välttämättä saatava kuulla vapauttavaa, ja päästävä armoevankeliumin, synnin siteistä vapaaksi päästäkseen, se nähdään esivanhempaimme kohdalla. Paratiisissa Jumalan sana oli käyty yli, ja ihminen joutunut alastomaksi, silloin Herra Jumala kutsui ihmisen kasvojensa eteen. Ja niin joutui ensimmäinen ihmispari kaikkivaltiaan Jumalan edessä ripille. Ja tämän ripin kalliina hetkenä he saivat lohdutuksen, ja turvakseen sen ilosanoman, että vaimon siemen on rikki polkeva käärmeen pään. Tämä sana vaimon siemenestä sisälsi Jeesuksen ristin kuoleman Golgatalla, ja ei ainoastaan kuoleman, vaan myös pääsiäisen suuren ylösnousemisen voiton, ja sen vanhurskauden julistuksen, joka kelpaa alastoman Aatamin lapsen verhoksi ja suojaksi pyhän ja vanhurskaan Jumalan edessä.

Ei Raamattu myöskään tunne äänettömän Jumalan vanhurskautta, mutta se tuntee yhden äänettömän ja mykän Jumalan palvelusjoukon, Elian ajan Baalin papit. Kun tuli kysymys, että sitä Jumalaa palvellaan, joka vastaa uhriin tulella, he rakensivat alttarin ja huusivat, mutta ei ollut ääntä, ei vastausta, vaikka vereen asti hikoiltiin, veitsillä viilleksien. Ei kuullut eikä auttanut heitä mykkä jumalansa, ja heidät tapettiin väärän ja äänettömän jumalanpalveluksen tähden Elian neuvosta. Mutta Elian Jumalalla oli kuulevat korvat ja auttava mieli. Hän pudotti tulen taivaasta uhriin. Israelin Jumala vieläkin toimi ja vaikutti vain niissä, jotka ovat saaneet armon uskoa sen evankeliumin, jota Pyhä Henki julistaa elävän ja eläväksi tekevän sanan kautta. Jumalan valtakunnassa olemme saaneet kokea sen rakkauden, pyhän tulen lämmön, joka ei sammunut ristin alla eikä ristin päällä. Saamme nytkin jäädä uskomaan hyvää puhuvan Jeesuksen veren osallisuudessa synnit anteeksi, ja näin uskomalla säilyy ja pysyy se tuli palamassa, jonka Herra Jeesus on saanut sytyttää kurjien syntisten sydämissä. Amen.

Näitä piirteli veljeydellä
Hannes Karjalainen

_________________
Uskoen saat nyt jo voiton, täällä synnin, kuolon mailla.
Riemumielin kiitossoiton, alat muuttolinnun lailla. SL 187: 7


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Tämäkin on ilmainen foorumi, jonka tarjoaa munfoorumi.com

Ilmoita asiaton sisältö