Joh. 19:13-30
Tänään vietämme Herramme Jeesuksen Kristuksen kärsimisen ja kuoleman muistopäivää, kuten me sanomme uskontunnustuksessammekin:
"MINÄ USKON JEESUKSEEN KRISTUKSEEN, JUMALAN AINOAAN POIKAAN, MEIDÄN HERRAAMME, JOKA KÄRSI PONTIUS PILATUKSEN AIKANA, RISTIINNAULITTIIN, KUOLI JA HAUDATTIIN.
Vaikka kristittyjen tulee aina saarnata, tutkistella ja katsella Kristuksen kärsimistä ja kuolemaa, ja vaikka itse sen historiakin on siksi pitkä, ettei sitä yhdellä kertaa voi tarpeen mukaan käsitellä, jonka tähden meidän onkin tapana jakaa se eri päiville ja hetkille katseltavaksi, niin on kuitenkin erityisesti tämä päivä säädetty Kristuksen kärsimisen tutkistelemista varten, koska kaikki, mitä Kristus kärsi yrttitarhassa, ylimmäisen papin Kaifaan palatsissa, maaherra Pilatuksen edessä ja ristillä, on tapahtunut tänä päivänä. Sentähden tahdomme mekin siitä nyt puhua, mikäli aika myöntää ja Jumala suo armoansa.
--------------------------------------------------------------------------------
Juutalaiset kuluttivat yhden yön ja päivän Jeesuksen kanssa saadakseen hänet surmatuksi ennen pääsisäisen viettämistä. Jumala oli näet Mooseksen kautta käskenyt heidän ensimmäisen kuun neljännentoista päivän illalla alkaa pääsiäisjuhlansa, ja sitä säännöstä he tarkasti noudattivat. Kristus ristiinnaulittiin heidän pääsiäisensä ensimmäisenä päivänä. Meidän laskumme mukaan tapahtui se pitkänäperjantaina; kuitenkin on aljettava tämä lasku kiirastorstain illasta ja otettava sitä seuraava yö myöskin lukuun.
Tänä yönä kello yhdentoista vaiheilla juutalaiset rupesivat kiusaamaan Jeesusta, ja sitä kesti seuraavana pitkäperjantaina kello kolmeen jälkeen puolenpäivän. Edellisenä iltana kello seitsemän ajoissa Jeesus meni Jerusalemin kaupungista ulos Getsemanen puutarhaan, missä hän kamppaili kuoleman kanssa, niin että hänen hikensä oli niinkuin veripisarat, jotka putosivat maan päälle. Pian sen jälkeen, noin kello yhdeksän ajoissa, hänet otettiin puutarhasta vangiksi ja vietiin sidottuna ylimmäisten pappien ja kansan vanhimpien, koko neuvoston eteen, joka oli kokoontunut Kaifaan palatsiin. Kello yhdentoista aikana yöllä häntä tutkittiin ja väärät todistajat syyttivät häntä. Kahdentoista ajoissa yöllä pilkattiin, syljeskeltiin, soimattiin ja häväistiin häntä, ja sitä pitkitettiin aamupuoleen asti. Aamulla hänet vietiin tuomioistuimen eteen, missä maaherra Pilatus kolmasti antoi hänestä sen todistuksen, että hän oli syytön, ettei hän "löytänyt yhtään hengen rikosta hänessä".
--------------------------------------------------------------------------------
Ensiksikin juutalaiset syyttivät häntä siitä, että hän muka oli vietellyt kansaa, kieltäen keisarille veroa maksamasta, eikä tahtonut antaa keisarin olla keisarina, vaan pyrki itse kuninkaaksi ja hallitsijaksi, jonka syytöksen johdosta Pilatus tutki Jeesusta ja huomasi hänen vastauksestaan, ettei Jeesuksen valtakunta ole tästä maailmasta ja ettei hän ole tehnyt keisarille ja hänen valtakunnallensa mitään vahinkoa. Sentähden hän sanoo ylimmäisille papeille ja kansalle: "Minä en löydä yhtään syytä tästä ihmisestä", sekä lähettää hänet kuningas Herodeksen luo. Tämä oli hänen ensimmäinen puolustuksensa.
Kun Herodes lähetti Jeesuksen takaisin Pilatukselle, kutsui tämä ylimmäiset papit ja vanhimmat ja kansan kokoon ja lausui heille: "Te olette tuoneet minulle tämän miehen kansan eksyttäjänä, ja katsokaa, minä olen teidän läsnäollessanne häntä tutkinut enkä ole havainnut tätä miestä syylliseksi mihinkään, mistä häntä syytätte, eikä Herodeskaan, sillä hän lähetti hänet takaisin meille, ja katsokaa, hän ei ole tehnyt mitään, mikä ansaitsee kuoleman". Sitten hän asetti kansan eteen kapinoitsijan ja murhaajan, Barabbaan, sekä Jeesuksen sanoen: "Kummanko tahdotte, että päästän teille, Barabbaanko, vai Jeesuksen, jota sanotaan Kristukseksi?" "Mutta ylipapit ja vanhimmat yllyttivät kansaa anomaan Barabbasta, mutta surmaamaan Jeesuksen". Tämä oli toinen todistus.
jakuu jossain vaiheessa...