Ankka kirjoitti:Karkea esimerkki.
Entisaikaan oli eri suuntia juutalais- ja pakanakristittyjen joukossa Mooseksen lain ja varsinkin ympärileikkauksen vuoksi. Muutamat tahtoivat sen pitää, toiset eivät.
Sellainen tila kesti aina Hieronymuksen aikoihin saakka. Mutta hän tuli ja tahtoi tehdä siitä pakon, tahtoi saada aikaan sellaisen järjestyksen ja säädöksen, että laki ehdottomasti oli kokonaan poistettava. Tuli sitten pyhä Augustinus ja oli samaa mieltä kuin pyhä Paavali: sen sai joko pitää tai olla pitämättä. Pyhä Hieronymus oli pyhän Paavalin mielipiteestä ainakin sadan peninkulman päässä. Niin iskivät nuo kaksi tohtoria varsin ankarasti yhteen. Mutta kun pyhä Augustinus kuoli, ajoi Hieronymus lävitse sen, että laki oli poistettava. Sitten tulivat paavit, jotka myös tahtoivat tehdä jotakin tässä asiassa, ja säätivät lakeja. Sitten kasvoi tuon yhden lain sijalle tuhansia lakeja, niin että meidät nyt on kokonaan upotettu lakeihin.
Samoin on käyvä tässäkin: laista tulee pian kaksi, kahdesta kolme ja niin edespäin. Se riittäköön tällä kertaa. Katsokaamme vain, ettemme johda harhaan heikkoja omiatuntoja.
Loppu!
1. kirje Timoteukselle 1
6 Joista muutamat ovat hairahtuneet ja ovat turhiin jaarituksiin kääntyneet,
7 Ja tahtovat lainopettajat olla, ja ei ymmärrä, mitä he puhuvat eli päättävät.
8 Mutta me tiedämme lain hyväksi, jos se oikein käytetään,
9 Tietäen sen, ettei vanhurskaalle ole laki pantu, vaan väärille ja tottelemattomille, jumalattomille ja syntisille, pakanallisille ja kelvottomille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, miehentappajille,
10 Huorintekiöille, miesten kanssa makaajille, ihmisten varkaille, valehtelijoille, valapattoisille, ja mitä muuta senkaltaista sitä terveellistä oppia on:
Silloin esiintyi Paavali saarnaten, ETTÄ SAI JOKO PITÄÄ TAI OLLA PITÄMÄTTÄ MOOSEKSEN LAIN; sillä näet ei ollut mitään merkitystä, eikä siitä saanut tehdä pakkoa, vaan oli jätettävä kunkin vapaaseen valtaan pitää tai olla pitämättä. Siitä ei koituisi mitään vaaraa.
Ankka/Lutherus kirjoitti:Jos nyt puutun asiaan ja tahdon messun väärinkäytön väkivalloin poistaa, niin on paljon niitä, joiden täytyy siihen suostua, vaikka eivät tiedä, kuinka siihen suhtautuisivat, pitäisivätkö sitä oikeana tai vääränä. He sanovat vain: en tiedä, minun on ollut alistuttava SEURAKUNNAN RATKAISUUN ja VÄKIVALTAAN. Niin tulee tuosta pakosta tai käskystä vain tuulenpieksäntää, ulkonaista menoa, ilveilyjä ja ihmissäädöksiä, jotka eivät kasvata muuta kuin tekopyhiä ja teeskentelijöitä, sillä siinä ei ole mukana hyvä sydän. Sellaisesta en anna mitään.
Ensiksi täytyy voittaa ihmisten sydämet, mutta se tapahtuu, kun teroitan JUMALAN SANAA, SAARNAAN EVANKELIUMIA ja sanon: Rakkaat herrat ja paavilaiset, luopukaa messusta, se ei ole oikeaa, te teette siinä syntiä, sen haluan saada teille sanotuksi. Mutta en tahtoisi antaa heille mitään määräyksiä enkä vaatia mitään yhteistä järjestystä. KEN TAHTOO SEURATA, SEURATKOON, KEN EI TAHDO, OLKOON SEURAAMATTA. Siten sana sattuisi sydämeen ja vaikuttaisi, ja niin hän tulisi voitetuksi ja hänen olisi pakko tunnustaa erehdyksensä sekä luopua messusta. Huomenna toisen kävisi samoin. Siten JUMALA SANALLAAN VAIKUTTAISI enemmän kuin jos sinä ja minä panisimme kaiken voimamme yhteen. Jos sinulla on siis sydän hallussasi, olet voittanut koko ihmisen. Ja niin täytyy asian raueta ja lakata itsestään. Mutta kun sen jälkeen kaikki ovat tulleet yksimielisiksi ja liittyneet yhteen, silloin poistettakoon messu. Mutta niin kauan kuin eivät kaikki mielessään ja sydämessään sitä kannata, pyydän sinua jättämään asian Jumalan huomaan ja olemaan tekemättä mitään.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa