Jumalan valtakunta

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Jumalan valtakunta

ViestiKirjoittaja Ankka » 29 Loka 2007, 12:10

Lutherin mukaan:

Ja Herra sanoo Luukkaan evankeliumin 17, 20 ja 21: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on' tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."

Tulkoon sinun valtakuntasi (Isä meidän-rukouksen selitys):

...Sillä hurskaat ovat siinä sillä tavalla, että he JOKA PÄIVÄ TAISTELEVAT SYNTIÄ, LIHAN HIMOA JA MAAILMAN HOUKUTUKSIA VASTAAN ja VASTUSTAVAT PERKELEEN NEUVOJA ALATI ja LUJASTI. Sillä olimmepa kuinka hurskaita tahansa, niin pyrkii kuitenkin paha himo myös hallitsemaan meissä ja tahtoisi mielellään hallita yksin ja saada ylivallan. Niinpä Jumalan valtakunta taistelee lakkaamatta perkeleen valtakuntaa vastaan, ja siksi ne varjeltuvat ja tulevat autuaiksi, jotka näin taistelevat itsessään perkeleen valtakuntaa vastaan Jumalan valtakunnan tähden ja sitä KARTUTTAAKSEEN. Ja nämä ovat niitä, jotka rukoilevat tätä rukousta sanoin, sydämin ja teoin. Niinpä sanoo pyhä apostoli Paavali, ettemme saa sallia synnin vallita ruumiissamme noudattaaksemme sen himoja. On kuin hän sanoisi: Kyllä te tunnette ja teissä on pahoja himoja ja rakkautta ja taipumusta vihaan, ahneuteen, saastaisuuteen ja muuhun senkaltaiseen, jotka tahtovat vetää teitä perkeleen valtakuntaan, so.syntiin, josta ne ovat kotoisin ja itsekin ne ovat syntiä. Mutta teidän ei tule noudattaa niitä, vaan taistella ja tukahduttaa väkipakolla tuollaiset vanhan perkeleen valtakunnan petosjätteet, niin kuin Israelin lapset tekivät jebusilaisille ja amorilaisille, ja SITEN ENENTÄÄ ITSESSÄNNE JUMALAN VALTAKUNTAA (JOKA ON OIKEA LUVATTU MAA). Mutta toiset ovat siellä siksi, että se heitä miellyttää ja he noudattavat kaikkia lihan, maailman ja perkeleen himoja ja tahtoisivat myös jos voisivat, ainaiseksi jäädä sinne. He raivaavat tilaa perkeleelle ja pienentävät, jopa hävittävät Jumalan valtakuntaa. Siksi he keräävät omaisuutta, rakentavat komeasti ja pyytävät kaikkea, mitä maailma voi antaa, aivan kuin tahtoisivat iäksi jäädä tänne eivätkä ajattele, ettei meillä ole täällä pysyväistä kaupunkia, niin kuin Paavali sanoo....
Ankka
 

ViestiKirjoittaja Ankka » 29 Loka 2007, 12:31

sama jatkuu...

Toinen valtakunta on Jumalan valtakunta, joka on VANHURSKAUDEN ja TOTUUDEN VALTAKUNTA. Siitä Kristus sanoo: "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa." Mikä on Jumalan ja hänen valtakuntansa vanhurskaus? Se on sitä, ettei meissä ole enää mitään syntiä, vaan kaikki jäsenemme, voimamme ja valtamme ovat JUMALALLE ALAMAISET ja hänen käytettävänään, niin että voimme sanoa Paavalin kanssa: "Minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa." Ja korinttolaisille: "Ette ole itsenne omat. Te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne." Hän tarkoittaa: Kristus on itsensä kautta ostanut teidät. Siksi teidän tulee olla hänen omiaan ja antaa hänen elää ja hallita itsessänne. Mutta tämä tapahtuu, kun mikään synti ei meitä hallitse, vaan YKSIN KRISTUS JA HÄNEN ARMONSA. Niinpä EI JUMALAN VALTAKUNTA OLE MUUTA KUIN *RAUHAA, ITSENSÄHILLITSEMISTÄ, NÖYRYYTTÄ, PUHTAUTTA, RAKKAUTTA JA KAIKKIA HYVIÄ AVUJA, eikä siinä ole kiukkua, vihaa, katkeruutta, saastaisuutta ja kaikkea senkaltaista. Kukin koetelkoon nyt itseään, tunteeko hän taipumusta siihen tai tähän, niin siitä hän pääsee selville, kumpaan valtakuntaan hän kuuluu. Vaan eipä ole ketään, joka ei tuntisi itsessään olevan jotakin perkeleen valtakunnasta. Siksi on hänen rukoiltava: "Tulkoon sinun valtakuntasi." SILLÄ JUMALAN VALTAKUNTA TOSIN ALKAA ja KASVAA TÄÄLLÄ, mutta SE TULEE TÄYDELLISEKSI TOISESSA ELÄMÄSSÄ. Näin se on siis lyhyesti sanottu: "Tulkoon sinun valtakuntasi. Rakas Isä, älä anna meidän kauan elää täällä, jotta valtakuntasi tulisi meissä täydelliseksi ja me pääsisimme kokonaan vapaaksi perkeleen valtakunnasta. Jos taas sinulle on otollista jättää meidät vielä kauemmaksi aikaa tähän viheliäisyyteen, niin anna meille armosi, että SININ VALTAKUNTASI VOISI ALKAA MEISSÄ ja ME KARTUTTAISIMME SITÄ, MUTTA PIENENTÄISIMME ja HÄVITTÄISIMME PERKELEEN VALTAKUNTAA."
Ankka
 

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Loka 2007, 13:01

Useimmat eivät tajua, mitä "tulkoon (lähestyköön) sinun valtakuntasi" tarkoittaa. Ok, se tarkoittaa, että
1. tulkoon kerran kirkkaudessaan
2. pysyköön ja vahvistukoon uskovaisten luona,
3. tulkoon niiden tykö, jotka eivät ole armon valtakunnan asukkaina.

"Mitä sitten tarkoittaa Jumalan valtakunta? Se tarkoittaa juuri sitä, mistä kuulimme edellä, kun puhuimme uskosta. Jumala on lähettänyt maailmaan Poikansa, Kristuksen, meidän Herramme, lunastamaan meidät vapaaksi Perkeleen vallasta ja liittämään meidät yhteyteensä sekä hallitsemaan meitä vanhurskauden, elämän ja autuuden kuninkaana. Näin hän torjuu syntiä, kuolemaa ja pahaa omaatuntoa. Sitä varten hän on antanut myös Pyhän Henkensä, joka tuo tämän meille hänen pyhän sanansa välityksellä sekä valaisee ja voimallaan vahvistaa meitä uskossa. Siksi me pyydämme tässä rukouksen kohdassa ensiksikin sitä, että kaikki tuo vahvistuisi meidän keskuudessamme ja että hänen nimeään ylistettäisiin käyttämällä Jumalan pyhää sanaa ja elämällä kristillisesti. Pyydämme tätä siinä tarkoituksessa, että me sen omaksemme saatuamme myös joka päivä siinä pysyisimme ja kasvaisimme ja että Jumalan valtakunta menestyisi ja saisi suosiota ja kannatusta myös muiden ihmisten keskuudessa. Näin se vastustamattomasti etenisi kaikkialle maailmaan ja monet ihmiset pääsisivät Pyhän Hengen vetäminä armon valtakuntaan ja osallisiksi lunastuksesta, niin että me kaikki yhdessä voisimme ikuisesti pysyä valtakunnassa, joka on nyt saanut alkunsa.

Jumalan valtakunta näet tulee luoksemme kahdella tavalla. Ensiksi se toteutuu täällä ajassa sanan ja uskon välityksellä. Toiseksi se toteutuu ikuisesti Kristuksen ilmestyessä tuomiolla. Me pyydämme tässä kumpaakin. Rukoilemme, että se saavuttaisi ne, jotka eivät vielä ole siitä osallisia, ja että se joka päivä kasvaen saapuisi meidän luoksemme, jotka olemme jo päässeet siitä osallisiksi. Toiseksi rukoilemme, että se tulisi luoksemme myös iankaikkisessa elämässä.

Tämä kaikki voidaan lausua varsin vähin sanoin: "Rakas Isä. Pyydämme sinua ensiksikin: näytä meille sanasi todeksi niin, että evankeliumi oikein saarnattaisiin kaikkialla maailmassa. Toiseksi pyydämme, että se otettaisiin uskossa vastaan ja että se vaikuttaisi ja eläisi meissä. Näin sana ja Pyhän Hengen voima toisivat keskuuteemme sinun valtakuntasi, ja Perkeleen valtakunta kukistuisi eikä hänellä olisi meihin enää mitään oikeutta eikä valtaa, meidän odottaessamme hänen valtakuntansa lopullista tuhoa sekä synnin, kuoleman ja helvetin hävittämistä. Vielä pyydämme, että saisimme elää iankaikkisesti täydellisessä vanhurskaudessa ja autuudessa.""

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/1p ... tml#toinen
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Ankka » 29 Loka 2007, 13:04

jatkuu...

Siis huomaa tässä asiassa on kaksi suurta erehdystä.
Ensimmäinen. On sellaisia, jotka juoksevat sinne tänne tullakseen hurskaiksi, päästäkseen Jumalan valtakuntaan ja autuaiksi. Kuka lähtee Roomaan, kuka etsii Pyhää Jaakobia, kuka rakentaa kappelin, kuka perustaa mitäkin. Mutta oikeaan kohtaan he eivät tahdo tarttua, nimittäin antaa itseään sisäisesti Jumalan omiksi ja tulla hänen valtakunnaksensa. He tekevät paljon ulkonaisia tekoja ja kimaltavat vallan koreasti, mutta jäävät sisäisesti kuitenkin täyteen pahaa petosta, kiukkua, vihaa, ylpeyttä, kärsimättömyyttä, saastaisuutta jne.
Heitä vastaan Kristus puhui, kun häneltä kysyttiin, milloin Jumalan valtakunta tulee: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla. Katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä." Niin kuin hän myös sanoo Matt. 24. luvussa: "Ei voida sanoa: katso, se on täällä tai tuolla. ja jos joku sanoo teille:'Katso täällä on Kristus' tahi: 'Tuolla, niin älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee." On kuin hän sanoisi: Jos tahdotte tietoa Jumalan valtakunnasta, niin ei teidän tule etsiä sitä kaukaa eikä lähteä yli maitten ja mannerten. Se on LÄHELLÄ SINUA, JOS VAIN HALUAT, EIKÄ YKSIN LÄHELLÄSI, VAAN JOPA SINUSSA, SILLÄ KURINALAISUUTTA, NÖYRYYTTÄ, TOTUUDELLISUUTTA, PUHTAUTTA, ja KAIKKIA HYVIÄ AVUJA (ELI TODELLISTA JUMALAN VALTAKUNTAA) KENENKÄÄN EI TULE HAKEA MAITTEN JA MERTEN TAKAA, VAAN NIIDEN TÄYTYY AVAUTUA SYDÄMESSÄ.
Siksi emme rukoilekaan näin: "Rakas Isä, saata meidät valtakuntaasi", niin kuin meidän pitäisi juosta sinne, vaan: "TULKOON VALTAKUNTASI MEIDÄN TYKÖMME." Sillä Jumalan armon ja hänen valtakuntansa täytyy kaikkine hyveineen tulla meidän luoksemme, niin kuin Kristus on tullut luoksemme taivaasta tänne maan päälle emmekä me ole nousseet maasta hänen luokseen taivaaseen.
Toinen erehdys on se, että moni tämän rukouksen rukoilijoista huolehtii vaan siitä, että tulisi autuaaksi, eikä Jumalan valtakunta ole heille muuta kuin taivaan iloa ja riemua, niin kuin he lihallisessa syntisyydessään kuvittelevat, ja niin he pakosta alkavat pelätä helvettiä ja pyytävät siten vain omaansa ja omaa etuaan taivaassa.
He eivät tiedä, että Jumalan valtakunta ei ole muuta kuin että olemme HURSKAITA, KUNNOLLISIA, PUHTAITA, LEMPEITÄ, SÄVYISIÄ, HYVÄNTAHTOISIA JA TÄYNNÄ KAIKKIA HYVIÄ AVIJA JA ARMOA, NIIN ETTÄ JUMALA TAPAISI MEISSÄ OMAT LAHJANSA ja HÄN YKSIN ON MEISSÄ, ELÄÄ ja HALLITSEE. Sitä olisi ennen kaikkea ja kaikkein korkeimpana ikävöitävä. *SILLÄ SILLOIN OLEMME AUTUAITA, KUN JUMALA HALLITSEE MEISSÄ ja ME OLEMME HÄNEN VALTAKUNTANSA. Mutta ILOA ja RIEMUA ja kaikkea muuta, mitä saatamme haluta, emme saa etsiä emmekä pyytää, vaan SE TULEE ITSESTÄÄN ja SEURAA JUMALAN VALTAKUNNAN MUKANA.
Ankka
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Loka 2007, 13:38

sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."


Taas tuo väärä ja vääristynyt käännös, ikään kuin Jeesus olisi sanonut Jumalan valtakunnan olevan fariseuksissa sisällä. Kannattaa katsoa Biblian ja aivan uusimman käännöksen sanamuoto, niin saa oikean käsityksen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 29 Loka 2007, 13:55

Siteeraampa minäkin Lutheria, Kolmas uskonkohta Uskontunnustuksesta Lutherin Iso Katekismus

Tässä on selvästi että on yksi pyhä yhteinen seurakunta .

Ja kuten Taavetti sanoi,ei Jumalanvaltakunta ole Fariseuksissa vaan heidän keskellään, eli uskovaisissa ihmisissä.

Lisäyksen ydinajatus on siis tämä: Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä.

Me uskomme edelleen, että meillä on kristikunnassa syntien anteeksiantamus. Se tapahtuu pyhissä sakramenteissa ja synninpäästössä. Lisäksi sen välittävät koko evankeliumin monet lohdutuksen sanat. Tähän yhteyteen kuuluukin kaikki se, mitä sakramenteista on saarnattava, sekä sanalla sanottuna koko evankeliumi ja kristikunnan kaikki virat. Välttämätöntä on, että ne ovat jatkuvassa käytössä. Sillä vaikka Kristus onkin saattanut meidät osallisiksi Jumalan armosta ja vaikka Pyhä Henki on Jumalan sanalla saanut kristillisen kirkon yhteydessä aikaan pyhityksen, niin emme me silti milloinkaan pääse synnistä irti. Se pysyy meissä lihamme tähden, jota yhä kannamme mukanamme. Siksi kristikunnassa kaikki on olemassa sitä varten, että saisimme sen keskuudessa sanan ja merkkien välityksellä joka päivä elämämme loppuun asti sulaa syntien anteeksiantamusta. Se tapahtuu omantuntomme lohduksi ja rohkaisuksi. Pyhä Henki vaikuttaa näin sen, ettei meihin jäänyt synti pysty meitä vahingoittamaan. Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta. Siellä ei liioin voi olla mitään pyhyyttä. Itse ovat itsensä heittäneet ulos ja erottaneet kristikunnasta ne, jotka yrittävät etsiä ja ansaita pyhyyttä omin teoin eivätkä etsi sitä evankeliumista ja syntien anteeksiantamuksesta.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Ankka » 29 Loka 2007, 14:06

Niimutta taavetti hyvä:

Eikö tuo tarkoita sitä et Jumalan valtakunta on sisällisesti ihmisessä, eikä ulkonaisesti?

Minusta poimit hieman oudosti tuon lauseen tuolta keskeltä, etkä yhistänyt sitä kokonaisuuteen. Ok, ei se mitään. Ainaki minä saan tost kokonaisuudesta eri kuvan, mitä sinä tost yhest lauseesta. Voihan olla et ton helposti käsittää väärin.

>>Se on LÄHELLÄ SINUA, **JOS VAIN HALUAT**, EIKÄ YKSIN LÄHELLÄSI, VAAN JOPA SINUSSA, SILLÄ KURINALAISUUTTA, NÖYRYYTTÄ, TOTUUDELLISUUTTA, PUHTAUTTA, ja KAIKKIA HYVIÄ AVUJA (ELI TODELLISTA JUMALAN VALTAKUNTAA) KENENKÄÄN EI TULE HAKEA MAITTEN JA MERTEN TAKAA, VAAN NIIDEN TÄYTYY AVAUTUA SYDÄMESSÄ.>>

Minusta tuossa on pointti just tuossa et **JOS VAIN HALUAT**. Eli fariseuksillakin se on sisällisesti, jos ne vain haluaa. Eli se on nimenomaan sisällisesti silloin. Eikä ulkonaiosesti. Ok, en osaa selittää, menee senat sakasin!

Mutta hyvä O.M:

Sulla on näistä asioista eri näkemys, kuin Lutherilla. Ainakin mun mielestä. Tai sitten en taaskaan osaa lukea :cry: !!
Ankka
 

ViestiKirjoittaja lukkari » 29 Loka 2007, 14:16

Ankka kirjoitti:>>Se on LÄHELLÄ SINUA, **JOS VAIN HALUAT**, EIKÄ YKSIN LÄHELLÄSI, VAAN JOPA SINUSSA, SILLÄ KURINALAISUUTTA, NÖYRYYTTÄ, TOTUUDELLISUUTTA, PUHTAUTTA, ja KAIKKIA HYVIÄ AVUJA (ELI TODELLISTA JUMALAN VALTAKUNTAA) KENENKÄÄN EI TULE HAKEA MAITTEN JA MERTEN TAKAA, VAAN NIIDEN TÄYTYY AVAUTUA SYDÄMESSÄ.>>


????? :roll: Oisko toi Melanktonia enempi ku Lutheria. Ei oikein avaudu minulle.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Ankka » 29 Loka 2007, 14:18

Tuon Emkan seurakunta-selityksen vois siirtää sinne seurakunta-osioon. Voitas kerätä tähän kaikki Jumalan valtakunnasta kertovat tekstit, jos sopii...?

Nehän ei oo samoja asioita, vaik usein niin puhutaan. Ystäväni just vastikään tarkisti sen asian eräältä puhujalta. Ja kyllähän sen asian huomaa jos lukee molempien selitykset (seurakunnan ja Jumalan valtakunnan) ajatuksen kanssa läpi, eikö?
Ankka
 

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Loka 2007, 14:23

Ankka kirjoitti:Mutta hyvä O.M:

Sulla on näistä asioista eri näkemys, kuin Lutherilla. Ainakin mun mielestä. Tai sitten en taaskaan osaa lukea :cry: !!


Kiitos vain mielipiteestä, mutta tosiasiahan on, että sinulla on eri näkemys kuin Lutherilla ja vl:illa. En tosin tiedä tarkkaa näkemystäsi, mutta seitsemän vaimon seurakuntaopilta vaikuttaa vahvasti, samoin sisällisen anteeksiannon saamiselta taivasta kohti töllistelemällä. Tässä Lutherin näkemys siitä sisäisestä anteeksiannosta.

Kirjasta Avaimista:

"-- Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."

Toki Jumalan valtakunta on sisällisesti uskovaisissa.

"Sillä ei Jumalan valtakunta ole ruoka ja juoma, mutta vanhurskaus, ja rauha, ja ilo Pyhässä Hengessä" (Room.14:17).

Ota edelleen huomioon se, että Isä meidän -rukous on tarkoitettu uskovaisille, vaikka myöskään epäuskoisia ei ole kielletty rukoilemasta niin. Isä meidän -rukouksen selitys tuleekin katekismuksessa vasta uskontunnustuksen kolmannen uskonkohdan selityksen jälkeen. Järjestys on siis se, että ensin seurakunta uudestisynnyttää Jumalan sanalla kristityn. Vasta sen jälkeen lapsi rukoilee Hengessä isäänsä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Ankka » 29 Loka 2007, 14:27

Lukkari: mitä ihmeen Melanktonia? Poimin noi kirjotukset Lennart Pinomaan toimittamasta kirjasta 'Martti Luther Valitut teokset I'.

Oonko oikeessa jos ajattelen et työ pahastuitta näist teksteistä? Mun puolesta voitte ne poistaa jos ne pahentaa tätä palstaa :cry: . Tarkotus oli ainaki hyvä.
Ankka
 

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Loka 2007, 14:42

Ankka kirjoitti:Tuon Emkan seurakunta-selityksen vois siirtää sinne seurakunta-osioon. Voitas kerätä tähän kaikki Jumalan valtakunnasta kertovat tekstit, jos sopii...?

Nehän ei oo samoja asioita, vaik usein niin puhutaan. Ystäväni just vastikään tarkisti sen asian eräältä puhujalta. Ja kyllähän sen asian huomaa jos lukee molempien selitykset (seurakunnan ja Jumalan valtakunnan) ajatuksen kanssa läpi, eikö?


No, minä olen käsittänyt seuraavia eroja ja yhtäläisyyksiä:

1. Taivaassa on kunnian valtakunta ja riemuitseva seurakunta, jotka ovat suunnilleen samoja asioita.
2. Maan päällä on armon valtakunta ja kilvoitteleva seurakunta, jotka ovat suunnilleen samoja asioita.
3. Pyhässä yhteisessä seurakunnassa eli todellisessa Kristuksen kirkossa, joka on suunnilleen Jumalan valtakunnan synonyymi, on useita samassa ymmärryksessä olevia paikallisseurakuntia, mutta niistä ei puhuta "paikallisvaltakuntina". Tämä on ehkä tärkein ero käsitteiden seurakunta ja valtakunta välillä.

Herää vain kysymys, mitä eroa ko. puhuja noiden välillä on tarkoittanut. Onko todella sellaista eroa, mihin sinä vihjaat.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 29 Loka 2007, 14:44

Itse olen huomannut joistakin esim.Lutheria ja hänen opetuksiaan käsittelevistä suomenkielisistä kirjoista, että on selkeä merkitys sillä, kuka alkuperäisen kirjan/tekstin/puheen on toimittanut eli kääntänyt alkuperäiskielestä suomenkielelle. Tätä näkökulmaa vastaan ymmärrän hyvin, kun kerrain kysyin eräältä puhujaveljeltä, mitä olisi hyvä lukea Raamatun lisäksi. Asiaan liittyi ja liittyy muitakin näkökohtia, mutta vastaus oli että isoa katekismusta. Ei tullut pitkää luetteloa mitä moninaisimmista kirjoituksista.

Olen joskus sanonutkin, mutta ainakin itselleni tulle epämääräisen vieras olo, jos aletaan oikein urakalla esim.Lutheria siteeraamaan jonnekin. Sitä mitenkään pyytämättä. On aivan eri asia kuin siteeraa vaikka koko Raamatun pyytämättä. Saatan olla siis tässä harhassa tms., mutta yhden poisnukkuneen kristityn erityinen esilletuominen saattaa tuoda mukanaan hyvin paljon sellaista, joka ei lopulta uskoa vahvista vaan laittaa meidät kyselemään jopa turhia. Tarkoitan tällä erityisesti keskusteluja, joihin törmäsi suomi24:lla. Siellä Lutheria siteerattiin milloin minnekin ja aivan outoihin asiayhteyksiin. Lisäksi asiassa oli myös tämä kieliongelma, joka joidenkin sanojen kautta toi tulkintaongelmia. Kristillisyydessä niissä ei ole koettu tulkintaongelmaa, kun Raamattu on saanut olla korkein auktoriteetti ja kaikki kirjoitus on peilattu Jumalan sanaan. Kun taas suomi24 keskusteluissa on noussut mieleen, että samainen auktoriteetti onkin kirjoittajan omat mielipiteet ja mielihalut, kuinka jonkin tulee olla ja mikä on totuus.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja Ankka » 29 Loka 2007, 14:45

O.M sanoo:

>>> En tosin tiedä tarkkaa näkemystäsi, mutta seitsemän vaimon seurakuntaopilta vaikuttaa vahvasti, samoin sisällisen anteeksiannon saamiselta taivasta kohti töllistelemällä>>>

Oonko puhunu tommottii?? Laitoin tost anteeksiantamisesta uuden alotuksen, mä oon koonnu Mopin palstalle siit aiheesta tekstejä. Kun luin Lutherin tekstiä tost Jumalan valtakunnasta ja senjälkeen O.M:n näkemyksen, olin huomaavinani eron. Mut vika olikin mun sisälukutaidoissa. Sitä on sattunu ennenki. Mut halusin tuoda ajatukseni pihalle, jotta ne voi oikaista. Mutta siin kävi niin et asia män ihan jorpakkoon.

Nyt pahensin teitä, vaikkei ollu tarkotus.

ELIHU: se, mitä sanoin, on totta. Oletko sinä sitä mieltä et Jumalan valtakunta ja kristillinen seurakunta tarkoittaa samaa asiaa. Miks niist sit selitetään eri tavalla? Ei seurakunnasta sanota et se on sisällisesti teissä. Jeesushan perusti seurakunnan Pietarin tunnustuksen päälle, eikö. Ja Jumalan valtakunta on ollut aikojen alusta, vai mitä? En minä näitä satavarmasti ymmärrä, otan mielelläni viisaammilta neuvoja vastaan. Haluan keskustelua, silleenhän asiat selvii.
Ankka
 

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Loka 2007, 15:03

Ankka kirjoitti:O.M sanoo:

>>> En tosin tiedä tarkkaa näkemystäsi, mutta seitsemän vaimon seurakuntaopilta vaikuttaa vahvasti, samoin sisällisen anteeksiannon saamiselta taivasta kohti töllistelemällä>>>

Oonko puhunu tommottii?? Laitoin tost anteeksiantamisesta uuden alotuksen, mä oon koonnu Mopin palstalle siit aiheesta tekstejä. Kun luin Lutherin tekstiä tost Jumalan valtakunnasta ja senjälkeen O.M:n näkemyksen, olin huomaavinani eron. Mut vika olikin mun sisälukutaidoissa. Sitä on sattunu ennenki. Mut halusin tuoda ajatukseni pihalle, jotta ne voi oikaista. Mutta siin kävi niin et asia män ihan jorpakkoon.


Niin metsään meni. Kenties minunkin arvioni sinusta meni metsään, mutta mitäpä noista. Kannattaa muistaa, että näissä ei ole kysymys mistään muusta kuin arvioiden tekemisestä. ;)

Ankka kirjoitti:Jeesushan perusti seurakunnan Pietarin tunnustuksen päälle, eikö. Ja Jumalan valtakunta on ollut aikojen alusta, vai mitä?


Mikä oli tässä mainittu "silloinen seurakunta"?

"Ja fariseuksille, jotka varmasti olivat yhteydessä silloiseen seurakuntaan."
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/VII.html

Ajattelisin niin, että kyseessä oli lupaukseen Kristuksesta uskoneiden seurakunta. Nyt on Kristuksen sovitukseen uskovien seurakunta. Onko iso ero?
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja ????? » 29 Loka 2007, 15:14

Muistuttaisin hiukan lakonisesti tässä vaiheessa keskustelua, että tekstejä saa lainata (Lutheria tai Raamattua) vain siinä tapauksessa, että teksti saadaan edes ontuvalla selityksellä liitettyä kaanoniin. Muussa tapauksessa tekstin lukemista kannattaa välttää uskolle vaarallisena. Koskaan ei pidä ymmärtää asiaa sellaisena kuin se on kirjoitettu, vaan sellaisena kuin se on ymmärretty.
?????
 

ViestiKirjoittaja Jaakko » 29 Loka 2007, 16:11

Tarkennusta kommenttiini sen verran, että jopa Raamatun henkilöitäkin on saatettu nostaa ylitse muiden. Usein näkee Jeesuksen puheita siteerattavan, mutta kielletään samalla Raamatun muut puheet eli kokonaisuus jää tutkimatta ja silloin voi saada kaikenlaisia tulkintoja aikaan ottamalla jakeen tai sanan sieltä ja toisen täältä. Toinen hyvä esimerkki on Paavali ja hänen opetustensa korostus unohtaen kaiken muun....jne....

Usein on kristillisyydessä sitten vastaavasti puhuttu, kuinka Raamattua selitetään Raamatulla. Varsinkin Roomalaiskirjeestä on sanottu, kuinka se tuo syvällisempää sisältöä Jeesuksen puheisiin....
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja hannu » 29 Loka 2007, 20:06

Tuli mieleen tuosta Jumalan valtakunta/seurakunta asiasta. Nehän menee vähän niinkuin limittäin, ja herkästi ne sekotetaan kyllä. Itsekin sen helposti sekottaa.

Molemmathan liittyy ihmisiin. Jumalan valtakunta kulkee ihmisten mukana. Tämä kerrotaan selvästi esim. Luukkaan evankeliumissa.

11 Tomunkin, joka teidän kaupungistanne tarttui meihin, me pudistamme teille: kuitenkin se tietäkäät, että Jumalan valtakunta oli teitä lähestynyt.

Seurakunta taas koostuu ymmärtääkseni ihmisistä, joilla on Jumalan valtakunta omana. Seurakunnassa voi kulkea mukana epäuskoisia. Jumalan valtakunnan verkko kerää myös mätiä kaloja. Vai mitä tarkoittaa Jeesuksen vertaus taivaan valtakunnan verkosta?

Koivunevan Mauno saarnsasi kerran sitä vastaan, että Jumalan valtakunta olisi vain Jumalallinen voimavaikutus, joka toimii ihmisistä irrallaan.

Sekaavaa on tämä minun pähkäily, mutta on se vaan helppoa kun eihän tuota tarvi näitä termejä niin osata erotellakkaan. Uskoo vaan että Herra Jeesus on A ja O, alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen!
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja hannu » 29 Loka 2007, 20:08

Sekaavaa on tämä minun pähkäily, mutta on se vaan helppoa kun eihän tuota tarvi näitä termejä niin osata erotellakkaan. Uskoo vaan että Herra Jeesus on A ja O, alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen!


Vedän sanani takaisin, ei se ole helppoa silti tuonkaan uskominen omalta puolelta.
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja Ankka » 29 Loka 2007, 22:55

Hannu, minusta sinä ymmärrät hyvin tuon asian. Kiitos kommentistasi!
Ankka
 

Seuraava

Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron