Evankeliumi -Jumalan Sanan ydin

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Evankeliumi -Jumalan Sanan ydin

ViestiKirjoittaja Jemima-Ankka » 07 Huhti 2009, 09:25

Luther, Valitut teokset III, kristityn vapaudesta sivut 490-491:

Sielu ei voi elää, olla hurskas, vapaa ja kristitty missään muualla taivaassa eikä maan päällä kuin pyhässä evankeliumissa, Kristuksen saarnaamassa Jumalan sanassa, niin kuin hän itse sanoo Joh 11:25 ” Minä olen ylösnousemus ja elämä, joka uskoo minuun, hän elää iankaikkisesti” ja Joh 14:6 “ Minä olen tie, totuus ja elämä”, ja edelleen Matt 4: “ Ihminen ei elä ainoastaan elävästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta”. Saamme siis olla varmoja siitä, että sielulta saa puuttua kaikki muu paitsi Jumalan sana ja ettei mikään voi sitä auttaa, jos Jumalan sana puuttuu. Mutta jos sillä on sana, niin se ei enää tarvitsekaan mitään muuta, vaan sana antaa sille kylliksi iloa, ruokaa, rauhaa, valoa, taitoa, vanhurskautta, totuutta, viisautta, vapautta ja kaikkea hyvää ylenpalttisesti.

Niinpä sanotaan psalmeissa, etenkin 119. psalmissa, ettei profeetta halaja mitään enemmän kuin Jumalan sanaa. Raamatussa pidetään kaikkein suurimpana rangaistuksena ja Jumalan vihan ilmauksena sitä, että hän ottaa ihmisiltä pois sanansa, ja päinvastoin kaikkein suurimpana armona sitä, että hän lähettää sanansa, niin kuin sanotaan Psalmissa 197:20 “ Hän lähetti sanansa ja paransi heidät”. eikä Kristus tullut tekemään mitään muuta kuin saarnaamaan Jumalan sanaa. Niin ikään on kaikki apostolit, piispat, papit ja koko hengellinen sääty kutsuttu ja asetettu yksinomaan sanan vuoksi, vaikka asianlaita valitettavasti nykyisin on toisin.


6. Kysyt ehkä:” Mikä se sana sitten on, joka tuottaa näin suuren armon, ja miten minun on käytettävä sitä?” Vastaan:” Se ei ole mikään muu kuin evankeliumin sisältämä Kristuksen julistus. Siinä kuulet Jumalasi sanovan sinulle, miten koko elämäsi ja kaikki tekosi ovat Jumalan edessä arvottomia, ja miten sinun ja kaiken, mitä sinussa on, täytyy joutua iankaikkiseen kadotukseen.. Jos oikein uskot ja käsität syntivelkasi suuruuden, niin sinä pakostakin joudut epätoivoon omasta itsestäsi ja tunnustat todeksi Hoosean sanat Hoos 13:9” Se on sinun turmiosi, Israel, että olet minua vastaan, joka olen apusi”. Mutta jotta pääsisit vapaaksi omasta itsestäsi, se on: kadotuksestasi, asettaa hän sinut rakkaan poikansa Jeesuksen Kristuksen eteen ja antaa elävän, lohdullisen sanansa sanoa sinulle: sinun tulee antautua hänelle lujasti uskoen ja rohkeasti luottaa häneen. Silloin kadotuksesi voitetaan kokonaan, kaikki syntisi annetaan anteeksi tämän uskosi vuoksi ja sinä olet vanhurskas, totuuden mukainen, tyytyväinen ja hurskas, täytät kaikki Jumalan käskyt ja olet kaikesta vapaa, niin kuin Paavali sanoo Room 10:17 “Vanhurskas on elävä uskosta”. Samoin Room 10:4 “ Kristus on lain loppu ja vanhuskaudeksi niille, jotka uskovat häneen”.


7. Sen tähden kaikkien kristittyjen työn ja pyrkimysten pitäisi suuntautua ainoastaan yhä syvempään sanan ja Kristuksen omistamiseen, alituiseen uskon harjoittamiseen ja sen vahvistamiseen, sillä mitkään muut teot eivät voi tehdä ihmisestä kristittyä, niin kuin Jeesus sanoi juutalaisille Joh. 6:28. Kun he kysyivät häneltä, mitä heidän tulisi tehdä suorittaakseen jumalallisia ja kristillisiä tekoja, niin hän sanoi: ” Se on ainoa jumalallinen teko, että uskotte siihen, jonka Jumala on lähettänyt“, ja jonka yksin Isä Jumala on sitä varten määrännyt. Sen tähden oikea usko Kristukseen on äärettömän suuri rikkaus, sillä se tuo mukanaan kaiken autuuden ja poistaa kaiken kadotuksen, niin kuin sanotaan Mark 16:16 “ Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen”. sen vuoksi profeetta Jesaja tämän uskon rikkautta tarkastellessaan sanoo ( Jes 10:22): Vaikka sinun kansasi, Israel, olisi niin kuin meren santa, on jäännös siitä palajava maastaan. On päätetty hävitys, joka tulee, vanhurskautta tulvillaan”. Se on: usko, johon lyhyesti sisältyy kaikkien käskyjen täyttäminen, vanhurskauttaa ylen runsaasti kaikki, jotka sen omaavat, niin etteivät he tarvitse mitään muuta ollakseen vanhurskaita ja Jumalaa pelkääviä. Niinpä Paavali sanookin Room 10:10 “Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi”.
Jemima-Ankka
 

Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron