Ankka kirjoitti:Lutherin Galatalaiskirjeen selityksistä poiminto:
- -
Heikkojen pahennus on siinä, että tapahtuu asioita, joita heikot eivät käsitä eivätkä osaa erottaa niitten pahaa ulkokuorta, jollaisesta Room. 14. luku antaa erittäin laajan esityksen. Esimerkiksi: heikot näkivät, miten toiset söivät kaikkea laissa kiellettyä tai saastaista - mutta he itse, omantunnon pakottamina, eivät uskaltaneet syödä, mutta eivät myöskään moittia toisten esimerkkiä. Tällaisessa tapauksessa Paavali oli juutalaisille juutalainen, heikoille heikko, palvellakseen heitä rakkaudessa, kunnes he vahvistuisivat Kristuksessa. Sen vuoksi hän sanoo Room. 14, 15:nnessä: "Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan." Samoin on mukauduttava kaikkiin muihinkin menoihin, päiviin, juhliin, vaatetukseen jne.
"Se on luvallista", he sanovat - aivan oikein, mutta vapautesi tulee mukautua veljesi heikkouteen, sillä sinua ei vahingoita, jos vapautesi estyykin, mutta veljeäsi vahingoittaa se, että hänen heikkoutensa loukkaantuu sinun vapauteesi.
Rakkauden velvollisuus on katsoa toisen parasta (Fil. 2, 14), ei niinkään sitä, kuinka paljon vapautta itsellesi sallit, vaan kuinka paljon olet veljellesi hyödyksi. Tällaiseen palvelemiseen näet rakkaus sinut alistaa vapautettuaan sinut palvelemasta lakia.
Jemima-Ankka kirjoitti:Kun niin muodoin apostoli puhuu vanhurskauttavasta uskosta, niin hän puhuu uskosta, joka vaikuttaa rakkauden kautta, niin kuin hän sanoo eräässä toisessa kohdassa (Gal. 5, 6). Usko siis hankkii sen ansion, että Henki annetaan. Sitä tarkoittaa edellä (3, 2) esitetty kysymys: >>Teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?>> Muuten - se usko, jolla riivaajat uskovat ja vapisevat, samoin kun se usko, jonka avulla jumalattomat tekevät ihmetekoja, ei ole tosi uskoa, sillä he eivät ole lapsia eivätkä siunauksen perillisiä.
Jemima-Ankka kirjoitti:Niin:
Lutherilta: >>>Sielu ei voi elää, olla hurskas, vapaa ja kristitty missään muualla taivaassa eikä maan päällä kuin pyhässä evankeliumissa, Kristuksen saarnaamassa Jumalan sanassa, niin kuin hän itse sanoo Joh 11:25 ” Minä olen ylösnousemus ja elämä, joka uskoo minuun, hän elää iankaikkisesti” ja Joh 14:6 “ Minä olen tie, totuus ja elämä”, ja edelleen Matt 4: “ Ihminen ei elä ainoastaan elävästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta”. Saamme siis olla varmoja siitä, että sielulta saa puuttua kaikki muu paitsi Jumalan sana ja ettei mikään voi sitä auttaa, jos Jumalan sana puuttuu. Mutta jos sillä on sana, niin se ei enää tarvitsekaan mitään muuta, vaan sana antaa sille kylliksi iloa, ruokaa, rauhaa, valoa, taitoa, vanhurskautta, totuutta, viisautta, vapautta ja kaikkea hyvää ylenpalttisesti.>>>
"...joka uskoo minuun, hän elää iankaikkisesti", hmmm... "...joka uskoo omat syntinsä anteeksi, hän elää iankaikkisesti", hmmm... Onko nuo samaa tarkoittavia asioita...?
Pitääpä huvikseen tsekkaa, löytyykö Lutherilta "synnin poispanemisesta" tekstiä...
Jemima-Ankka kirjoitti:Niin:
"...joka uskoo minuun, hän elää iankaikkisesti", hmmm... "...joka uskoo omat syntinsä anteeksi, hän elää iankaikkisesti", hmmm... Onko nuo samaa tarkoittavia asioita...?
Pitääpä huvikseen tsekkaa, löytyykö Lutherilta "synnin poispanemisesta" tekstiä...
Jemima-Ankka kirjoitti:"Uhrit"??? Ajattelenko väärin, kun mielestäni Jumalalle ei kelpaa kuin pelkkä paljas usko? "Vanhurskas on elävä uskosta".
Jemima-Ankka kirjoitti:"...joka uskoo minuun, hän elää iankaikkisesti", hmmm... "...joka uskoo omat syntinsä anteeksi, hän elää iankaikkisesti", hmmm... Onko nuo samaa tarkoittavia asioita...?
Jemima-Ankka kirjoitti:Pitääpä huvikseen tsekkaa, löytyykö Lutherilta "synnin poispanemisesta" tekstiä...
Jemima-Ankka kirjoitti:"Uhrit"??? Ajattelenko väärin, kun mielestäni Jumalalle ei kelpaa kuin pelkkä paljas usko? "Vanhurskas on elävä uskosta".
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa