Äänellinen evankeliumi on Kristuksen seurakunnan päätehtävä

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Äänellinen evankeliumi on Kristuksen seurakunnan päätehtävä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 24 Huhti 2009, 16:41

Äänellinen evankeliumi on Kristuksen seurakunnan päätehtävä ja päätunnus


”Kristus on meille ansainnut ja hankkinut kärsimisellään, kuolemallaan ja kuolleista nousemisellaan… Mutta työ, jos se salatuksi jäisi, ettei kukaan siitä mitään tietäisi, olisi turha ja hukkaan mennyt. Jottei tämä aarre jäisi haudatuksi, vaan tulisi käytetyksi ja nautituksi, on Jumala antanut sanan lähteä ulos ja tulla julistetuksi, ja siihen antanut Pyhän Hengen tuomaan ja omistamaan tätä aarretta ja lunastusta. Sen tähden ei pyhitys ole muuta kuin johdattaminen Herran Kristuksen tykö omistamaan tätä hyvää, johon me itsestämme emme taida päästä.” (Iso katekismus s. 440)
Päivämies julkaisee nimim. H. J. K.n tunnustuksellisen yhteenvedon raamatullisesta evankeliumin käsityksestä.

”Pyhällä Hengellä on ennen kaikkea maailmassa erityinen seurakunta, joka on se äiti, joka synnyttää ja kantaa itse kunkin kristityn Jumalan sanalla.” (3 uskonkappale, laajempi selitys.)
”Sanan perusaines on syntien anteeksiantamus” (62 teesi Tetzseliä vastaan) ja ”Kristuksen valtakunta on valtakunta, jossa tämän suloinen ääni, nämä äidilliset ja isälliset sanat aina kuuluvat: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Muuna älköön Kristuksen valtakuntaa pidettäkö.” (Kirkkopostilla s. 1225)

”Siis nyt on selvää, että kristillinen seurakunta, so. kaikki uskovaiset ihmiset, ovat Kristuksen hengellinen äiti, ja kaikki apostolit ja kansanopettajat, jos he evankeliumia saarnaavat, ovat hänen hengellinen isänsä; ja aina kun ihmisessä usko syntyy, syntyy Kristuskin heistä.” (Kirkkopostilla s. 181)

”Evankeliumi on Pyhän Hengen voimavaikutus uskovassa ihmisessä; missä ei Pyhää Henkeä ole, siellä ei ole myöskään evankeliumia eikä uskoa Kristukseen.” (Iso katekismus III uskonkappale, s. 444)
”Sehän se oikeastaan evankeliumi onkin, hyvä sanoma ja kuuluma, joka ei ole paperille kirjoitettu, vaan joka on maailmassa elävällä äänellä julistettu ja tunnetuksi tehty. (Kirkkopostilla s. 1098)
”Evankeliumin varsinainen virka on äänellinen saarna, jonka kautta Pyhä Henki saarnauttaa syntien anteeksiantamusta koko maailmalle.” (Smalc. kappal. III 4)

”Pyhä Henki toimittaa lakkaamatta, viimeiseen päivään asti työtänsä, johon hän säätää seurakunnan maan päällä, jonka kautta hän kaiken puhuu ja tekee.” (Iso katekismus s. 446)
Luther kirjoittaa v. 1521: ”Mistä merkeistä siis seurakunnan tunnen?” Hän vastaa: ”Missä on sama evankeliumi, siellä on sama usko, sama toivo, sama rakkaus, sama henki ja oikeastaan kaikki samat.”

Evankeliumi, jonka kautta usko sikiää ja syntyy ihmisessä, on äänellistä eikä kirjoitettua sanaa, sen kuuluminen on ennen kastetta ja Herran p. ehtoollista kirkon varmin tunnusmerkki.” (L. Tapaninen: Lutherin kirkkonäkemys s. 37.) Apostoli Paavali kirjoittaakin: ”Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia, sillä se on Jumalan voima itse kullekin uskovaiselle autuudeksi.” (Room. 1:16) Ja edelleen: ”Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.” (1. Kor. 1: 17) ”Niin kuin Jumala on toimittanut ihmisen luomisen ja lunastuksen, samoin hän maailmassa Pyhän Henkensä kautta läsnä olevana todellisuutena toimittaa myös pyhityksen työn saarnauttamalla evankeliumia. Sitä varten sanan on tultava ihmiseksi. Mutta lihaksi tullut Sana on jatkuvasti maailmassa läsnä oleva todellisuus, koska Kristuksella on maan päällä seurakuntansa, jonka pää Hän on. Ihminen, joka tulee uskoon, tulee liitetyksi elimelliseen yhteyteen hänen kanssaan…

Mutta seurakunnan täysivaltaisuus on siinä, että Kristus itse on sen päänä Pyhän Hengen kautta, että Kristus itse on sen Päänä Pyhän Hengen kautta jatkaa seurakunnassa ja seurakunnan välityksellä Jumalan ilmoitusta nykyisyydessä, julistaa evankeliumia, joka on Jumalan voima itse kullekin uskovaiselle pelastukseksi.” (L. P. Tapaninen: Lutherin kirkkonäkemys, s. 31)

Kristuksen seurakunta, jonka Pää itse Kristus on, on ”emäntä ja keisarinna taivaassa ja maan päällä, ” (Kirkkopostilla s. 1066) ”joka on vapautettu ja aina uudelleen vapautetaan kaikista maailman alkeisvoimista, ” myös kaikista kirkollisen ”ihannejärjestyksen” asettamista vaatimuksista. Se on vieras ja muukalainen maailmassa, ainainen ”hylkykirkko,” jonka näkymättömyys tosin on sen risti, mutta jonka ristiin kätkeytyy sen voiman salaisuus.

Sillä juuri sellaisena se on ylhäällä vuorella oleva kaupunki, joka ei voi olla kätkössä: jos se on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat. (L. P. Tapaninen: Lutherin kirkkonäkemys, s. 112):
Juuri Kristuksen seurakunnassa olet sinä, itsessäsi heikko Siionin asuvainen, löytänyt armollisen Isän, joka nytkin tulee luoksesi kuin ”hurskas, hyväntahtoinen ihminen hiljaisesti ja alhaisena, mutta toimittaa kuitenkin majesteetillisen jumalallisen työnsä. Harjoittaa voimaansa ja valtaansa, antaa syntejä anteeksi, puhdistaa synnistä, poistaa kuoleman ja lahjoittaa armon ja iankaikkisen elämän.” (Luther: Weimarer Ausgaben. s. 647, 6) Usko sen tähden Herran Jeesuksen verinen ansio autuudeksesi ja Hänen pyhässä nimessään ja kalliissa sovintoveressään kaikki syntisi anteeksi!

Päivämies tammikuun 23 päivänä 1958
Korostukset lehden mukaisina.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Kaivelija » 24 Huhti 2009, 18:26

Tuossa Päivämiehessä olleessa otteessa luki lopuksi: "Usko sen tähden Herran Jeesuksen verinen ansio autuudeksesi ja Hänen pyhässä nimessään ja kalliissa sovintoveressään kaikki syntisi anteeksi!" Mikä tarkoitus noilla sanoilla sitten on jos anteeksiantamus on vain äänellisellä saarnalla. Kirjoitus näyttää olevan ristiriitainen itsensä kanssa.
Kaivelija
 

ViestiKirjoittaja nuusku » 24 Huhti 2009, 19:23

Kaivelija kirjoitti:Tuossa Päivämiehessä olleessa otteessa luki lopuksi: "Usko sen tähden Herran Jeesuksen verinen ansio autuudeksesi ja Hänen pyhässä nimessään ja kalliissa sovintoveressään kaikki syntisi anteeksi!" Mikä tarkoitus noilla sanoilla sitten on jos anteeksiantamus on vain äänellisellä saarnalla. Kirjoitus näyttää olevan ristiriitainen itsensä kanssa.


Odottelemme tietenkin mielenkiinnolla toisten vastauksia, mutta oman käsitykseni mukaan on vissi ero sillä, onko uskomassa vai ei. Uskovaisella on aina kaikki synnit anteeksi, kun taas epäuskoisella ei ole yhtään syntiä anteeksi. Uskovainen ja epäuskoinen pyytää evankeliumia tietyllä tavalla eri tarkoitukseen. Uskovainen ei evankeliumia pyytäessään synny enää uudelleen vaan on koko ajan uskovainen ja sillä on kokoajan kaikki anteeksi. Epäuskoisella taas ei ole yhtään syntiä anteeksi ja sen täytyy syntyä uudelleen ylhäältä äänellisen evankeliumin kuulemisen ja uskomisen kautta.

Käsitykseni mukaan uskovaiset lohduttelevat toisiansa kaikenlaisilla sopivilla menetelmillä, uskovainen kun saa uskoa synnit anteeksi koko ajan, evankeliumia kuullessaan mutta myös kuulematta. Uskovainen pyytää siunausta, jotta jaksaisi uskoa, ja sitten on vielä rippi, jossa laitetaan syntejä tunnolta pois. Synnit on anteeksi jo ennen rippiä, mutta ripissä ne saa tunnolta pois. Tottakai on huomioitava, että jos uskovainen lankeaa suuriin synteihin, kuten epäuskoon, huoruuteen, väärään henkeen tai sellaiseen, että Pyhä Henki on paennut pois, silloin täytyy tehdä kokonainen parannus takaisin päästäkseen. Mutta kun taas saa olla uskomassa, silloin on kokoajan kaikki synnit anteeksi, sekä silloin kun kuulee äänellisen saarnan kuin silloinkin kun ei kuule. Ei niin, että syntejä kertyy Jumalan tilikirjaan viikon mittaan, ja sitten ne jossain vaiheessa "nollataan" tilikirjasta pois. Tilikirjassa on kokoajan 0 syntiä, kun uskoo. Vielä on huomioitava, että evankeliumi ei ole synnin peite, eli jos elää synnissä ja hyväksyy sen, se vie uskon aina pois, vaikka kuinka haluaisi muutoin olla uskomassa.

Itse olen useita vanhoja artikkeleita lukiessani havainnut, että veljiä ja sisaria on niissä lohduteltu evankeliumin päästösanoilla, mutta epäuskoisia johdateltu seurakuntaan evankeliumia pyytämään. Jos on jokin yksittäinen poikkeus ko. linjassa ollut ,niin keskeinen sanoma on ollut, kun myös muun kirjoituksen on lukenut, että luettu sana ei synnytä epäuskoisessa elävää uskoa. Kuten yllä olevasta kirjoituksesta huomaa, päästösanat on siinäkin suunnattu jo aiemmin uskon saaneille, ei suinkaan epäuskoisille.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 24 Huhti 2009, 20:13

Kaivelija kirjoitti:Tuossa Päivämiehessä olleessa otteessa luki lopuksi: "Usko sen tähden Herran Jeesuksen verinen ansio autuudeksesi ja Hänen pyhässä nimessään ja kalliissa sovintoveressään kaikki syntisi anteeksi!" Mikä tarkoitus noilla sanoilla sitten on jos anteeksiantamus on vain äänellisellä saarnalla. Kirjoitus näyttää olevan ristiriitainen itsensä kanssa.

Siinä oli Kaivelijalle ja muillekin lukijoille neuvo etsiytyä armon lähteelle, sinne missä on Pyhän Hengen valtakirjan vahvistama sovintosaarna kuultavissa.

Näennäisestä ristiriidasta huolimatta neuvo ei siis olekaan ristiriidassa muun kirjoituksen kanssa. Muuten nuusku selitti niin tyhjentävästi, että voin tyytyä vain vahvistamaan hänen sanansa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 27 Huhti 2009, 15:10

Kaivelija kirjoitti:Tuossa Päivämiehessä olleessa otteessa luki lopuksi: "Usko sen tähden Herran Jeesuksen verinen ansio autuudeksesi ja Hänen pyhässä nimessään ja kalliissa sovintoveressään kaikki syntisi anteeksi!" Mikä tarkoitus noilla sanoilla sitten on jos anteeksiantamus on vain äänellisellä saarnalla. Kirjoitus näyttää olevan ristiriitainen itsensä kanssa.


Yhdyn Nuuskun pohdintoihin aiheesta. Kehotus jäädä uskomaan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä on uskovaisille. Epäuskoiselle se on lähinnä muistutus siitä, missä on täydellinen syntien anteeksiantamus. Ensin on löydettävä seurakunta, kuten Luther Kirkkopostillassa I osassa, joulupäivän 2. saarnassa kirjoittaa:

"Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Kuinka tiedettäisiin, missä on Kristus ja hänen uskonsa, ellei tiedettäisi, missä hänen uskovaisensa ovat? Ei myöskään se, joka tahtoo tietää jotakin Kristuksesta, saa luottaa itsehensä; hän ei saa oman järkensä avulla rakentaa omatekoista siltaa taivaaseen, vaan hänen pitää menemän seurakuntaan ja siltä etsien kyselemän.

Seurakunta, kirkko, ei olekaan puuta ja kiveä, vaan joukko Kristukseen uskovia ihmisiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä ja heidän opetustansa. Heidän keskuudessansa Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, ei mitään autuutta."

http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=2879
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa