Regimenttioppi

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Lutherii...

ViestiKirjoittaja Ankka » 25 Helmi 2008, 17:03

Mooses teki teltan,

--------------------------------------------------------------------------------

joka jakautui kolmeen eri osaan.

Ensimmäinen oli nimeltään "SANCTUM SANCTORUM" (kaikkein pyhin); siellä asui Jumala eikä siellä ollut mitään valoa.

Toinen osa oli "SANCTUM" (pyhä), jota valaisi seitsenhaarainen kynttilänjalka.

Kolmas oli "ATRIUM" (esikartano), joka sijaitsi taivasalla auringon valolle avoimena.

Tämä kuvaa KRISTITTYÄ IHMISTÄ. Hänen henkensä on "sanctum sanctorum", JUMALAN ASUNTO PIMEÄSSÄ, VALOTTOMASSA USKOSSA, sillä hän uskoo sen, mitä hän ei näe, tunne eikä käsitä. Hänen sielunsa on "sanctum". Siellä on seitsemän valoa, nim. KAIKKI SIELUNKYVYT, joilla hän ymmärtää, erottaa toisistaan, tietää ja tuntee ruumiilliset, näkyväiset asiat. Hänen ruumiinsa on "atrium", se on kaikille avoimena, niin että jokainen voi nähdä, mitä se tekee ja miten se elää.
Ankka
 

ViestiKirjoittaja Ankka » 25 Helmi 2008, 17:05

Paavali rukoilee (1. Tess. 5, 23) Jumalaa, joka on rauhan Jumala, pyhittämään meidät, ei vain osittain, vaan kokonaan ja läpeensä, niin että henki, sielu, ruumis ja kaikki olisi pyhää. Tämän rukouksen aiheesta olisi paljonkin sanottavaa; mainittakoon lyhyesti vain seuraavaa: JOLLEI HENKI OLE PYHÄ, EI OLE ENÄÄ MITÄÄN PYHÄÄ. Hengen pyhyydestä kamppaillaan kiivaimmin, ja se on kaikkein eniten vaaralle alttiina, sillä hengen pyhyys on PELKKÄ PALJAS USKO, henkihän, kuten sanoimme, ei käsittele kouraantuntuvia asioita. Väärät opettajat tulevat ja houkuttelevat henkeä; toinen esittelee tekoja, toinen taas tapoja autuuden saavuttamiseksi. Jollei henki silloin ole viisas ja pidä puoliaan, niin se lankeaa pois omasta olemuksestaan ja päätyy ulkonaisiin tekoihin ja tapoihin, joiden avulla se luulee tulevansa autuaaksi. Silloin se heti menettää uskonsa ja on kuollut Jumalan edessä.
Ankka
 

ViestiKirjoittaja Ankka » 25 Helmi 2008, 17:07

Tällöin ilmestyy monenlaisia lahkoja ja järjestöjä; yksi rupeaa kartusiaaniksi, toinen paljasjalkamunkiksi. Koetetaan saavuttaa autuus paastoamalla, rukoilemalla ja mikä milläkin ulkonaisella teolla. Kaikki ne kuitenkin ovat itsevalittuja tekoja ja järjestöjä, eivät Jumalan käskystä syntyneitä vaan ihmisten keksimiä. Niihin tottuessaan ihminen lakkaa kiinnittämästä huomiota uskoon ja oppii yhä enemmän rakentamaan teoille, kunnes vajoaa niin syvälle, että riitaantuu niistä muiden samanlaisten kanssa. Jokainen väittää olevansa paras ja halveksii muita, niin kuin meidän observanttimme (Fransk.munk.haarautuma) nytkin rehentelevät ja ylpeilevät. Paavali suuntaa tässä (1. Tess. 5, 23) rukouksensa tällaisia tekopyhiä ja hurskastelevia opettajia vastaan sanoessaan Jumalaa rauhan ja yksimielisyyden Jumalaksi. Sillä nuo rauhattomat ja riitaisat pyhimykset eivät voi löytää Jumalaa eivätkä pysy hänessä, jolleivat luovu kukin omaa asiaansa ajamasta ja yhdy kaikki hengessä ja uskossa tunnustamaan, että teot aiheuttavat vain erimielisyyksiä, syntiä ja rauhattomuutta ja että usko yksin tekee ihmiset hurskaiksi, sovinnollisiksi ja rauhaa rakastaviksi. Niinpä sanotaan Ps. 68, 7: "Jumala saa meidät asumaan talossa sovinnossa", ja Ps. 133, 1 "Kuinka kaunista ja suloista onkaan, että veljekset asuvat sovinnossa."

RAUHA SAAVUTETAAN VAIN OPETTAMALLA, ETTEI AUTUUTTA TUOTA MIKÄÄN TEKO EIKÄ ULKONAINEN TAPA, VAAN YKSINOMAAN USKO, SE ON: LUJA LUOTTAMUS JUMALAN NÄKYMÄTTÖMÄÄN ARMOON, JOKA ON MEILLE LUVATTU.
Ankka
 

Mooses teki teltan...(Luth.)

ViestiKirjoittaja Ankka » 18 Huhti 2008, 00:41

joka jakautui kolmeen eri osaan.

Ensimmäinen oli nimeltään "SANCTUM SANCTORUM" (kaikkein pyhin); siellä asui Jumala eikä siellä ollut mitään valoa.

Toinen osa oli "SANCTUM" (pyhä), jota valaisi seitsenhaarainen kynttilänjalka.

Kolmas oli "ATRIUM" (esikartano), joka sijaitsi taivasalla auringon valolle avoimena.

Tämä kuvaa KRISTITTYÄ IHMISTÄ. Hänen henkensä on "sanctum sanctorum", JUMALAN ASUNTO PIMEÄSSÄ, VALOTTOMASSA USKOSSA, sillä hän uskoo sen, mitä hän ei näe, tunne eikä käsitä. Hänen sielunsa on "sanctum". Siellä on seitsemän valoa, nim. KAIKKI SIELUNKYVYT, joilla hän ymmärtää, erottaa toisistaan, tietää ja tuntee ruumiilliset, näkyväiset asiat. Hänen ruumiinsa on "atrium", se on kaikille avoimena, niin että jokainen voi nähdä, mitä se tekee ja miten se elää.

Paavali rukoilee (1. Tess. 5, 23) Jumalaa, joka on rauhan Jumala, pyhittämään meidät, ei vain osittain, vaan kokonaan ja läpeensä, niin että henki, sielu, ruumis ja kaikki olisi pyhää. Tämän rukouksen aiheesta olisi paljonkin sanottavaa; mainittakoon lyhyesti vain seuraavaa: JOLLEI HENKI OLE PYHÄ, EI OLE ENÄÄ MITÄÄN PYHÄÄ. Hengen pyhyydestä kamppaillaan kiivaimmin, ja se on kaikkein eniten vaaralle alttiina, sillä hengen pyhyys on PELKKÄ PALJAS USKO, henkihän, kuten sanoimme, ei käsittele kouraantuntuvia asioita. Väärät opettajat tulevat ja houkuttelevat henkeä; toinen esittelee tekoja, toinen taas tapoja autuuden saavuttamiseksi. Jollei henki silloin ole viisas ja pidä puoliaan, niin se lankeaa pois omasta olemuksestaan ja päätyy ulkonaisiin tekoihin ja tapoihin, joiden avulla se luulee tulevansa autuaaksi. Silloin se heti menettää uskonsa ja on kuollut Jumalan edessä.

Tällöin ilmestyy monenlaisia lahkoja ja järjestöjä; yksi rupeaa kartusiaaniksi, toinen paljasjalkamunkiksi. Koetetaan saavuttaa autuus paastoamalla, rukoilemalla ja mikä milläkin ulkonaisella teolla. Kaikki ne kuitenkin ovat itsevalittuja tekoja ja järjestöjä, eivät Jumalan käskystä syntyneitä vaan ihmisten keksimiä. Niihin tottuessaan ihminen lakkaa kiinnittämästä huomiota uskoon ja oppii yhä enemmän rakentamaan teoille, kunnes vajoaa niin syvälle, että riitaantuu niistä muiden samanlaisten kanssa. Jokainen väittää olevansa paras ja halveksii muita, niin kuin meidän observanttimme (Fransk.munk.haarautuma) nytkin rehentelevät ja ylpeilevät. Paavali suuntaa tässä (1. Tess. 5, 23) rukouksensa tällaisia tekopyhiä ja hurskastelevia opettajia vastaan sanoessaan Jumalaa rauhan ja yksimielisyyden Jumalaksi. Sillä nuo rauhattomat ja riitaisat pyhimykset eivät voi löytää Jumalaa eivätkä pysy hänessä, jolleivat luovu kukin omaa asiaansa ajamasta ja yhdy kaikki hengessä ja uskossa tunnustamaan, että teot aiheuttavat vain erimielisyyksiä, syntiä ja rauhattomuutta ja että usko yksin tekee ihmiset hurskaiksi, sovinnollisiksi ja rauhaa rakastaviksi. Niinpä sanotaan Ps. 68, 7: "Jumala saa meidät asumaan talossa sovinnossa", ja Ps. 133, 1 "Kuinka kaunista ja suloista onkaan, että veljekset asuvat sovinnossa."

RAUHA SAAVUTETAAN VAIN OPETTAMALLA, ETTEI AUTUUTTA TUOTA MIKÄÄN TEKO EIKÄ ULKONAINEN TAPA, VAAN YKSINOMAAN USKO, SE ON: LUJA LUOTTAMUS JUMALAN NÄKYMÄTTÖMÄÄN ARMOON, JOKA ON MEILLE LUVATTU.

Ps. En oo varma, oonko jo laittanu tätä Lutherin tekstiä tänne. Jos oon, ni poistakkee tämä. Miust tää on niin ihana teksti!
Viimeksi muokannut Ankka päivämäärä 18 Huhti 2008, 00:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Ankka
 

Regimenttioppi

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2009, 10:13

Lutherin regimenttioppi eli oppi kahdesta hallintavallasta lienee tunnetuimpia Lutherin opetuksia. Luther erottaa toisistaan maallisen hallintavallan, jota edustaa mm. valtio, ja hengellisen hallintavallan, jonka alaisuudessa kristityt ovat. Lutherin ajatuksena on, että maallisen hallintavallan ei välttämättä kannata kaikessa tavoitella mitään "raamattuvaltiota", vaan maallinen lainsäädäntö tulee rakentaa enemmän yhteiskunnallisista lähtökohdista.

Luther lähtee siitä, että vaikka maallinen hallintavalta yhteiskunnallisista syistä sallisi jonkun asian (esim. avioero), joka on syntiä, kristitty kuitenkin omantuntonsa tähden kieltäytyy käyttämästä tätä oikeuttaan. Kristittyä ohjaa maallisen hallintavallan lisäksi hengellinen hallintavalta, joka ei salli syntiä.

Toisaalta esivallan käskystä tappaminen ei ole Lutherin mukaan syntiä, mutta tässäkään hän ei tee omaa päätelmäänsä, vaan asia ilmenee lukuisista raamatunkohdista.

Kokoilen tähän viestiketjuun regimenttioppiin enemmän ja vähemmän liittyviä Luther-lainauksia. Lutherin opetuksessa esiintyy myös kansankirkko/valtiokirkko jonkinlaisena esivaltana. (Asia on kiinnostava, koska vanhoillislestadiolaisuudessa on kahden munankuoren oppi, jossa valtiollinen esivalta muodostaa ulomman munankuoren ja kirkollinen esivalta sisemmän munankuoren.) Lutherille kansankirkko vaikuttaa olevan mahdollisuus kuuluttaa evankeliumia mahdollisimman julkisesti ja laajasti. Todellinen eli ns. kolmas jumalanpalvelus tapahtuu tosikristittyjen kesken vähemmän julkisesti.

-------------------------

"Mutta fariseusten kysymykseen, minkätähden Mooses asiain niin ollen salli sellaisen avioeron, vastaa Hän: Teidän sydämenne kovuuden tähden salli Mooses teidän eritä vaimoistanne Matt. 19:7. Ei sentähden, että se olisi hienosti tahi hyvin tehty, vaan sentähden, että olette niin pahoja ja raakoja ihmisiä, ja on parempi tätä sallia, kuin että tekisitte sitä, mikä on vielä pahempaa, tekisitte väkivaltaa tahi murhaa tahi eläisitte alituisessa, ikuisessa vihassa, rauhattomuudessa ja eripuraisuudessa. Ja olisi kyllä järkevää - jos maallinen esivalta tahtoisi sitä säätää - muutamien kummallisten, omavaltaisten ja levottomien päiden tähden, jotka eivät koskaan saata mitään kärsiä ja jotka ovat avioelämään aivan sopimattomat, että sallittaisiin heidän erota. Sillä ei ole ihmisten pahuuden tähden mahdollista muulla tavalla hallita, vaan täytyy, vaikka se ei ole hyvin tehty, tehdä myönnytyksiä, jotta ei jotakin pahempaa tapahtuisi.

Muuten on nyt ratkaistu ettei niiden, jotka tahtovat olla kristittyjä, pidä toisistaan erota, vaan jokaisen tulee pitää aviopuolisonsa, hyvää ja pahaa hänen kanssansa kärsiä ja kestää, vaikka hän olisikin omituinen, kummallinen ja puutteellinen, taikka jos erkanevat, pysykööt kuitenkin naimattomina. Eikä kelpaa aviosäädystä tehdä vapautta, ikäänkuin meidän vallassa olisi siiihen nähden menetellä ja sitä muuttaa ja vaihtaa, niinkuin me tahdomme, vaan tässä on voimassa Kristuksen sana: Mitä Jumala on yhteen sovittanut, ei pidä ihmisen sitä erottaman Matt. 19:6."

W32110302 Herramme Jeesuksen Kristuksen Vuorisaarnan selitys. Suom. Juuso Hedberg. Helsinki 1906. (SLEY). Wochenpredigten über Matth. 5-7, 1530-1532 (WA 32,1,299-544), 1530-32 (WA 32,302-544).

-----------------------------------------

"Minä sanon ja päätän: missä ei ole kristityitä vaan pakanallisia ihmisiä, siinä tahtoisin vielä noudatettavan lakia erokirjan antamisesta, niin että mies saisi hylätä vaimonsa ja ottaa toisen. Mutta Kristus on sen lakkauttanut ja sanoo Matt. 19:8 - 9 näin: "Teidän sydämenne kovuuden tähden salli Mooses teidän erota vaimoistanne, vaan ei alusta niin ollut. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden ja nai toisen, hän tekee huorin"; samoin Paavalikin, 1. Kor. 7:10 - 11: "Naineille käsken, en minä, vaan Herra, ettei vaimon pidä miehestänsä eriämän. Mutta jos hän eriää, niin olkoon naimatta taikka sopikoon miehensä kanssa; älköön mieskään hyljätkö vaimoansa". Mutta jotka eivät kuule Kristusta, niille olisi vielä nyt parempi, että Mooseksen laki olisi voimassa kuin että täytyisi sitä kärsiä, ettei kahdella aviopuolisolla olisi yhtään iloista hetkeä toinen toisensa kanssa. Mutta sen ohessa täytyisi heille sanoa, etteivät ikänä ole kristityitä, vaan pakanallisen hallituksen alaisia. Mutta jos olet kristitty, et saa erota vaimostasi."
KHÄÄLAHJA Tohtori Martti Lutheruksen häälahja eli neuvoja pitämään Jumalalle otollista ja siunattua perhe- ja avioelämää. Turku 1868. 6. p. Helsinki 1924.

-------------------------------------------------

Zidbeck, Aulis: Ole vapaa vapaaksi ostettu lauma. Juhani Raattamaa - opettaja ja sielunhoitaja. 2. painos. ISBN 951-9422-62-5. Gummerus Kirjapaino Oy 2000.

Luther-sitaatteja (suluissa alkuperäinen lähde):

S. 126: "Nämä kaksi jumalanpalvelustapaa ovat niin toimitettava, että ne pidetään julkisesti kirkoissa kaiken kansan edessä. Siinä on useita, jotka eivät vielä usko tai ole kristittyjä, vaan suurin osa seisoo siinä töllistellen nähdäkseen jotain uutta, aivan kuin viettäisimme jumalanpalvelusta keskellä turkkilaisia ja pakanoita avoimella paikalla ja kentällä. Sillä täällä ei vielä ole olemassa mitään järjestettyä ja vakiintunutta seurakuntaa, jonka piirissä voitaisiin evankeliumin mukaan hallita kristittyjä; vaan se (yleinen jumalanpalvelus) on julkinen kehoitus uskoon ja kristillisyyteen."

S. 122: "Mutta kolmas (jumalanpalvelus)tapa, oikea evankelinen järjestys ei olisi tapahtuva niin julkisesti kaiken kansan joukossa; vaan niiden, jotka tahtovat tosimielessä olla kristittyjä sekä tunnustaa evankeliumia kädellä ja suulla, tulisi merkityttää nimensä luetteloon ja kokoontua omassa keskuudessaan johonkin kotiin rukoilemaan, lukemaan, kastamaan, sakramenttia nauttimaan ja harjoittamaan muita kristillisiä töitä. Tämän järjestyksen mukaan voitaisiin tuntea, nuhdella, ojentaa, sulkea yhteydestä pois eli panna pannaan Matt. Ev. 18. luvun mukaisesti ne, jotka eivät käyttäytyisi kristillisesti. Siinä (piirissä) voitaisiin myös velvoittaa kristityt yleisesti almun antoon, mikä suoritettaisiin alttiisti ja jaettaisiin köyhien kesken Paavalin esimerkin mukaan 2. Kor. 9. Tässä ei nyt tarvittaisi paljoa eikä lavealti laulua. Tässä voitaisiin - - kaikki kohdistaa sanan ja rukouksen ja rakkauden harjoitukseen. - - Lyhyesti, jos olisi tarjolla ihmiset ja henkilöt, jotka todenteolla haluavat olla kristittyjä, olisivat järjestykset ja muodot pian laadittuina!"
(Saksalaisen messun esipuhe.)

S. 126: "Maailma ja kansan suuri joukko ovat ja pysyvät ei-kristittyinä, vaikka ovatkin kastettuja ja kutsutaan kristityiksi." (Martin Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe. Weimar. 1883. 11, 251, 35 s.)
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Syys 2009, 18:04

"Saarnaaja älköön puuttuko maalliseen regimenttiin. Hänen ei tule sekaantua politiikkaan, ei puhua herrojen mieliksi eikä mielistellä ja imarrella viljelijöitä ja porvareita."
KKIMPPUR Kimppu ruusuja. Poimintoja Martti Lutherin teksteistä. Hämeenlinna 1994 (Päivä). Ein Strauss Luther-Rosen.

------------------------------------------------

"Toiseksi on huomattava, että on kolmenlaista lakia: muutamat, jotka puhuvat vain ajallisista asioista, niin kuin ovat meidän keskuudessamme keisarilliset lait. Jumala on säätänyt nämä lait erityisesti pahojen tähden, etteivät he tekisi pahempaa. Sentähden sellaiset lait ovat ainoastaan kieltolakia enemmän kuin opetuslakia. Niin kuin se, jonka mukaan Mooses käskee erottaa vaimon erokirjalla, samoin kuin mies voi taivuttaa vaimoansa suorittamaan kiivausuhria ja ottaa muita vaimoja. Kaikki sellaiset ovat maallisia lakeja.

Mutta toiset opettavat ulkonaisesta jumalanpalveluksesta, kuten edellä on sanottu.

Mutta näitä molempia korkeampia ovat uskon ja rakkauden lait. Kaikkien näiden lakien täytyy ja tulee ojentua uskon ja rakkauden mukaan. Niiden tulee olla voimassa sillä ehdolla, etteivät ne ole uskoa ja rakkautta vastaan. Mutta missä ne ovat uskoa ja rakkautta vastaan, ne ovat kelpaamattomia."

KKRISTUS Kristus on Raamatun herra ja kuningas. Martti Lutherin Raamatun esipuheita ja reunaselityksiä. Käänt. ja toim. Pekka Kinnunen. 2. Täyd.painos 1984 Oulu (Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys).
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron