Evankeliumi; Kristus on Raamatun Herra ja Kuningas P.K/Luth.

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Tammi 2010, 19:02

Siansaparo kirjoitti:Siis, kun evankeliumi on voimallinen antamaan synnit anteeksi, niin silloinhan jos ajatellaan osan evankeliumia olevan armoneuvoja, noiden armoneuvojen noudattaminen olisi osa ihmisen pelastusta. Eli Kristusko ei valmistanut yksin tietä taivaaseen?


Et taida tietääkään, mitä tarkoittaa Kristuksen asuminen hänen omissaan. "- - tämän salaisuuden kunniallinen rikkaus pakanain seassa on, joka on Kristus teissä, kunnian toivo - -. Jota minä myös ahkeroitsen ja hänen vaikutuksensa jälkeen kilvoittelen, joka minussa väkevästi vaikuttaa." (Kol. 1:27, 29.) Kristus minussa kilvoittelee --> Kristus on siis ainut syy autuuteeni. On muuten harvinaisen helppo duuni, jos ei kiinnosta paiskia niska limassa. :D
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 16 Tammi 2010, 19:13

"Kristus minussa" -teoitta ja ansioitta. Helppoa...ja niin vaikeata, eiks vaan?
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 16 Tammi 2010, 19:28

Taavilta:

"Höpö höpö, kuvitteletko aivan tosissasi, ettei armoon autettu tarvitse neuvomistakin? Sotket Siansaparo lain ja evankeliumin kohtalokkaasti toisiinsa, jos aivan vakavissasi moista kuvittelet."

Tarvitsee; sekä tien oikealla, että vasemmalla puolella vaarii hirmuiset vaarat. Mutta. Niitten noudattaminen ei tuo autuutta.

"Oletko tosiaan sitä mieltä, ettei uskovaisella ole lankeamisen vaaraa? Apostoli opasti neuvomaan toinen toistamme, vieläpä sitä enemmän, kun näemme sen päivän lähestyvän."

En ole; muutoinhan Kristus olisi turhaan kuollut puolestamme.
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Tammi 2010, 20:26

Siansaparo kirjoitti:Taavilta:

"Höpö höpö, kuvitteletko aivan tosissasi, ettei armoon autettu tarvitse neuvomistakin? Sotket Siansaparo lain ja evankeliumin kohtalokkaasti toisiinsa, jos aivan vakavissasi moista kuvittelet."

Tarvitsee; sekä tien oikealla, että vasemmalla puolella vaarii hirmuiset vaarat. Mutta. Niitten noudattaminen ei tuo autuutta.

"Oletko tosiaan sitä mieltä, ettei uskovaisella ole lankeamisen vaaraa? Apostoli opasti neuvomaan toinen toistamme, vieläpä sitä enemmän, kun näemme sen päivän lähestyvän."

En ole; muutoinhan Kristus olisi turhaan kuollut puolestamme.


Onko joku täällä väittänyt, että niiden noudattaminen toisi autuuden? Vastaa hyvä ihminen selvään kysymykseen, jos joku on väittänyt, niin kuka ja missä. Nimimerkki ja keskustelun kohta mieluimmin osoitteineen, ollos hyvä.

Tällä kerralla en selitä näin selvää asiaa, että jäisi pelkkä kysymys vastattavaksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 16 Tammi 2010, 21:49

Voinko vastata, vaikken hyvä ihminen ookkaan??? :eek: ???

OM:

"Jumala ei parsi evankeliumia neuvon sanoissa, vaan neuvon sanat ovat osa evankeliumia, jolla Jumala ja Kristus henkensä kautta pyhittävät uskovaista ihmistä. Koska ne auttavat pysymään Jumalan armosta osallisina, niitä voi kutsua armoneuvoiksi."

OM sanoo tässä ihan selvästi armoneuvojen noudattamisen olevan tien armollisen Jumalan luokse. Vaikka ihminen olisi murhaamatta ihmisen, se ei tee hänestä kelvollista Jumalan kasvojen edessä. Kuinka siis esim. konsertissakäymättömyys voisi tehdä sen? Jumala armahtaa syntisen ainoastaan ja vain Kristuksen ansion tähden, siihen ei tarvita ihmispolon räpellyksiä lisäksi. Tuo OM:in ajatus tekee pelastuksesta perin epävarman, koska siinä on erehtyväinen ihminen osallisena omalla vaelluksellaan. Ei mikään maailman hienoinkaan ja loistavinkaan vaellus auta pisaraakaan autuudenasiassa. Vain usko Kristukseen auttaa ja senkin Jumala armossaan syntiselle lahjoittaa.

Mua kiinnostaisi nyt oikeestaan tietää, että mahdatteko oikeastikkin tarkoittaa noilla evankeliumiin kuuluvilla ns. armoneuvoilla meikäläisyyden tyyliin korvakoru-konserttiasioita? Jos tarkotatte, ihmettelen todella ajatustanne, että Kaikkivaltias Jumala olisi jättänyt ihmiskunnan pelastuksen ihmisopin varaan. Eli jos evankeliumiin sisältyisi neuvonsanoja, ne olisi ihan varppina Jumala sanassaan ilmoittanut.
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Tammi 2010, 22:28

Siansaparo kirjoitti:Voinko vastata, vaikken hyvä ihminen ookkaan??? :eek: ???

Vastaustahan sinulta on pyydetty, vähää vaille, ettei vaadittu. Sehän on selvä toivomus vastaamisesta.

Siansaparo kirjoitti:OM:
"Jumala ei parsi evankeliumia neuvon sanoissa, vaan neuvon sanat ovat osa evankeliumia, jolla Jumala ja Kristus henkensä kautta pyhittävät uskovaista ihmistä. Koska ne auttavat pysymään Jumalan armosta osallisina, niitä voi kutsua armoneuvoiksi."

OM sanoo tässä ihan selvästi armoneuvojen noudattamisen olevan tien armollisen Jumalan luokse. Vaikka ihminen olisi murhaamatta ihmisen, se ei tee hänestä kelvollista Jumalan kasvojen edessä. Kuinka siis esim. konsertissakäymättömyys voisi tehdä sen? Jumala armahtaa syntisen ainoastaan ja vain Kristuksen ansion tähden, siihen ei tarvita ihmispolon räpellyksiä lisäksi. Tuo OM:in ajatus tekee pelastuksesta perin epävarman, koska siinä on erehtyväinen ihminen osallisena omalla vaelluksellaan. Ei mikään maailman hienoinkaan ja loistavinkaan vaellus auta pisaraakaan autuudenasiassa. Vain usko Kristukseen auttaa ja senkin Jumala armossaan syntiselle lahjoittaa.

Tekisi mieli kirjoittaa taas että höpöhöpö. Yritän silti vielä selittää, vaikka toivottomalta vaikuttaakin. Tuntuu jatkuvasti toivottomalta, kun aina käännät vastauksemme päälaelleen. Kun olen O.M.n kanssa yrittänyt selittää, että hedelmät kasvavat hyväksi tehdyssä puussa, sinä kerta toisensa jälkeen luet sen niin päin, että hedelmät kasvattavat puun.
Siis kun kerromme, että oikea usko kantaa oikeat hedelmät, niin luet sen niin päin, että hedelmät vaikuttaisivat tai tekisivät uskon.
Kieltäydyn kuitenkin uskomasta, että olisit niin tyhmä, että et sitä ymmärtäisi. Tai sitten yrität ymmärtää uskon asioita järkesi mukaisesti.

Kun jo Raamatuuun kirjoitettu evankeliumi on täynnä neuvon ja opastuksen sanoja, yrität jatkuvasti väittää, että ne eivät siihen kuulu tai että ne ovat lakia. Lakia ne ovatkin, jos ne irrotetaan evankeliumista, koska ihmisen voimilla niitä ei kukaan kykene täyttämään, eikä ole ihmisellä siihen edes halua. Mutta kun evankeliumi vaikuttaa, apostolin sanoin ilmaistuna, sekä tahdon että tekemisen, niin kaikki tapahtuu vain Jumalan voimavaikutusten ja armon hedelmänä.

Tarkoitatko ihmispolon räpellysten välttämisenä vaikka kaikkiin konsertteihin lupaa, siltä ainakin vaikuttaa yksi lauseesi O.M.n väitteeksi, että muka konserttikäymättömyys synnyttäisi uskoa. Päinvastoinhan se asia on. Kun Jumalan Pyhä Henki kertoo ihmispolon sisimmässä, ettei ole uskolle hyväksi mennä minne tahansa konsertteihin ja muihin vastaaviin, niin ei se ole uskon ehto, vaan uskon seuraus ja vaikutus. Vai haluatko kaiken uskovaiselle luvalliseksi?

Siansaparo kirjoitti:Mua kiinnostaisi nyt oikeestaan tietää, että mahdatteko oikeastikkin tarkoittaa noilla evankeliumiin kuuluvilla ns. armoneuvoilla meikäläisyyden tyyliin korvakoru-konserttiasioita? Jos tarkotatte, ihmettelen todella ajatustanne, että Kaikkivaltias Jumala olisi jättänyt ihmiskunnan pelastuksen ihmisopin varaan. Eli jos evankeliumiin sisältyisi neuvonsanoja, ne olisi ihan varppina Jumala sanassaan ilmoittanut.

Jumala ei ole jättänyt pelastusta ihmisopin varaan, mutta kehittelemäsi ja omaksumasi ihmisoppi voi koitua monen sielun iankaikkiseksi vahingoksi. Jos haluat kaikki korut ja koreilut hyväksytyiksi, evankeliumiin vedoten se ei onnistu. Itse voit niitä käyttää ja nauttia niin paljon kuin haluat, mutta samalla vetäydyt siitä kohtuullisuuden opista, joka uskovaiset on aina pitänyt kaidalla taivastiellä. En ala tässä enkä muuallakaan yksilöimään, missä alkaa tai loppuu sopivaisuus. Jos sitä ei Jumalan Henki sydämessä ilmaise, niin sitten ei ilmaise, enkä minä voi sille mitään.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Tammi 2010, 22:34

Siansaparo kirjoitti:OM:

"Jumala ei parsi evankeliumia neuvon sanoissa, vaan neuvon sanat ovat osa evankeliumia, jolla Jumala ja Kristus henkensä kautta pyhittävät uskovaista ihmistä. Koska ne auttavat pysymään Jumalan armosta osallisina, niitä voi kutsua armoneuvoiksi."

OM sanoo tässä ihan selvästi armoneuvojen noudattamisen olevan tien armollisen Jumalan luokse.


Niinkö minä todella sanon siinä? Enkö minä sano siinä, että "neuvon sanat ovat osa evankeliumia, jolla Jumala ja Kristus henkensä kautta pyhittävät uskovaista ihmistä"? Siitä sinä väännät olkinuken, että armoneuvojen noudattaminen olisi tie armollisen Jumalan luokse. Tie on Kristus ja se tie on kaita. Se ei ole "tämä kaikki ja taivas myös" -tie.

Keskustelu kanssasi on vaikeaa siitä syystä, että et kommentoi sinulle esitettyjä näkemyksiä sellaisina kuin ne esitetään, vaan väännät ne aina helpommin alas ammuttaviksi olkinukeiksi.

Siansaparo kirjoitti:Vaikka ihminen olisi murhaamatta ihmisen, se ei tee hänestä kelvollista Jumalan kasvojen edessä.


Ei tietenkään tee! Vain usko tekee. Taivaassa on todistettavasti myös syntinsä anteeksi uskoneita murhamiehiä (mm. ristinryöväri ja kuningas Daavid). Vaikka murhan saa anteeksi, Pyhä Henki ei opeta murhaamaan, vaan päinvastoin "kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa" (Tit. 2:12).

Siansaparo kirjoitti:Tuo OM:in ajatus tekee pelastuksesta perin epävarman, koska siinä on erehtyväinen ihminen osallisena omalla vaelluksellaan.


Ihmisen osuus vaelluksessaan on pyöreä nolla. Kaikki hyvä, jonka ihminen vaelluksessaan tekee, on Jumalan vaikuttamaa sekä tahdon että toiminnan osalta. Jokaisen vaelluksessa on myös lankeemuksia (lihallisuus) ja vääriä onnistumisen tunteita (omavanhurskaus). Nekin pesee puhtaiksi yksin Jeesuksen sovintoveri. "Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" (1. Joh. 1:7).

Siansaparo kirjoitti:Eli jos evankeliumiin sisältyisi neuvonsanoja, ne olisi ihan varppina Jumala sanassaan ilmoittanut.


Taavetti on ottanut esille jo runsaasti raamatunkohtia, joissa on evankeliumiin sisältyviä neuvon sanoja uskovaisille. Olet täysin sivuuttanut ne. Mm. Taavetin seuraavassa viestissä esille ottamaan raamatunkohtaan et ole kommentoinut mitään.

Taavetti kirjoitti:- - Johannes 21
- -Jeesus ja Pietari
15 Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani." [21:15,16: Ap. t. 20:28; Piet. 5:2]
16 Sitten hän kysyi toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Kaitse minun lampaitani."
17 Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: "Olenko minä sinulle rakas?", ja hän vastasi: "Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun lampaitani.
18 Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo." [21:18,19: 2. Piet. 1:14]
19 Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: "Seuraa minua."


Ruoka ja kaitsenta kuuluvat erottamattomasti yhteen, se on Jeesuksen opetus tässäkin kohdassa.


Väittääkö Ankka, että Jeesus olisi käskenyt Pietaria ansaitsemaan autuutensa kaitsemalla ja ruokkimalla? Ovatko Jeesuksen kehotukset Pietarille lakia, evankeliumia vai jotain kolmatta, minulle tuntematonta Jumalan sanan osa-aluetta?

Samoin seuraavan Taavetin esille ottamaan raamatunkohtaan et kommentoinut mitään:

Taavetti kirjoitti:Galatalaiskirje 5
- -
23 Senkaltaisia vastaan ei ole laki.
24 Mutta jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.
25 Jos me Hengessä elämme, niin vaeltakaamme myös Hengessä.
26 Älkäämme turhaa kunniaa pyytäkö, vihoittain ja kadehtien toinen toistamme.


Onko Ankka mielestäsi Paavalin kehotus olla pyytämättä turhaa kunniaa vihoittain ja kadehtien toinen toistamme laki, evankeliumia vai tuntematonta Jumalan sanan osa-aluetta?
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 16 Tammi 2010, 22:48, muokattu yhteensä 2 kertaa
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Tammi 2010, 22:37

Taavetti kirjoitti:Kun olen O.M.n kanssa yrittänyt selittää, että hedelmät kasvavat hyväksi tehdyssä puussa, sinä kerta toisensa jälkeen luet sen niin päin, että hedelmät kasvattavat puun.
Siis kun kerromme, että oikea usko kantaa oikeat hedelmät, niin luet sen niin päin, että hedelmät vaikuttaisivat tai tekisivät uskon.


Ei lisättävää, ei pois otettavaa. Juuri noin Siansaparo tekee.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Tammi 2010, 23:05

Siansaparo kirjoitti:"Kristus minussa" -teoitta ja ansioitta. Helppoa...ja niin vaikeata, eiks vaan?

Aivan oikein, helppoa ja helppoa, kun sen saa omistaa, mutta perin vaikeaa, kun sitä yrittää ymmärtää järkensä avulla. Siitä huolimatta, järki ei ole uskon vastakohta, uskon vastakohta on epäusko.

Loppiaisena oli Reisjärven opistolla valaiseva alustus uskon ja järjen suhteesta. Sen alustuksen yhteydessä veli muistutti edellä lainaamani järjen ja uskon suhdetta kuvaavan lauseen.

Uskon asioita ei kukaan ymmärrä järkensä avulla, sillä järki vääristää uskoon liittyviä asioita. Järki on välttämätön maallisten asioiden hoidossa, mutta kaiken, niin maallisen, kuin hengellisenkin ymmärrämme uskon kautta, kuten apostoli siitä on kirjoittanut.

Seuraavassa vielä kaksi heprealaiskirjeen jaetta, jotka kertovat evankeliumiin kuuluvasta neuvon opetuksesta. Tulkoon nämä nyt, kun en edelliseen ehtinyt niitä.

Löytyi 2 jaetta Biblia 1776 tekstistä.

Hepr. 3:13
Vaan neuvokaat teitänne keskenänne joka päivä, niinkauvan kuin tänäpänä sanotaan, ettei joku teistä synnin petoksen kautta paatuisi.

Hepr. 10:25
Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niinkuin muutamain tapa on, vaan neuvokaat teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.

Nämä ovat uskovaisten seurakunnalle kirjoitettuja evankeliumin sanoja.

Vastausta lain ja evankeliumin sekoittajasta odotan vielä, siis mikä nimimerkki ja missä?
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 16 Tammi 2010, 23:23

Pommitatte nyt mua niin, etten kerkeis koko yönä vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. Muutenki pääsen vain piipahtamaan koneella, koska perhekkin haluaa huomiotani. Olkaa siis armollisia, jos ja kun en kaikkiin kysymyksiinne ehdi vastata. Mukavahan tässä ois datata, jos joku muu pesis pyykin, astiat, tekis ruuan, imurois ja hoitais pikkuiset.

Niin kauan, kun työ papparat sekotatte evankeliumiin lakia (neuvot ovat myös lakia), te teette Kristuksen sovitustyön turhaksi. Luther sanoo, että jos ja kun Jumalan säätämän lainkaan noudattamisella ei tulla vanhurskaiksi, niin miten sitten millään muullakaan. Te nostatte armoneuvot korkeammalle Jumalan lakia.

Voi-voi Taavi:

"Itse voit niitä käyttää ja nauttia niin paljon kuin haluat, mutta samalla vetäydyt siitä kohtuullisuuden opista, joka uskovaiset on aina pitänyt kaidalla taivastiellä."

Kohtuullisuusoppi pitää siis kaidalla tiellä. :shock:

Taavi:

"Kun jo Raamatuuun kirjoitettu evankeliumi on täynnä neuvon ja opastuksen sanoja, yrität jatkuvasti väittää, että ne eivät siihen kuulu tai että ne ovat lakia."

Neuvot ja opastukset on lakia Taavi-kulta. Niin sanoi ainaski eräs vl-pappi eräällä luennollaan. Kaikki, mitkä alkaa käskysanoilla, esim. "tehkää parannus", "uskokaa evankeliumi" jne., ovat lakia. Niin miulle sanottiin. Ja lakihan ei ole turha; se ajaa Kristuksen luo.
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 16 Tammi 2010, 23:35

OM:

"Koska ne auttavat pysymään Jumalan armosta osallisina, niitä voi kutsua armoneuvoiksi."

Kerro miulle se mekanismi, miten armoneuvot auttavat pysymään Jumalan armosta osallisena. Jos mie ajattelen armoneuvoa noudattamalla pysyväni kaidalla tiellä, se ajaa mua teko-oppiin ja suoritususkoon.
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Hynde » 17 Tammi 2010, 00:55

Siansaparo kirjoitti:OM:

"Koska ne auttavat pysymään Jumalan armosta osallisina, niitä voi kutsua armoneuvoiksi."

Kerro miulle se mekanismi, miten armoneuvot auttavat pysymään Jumalan armosta osallisena. Jos mie ajattelen armoneuvoa noudattamalla pysyväni kaidalla tiellä, se ajaa mua teko-oppiin ja suoritususkoon.


Jos ei armoneuvoja niin vaihtoehtona ei ole kuin lakineuvoja ( tai olla kuulematta neuvoja lainkaan).
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Tammi 2010, 07:02

Siansaparo kirjoitti:OM:

"Koska ne auttavat pysymään Jumalan armosta osallisina, niitä voi kutsua armoneuvoiksi."

Kerro miulle se mekanismi, miten armoneuvot auttavat pysymään Jumalan armosta osallisena. Jos mie ajattelen armoneuvoa noudattamalla pysyväni kaidalla tiellä, se ajaa mua teko-oppiin ja suoritususkoon.


Jotenkin aavistelin tällaista, että yrität ratkaista asiaa järkesi avulla, siksi jo edelliseen viestiini kirjoitin järjen avulla hengellisten asioiden ratkaisemiseksi. Kirjoitus on vielä niin lähellä, etten viitsi sitä uudelleen lainata, neuvon vain lukemaan sen uudelleen, eikä tämä ole lain neuvo, vaan nöyräksi tarkoitettu kehotus evankeliumin hengessä . Saat olla aivan varma, että järkeilemällä sitä et ratkaise, tuskin kukaan ihminen ratkaisee sitä järkensä avulla.
En minäkään sen kaltaista asiaa voinut järkeilemällä ratkaista, vaikka eräs uskovainen ankarasti, lain hengessä sanoi useaan kertaan, että lopeta tuo järkeily. Mutta kun sain köyhänä, kaikesta järkeilystäkin luopuneena painaa pääni alas, tunnustaa etten mitään ymmärrä, muta haluan vain uskoa. Kun ymmärtämättömälle julistettiin kaikki synnit, väärät järkeilytkin anteeksi, putosivat ikään kuin suomukset silmiltäni, ja alkoivat vapaat hengen tuulet puhallella. Jumalan lapsetkin, sekä kanssani samassa Siionissa, että kauempana elävät, tulivat niin rakkaiksi, että oli ilo kuulla heidän ääniäänkin.

Tässä taas muutamia jakeita, katsoin ne usean jakeen ympäristössäkin, suosittelen avaamaan Raamatun ja lukemaan, vaikka selkeyden vuoksi lainasin vain yhden jakeen kummastakin kohdasta. Vastaus Ankan kysymykseen löytyy Timoteukselle kirjoitetusta jakeesta, jos on hiukankin Pyhän Hengen valkeutta ymmärtämään. Efesolaiskirjeen lainaus kertoo sen yhteyden, jossa Jeesus toimii Pyhän Hengen voimalla.


Löytyi 2 jaetta Biblia 1776 tekstistä.
Ef. 5:32
Tämä salaisuus on suuri; mutta minä puhun Kristuksesta ja seurakunnasta.

1. Tim. 3:16
Ja se on julkisesti suuri jumalisuuden salaisuus, että Jumala on ilmoitettu lihassa, vanhurskautettu hengessä, nähty enkeleiltä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kunniaan.

Korostin muutamia kohtia tummentamalla, samalla korostuvat muutkin, yhtä tärkeät kohdat. Muistin ja löysin kohdan Paavalin kirjeestä, jossa Paavali neuvoo nuorta Tiitusta, ja olen aivan varma, ettei Paavali tässäkään vastoin muuta opetustaan, julista lakia uskovaiselle Tiitukselle, eikä neuvo ansaitsemaan autuutta, vaan kyllä ne rivit ovat puhdasta evankeliumia. Sopii lukea, kuinka Paavali on kirjoittanut, että Jumalan armo opettaa. Mekanismin ymmärtäminen on yhtä vaikeaa, mahdotonta tai helppoa, kuin ymmärtää syntien anteeksi antamisen ja saannin mekanismi. Ihmisen järki siihen tökkää, Pyhän Hengen valossa ymmärrämme hiukan laidasta ja tyydymme siihen, Jumalan armosta iloiten.

Kirje Titukselle 2
6 Neuvo myös nuoria miehiä siviästi olemaan.
7 Aseta itses kaikissa hyväin töiden esikuvaksi, vilpittömällä opetuksella ja kunniallisuudella,
8 Terveellisellä ja nuhteettomalla sanalla, että se, joka itsensä vastaan panee, häpeäis eikä mitään löytäisi meistä pahoin puhuaksensa.
9 Neuvo palvelioita isännillensä alamaiset olemaan, ja kaikissa kelvolliseksi, ei vastaan sanojat,
10 Ei pettäväiset, vaan kaiken hyvän uskollisuuden näyttäväiset, että he Jumalan meidän Vapahtajamme opin kaikissa kaunistavat.
11 Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
12 Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,

13 Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,
14 Joka itsensä antoi meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastais ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistais, ahkeraksi hyviin töihin.
15 Näitä sinä puhu ja neuvo, ja kaikella todella nuhtele: ei myös kenenkään pidä sinun katsoman ylön.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 17 Tammi 2010, 08:59

Tässä on ohje, miten voimme erottaa lain ja evankeliumin (Lutherin mukaan):

"Sanotusta käy riittävästi selville; on erotus lain ja evankeliumin välillä. Laki ei milloinkaan tuo Pyhää Henkeä; se siis ei myöskään vanhurskauta, sillä se ainoastaan opettaa, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ TEHDÄ.

Evankeliumi taas tuo Pyhän Hengen, sillä se opettaa, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ SAADA."

Miten saatte mahtumaan armoneuvot evankeliumin ominaisuuteen?
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Tammi 2010, 09:23

Siansaparo kirjoitti:Tässä on ohje, miten voimme erottaa lain ja evankeliumin (Lutherin mukaan):

"Sanotusta käy riittävästi selville; on erotus lain ja evankeliumin välillä. Laki ei milloinkaan tuo Pyhää Henkeä; se siis ei myöskään vanhurskauta, sillä se ainoastaan opettaa, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ TEHDÄ.

Evankeliumi taas tuo Pyhän Hengen, sillä se opettaa, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ SAADA."

Miten saatte mahtumaan armoneuvot evankeliumin ominaisuuteen?

Tällä tavalla:
Evankeliumi taas tuo Pyhän Hengen, sillä se opettaa, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ SAADA."
Korostin sanaa opettaa, sillä Pyhä Henki todella opettaa. Mutta Pyhä Henki ei opeta vääriä vapauksia, vaan opettaa ja vapauttaa synnin orjuudesta.

Eikä meidän edes tarvitse saada mahtumaan armon neuvoja evankeliumiin, koska ne on Hengen antaja, kolmiyhteinen Jumala siihen mahduttanut. Kun ne on Jumala sanassaan siihen sisällyttänyt, ei meillä eikä muillakaan ole lupaa ottaa eikä erottaa niitä evankeliumista.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 17 Tammi 2010, 10:04

Taavi. Evankeliumi opettaa, mitä meidän pitää saada ja laki, mitä meidän pitää tehdä.

Lakia on siis KAIKKI, millä on tekemistä tekojemme kanssa.
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Tammi 2010, 10:22

Siansaparo kirjoitti:Taavi. Evankeliumi opettaa, mitä meidän pitää saada ja laki, mitä meidän pitää tehdä.

Lakia on siis KAIKKI, millä on tekemistä tekojemme kanssa.

Se voi olla, ja onkin sinulle lakia, koska se vaikuttaa tekevän sinut orjaksi.

Minulle se on evankeliumia, koska se ei ole minun, vaan Kristuksen teka minussa, ja koska se on vapauttanut synnin orjuudesta, vapauttanut etsimästä lupaa sille tai toiselle asialle, kuten sinä vaikutat tekeväsi esimerkiksi konsertti ja korukysymyksilläsi.

2. Korinttolaiskirje 4
1 Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu,
2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evankeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jeesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jeesuksen tähden.
6 Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jeesuksen
Kristuksen kasvoissa.
7 Mutta meillä on tämä tavara savisissa astioissa, että se ylönpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meistä.
8 Meillä on joka paikassa ahdistus, mutta emme sitä sure: meillä on pakko, mutta emme epäile.

Uusin käännös:

Aarre saviastioissa
1 Kun meillä Jumalan armosta on tällainen palveluvirka, me emme lannistu. [1. Kor. 7:25, 15:10; 2. Kor. 3:6]
2 Olemme hylänneet kaiken salakähmäisen, emme toimi petollisesti emmekä vääristele Jumalan sanaa, vaan tuomme esiin totuuden ja toivomme, että jokainen omassatunnossaan arvioi meidät Jumalan edessä. [2. Kor. 5:11; 1. Tess. 2:4]
3 Jos meidän julistamamme evankeliumi on peitossa, se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen. [1. Kor. 1:18; 2. Kor. 2:15; 2. Tess. 2:9,10]
4 Tarkoitan niitä, joiden mielen tämän maailman jumala on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa, Kristuksen, joka on Jumalan kuva. [Kol. 1:15; Hepr. 1:3]
5 Emmehän me julista sanomaa itsestämme vaan Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus on Herra, ja hän on lähettänyt meidät palvelemaan teitä.
6 Jumala, joka sanoi: "Tulkoon pimeyteen valo", valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan. [1. Moos. 1:3 | Matt. 4:16; 1. Piet. 2:9]
7 Tämä aarre on meillä saviastioissa, jotta nähtäisiin tuon valtavan voiman olevan peräisin Jumalasta eikä meistä itsestämme. [1. Kor. 2:5; 2. Kor. 3:5, 12:9]
8 Me olemme kaikin tavoin ahtaalla mutta emme umpikujassa, neuvottomia mutta emme toivottomia,
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 12 Tammi 2013, 01:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 17 Tammi 2010, 11:40

Nyt et oo tosissas. Otetaan vähän taukoo, miusta tuntuu, että oot nyt jotenki hieman kiihyksissäs, etkä enää ymmärrä mitä puhut.
Siansaparo
puuhakas
 
Viestit: 213
Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47

ViestiKirjoittaja nuusku » 17 Tammi 2010, 15:02

Luther vaikuttaa nousseen Siansaparolle aivan liian tärkeäksi. Siansaparo ei näytä edes juuri noteeraavan tai kommentoivan Raamatun kohtia joita Siansaparolle tässä ja muissa ketjuissa runsaasti kirjoitetaan, kun Saparo vaan tautologisesti hokee Luthereitansa. Hyllytettäköön turhanpäiväiset Raamatut, koska Siansaparolla on hallinnassaan kymmenen megatavua Luther-sitaatteja jotka taitavat autuuden tien ilmoittaa.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 17 Tammi 2010, 15:30

Siansaparo kirjoitti:Nyt et oo tosissas. Otetaan vähän taukoo, miusta tuntuu, että oot nyt jotenki hieman kiihyksissäs, etkä enää ymmärrä mitä puhut.

Apostolien teot 26
21 Tämän tähden ovat Juudalaiset minun templissä ottaneet kiinni ja tahtoivat minun surmata.
22 Mutta Jumalan avun olen minä saanut ja seisonut tähän päivään asti, todistaen sekä pienille että suurille, enkä mitään muuta sanoen kuin mitä prophetat ja Moses ovat sanoneet tulevaksi:
23 Että Kristuksen piti kärsimän ja oleman ensimäisen kuolleiden ylösnousemisesta julistamassa valkeutta tälle kansalle ja pakanoille.
24 Kuin hän näin edestänsä vastasi, sanoi Festus suurella äänellä: Paavali, sinä hulluttelet, suuri oppi hulluttaa sinua.
25 Niin hän sanoi: en minä hulluttele, voimallinen Festus, vaan totuuden ja toimen sanoja puhun.

26 Sillä kyllä kuningas nämät tietää, jonka tykönä minä myös rohkiasti puhun, ja en minä luule näistä mitään olevan häneltä salatun: sillä ei tämä ole loukkaassa tapahtunut.

Taukoa ajattelin itsekin, vaikka kiihdyksissä en tunne olevani. Palasin juuri kyläreissulta, kuten toisessa keskustelussa kerroin, neljä kilometriä raikkaassa ulkoilmassa tekee hyvää kaikin puolin.

Tosissani olen kyllä ollut, ilmeisesti en ymmärtänyt tai halunnut yhtyä leikkikirjoituksiisi. Huumoria ja leikkimistä kyllä ymmärrän, en kuitenkaan pidä sopivana leikkiä uskoon liittyvillä asioilla. Vääntöjä voi kyllä keventää huumorilla, mutta mieluummin sellaisella huumorilla, jonka kärki kohdistuu muuhun, kuin suoraan uskon oppiin. Kieltämättä siinäkin tulee joskus humoristisia tilanteita, on tainnut tämä keskustelu olla yksi niistä sinun puoleltasi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

EdellinenSeuraava

Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron