VL-FOORUMI

Keskustelupalsta vanhoillislestadiolaisille ja uskostamme kiinnostuneille. Ylläpitäjinä vanhoillislestadiolaisia yksityishenkilöitä.
Tänään on 20 Marras 2017, 09:03

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pyhä Henki
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2010, 17:05 
Poissa
puuhakas

Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47
Viestit: 214
Rekisteriraamattu opettaa:

"Pyhä Henki on kolmas persona jumaluudessa, Matt 28:19. Ei hän ole ominaisuus, voima ja vaikutus Jumalassa, vaan totinen itsessänsä oleva persona jumalallisessa olennossa, Isän ja Pojan personista eroitettu: joka osoitetaan

(1) Hänen personallisista nimistänsä, Apt 5:3,4 Joh 14:16,26 15:26 16:7 1 Joh 5:7

(2) Hänen personallisista teoistansa : luomisesta Job 33:4 Ps 33:6 Seurakunnan hallitsemisesta Apt 15:28 28:26,28 Messiaksen lähettämisestä ja voitelemisesta Je 61:1 Luuk 4:18 Lahjain jakamisesta 1 Kor 12:11 Jumalan syvyyden tutkimisesta 1Kor 2:10 Jumalallisesta opistansa Luuk 12:12 Joh 14:26 rukouksemme toimittamisesta Rom 8:26 Pyhän Hengen puheesta ja vastauksesta Apt 1:6 Luuk 2:26 Joh 16:13

(3) Personallisista ilmestyksistä ja näyistä Luuk 3:21,22 Joh 1:32 Apt 2:3,4

(4)Personallisista omaisuuksista, ymmärryksestä ja tahdosta Apt 15:28 mitkä personallisen vaikutuksen kyllin osoittavat

(5) Personallisista tapauksista Matt 12:31 1Kor 3:16 Apt 5:9 7:51 Eph 4:30 Jes 63:10 Matt 28:19 2Kor 13:13 jotka kaikki, ei jostakusta voimasta ja ominaisuudesta, vaan itsessänsä olevasta ja erinäisestä personaasta sanoa taidetaan.

Käy ulos Isästä Joh 15:26 jonka tähden hänelle annetaan semmoiset nimet 1Kor 1:12 Matt 10:20

Käy ulos myös Pojasta: joka näytetään nimistä Jes 11:4 2Tess 2:8 Gal 4:6 Rom 8:9,10 Puhaltamisesta, puhumisesta ja ottamisesta joh 20: 22,23 16:13-15 Lähetyksestä ajassa, joka on voimallinen perustus iankaikkiseen käymiseen Isästä ja Pojasta Joh 15:26 16:7

On jumalallisessa olemisessa ynnä Isän ja Pojan kanssa yksi totinen Jumala, kuin nimistä taidetaan osoittaa 2 Sam 23:2,3 Jes 1:2 Hes 1:3 (yhdistä Sak 7:12) Apt 5:3,4 1Joh 5:7,9 2Kor 3:17,18 1Kor 12: 4,5

Jumalallisista ominaisuuksista Hebr 9:14 Luuk 11:20 1Kor12:11 2:10 Neh 9:20 Ps 139:7 Jumalallisista teoista ja töistä 1Mos 1:2 Job 33:4 Ps 33:6 2Tess13 Joh 3:5,6 Tit3:5 Jes 11:2

Hänellä on Raamatussa moninaiset nimet, Eph 1:13,14 1Kor 5:5 Rom8:15 Joh 14:17 16:13 Sak 12:10

Hän asuu jumalisissa Hagg 2:6 Rom 8:9-11 1Kor 3:16 6:19 2Tim 1:14 Jak 4:5 Joh 14:16

Hänen vaikutuksensa uskovaisisa kirjoitetaan Rom 5:5 8:1, 13-16 23, 26, 27 14:17 1Kor 12:3 Gal 4:6 5:22 Eph 3:16 5:9 1Joh 3:24 4:13 5:6 Lukitsee ja vahvistaa 2Kor 1:21,22 5:5 Eph 1:13,14 4:30 Ps 51:12-14 143:10 Joh 14:26 16:13 Mark 13:11 Luuk 12:12 1Joh 2:20, 27 Todistaa Kristuksesta Joh 15:26

Hän on puhunut profetain ja apostolien kautta Matt10:20 Apt 28:25 1Piet 1:10, 11 2Piet 1:21 Hebr 3:7 Hän on kristillisen seurakunnan jäsenille luvattu Jes 44:2,3 57:16 59:21 Hes 11:19 36: 26,27 Joel 2:28 Sak 12:10 Luuk 11:13 24:49 Joh 7:39

Hengen lahjat ovat moninaiset Rom 12:6 Kor 12:4-10 14:1-4 1Piet 4:10 koettelee henget 1Joh 4:1 1Kor 14:29 1Tess 5:21


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2010, 17:07 
Poissa
puuhakas

Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47
Viestit: 214
Martti Luther, Pyhän Paavalin galatalaiskirjeen selitys, sivu 256.

Pyhä Henki. Salatulla tavalla vanhan liiton uskovissa.

---Vanhan liiton aikainen Kornelius oli vanhurskas ja pyhä uskosta tulevaan Kristukseen, niinkuin kaikki vanhan liiton aikaiset isät, profeetat ja jumaliset kuninkaat ovat olleet vanhurskaita, saatuaan uskovaisina tulevaan Kristukseen salatulla tavalla Pyhän Hengen.

Mutta sofistit eivät tee erotusta tulevaan Kristukseen ja jo tulleeseen Kristukseen uskomisen välillä. Kornelius ei siis olisi joutunut tuomituksi, vaikka hän olisikin kuollut ennen kuin Kristus ilmaistiin; sillä hänellä oli niiden isien usko, jotka olivat tulleet autuaiksi yksinomaan uskosta tulevaan Kristukseen, - Apostolien teot, 15. luku (11. jae). Hän pysyi siis pakanana, ympärileikkaamattomana ja vailla lakia olevana, mutta palveli kuitenkin samaa Jumalaa kuin isätkin, uskossa tulevaan Messiaaseen. Mutta koska Messias jo oli tullut, täytyi apostoli Pietarin hänelle ilmoittaa, että häntä ei enää tarvinnut odottaa, vaan että hän oli jo tullut.

On varsin välttämätöntä tietää - sivumennen minä huomautan tästäkin - tämä oppi uskosta vasta ilmaistavaan ja jo ilmaistuun Kristukseen. Kun näet Kristus jo on ilmaistu, emme voi tulla autuaaksi uskolla vasta tulevaan Kristukseen, vaan meidän on pakko uskoa, että hän on jo tullut, täyttänyt kaiken ja poistanut lain. Senpävuoksi Korneliuksellekin piti tehtämän tunnetuksi uusi usko: Kristus on jo tullut, sen sijaan että hän ennen uskoi hänen vasta tulevan. Näin usko antaa tilaa uskolle: <<uskosta uskoon<<, - Roomalaiskirjeen ensimmäinen luku (17. jae).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2010, 17:09 
Poissa
puuhakas

Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47
Viestit: 214
Pyhä Henki; kuinka saadaan? Sivu 446-447 (sama kirja):

Gal. 4:6: "Ja koska olette lapsia, on Jumala lähettänyt sydämeenne Poikansa Hengen."

Pyhä Henki lähetetään kahdella tavalla. Alkuseurakunnan aikana hän lähetettiin julkisesti, näkyvässä muodossa. Tällä tavalla hän tuli alas Jordanin rannalla Kristuksen päälle kyyhkysen muodossa, apostolien ja muiden uskovien päälle tulen muodossa. Tämä oli Pyhän Hengen ensimmäinen lähettäminen; se oli välttämätöntä alkuseurakunnassa, joka epäuskoisten vuoksi oli julkisin tunnusmerkein perustettava, niin kuin Paavali todistaa 1. Korinttolaiskirjeen 14. luvussa (22. jakeessa): <<Kielet<<, hän sanoo, <<eivät siis ole tunnukseksi uskoville, vaan uskottomille<<. Mutta sittemmin, kun seurakunta oli koottu ja mainituin tunnusmerkein vahvistettu, ei ollut tarpeen pitkittää tuota Pyhän Hengen näkyvää lähettämistä.

Ja sitten toinen tapa: Pyhä Henki lähetetään sanan välityksellä uskovien sydämeen, niinkuin tässä sanotaan: <<Jumala on lähettänyt sydämeenne Poikansa Hengen<< jne. Tämä toteutuu käyttämättä näkyvää muotoa, kun nimittäin suullisen sanan välityksellä saamme sellaisen hehkun ja valon, josta muutumme toisiksi ja uusiksi, josta meihin kasvaa uusi arvostelukyky, uusi mieli ja uudet taipumukset. Tuollainen muutos ja uusi arvostelukyky ei ole inhimillisen järjen eikä voiman aikaansaannosta, vaan se on Pyhän Hengen lahjaa ja vaikutusta: hän tulee julistetun sanan mukana, hän uskolla puhdistaa sydämet ja synnyttää meissä hengellisiä mielialoja.

Suuri erotus siis on olemassa meidän ja sanan vihollisten ja väärentäjien välillä: me kykenemme Jumalan kiitos sanan perustuksella varmasti päättelemään ja arvostelemaan mikä on Jumalan tahto meitä kohtaan, mitä kaikki lait ja opit, mikä oma elämämme ja toisten. Paavilaiset ja kiihkohenget sitä vastoin eivät kykene varmasti arvostelemaan ainuttakaan asiaa; edelliset turmelevat sanan ja tekevät sen mitättömäksi, jälkimmäiset taas vainoavat ja rienaavat sanaa. Mutta sanatta ei voida antaa mitään varmaa arvostelua mistään asiasta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2010, 17:10 
Poissa
puuhakas

Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47
Viestit: 214
Minä en syyttä suotta ole näin monisanainen; sillä perin mitättömältä kuulostaa se, että PYHÄ HENKI ANNETAAN MEILLE YKSINOMAAN USKON SAARNASTA ja meiltä todellakin vaaditaan vain tämä eikä mitään muuta: ETTÄ HEITÄMME SIKSEEN KAIKEN TEKEMISEN ja JÄÄMME KUULEMAAN AINOASTAAN EVANKELIUMIA.

Ihmissydän ei käsitä eikä ota uskoakseen, että näin suuri aarre, nimittäin Pyhä Henki, annetaan ainoastaan USKON SAARNALLA, vaan se päättelee näin: syntien anteeksiantamus, vapahdus synnistä ja kuolemasta, Pyhän Hengen, vanhurskauden ja iankaikkisen elämän lahjaksi saaminen on jotakin suurta; sinun pitää siis suorittaa jotakin suurta, saadaksesi nämä selittämättömän suuret lahjat. Perkele suostuu tällaiseen kuvitteluun ja paisuttaa sitä sydämessä. Kun siis järki kuulee: Et voi tehdä mitään syntien anteeksiantamuksen saavuttamiseksi, sinun pitää vain kuulla Jumalan sanaa, niin se heti panee jyrkän vastalauseen: Mitä! Perin mitättömänäpä ja halveksittavana sinä pidät syntien anteeksiantamuksen ja muun sellaisen! Ja näin lahjan suuruus saa aikaan sen, että emme ota sitä vastaan; näin suurta aarretta halveksitaan sen tähden, että se ilmaiseksi tarjotaan.

Mutta oppikaamme nyt kerta kaikkiaan: syntien anteeksiantamus, Kristus ja Pyhä Henki annetaan yksinomaan kuultaessa ja ilmaiseksi, suurimpienkaan syntiemme ja ansiottomuuksiemme estämättä; emme liioin saa kiinnittää huomiota siihen, kuinka suurta annetaan ja kuinka kelvottomia olemme - silloinhan sekä asian että kelvottomuutemme suuruus pidättää meidät kaukana -, vaan on mietittävä sitä, että Jumala meille ansiottomille mielellään antaa tämän sanomattoman suuren lahjan ilmaiseksi; niinhän Kristuskin sanoo Luukkaan evankeliumin 12. luvussa (32. jakeessa): <<Älä pelkää, sinä pikkuinen lauma, sillä Isänne on nähnyt hyväksi antaa - antaa, hän sanoo - teille valtakunnan!<< Keille? Teille ansiottomille, jotka olette tämä pikkuinen lauma.

-----

Vastustajat ovat sitä mieltä, että usko (, jolla Pyhä Henki saadaan,) on aivan merkityksetön ja mitätön asia; mutta minä ja kaikki ne, jotka kanssani sitä täydellä todella rakastavat, me tiedämme, kuinka vaikea ja vaivalloinen asia se on. Pian on sanottu, että Henki saadaan yksinomaan uskon saarnasta, mutta ei sitä kuulla, ei omaksi oteta, ei uskota eikä säilytetä yhtä vaivattomasti kuin näin mainitaan. Jos siis kuulet minun suustani, että Kristus, Jumalan Karitsa, on uhrattu syntiesi tähden, niin pidä varasi, että sen myös oikein kuulet. Paavali sanoo sitä, kuvaavasti kyllä, USKON SAARNAKSI eikä sanan saarnaksi - vaikka ero on pieni -, toisin sanoen, sellaiseksi sanaksi, jonka kuullessasi uskot; sana ei silloin ole vain minun ääneni, vaan sinä kuulet sen ja se tungekse sydämeesi ja SINÄ USKOT SEN. Tällöin se todellakin on uskossa kuulemista, ja sen välityksellä saat Pyhän Hengen; ja kun olet saanut hänet, kuoletat sitten myös lihasi.

Hurskailla on tämä kokemus: he halusta ja täydellä uskolla pitäisivät kiinni kuulemastaan sanasta ja kiskoisivat irti sydämestään lain ja omavanhurskauden ajatuksen, mutta he tuntevat lihassaan sodan, joka kaikin voimin nousee Henkeä vastaan: JÄRKI JA LIHA TAHTOVAT NÄET EHDOTTOMASTI OLLA MYÖTÄVAIKUTTAMASSA. Tätä: "Täytyy ympärileikkauttaa itsensä ja pitää laki" (vertaa Ap. t. 15: 1 ja Gal. 5:3) ei voida meistä saada täydellisesti häviämään, vaan se jää kaikkien hurskasten sydämiin.

HURSKAISSA KÄYDÄÄN SIIS YHTÄMITTAISTA TAISTELUA USKON SAARNASTA ja LAIN TEOISTA, koska omatunto aina vain napisee ajatellen: Onpa tämä aivan liiaksi vaivaton tie: PALJAASTA SANAN KUULEMISESTA LUVATAAN VANHURSKAUS, PYHÄ HENKI ja IANKAIKKINEN AUTUUS! Mutta teepä vakava yritys ja koe itse, kuinka vaivatonta on uskon sanan kuuleminen!

Antaja on tosin suuri, ja hän antaa suuria alttiisti ja ketään soimaamatta (Jaak. 1:5), mutta riittämätön käsityskykysi ja heikko uskosi aiheuttavat sinussa sodan, niin ettet voi omistaa tarjottua lahjaa. Mutta napiskoon vain omatunto ja uusiutukoon tämän tästä tuo "täytyy"! Pysy sinä vain tyrmeänä paikallasi, kunnes tuon "täytymisen" voitat!

NÄIN USKON KASVAESSA VÄHITELLEN HÄIPYY TUO AJATUS LAINVANHURSKAUDESTA.

*MUTTA TÄMÄ EI KÄY PÄINSÄ KOVITTA TAISTELUITTA.*

Sivut 260-262 (osasia tekstistä)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2010, 17:36 
Poissa
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Viestit: 6846
Paikkakunta: Suomenselkä
KOLMAS USKONKAPPALE
Pyhästä hengestä ja pyhittämisestä

69. Kuka on Pyhä Henki?
Vastaus: Hän on kolmas persoona Jumaluuden olemisessa, joka Isästä ja Pojasta iankaikkisesti käy ulos.
Joh. 15:26. Koska Lohduttaja tulee, jonka minä teille Isältä lähetän, totuuden Henki, joka Isästä ulos käy, se on minusta todistava.
Gal. 4:6. Jumala lähetti Poikansa Hengen teidän sydämiinne.

70. Mitä hyviä töitä Pyhän Henki meille tekee?
Vastaus: Hän kutsuu meitä sanan ja sakramenttein kautta Hänen seurakuntaansa, valaisee meidän pimeän järkemme, pyhittää ja pitää meitä oikeassa ja autuaaksi tekeväisessä uskossa, meidän syntimme joka päivä anteeksi antaa, on myös viimeisenä päivänä Isän ja Pojan kanssa meidät herättävä kuolleista ja antava meille samoinkuin kaikille kristinuskovaisille iankaikkisen elämän.
2 Tim. 1:9. Jumala on meitä pyhällä kutsumisella kutsunut.
Room. 10:17. Usko tulee kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
1 Kor. 6:11. Te olette pestyt, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskaiksi tulleet, Herran Jeesuk-sen nimen kautta ja meidän Jumalan Hengen kautta.
Tim. 1:12,14. Minä tiedän kenen päälle minä uskon ja olen luja, että Hän voi minulle kätkeä minun uskotun tavarani, siihen päivään asti. Tämä hyvä uskottu tavara kätke Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuu.
Room. 8:11. Jumala, joka Kristuksen kuolleista herätti, on teidän kuolevaisen ruumiinne eläviksi tekevä sen teissä asuvaisen hengen kautta.

71. Taidammeko omasta voimastamme Kristuksen tykö tulla ja Hänen päällensä uskoa?
Vastaus: Ei millään tavalla, sillä me olemme kuolleet synnissä. Niin kuin nyt kuollut ihminen ei taida itseänsä eläväksi tehdä, niin myös emme taida omasta voimastamme itseämme kääntää Kristuksen tykö ja Hänen päällensä uskoa.
Ef. 2:1,5. Te olitte kuolleet ylitsekäymisten ja syntein tähden; armosta olette te autuaisi tulleet.
1 Kor. 12:2. Ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä, kuin Jumalan Hengen ovat, sillä ne ovat hänelle hulluus, ja ei taida käsittää: sillä ne hengellisesti tuomitaan.
1 Kor. 12:3. Ei yksikään taida Jeesusta kutsua Herraksi, vaan Pyhän Hengen kautta.

72. Mitä seurakunnalla eli kirkolla ymmärretään?
Vastaus: Ei itse huone ja rakennus, jonka me kirkoksi kutsumme; sillä niitä ensimmäisillä kristityillä ei ollut moneen vuoteen; vaan he kokoontuivat missä heille sopi, sanaa kuulemaan ja sakramentteja nauttimaan; mutta sillä ymmärretään kansaa, joka Kristuksen uskoa tunnustaa.

73. Mitä varten tämä seurakunta yhdeksi kutsutaan?
Vastaus: Ei sentähden, että ainostansa yksi joukko ja kansa maailmassa erikoisessa paikassa löytyy koossa Jumalan sanaa kuulumassa, vaan sentähden, että yksi ja sama Henki heitä opettaa, missä ikinä he ovat; ja heillä on yksi Jumala, yksi kaste, yksi Vapahtaja, yksi usko, yksi toivo, yksi tunnustus
Ef. 4:3-6. Ahkeroikaat pitämään Hengen yhteyttä rauhan siteen kautta; yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut. Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste, yksi Jumala ja kaikkein Isä, joka kaikkein päällä on, ja kaikkein kautta, ja teissä kaikissa. 1 Kor. 1:10.

74. Minkätähden seurakunta pyhäksi kutsutaan?
Vastaus: Sentähden, että Kristus on seurakunnan pyhittänyt verellänsä ja se palvelee Jumalaa pyhyydessä ja vanhurskaudessa; Pyhä Henki eroittaa sen kaikesta synnistä ja saastaisuudesta, pyhäsi tekee sanan ja sakramenttein kautta ja omistaa sille Kristuksen pyhityksen.
Luukk. 1:75. Katso 31 kysymys.
Ef. 5:25,26. Kristus antoi ulos itsensä seurakunnan edestä, että Hän sen pyhittäisi.

75. Minkätähden seurakunta yhteiseksi kutsutaan?
Vastaus: Sen yhteisen uskona ja opin tähden, jonka seurakunta tunnustaa, niin myös sentähden, ettei se ole sidottu mihinkään erikoiseen paikkaan, eikä aikaan, eikä erityisiin ihmisiin, vaan levitetty ympäri kaiken maailman.
Ap.t. 15:11. Me uskomme Herran Jeesuksen Kristuksen armon kautta autuaiksi tulevamme niiinkuin hekin (Vanhassa Testamentissa).
Gal. 3:28. Ei ole tässä juutalainen eikä kreikkalainen, ei orja eikä vapaa, ei mies eikä vaimo; sillä te olette kaikki yksi Kristuksessa Jeesuksessa.
Kol. 1:23. Evankeliumi on saarnattu kaikkein luontokappalten edessä, jotka taivaan alla ovat.

76. Missä pyhä ja kristillinen seurakunta löytyy?
Vastaus: Kaikissa paikoissa, joissa Jumalan sana selkeästi ja puhtaasti opetetaan, ja pyhät sakramentit Kristuksen käskyn ja asetuksen jälkeen jaetaan: ja missä ikinä Kristuksen nimi oikeassa uskossa avuksi huudetaan.

77. Mikä pyhäin ihmisten yhteys on?
Vastaus: Se on kaikkien kristittyjen yhteys, jotka osalliset ovat Jumalan armollisista lupauksista, yhteiset uskossa, rakkaudessa ja toivossa, ja ovat Kristuksen hengellisen ruumiin oikeat jäsenet, jotka Jumala yksin näkee ja tuntee.
1 Joh. 1:3.Mitä me nähneet ja kuulleet olemme, sen me teille ilmoitamme, että teilläkin meidän kanssamme osallisuus olisi, ja meidän osallisuutemme on Isän ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kanssa.
Ef. 4:3. Katso 73 kysymys.
1 Tim. 2:19. Jumalan vahva perustus pysyy, joka tällä kiinnitetty on: Herra tuntee omansa.

78. Uskotko syntein anteeksi saamisen?
Vastaus: Uskon. Minä olen luja siitä, että Jumala armostansa ja Kristuksen tähden antaa synnit anteeksi kaikille niille, jotka uskovat. Hänen päällensä, ja ei lue heille kadotukseksi heidän pahoja tekojansa.
Ap. t. 10:43. Kristuksesta kaikki profeetat todistavat, että jokaisen, kuin uskoo Hänen päällen-sä, pitää Hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.

79. Mikä oikea usko on?
Vastaus: Oikea ja autuaaksi tekevä usko ei ole paljas tieto Jumalasta ja Hänen pyhästä sanastansa, ja sen totena pitäminen eli suostumus; vaan se on vahva luottamus ja sydämellinen uskallus Jumalaan, syntein anteeksi saamisesta ja iankaikkisesta elämästä, Jeesuksen Kristuksen ansion tähden.
Room. 8:38,39. Minä olen vahva siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit ,ei esivallat eikä väkevyydet, ei nykyiset, eikä tulevaiset, ei korkeus, ei syvyys eikä mikään muu luontokappale taida meitä Jumalan rakkaudesta eroittaa, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, meidän Herrassamme.
Hebr. 11:1. Usko on vahva uskallus niihin, joita toivotaan, ja ei näkymättömistä epäile.

80. Minkä välikappaleen kautta Pyhä Henki uskon vaikuttaa?
Vastaus: Sanan ja sakramentin kautta.
81. Kenen kautta Pyhä Henki sanan julistaa ja sakramentit jakaa?
Vastaus: Pyhän saarnaviran kautta, joka pyhässä Raamatussa Hengen viraksi kutsutaan Herran Sebaotin enkeleiksi, Jumalan apulaisiksi, Hänen salaisuuksiensa huoneenhaltioiksi ja Kristuksen puolesta käskyläisiksi.
Ap. t. 20:18. Ottakaa itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät piispoiksi pannut.
2 Kor. 3:6. Jumala on meitä soveliaiksi tehnyt Uuden Testamentin virkaa pitämään ei kirjaimen, vaan Hengen.
Mal. 2:7. Papin huulet pitää opin kätkemän, että laki hänen suustansa kysyttäisiin; sillä hän on Herra Sebaotin enkeli.
1 Kor. 3:9. Me olemme Jumalan apulaiset.
1 Kor 4:1. Jokainen pitäköön meitä Kristuksen palvelijoina, ja Jumalan salaisuutten huoneenhaltijoina.
2 Kor. 5:20. Me olemme Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme.
82. Mitä sinä ruumiin ylösnousemisella ymmärrät?
Vastaus: Että kaikkein ihmisten, jotka kuolleet ovat, hyväin ja pahain, pitää viimeisenä päivänä nouseman ylös ja asetettaman Kristuksen tuomioistuimen eteen, saadaksensa sen jälkeen, kuin he eläissänsä tehneet ovat.
Dan. 12:2. Monta, jotka maan tomussa makaavat, heräävät: muutamat iankaikkiseen elä-mään, ja muutamat iankaikkiseen pilkkaan ja häpeään.
Job. 19:25. Minä tiedän minun Lunastajani elävän, ja Hän tästälähin maan päällä seisova. Jes. 26:19. Joh. 5:28.

83. Kuoleeko ihminen sekä sielun että ruumiin puolesta?
Vastaus: Ei: - vaan ruumis ainoastaan kuolee ja maaksi jälleen tulee; mutta sielu on kuolematon.
Saarn. 12:7. Muilta pitää jälleen maahan tuleman niin kuin se ollut on, ja henki pitää jälleen tu-leman Jumalan tykö, joka sen antanut on. Matt. 10:28.

84. Mihin siis kuolleitten sielut joutuvat?
Vastaus: Uskovaisten sielut vievät pyhät enkelit Aabrahamin helmaan ja saavat iankaikkisen elämän; mutta uskottomain sielut helvettiin, piinan sijaan.
Luukk. 16:22-24. Kerjääjä kuoli ja vietiin enkeleiltä Aabrahamin helmaan; niin kuoli myös rikas ja haudattiin. Ja koska hän helvetissä vaivassa oli, huusi hän, sanoen: minua kovin vaivataan tässä liekissä.
Matt. 25:46. Kirotut pitää menemän iankaikkiseen vaivaan, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.

85. Millaisiksi uskovaisten ruumiit tulevat ylösnousemisessa?
Vastaus: Ne tulevat Kristuksen kirkkaan ruumiin kaltaisiksi, eivätkä enää tarvitse ruokaa tahi juomaa yläspitämiseksensä, niin kuin tässä elossa; ja ovat turmeltumattomat, loistavaiset ja kunnialliset, kuitenkin kirkkauden eroituksella. Dan. 12:3.
Fil. 3:21. Jeesus Kristus meidän heikon ruumiimme kirkastaa, että se hänen kirkkaan ruumiinsa kaltainen olisi, sillä voimalla, jolla Hän myös voi kaikki itsellensä alamaisiksi tehdä.
1 Kor. 15:40-44. Toinen kirkkaus on taivaallisilla, toinen maallisilla. Toinen kirkkaus on auringolla, toinen kirkkaus kuulla, toinen kirkkaus tähdillä: sillä yksi tähti voittaa toisen kirkkaudessa. Niin on myös kuolleittein ylösnousemus: se kylvetään turmeluksessa, nousee ylös turmelematoinna; se kylvetään huonona, nousee ylös kunniassa; se kylvetään heikkoudessa, nousee ylös väkevyydessä; kylvetään luonnollinen ruumis, nousee ylös hengellinen ruumis.

86. Mitä iankaikkinen elämä on?
Vastaus: Se on sanomaton ilo ja iäinen autuus Jumalan tykönä taivaassa, missä me kaikkien pyhäin enkelten ja kaikkien valittujen kanssa lakkaamatta saamme nähdä Jumalan kasvoista kasvoihin, niin kuin Raamattu sanoo, ja nähdä Hänet, niin kuin Hän on.
1 Kor. 13:12. Nyt me näemme niin kuin peilistä tapauksessa, mutta silloin kasvoista kasvoihin.
1 Kor. 3:2. Minun rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapset, ja ei ole se vielä ilmestynyt, miksi me tulemme; mutta me tiedämme, koska se ilmestyy, niin me Hänen kaltaiseksensa tulemme; sillä me saamme Hänet nähdä, niin kuin Hän on.

87. Ketä ne valitut ovat?
Vastaus: Ne, ovat Jumala iankaikkisuudessa näki olevan pysyväisinä uskossa Jeesuksen Kristuksen päälle loppuun asti.
Ef. 1:4. Jumala on meitä Jeesuksen Kristuksen kautta valinnut, ennen kuin maailman perustus laskettu oli, että me olisimme pyhät ja laittamattomat rakkaudessa Hänen edessänsä.

88. Minkätähden eivät kaikki ihmiset autuaiksi tule?
Vastaus: Sentähden, etteivät kaikki usko Kristuksen päälle, vaan katsovat ylön autuuden välikappaleet ja seisovat Pyhän Hengen vaikutusta vastaan, ja ovat niin itse kadotukseensa syypäät. Joka ei usko, hänet kadotetaan, ja Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.
Matt. 23:37. Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat, ja kivillä surmaat ne , jotka sinun tykösi lähetetyt ovat, kuinka usein minä tahdoin koota sinun lapsesi, niin kuin kana kokoo poikansa siipeinsä alle? Ja ette tahtoneet.
Luukk. 14:16-18. Yksi ihminen teki suuren ehtoollisen ja kutsui monta, Ja lähetti palvelijansa ehtoollisen hetkellä sanomaan kutsutuille: tulkaat, sillä kaikki ovat valmistetut. Ja he rupesivat järjestänsä kaikki itseänsä estelemään.
Joh. 3:18,36. Joka Jumalan Pojan päälle uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle. Joka uskoo Pojan päälle, hänellä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei usko Pojan päälle, ei hänen pidä elämää näkemän, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.

89. Minkätähden kaikkein uskonkappalten selitys päätetään näillä sanoilla: se on totinen tosi?
Vastaus: Me teemme sillä tiettäväksi, että me kaiken sen, mitä me näissä suullamme tunnustamme, myös sydämessämme vahvasti uskomme ja sen päälle sekä elää että kuolla tahdomme.
2 Tim. 1:12. Katso 70 kysymys.

90. Minkätähden, eli miksi hyväksi, me tämän kaltaisen uskontunnustuksen teemme?
Vastaus: Että me sen kautta erottaisimme itsemme kaikkein uskottomien ja ulkokullattujen parista, ja senkaltaisen tunnustuksen kautta myös autuaiksi tulisimme.


_________________
Uskoen saat nyt jo voiton, täällä synnin, kuolon mailla.
Riemumielin kiitossoiton, alat muuttolinnun lailla. SL 187: 7


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2010, 18:19 
Poissa
puuhakas

Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47
Viestit: 214
Pyhä Henki. Uskossa omistetun Kristuksen tähden.

---Tekeminen on siis ennen kaikkea uskomista ja siten - uskossa - lain täyttämistä. Meidän pitää näet [ensin] saada Pyhä Henki, ja hänen valaiseminaan ja uudistaminaan me alamme tehdä lakia, [toisin sanoen,] RAKASTAA JUMALAA JA LÄHIMMÄISTÄ.

Nythän Pyhää Henkeä ei saada lain nojalla - sillä <<ne, jotka ovat lain alaisia<<, Paavali sanoo, <<ovat kirouksen alaisia<< - vaan uskossa kuulemisen, toisin sanoen, lupauksen nojalla.

Meidän pitää suoraan sanoen saada siunaus Aabrahamin kanssa ja samanlaisella uskolla lupaukseen kuin hänellä oli. Ennen kaikkea siis on riennettävä lupauksen turviin, kuullakseen siunauksen sanan, toisin sanoen, evankeliumin, ja se on uskottava. Tämä Aabrahamille annetun lupauksen sana tuo meille Kristuksen, ja kun hänet on uskossa omistettu, annetaan välittömästi Pyhä Henki Kristuksen tähden. Silloin rakastetaan Jumalaa ja lähimmäistä, syntyy hyviä tekoja ja kannetaan ristiä. Tämä on nyt todellista lain tekemistä, - muutoin laki jääkin ikipäiviksi tekemättä.

<<Tekeminen<< on siis, selvästi ja asiallisesti määriteltynä, yksinkertaisesti Jeesukseen Kristukseen uskomista ja, sitten kun Pyhä Henki uskon kautta Kristukseen on saatu, niiden tekojen tekemistä, jotka sisältyvät lakiin. Toisin ei voi [lain tekemisemme laita] ollakaan, koska Raamattu sanoo, ettei lupauksen ulkopuolella, laissakaan, ole siunausta. Meidän on siis mahdotonta tehdä lakia sivuuttamalla lupaus; käsillä täytyy olla siunauksen: sen julistuksen Aabrahamille luvatusta Kristuksesta, että maailma hänen kauttaan oli siunattava. Ellei se ole käsillä, emme sinä ilmoisina ikinä lakia tee. Et näin ollen saata koko maailmasta tavata ketään, johon evankeliumin lupauksen ulkopuolella soveltuisi <<lain tekijä<< kunnianimi.

<<Lain tekijä<< siis on mielikuvituksellinen käsite; sitä ei ymmärrä kukaan muu kuin se, joka on lain ulko- ja yläpuolella, Aabrahamin siunauksessa ja uskossa. Todellinen lain tekijä on se, joka saatuaan Kristuksen uskossa Pyhän Hengen, alkaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä. Tekemiseen sisältyy siis samalla usko.

Tällä uskolla on vallassaan itse tekijä ja se saa aikaan puun; ja kun se on aikaansaatu, kehittyvät hedelmät. Puun pitää ensin olla olemassa, ja sitten vasta hedelmien. Eiväthän hedelmät tee puuta, vaan puu kantaa hedelmiä. Samoin usko tekee ensin henkilön, joka sitten tekee tekoja. Lain tekeminen sivuuttamalla usko on siis hedelmien tekemistä kasvavatta puuta, pölkystä tahi savesta, ja sellainen ei ole hedelmien tekemistä, vaan puhdasta mielikuvitusta.----

Sivut 306-307


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2010, 18:46 
Poissa
puuhakas

Liittynyt: 21 Syys 2009, 15:47
Viestit: 214
Pyhä Henki; johtaa lain kauhuista Kristukseen, sivu 435:

Mooseksen laki siis saa toimeen vain jotain maallista, toisin sanoen, se näyttää sekä maalliselta että hengelliseltä kannalta vain sen pahan, mikä on olemassa maailmassa. Kuitenkin se [, oikeassa käytössään ollen,] kauhisteluillaan pakottaa omantunnon janoamaan ja etsimään Jumalan lupausta ja katsomaan Kristukseen.

Pyhä Henki taas on tähän kaikkeen tarpeen; hänen pitää sanoa sydämessä: Jumalan tahto ei ole se, että sinä, lain suoritettua tehtävänsä sinussa, vain olisit kauhistamisten ja tappamisten alaisena, vaan että sinä, laista kurjuutesi ja turmeluksesi tuntien, kaikesta huolimatta et jäisi epätoivoon, vaan uskoisit Kristukseen, joka on lain loppu jokaiselle uskovalle vanhurskaudeksi (Room. 10:4). Tässä ei lahjoiteta kerrassaan mitään maallista, vaan tässä kaikki maallinen, kaikki lait lakkaavat, ja jumalallinen alkaa.

Niin kauan siis kuin olemme maailman alkeisoppien alaisuudessa, toisin sanoen, lain alaisuudessa, joka ei opeta mitään Kristuksesta, vaan ainoastan ilmaisee ja suurentaa syntejä ja saa aikaan vihaa [, lahjoittamatta vanhurskautta ja omantunnon rauhaa], me olemme lain alaisiksi alistettuja orjia, vaikka meillä onkin tulevan siunauksen lupaus. Laki tosin sanoo: <<Rakasta Herraa, Jumalaasi<<, mutta ei saa toimeksi sitä, että minä sen täyttäisin tahi että minä etsisin Kristusta.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Tämäkin on ilmainen foorumi, jonka tarjoaa munfoorumi.com

Ilmoita asiaton sisältö