Lammashuoneesta

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Lammashuoneesta

ViestiKirjoittaja O.M » 19 Heinä 2012, 06:20

"Mutta nämä sanansa: "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammashuoneesta, ne pitää minun myös tänne saattaman, ja he saavat kuulla minun ääneni, ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen" on Kristus Helluntaipäivän jälkeen alkanut toimeen panna, koska evankeliumi apostolien saarnan kautta ilmoitettiin koko maailmassa, joka yhä vieläkin tapahtuu, maailman loppuun saakka. Tätä ei kuitenkaan saa niin ymmärtää, kuin kääntyisivät kaikki ihmiset ja ottaisivat evankeliumin vastaan, sillä se ei pääse tapahtumaan, perkele ei mitenkään sitä kärsi - ja maailmakin sen ohessa sotii sanaa vastaan, eikä tahdo antaa itseänsä nuhdella. Sentähden onkin maailmassa alati monellaista uskoa ja jumalanpalvelusta liikkeellä. Mutta yksi paimen ja yksi lammashuone merkitsee sitä, että Jumala Kristuksen tähden, tahtoo lapsiksensa omistaa kaikki ne, jotka ottavat evankeliumin vastaan, olkoot sitten juutalaisia taikka pakanoita. Sillä ainoa oikea jumalanpalvelus tapahtuu silloin, kun seuraamme tätä paimenta ja hänen ääntänsä. Tämän suokoon meille sieluimme uskollinen paimen, Jeesus Kristus, ynnä Isän ja Pyhän Hengen kanssa, jolle olkoon ijankaikkinen kiitos ja kunnia! Amen."
Toht. Martti Lutheruksen lyhyt Evankeliumi-postilla. Suom. J.E. Ahlgren. 5. painos Helsinki 1908 (SLEY). Toisena Sunnuntaina Pääsiäisestä.

"Sitte panee samarialainen haavoitetun juhtansa päälle: Hän itse, Herra Kristus, kantaa meitä, me makaamme hänen hartioillansa ja olkapäillänsä. Tuskin löytyy koko evankeliumissa suloisempaa esimerkkiä, kuin koska Herra Kristus Luuk. 15 vertaa itsensä paimeneen, joka kantaa olallansa kadonneen lampaan takaisin laumaan. Vielä tänä päivänä hän näin kantaa. Lammashuone eli maja on kristikunta täällä maailmassa, jossa meidän täytyy vähän aikaa viipyä. Isäntä on Jumalan sanan ja evankeliumin saarnaajat, joiden tulee korjata ja hoitaa ihmisiä."
Toht. Martti Lutheruksen lyhyt Evankeliumi-postilla. Suom. J.E. Ahlgren. 5. painos Helsinki 1908 (SLEY). Kolmantenatoista sunnuntaina Kolminaisuuden päivästä.

"Sentähden Markus sanoo; »He olivat niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta». Herra Jumala! Lammas ilman paimenta on kurja ja turvaton olento. Vaaroihin joutuu se silloinkin, kun sitä paimenen koirat ja lammashuone suojaavat. Kuinka sitten käykään, jos ei ole paimenta, suojaa, lammashuonetta? — Samoin on meidän kurjien ihmistenkin laita. Tietysti perkele vallitsee siellä, missä ei ole Jumalan sanaa eikä sen oikeata saarnaa, koskapa niilläkin on kyllin tekemistä suojellakseen itseään sudelta, jotka mielellänsä kuulevat evankeliumia, ahkerasti rukoilevat ja joilla sitäpaitsi on hurskaat papit ja uskolliset sielunpaimenet. Missä siis Jumalan sanaa ei saarnata puhtaasti eikä kukaan tiedä, miten tulisi rukoilla ja Jumalaa lähestyä, siellä ihmiset helposti antavat vietellä itseään pitämään kuka mitäkin pyhimystä vapahtajanaan, ja siten kaikki joutuvat harhateille ja susien saaliiksi."
Huonepostilla. Martti Lutherin kotisaarnoja. Suom. Niilo E. Wainio. 6. painos Turku 1945. (SLEY). Valtaosaltaan Veit Dietrichin laitos v. 1544, mukana joitakin muita saarnoja. Hauspostille. 1544 (nach Veit Dietrich). WA 52,1-732. Seitsemäs kolminaisuudenpäivän jälkeinen sunnuntai

"2 p. Syyskuuta. 2. Tim. 4:5.

Tee evangeliumin saarnaajan työ, ja toimita virkas täydellisesti.

Hengellisessä lammashuoneessa, se on, Kristuksen valtakunnassa, ei pidä Kristuksen karitsoille saarnata Jumalan lakia, sitä vähemmin ihmisten asetuksia vaan evangeliumia, jota kutsutaan lohdutus-sauvaksi, jonka kautta he saavat vahvistusta uskossa, virvotusta sydämmellensä, ynnä lohdutusta jokalaisessa tuskassa ja kuolemanvaivassa. Ne jotka niin saarnaavat, harjottavat oikein paimenvirkaansa ja syöttävät Kristuksen karjaa nurmisella niityllä. - Ja jossa semmoista kuullaan, luullaan totisesti kuulevansa Kristusta itseänsä. Heitä pitää tunnustettaman oikeiksi paimeniksi, se on, Kristuksen palvelijoiksi, huolimatta siitä, että mailma huutaa ja moittii heitä väärä-uskoisiksi ja viettelijöiksi. Sensijaan ovat ne, jotka saarnaavat muuta kuin evankeliumia, totisesti hirveät sudet ja murhaajat."

Bibliallinen lauseisto ja tavarasto 1-3. [Suom. ei mainintaa]. Turku 1877 (S. W. Wilén & kumpp.).

"Elok. 26 p. Hes. 34:5 - 6.

Minun lampaani ovat hajoitetut, niinkuin ne, joilla ei paimenta ole, ja käyvät eksyksissä kaikilla vuorilla ja korkeilla kukkuloilla.

Evankeliumi eli sanoma Kristuksesta on useampain saarnoissa niin harvoin tavattava, että siitä syyllä täytyy murheellinen olla. Sentähden ei ole ihme, että kansa tietämättömyydessänsä matkustaa muihin kirkkoihin. Te saarnaajat ette ilmoita evankeliumia, niinkuin teidän pitäisi; te ette ole kirjaimen ettekä hengen puolesta, ei sisällisesti eikä ulkonaisesti mihinkään kelvolliset; sentähden vaeltaa kansa eksyksissä, löytämättä lepoa sielun taikka ruumiin puolesta, mutta heidän syntinsä on paljo vähempi, kuin teidän, sillä he kuulivat evankeliumin mielellänsä, jos sitä heille saarnaisitte. Niin siis itse olette vikapäät siihen, että seurakuntanne annetaan ylön. Te ajatte lampaita lammashuoneesen, mutta ette anna heille mitään ravintoa, ja niin täytyy Kristuksen lampaitten vuorilla ja kukkuloilla eksyksissä käydä, sillä, sanoo Kristus, "heillä ei ole paimenta.""

Tohtori Martti Luteeruksen hengellinen aarre-aitta. Suom. F. O. D:m. Helsinki 1875 (G.W.Edlund).

"ANKARA VAROITUS ROOMALAISKATOLISESTA PAPIKSI VIHKIMISESTÄ

On oikein ja aiheellista, että me ensin tarkastelemme paavilaisten nk. papiksivihkimistä ennen kuin alamme puhua meidän omastamme, nimittäin kristillisestä tavasta asettaa paimenia. Vetäkäämme heidän karkea jumalattomuutensa päivänvaloon, että, käyttääksemme Daavidin sanoja (Ps. 36:2), heidän paha työnsä voidaan löytää ja vihata, ja niin, että ne, jotka edelleen pitävät kiinni katolilaisten papiksivihkimisestä, saavat silmänsä auki ja voivat helpommin tulla voitetuksi ottamaan vaarin. Tarkastelemme aluksi, mitkä ovat syyt siihen, että te böömiläiset olette saaneet kantaa raskaamman ikeen kuin muut.

Sitten kun perkele oli saanut ylivallan, katosivat papit ja piispat Raamatun tarkoituksessa maasta, ja koko Böömin kuningaskunta hävitettiin ja jätettiin pulaan. Tässä kauheassa ja kovassa hädässä roomalaiset piispat pakottivat teidät väkisin vuosi vuoden jälkeen lähettämään pappinne Italiaan ostamaan itselleen vihkimyksen paavilaisten luota. Koska oman maanne piispat pitivät teitä parantumattomina kerettiläisinä, eivät he millään hinnalla tahtoneet alentua vihkimään pappejanne. Minkä vahingon ja vaaran tämä pakko teille onkaan aiheuttanut! En tahdo tässä paneutua siihen, kuinka paljon ne ovat saaneet kärsiä, jotka suuren vaivan ja suurten kustannusten alla ovat joutuneet tekemään tämän pitkän matkan vieraan, paikoin vihamielisen kansan keskuudessa vähän ajan kuluttua jälleen palatakseen kotiin ja hoitaakseen teidän asioitanne. Mutta kuinka monet ne ovatkaan, jotka tulevat takaisin pahojen tautien saattelemana, turmeltuneitten tapojen ja polttomerkityn omantunnon kanssa? Kaikkein pahinta tosin on, että heidät hävyttömällä sopimuksella, joka on tehty teidän tyranninne ja hänen monien vanginvartijoidensa kanssa - paavin ja hänen piispojensa kanssa - vastoin tuntoaan pakotetaan ostamaan vihkimyksensä. Eihän kukaan heistä voi hyvällä omallatunnolla kerskata, että hän on mennyt sisään lammashuoneeseen oikean oven kautta! (Joh. 10:1). Tämä on mitä kauhistavaisinta, että koko teidän seurakuntanne pitää olla sidottuna ainoastaan semmoisiin paimeniin, jotka ovat tunkeutuneet sisään jotakin muuta tietä kuin oven kautta."

Paimenkirje Böömin veljille. Suom. Hannu Viljakainen . Pieksämäki 1986. De instituendis ministris Ecclesiae, 1523. WA 12,169-196.

""Joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneeseen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri."

Kristus opettaa tässä ettei saa opettaa mitään sivuoppeja, tahi opettaa muita töitä kuin mitä Kristus on opettanut, kuten hän sanoo Matt. 23:2 - 4: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset. Kaikki siis, mitä he teidän käskevät pitää, se pitäkää ja tehkää; mutta heidän töidensä mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat eivätkä tee. Sillä he sitovat raskaita kuormia, joita ei voida kantaa, ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta eivät sormellansakaan tahdo niitä itse liikuttaa." Ja vaikka he, joista Herra tässä puhuu, olivat asianmukaisesti asetetut, olivat he kuitenkin varkaita ja ryöväreitä; sillä he opettivat sivuteitä ja muuta kuin mitä Kristus opettaa; kuten heitä Kristus rankaiseekin toisessa paikassa, Matt. 15:3, jossa hän heitä soimaa heidän opistaan ja sanoo heille, että he Jumalan käskyt rikkovat, jopa tekevät mitättömiksi säännöillään. Samoin on meillä monia profeettoja, jotka oikein ovat toimeensa tulleet ja kuitenkin ovat joutuneet petetyiksi, kuten Bileam, josta 22. luku 4. Mooseksen kirjassa kertoo, (4. Moos. 22:4); samoin Natan, kuten kerrotaan Samuelin toisessa osassa, 2. Sam. 7:3. Niin on myös monelle piispalle käynyt.

Nyt Kristus sanoo tässä: Joka tahtoo oven kautta sisälle käydä, sen täytyy sana Kristuksesta vapaasti päästää kuuluviin ja toisaalta taas tähdätä kaikki Kristukseen. Sentähden antaa hän tässä "menemiselle" oikein saarnaamisen merkityksen; sillä tuleminen on hengellistä ja sanalla hän käy korvien läpi ja tulee lammashuoneeseen, s. o. uskovaisten sydämeen. Tämä nyt on sitä mitä hän sanoo, että hänen on mentävä ovesta sisään, s. o. ei saarnattava mitään muuta kuin Kristusta; sillä Kristus on lammashuoneen ovi."

Seurakunnan oikeudesta ja vallasta arvostella kaikkea oppia sekä kutsua, ottaa ja eroittaa opettajia sekä saarnavirasta. Suom. A.E. Koskenniemi. Hämeenlinna 1924 (Suomalainen kirjapaino). Dass ein christliche Versammlung oder Gemeine Recht umd Macht habe, alle Lehre zu urteilen usw., Grund und Ursache aus der Schrift, 1523. WA 11,408-416.

"Juuri tätä erikoista menettelytapaa käyttäen saatanan palvelijat voittavat ihmisten mielet puolelleen ja valtaavat ne: he lupaavat julistaa jotakin parempaa. He myöntävät, että ne, jotka ennen heitä ovat opettaneet, tosin ovat tarkoituksenmukaisesti alkaneet, mutta että se ei riitä. Samoin nykyäänkin kiihkohenget myöntävät meidän ansioksemme sen, että me olemme oikein aloittaneet evankeliumin työn; mutta kun me torjumme luotamme heidän jumalaapilkkaavan oppinsa ja tuomitsemme sen, nimittävät he meitä uusiksi paavilaisiksi, entisiä kaksinverroin pahemmiksi. Varkaat ja rosvot siis hankkivat pääsyn Herran lammashuoneeseen varastamis-, tappamis- ja tuhoamistarkoituksessa tällä ovelalla keinolla: he ensinnä selittävät meidän työmme päteväksi, mutta sitten - niinhän he latelevat tyhjänpäiväisyyksiään - he »oikovat» meitä ja esittävät selvemmässä muodossa sen, mitä me emme ole riittävästi tahi aivan oikein ymmärtäneet. Juuri tällä samaisella tavalla valheapostolit hankkivat itselleen pääsyn galatalaisten keskuuteen. Paavali tosin on - he sanoivat - laskenut kristillisen opin perustuksen, mutta todellista käsitystä vanhurskautuksesta hänellä ei ole, koska opettaa luopumista laista. Ottakaa siis nyt meiltä vastaan se, mitä hän ei ole kyennyt oikein opettamaan! Mutta Paavali ei tahdo kenenkään opettavan muuta eikä galatalaisten kuulevan ja ottavan vastaan muuta kuin yksinomaan sitä, mitä hän ennen oli heille opettanut ja mitä he häneltä olivat kuulleet ja vastaanottaneet. Ne taas, hän sanoo, jotka opettavat ja ottavat vastaan muuta, olkoot kirottuja!"
Galatalaiskirjeen selitys. Suom. A.E. Koskenniemi. Turku 1932 (SLEY). - In epistolam S.Pauli ad Galatas commentarius ex praelectione D. Martini Lutheri collectus. [1531] 1535. WA 40,1,15-688; 40,2,1-84.

"Sen täytyi olla apostoli, piispa, pappi, lyhyesti yksi kansan etevimpiä, joka ryhtyi Kristusta tappamaan. Niin kristikuntakin joutuu häviöön juuri niitten kautta, jotka tahtovat suojella sitä. Ja he ovat tämän ohella niin hulluja, että he sittenkin tahtovat syödä turkkilaisia, ja siis itse sytyttävät ja polttavat kotonaan talonsa ja lammashuoneensa lampaineen päivineen, sillä aikaa, kun ajavat takaa sutta pensastossa."
Sillä Herra on sinun lohdutuksesi. Toim. Friz Bredow. Porvoo 1903 (WSOY).
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa