Luther: Johannes kastajan 'epäilykset'

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Luther: Johannes kastajan 'epäilykset'

ViestiKirjoittaja mies » 24 Joulu 2013, 23:05

Nimittäin on tulkittu aikoinaan, ettei kyseisiä epäilyksiä varsinaisesti ollut, tai ei ne olleet kovin esillä; tämä hiukan eroaa siitä,
mitä on toisinaan seuroissa kuullut; vaikka toisaalta varmaan epäilyksiäkin on ollut, kuin kaikilla niitä usein on, eli ehkä
on puhuttu eri asioista tai painotuksista. Eli lyhyesti, Johannes vankilasta kysyi opetuslapsiltaan, että "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?" enemmänkin opetuslapsiensa takia, eikä niinkään omien epäilystensä. Mutta varmaan siis kumpaakin kuitenkin?

Martti Luther: Kirkkopostilla: Kolmas adventtisunnuntai Evankeliumisaarna kirjoitti:
Mutta kun Johannes vankilassa ollessaan kuuli Kristuksen teot, lähetti hän opetuslapsiansa sanomaan hänelle: »Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?» Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: »Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette: sokeat saavat näkönsä, pitaliset puhdistuvat, ja kuurot kuulevat, ja kuolleet herätetään, ja köyhille julistetaan evankeliumia. Ja autuas on se joka ei loukkaannu minuun.» Kun he olivat menneet, rupesi Jeesus puhumaan kansalle Johanneksesta: »Mitä te lähditte erämaahan katselemaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä lähditte katsomaan? Ihmistäkö, hienoihin vaatteisiin puettua? Katso, hienopukuiset ovat kuningasten kartanoissa. Vai mitä te lähditte? Profeettaako katsomaan? Totisesti, minä sanon teille: hän on enemmän kuin profeetta. Tämä on se josta on kirjoitettu: ‘Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava tiesi sinun eteesi’.» Matt. 11:2 - 10.

I.

1. Minusta näyttää siltä kuin tämän evankeliumin yhteydessä parhaasta päästä olisi käsitelty sitä asiaa, onko pyhä Johannes tietänyt Jeesuksen oikeaksi Kristukseksi. Kysymys on oikeastaan tarpeeton, merkitykseltään vähäinen. Pyhä Ambrosius on sitä mieltä, että Johannes ei ole tehnyt kysymystään tietämättömyydestä eikä epäillen, vaan kristillisessä tarkoituksessa. Hieronymos ja Gregorius kuvittelevat hänen kysyneen, onko hänen oltava Kristuksen edeltäjänä helvetissäkin, käsitys, jolla on kaikkein vähimmin tukea, koskapa teksti selvästi sanoo: »Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?», mikä odottaminen, kuten sanat kuuluvat, viittaa hänen tuloonsa maan päälle, Juudan kansan keskuuteen; muussa tapauksessa Johannes olisi sanonut: »Vai odotetaanko sinua helvetissä?» Siitäkin, että Kristus teoillaan vastaa jo tulleensa, on varmaa Johanneksen kysyneen hänen ulkonaisesti havaittavaa tulemistansa, Kristus itse kun kysymyksen juuri sellaiseksi käsittäen siihen vastaa. Silti en tietenkään tahdo kieltää Kristuksen helvettiinkin astuneen, niinkuin Uskontunnustuksessa tunnustamme.

2. On siis varmaa, että Johannes hyvin tiesi Jeesuksen siksi joka oli tuleva. Olihan hän kastanut hänet ja todistanut hänet siksi Jumalan Karitsaksi, joka oli kantava maailman synnin; hän oli myös nähnyt Pyhän Hengen kyyhkysen muodossa laskeutuvan hänen päällensä ja kuullut taivaasta tulevan äänen: »Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt», niinkuin kaikki neljä evankelistaa tapausta kuvailevat.—Minkä tähden hän on tehnyt tämän kysymyksen? Minä vastaan: Tietysti sitä ei ole tehty ilman pätevää syytä. Ensiksikin on varmaa, että Johannes on kysyttänyt opetuslastensa tähden, nämä kun eivät vielä pitäneet Kristusta sellaisena kuin hän on pidettävä. Eipä Johannes ollut tullut kiinnittääkseen opetuslapsia ja kansaa itseensä, vaan valmistaakseen tietä Kristukselle ja johdattamaan jokaista Kristuksen luo, hänen alamaiseksensa.

3. Nytpä Johanneksen opetuslapset olivat kuulleet häneltä monta ihanaa todistusta Kristuksesta: Hän on Jumalan Karitsa ja Jumalan Poika; Kristuksen piti kasvaman, mutta hänen vähenemän. Tätä hänen opetuslapsensa ja kansa eivät vielä joko lainkaan uskoneet tai eivät vielä voineet ymmärtää; päinvastoin he ja kaikki muutkin olivat suuresti kiintyneitä itse Johannekseen, mutta eivät ollenkaan Kristukseen. He pitäytyivät jopa niin kiinteästi Johannekseen, että kiivailivat hänen puolestaan ja kävivät haluttomiksi Kristukseen nähdessään tämänkin kastavan, ottavan itselleen opetuslapsia ja vetävän kansaa puoleensa; he valittavat sitä Johannekselle peläten mestarinsa arvon alenevan, niinkuin siitä Johanneksen Evankeliumin 3. luvussa (Joh. 3:25 ja ss. jakeissa) kerrotaan.


Kun Johannes vankilassa ollessaan kuuli Kristuksen teot, lähetti hän opetuslapsiansa sanomaan hänelle: «Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?«

6. On kuin hän sanoisi opetuslapsillensa: Siinä nyt kuulette hänen tekonsa. Minä en, eikä kukaan muukaan ennen häntä, ole koskaan tehnyt yhden yhtäkään sellaista. Menkääpä hänen luokseen kysymään onko hän se vai eikö ole. Heittäkää jo sikseen tuo karkea maallinen harhakuvitelma, te kun luulette hänen tulevan oriilla ratsastaen, haarniskoituna. Nyt hän rupeaa kasvamaan; minun täytyy nyt vähetä. Minun tehtäväni täytyy loppua, ja hänen alkaa. Teidän täytyy jättää minut ja tästä lähin pitäytyä häneen.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Luther: Johannes kastajan 'epäilykset'

ViestiKirjoittaja Ilpo » 29 Joulu 2013, 14:35

Lutherin selitys, että Johannes lähetti opetuslapsensa heidän omien epäilystensä vuoksi, Jeesuksen luokse, mukanaan kerrottu kysymys, on raamatun mukainen.

Mutta en pidä vääränä myöskään sitä selitystä, että Johanneksella itsellään oli epäilyksiä.

Varmasti sielunvihollinen piti huolen, ettei Johanneksella vankeudessa ollut epäilyksistä pulaa.
Jokaisen järjellä varustetun ihmien järki sotii uskoa ja kaikkea yliluonnollista vastaan.

Johanneksella kävi varmasti monestikin mielessä, että oliko totta vai kuvittelua, että hän oli kuullut äänen taivaasta sanovan "tämä on minun rakas poikani, kuulkaa häntä".
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Luther: Johannes kastajan 'epäilykset'

ViestiKirjoittaja hepa » 30 Joulu 2013, 10:59

Onko Jeesuksen vastauksella merkitystä kun hän sanoo:
" Jeesus vastasi ja sanoi heille: »Menkää ja kertokaa Johannekselle"
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Luther: Johannes kastajan 'epäilykset'

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Joulu 2013, 12:19

hepa kirjoitti:Onko Jeesuksen vastauksella merkitystä kun hän sanoo:
" Jeesus vastasi ja sanoi heille: »Menkää ja kertokaa Johannekselle"

Vastauksella on merkitystä tuossakin muodossa, mutta jos otetaan mukaan Biblian hiukan laaajempi vastaus, merkitystä on enemmän.
Luukas 8
Edellinen jae
22 Ja Jesus vastasi ja sanoi heille: menkäät ja sanokaat jälleen Johannekselle, mitä te nähneet ja kuulleet olette: sokiat saavat näkönsä, ontuvat käyvät, spitaliset puhdistetaan, kuurot kuulevat, kuolleet herätetään, köyhille saarnataan evankeliumi,

Biblian vastauksessa on yksi tärkeä selittävä sana, tummensin sen. Sanalla jälleen Jeesus muistuttaa, ettei tässä ole mitään uutta oppia eikä uutta evankeliumia, vaan kaikki lepää ja toimii entisellä, tutulla ja turvallisella pohjalla.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron