Luther: Vuorisaarnasta, Matt.5:19

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Luther: Vuorisaarnasta, Matt.5:19

ViestiKirjoittaja mies » 11 Tammi 2016, 21:55

Matt. 5:19. Kuka siis jonkun näistä vähimmistä käskyistä päästää ja näin ihmisiä opettaa, hän pitää taivaan valtakunnassa vähimmäksi kutsuttaman, mutta joka sen tekee ja opettaa, se pitää suureksi taivaan valtakunnassa kutsuttaman.

Martti Luther: Vuorisaarnan selitys kirjoitti:Minä olen, sanoo Hän, niin tarkasti sitä valvova, etten tee mitään tyhjäksi, ja lisäksi pitää sen saarnaajan, joka purkaa tahi sikseen jättää pienimmänkin kappaleen, tietää ettei hän ole minun saarnaajani, vaan että hän on oleva tuomittu ja taivaan valtakunnasta hyljätty. Sillä lause: Hän pitää vähimmäksi taivaan valtakunnassa kutsuttaman ei ole muuta, kuin ettei hän ensinkään ole oleva taivaan valtakunnassa, vaan että hän itse, koska hän pitää Jumalan käskyjen halveksimista vähäpätöisenä asiana, on oleva halveksittu ja hyljätty.
...
Mutta jätän tässä selittämättä, kuinka laki olisi täytettävä niin, ettei pienin kirjain eikä piirto siitä hukkuisi, koska kuitenkin opetamme ettei kukaan ihminen voi sitä täyttää. Sillä olen sanonut ettei Kristus tässä etupäässä puhu elämästä, vaan opista eikä käsittele sitä korkeata pääopinkappaletta, mikä Hän on ja mitä Hän antaa, ettemme näet lain opilla voi tulla vanhurskaiksi ja autuaiksi, vaan että me sen kautta ainoastaan pääsemme tuntemaan itsemme, ettemme omilla voimillamme kykene oikein täyttämään pienintäkään. Ja vaikka me, sittenkuin kasteen ja uskon kautta olemme tulleet kristityiksi, teemme, mitä voimme, emme kuitenkaan sillä saata koskaan Jumalan edessä kelvata, vaan meidän täytyy aina nöyrästi tulla Jesuksen luo, joka mitä puhtaimmin ja täydellisimmin on kaikki täyttänyt ja antaa itsensä ja täydentekemisensä meille, jotta Hänen kauttansa voimme Jumalan edessä seisoa eikä laki voi syyttää eikä tuomita meitä. On siis totta että kaikki on tapahtuva ja täytettävä pienimpään kirjaimeen asti, mutta yksinomaan tämän ainoan miehen kautta, josta muualla on kyllin puhuttu.

(Ainakin eka selityskappale on samanlainen myös Augustine:lla)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron