Toisin tänne vielä yhden lainauksen Mopilta, jossa Pölyttynyt1 on arvokkaalla työllään tuottanut artikkeleita vanhoista Päivämiehistä, tässä:
Päivämies numero 3. 19.1.1977
Ajan Illassa
Kun Jeesus puhui toisen tulemisensa edellä käyväisistä merkeistä, Hän sanoo mm., että kun Hän tulee, löytäneekö uskoa maan päältä. Silloin on oleva niin paha aika, että jos taitais tapahtua, niin valitutkin eksytettäisiin. Nykyaikana maailman ihmiset ja omavanhurskaat sanovat pilkaten meille Jumalan lapsille: noinko pienen joukon te luulette taivaaseen pääsevän, että vain te vanhemman suunnan lestadiolaiset sinne menisitte. He syyttävät meitä ahdasmielisiksi, kun emme hyväksy heitä sellaisenaan taivaskelpoisiksi. Tosin se on tavallaan oikea toteamus tuo ahdasmielisyys, vaikka he sen toteavatkin väärässä hengessä.
Parannuksen teko on juuri tuo ahdas portti. Jeesus opettaa: pyytäkäät ahtaasta portista tulla sisälle (Jumalan valtakuntaan), sillä joka sinne muualta tulee, hän ei tule muuta kuin raatelemaan ja tappamaan. Mutta vaikka uskovaisten joukko on piskuinen tällä lopun ajalla, niin kuitenkin aikain saatossa heistä on kertynyt suunnaton joukko. Johannes sai katsella tätä joukkoa ilmestyksessään. Hän kuuli ensin, että ”merkittyin luku oli sata ja neljäviidettäkymmentä tuhatta, jotka Israelin lasten sukukunnista merkityt olivat. . . Sen jälkeen näin minä, ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista ja sukukunnista ja kielistä ja kansoista, seisovan istuimen edessä ja Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetetut ja palmut heidän käsissänsä" (Ilm. 7:5-9).
"Nämät ovat ne, jotka ei vaimoin kanssa ole saastutetut: sillä he ovat neitseet: nämät ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, kuhunka hän menee. Nämä ovat ihmisistä ostetut Jumalalle ja Karitsalle uutisiksi, Joiden suussa ei ole petosta löydetty; sillä he ovat ilman saastaisuutta Jumalan istuimen edessä" (Ilma. 14: 4—5).
Noilla vaimoilla, joista tuossa edellä mainitaan, tarkoitetaan monia eriseuroja ja lahkoja, joita on tälläkin ajalla ja jotka toimivat väärävanhurskauden saastaisuudessa. Ne ovat lihalliset, joilla ei henkeä ole, joiden jumalanpalvelus on niinkuin saastainen vaate Jumalan kasvojen edessä. Näistä sanotaan: "Silloin seitsemän vaimoa tarttuvat yhteen mieheen (Kristukseen) ja pyytävät: anna meitä vain sinun niinelläsi kutsuttaa, kyllä me itse itsemme vaatetamme ja ruokimme. Heille ei kelpaa Jeesuksen lahjoittama lahjavanhurskauden valkea vaate ja puku, eikä ravinnoksi Jumalan elävän evankeliumin sananrieska ja manna, vaan he pukevat itsensä väärävanhurskauden saastaiseen vaatteeseen ja ravitsevat itsensä omien ansioidensa runsailla antimilla. Kun ihmistä neuvotaan Jumalan seurakunnan kautta tekemään vioistaan parannus ja kun hän ei ole kuuliainen Pyhän Hengen neuvoille eikä häntä voida enää kantaa Jumalan seurakunnan jäsenenä eikä Jumalan lapsena, niin usein kuulee sanottavan, että vaikka minua ei pidetäkään enää Jumalan lapsena, niin uskoani ette voi minulta viedä. Eikö tässä juuri tule selvästi näkyviin se eriseuran henki, ei tarvitse
Jumalan valtakuntaa. Meillä Jumalan lapsilla ei ole turvanamme "minun uskoni", vaan saamme turvata Jumalan Pojan valmistamaan vanhurskauteen ja uskoon. Tähän uskoon turvaten pääsemme varmasti perille, kun vain uskon ja puhtaan omantunnon kantajina kilvoittelemme maisen matkamme. Jolla ei ole Jumalan elävä ja eläväksi tekevä seurakunta äitinä maan päällä, ei ole myöskään Jumala Isänä taivaassa.
Nyt olisi vielä otollinen aika, kun Jumala seurakuntansa kautta tarjoaa armoaan aivan lahjaksi. Ole siis ahkera ja tee parannus. Jeesus huudahtaa: voi sitä, joka pahenee minuun, mutta kaksi kertaa voi sitä, joka pahentaa yhdenkään näistä, jotka uskovat minun päälleni, niin kuin Raamattu opettaa.
Väärähengelliset ovat kyllä ahkeria lähetystyöntekijöitä ja kääntävät jopa Raamatunkin oppiensa mukaiseksi. Heistä Jeesus sanoo: te käytte ympäri merta ja mannerta tehdäksenne yhtä uutta juutalaista ja kun se tehty on, niin te teette siitä kaksi kertaa enemmän helvetin lapsen kuin itse olette.
Kun he ovat kovalla innolla käännyttämässä pakanaraukkoja vääriin oppeihin, niin heistä tulee todella kaksi kertaa enemmän helvetin lapsia kuin nämä kääntäjät ovat. Näiltä pakanoilta jää kokonaan tuntemattomaksi oikea oppi, he uskovat sokeasti vain käännyttäjiensä harhaoppeihin. Suuri on oleva viimeisellä tuomiolla vastuu näillä käännyttäjilla
Ensin täytyisi tulla itse hoidetuksi näissä autuuden asioissa, vasta sitten voi toisillekin kertoa siitä. Ei sokea voi sokeaa taluttaa, sillä he molemmat samaan epäuskoon kuoppaan laukeavat. Jospa ihmiset heräisivät ja ymmärtäisivät tämän kalliin etsikkoajan, joka meillä on Jumalan siunauksena
Jos edelleen katsomme, mitä Jeesus puhui lopunajan merkeistä, niin hän sanoo: "Niinkuin Noan ajat olivat, niin pitää myös Ihmisen Pojan tulemus oleman. Sillä niinkuin he niinä päivinä vedenpaisumisen edellä olivat, söivät ja joivat, naivat ja huolivat hamaan siihen päivään asti, jona Noa arkkiin sisälle meni. Ja ei tietäneet ennen kuin vedenpaisumus tuli, ja otti pois kaikki, niin pitää myös Ihmisen Pojan tulemus oleman. Silloin on kaksi kedolla: yksi otetaan ylös ja toinen jätetään. Kaksi jauhavat myllyssä: yksi otetaan ylös ja toinen jätetään. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, millä hetkellä teidän Herranne on tuleva. (Matt. 24: 37— 42.).
Noa saarnasi satakaksikymmentä vuotta parannussaarnaa aikansa ihmisille, mutta he eivät uskoneet. Meidän maassamme on nyt saarnattu jo toistasataa vuotta tätä samaa, autuaaksi tekevää evankeliumia kohti ihmisten omiatuntoja, mutta harvat ovat, jotka sen uskovat "Mutta kuin Ihmisen Poika tulee kunniassansa, ja kaikki pyhät enkelit hänen kanssansa, silloin hän istuu kunniansa istuimella, Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, Ja hän erottaa toiset toisistansa niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja asettaa tosin lampaat oikealle puolellensa, mutta vuohet vasemmallensa. Silloin sanoo kuningas niille, jotka hänen oikialla puolellansa ovat: tulkaat, minun Isäni siunatut, omistakaat se valtakunta, joka teille on valmistettu maailman alusta... Silloin hän myös sanoo niille, jotka vasemmalla ovat: menkäät pois minun tyköäni, te kirotut, iankaikkiseen tuleen, joka valmistettu on perkeleelle ja hänen enkeleillensä" (Matt. 25: 31—34, 41).
Kun näitä Raamatun totuuksia katselee, ja kun ne ovat saaneet uskoksi kirkastua, niin kyllä siinä ihmettelee ja ihastelee, että kuinka mittaamaton on Jumalan rakkaus, kun hän on minutkin miljoonien joukosta korjannut tähän armoonsa ja edelleen hoitaa armohuoneessaan, kunnes meidät
muutetaan kunnian valtakuntaan, taivaan Isän ikuisiin asuntoihin. Silloin loppuvat ajalliset murheet ja vaivat, pilkatkin, joita me saamme osaksemme maailman taholta. Mutta nämäkin vaivat ja pilkat ovat vain todistamassa meille siltä, että olemme kilvoittelemassa oikeassa uskossa. Jeesus sanoi omillensa, että jos maailma teitä vainoaa, niin tietäkää sen paljon enemmän vainonneen minua kuin teitä. Voi teitä, jos maailma teitä kiittäisi. Jäämme uskossa odottamaan Herramme tulemista uskoen vielä omat syntimme anteeksi Jeesuksen nimessä ja hänen sovintoveressään.
Sanomme:
"Sua seurakuntas odottaa Kuin kauan viivyt vielä, On ahdistusta täynnä maa, Ja huokaa hurskaat siellä. Ah, koska kuivaat kyyneleet, Ja vaivastamme lopun teet? Jo joudu, Herra Jeesus!" VK 11.