Jumalan ihmeen vaikutus
Joh. 7, 19 - 31
Jeesus oli parantanut miehen sabattina Betesdan lammikon luona. Kun juutalaiset saivat tietää, että parantaja oli Jeesus, he alkoivat vainota Häntä. Sillä juutalaiset olivat tarkkoja lain käskyyn nähden. Sapattia ei saanut rikkoa. Mutta Jeesus sanoi: "Mooses antoi -teille ympärileikkauksen — ei niin, että se olisi Moosekselta, vaan se on isiltä — ja sapattinakin te ympärileikkaatte ihmisen." Te ajattelette: se ei ole sapattirikos. Kuinka sitten sanotte, että minä rikon sapattia parantaessani sapattina koko ihmisen? Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio.
Kun kansa kuuli Jeesuksen opettavan rohkeasti, se arveli: tietävätköhän ylimmäiset, että tämä on Kristus. Monet kansasta uskoivat Jeesukseen nähdessään mitä Hän teki, sillä he varmaan olivat lukeneet, mitä profeetat olivat ennustaneet: kun Kristus tulee, Hän parantaa sairaita ja saarnaa köyhille evankeliumia.
Kaiken tämän kuuli kansa. Ylimmäisetkin, mutta he eivät uskoneet. He vihasivat. Jos he olisivat tehneet oikean tuomion, he olisivat tunteneet Jeesuksen omaksi Vapahtajakseen ja ylistäneet Jumalaa siitä, että Hän on täyttänyt isille antamansa lupauksen.
Tämä kirjoitus puhuttelee tänä aikana ihmisiä, jotka eripuraisina, riitaisina ja rakkaudettomina katsovat toisiaan vikoillen. Hyljätään Jumalan sana siitä, että kaikkien kaikkialla on tehtävä parannus. Jeesuksen julistus oli voimakasta, tuntoihin käypää. Näin Jumalan Sana tänäänkin paljastaa syyllisyytemme. Me löydämme omat syntimme ja omat rikoksemme. Kun näin tapahtuu, tiedän Jumalan minua puhutelleen. Sisimpämme täyttää hätä ja huuto: minä hukun, sillä minä olen tehnyt syntiä ja ansaitsen kuoleman.
Herätys on lain työ. Sitä varten Jumala lain antoi. Lain kautta tulee synnin tunto (Room. 3, 29). Synninhätä panee etsimään Jumalan rauhaa.
Meillä ei ole tilaisuutta nähdä Jeesuksen ihmetekoja tullaksemme tuntemaan Hänet Vapahtajaksemme. Mutta meillä on sana, Jumalan Sana, Pyhässä Hengessä saarnattu sovituksen sana. Siinä meille julistetaan kuinka Jeesus on tullut syntisiä vapahtamaan. Jokainen herännyt ihminen tuntee olevansa kaikkien käskyjen rikkoja. Sovintosaarnassa osoitetaan, kuinka Jeesus Vapahtaja on tullut sitä varten Taivaan Isän lähettämänä, että Hän lunastaa koko maailman,
siis syntisistä suurimmankin. Näin aukenee uskottavaksi tosiasiaksi se, että Jumala on armollinen ja antaa anteeksi synnit, koska ne ovat sovitetut keskiristillä. Ei tarvitse odottaa ihmeitä, mutta uskoa, sanaa. Ei tarvitse ruveta itse parantamaan itseään, mutta uskomaan sanaa.
Joku kysyy: mitä sanaa? Vastaan: Sitä sanomaa, jota Herra itse käski saarnata, parannusta syntien anteeksisaamiseksi.
Tämä ihmeitä aikaan saava sanoma on vielä tänä päivänä meidän keskellämme niin, että saamme kuulla saarnattavan Jeesuksen käskystä Jeesuksen nimeen
syntejä anteeksi Hänen veressään. Jeesuksen sydän aukeni pitkäperjantaina keskiristillä. Herra itse sanoi: tämä veri vuodatetaan syntien anteeksi antamiseksi.
Tätä sanomaa kuunneltaessa ja uskottaessa tapahtuu Jumalan ihme. Sellainen Jumalan ihme, että omalle tunnolle lankeaa Jumalan rauha, anteeksisaamisen rauha ja ilo Pyhässä Hengessä. Kun synnistä oli murhe, niin nyt on ilo siksi että ne on annettu anteeksi.
Tämä ei ole unta. Se on tapahtunut tosiasia. Raamattu sanoo: se ihminen on autuas, jonka synnit on annettu anteeksi. Tähän tyytyy köyhä syntinen tällä
matkalla. Täällä ollaan uskossa eikä katsomisessa. Näin lain herättämä on siirretty armon alle. Jumalan ihme se on. Meille itsellemmekin!
Arvi Hintsala Haapajärvi
Päivämies 6 maaliskuuta 1958
Ja tosiaan, Hintsala asui vielä silloin Haapajärvellä.