A. Naamanka: Väärät profeetat tuomitaan kavahtamalla heitä

Vanhojen, vakaiksi uskovaisiksi tiedettyjen ihmisten kirjoituksia 1900 -luvulta

A. Naamanka: Väärät profeetat tuomitaan kavahtamalla heitä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Huhti 2009, 07:22

Armas Naamanka:
Väärät profeetat tuomitaan kavahtamalla heitä

Merkillistä on, että kun Vapahtaja mm. Matt. 7. 15—24 puhuu vääristä profeetoista, jotka käyvät tekemään käyvät kavalaa ja katalaa eksytystyötään lammasten vaatteisiin pukeutuneina. Hän liittää tämän puheensa varoitukseen tuomiohengestä. Hän korostaa näin sitä, että väärät profeetat elävät itse ja elättävät muitakin tuomiohengestä, joka ”näkee rikan veljen silmässä, havaitsematta malkaa omassa silmässään.”

Saarnaaja, kelloseppä Armas Naamanka Pudasjärveltä tarkastelee lähemmin erästä Herran sanan neuvoa, joka puhuu voimakasta kieltään nimenomaan nykyajan Kristityille. Herra mainitsee edelleen, että nämä kristillisyyden parantajat, väärät profeetat, liikkuvat asiallaan suorastaan häikäisevän sielunhoitajan ottein.

Eivät he musaa kristillisyyttä kokonaisuutena, vaan ottavat yksityisen veljen tai sisaren ”ojennettavakseen”: ”…annas kun minä otan raiskan silmästäsi!” Mustaamalla ja vikomalla jotakin vikomalla jotakin yksityistä kristittyä, he pyrkivät väärän profetiansa perille.

Tässä ovelassa menettelyssä väärä profeetta saa helposti vakaatkin kristityt mukaansa. Kun hän hyvin uskottavasti esittää valheitaan tuosta kristitystä, pianpa siinä yksi ja toinen saattaa eksyä purkamaan pahaa sydäntään tuota uhriksi otettua vastaan. Siinä ollaan kohta väärän profeetan kanssa samassa parjauksen ja tuomiohengen touhussa.
Siinä annetaan ”pyhä koirille, ” ja heitetään ”päärlyt sikojen eteen.”
Kun kristitty talutetaan myötäilemään tällaista eksytystä, ei siitä päästä selviytymään omin voimin tai omalla viisaudella. Juuri tähän sotkuun, on Herra lausunut nämä neuvonsa: ”Anokaa, niin teille annetaan, etsikää, niin te löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan. Herra tahtoo sanoa, että (sellaiseen ei ole tuomiohengellä sijaa, vaan pelastukseen). Herra armahtaa, kenet armahtaa, mutta vain armon a uskon kautta ja Kristuksen synnittömään vanhurskauteen puettaen.

Tämä on huomattava, että väärän profeetan sydämentila ja henki on väärä, saarna ja oppi saattaa tuntua suorastaan erehdyttävän oikealta. Siksi väärät profeetat onnistuvat tuhotöissään.
Kun kristityllä ei ole varaa vastata edes tuomiohenkeen tuomiohenkisyydellä, ei hän voi suojautua muuten kuin kavahtaen heitä. Vetäytyen pois heistä, irrottaen itsensä heidän kanssakäynnistään.

Kun myös apostoli kirjoittaa ”veljistä, jotka ovat tulleet sisälle meidän vapauttamme koettelemaan, ” niin hän tähdentää sitä järkyttävää tosiasiaa, ”että teidän omasta keskuudestanne nousevat miehet, jotka vääryyttä puhuvat ja eksyttävät monta. Pohjasyy heidän toimeliaisuuteensa ei ole kuitenkaan noissa uhreiksi otetuissa veljissä, eikä kristillisyydessä. Vaan siinä, että vaikka he ”meistä ovat lähteneet, niin eivät he meistä olleet. Sillä jos he meistä olisivat olleet, olisivat he myös meidän kanssamme pysyneet. ”

Siinä näkyykin heidän nurja sydämentilansa, että kun heidän paha toimintansa Herran seurakunnassa paljastettiin ja heitä sen vuoksi haluttiin auttaa parannukseen, niin he nousivat eriseurana kristillisyyttä vastaan, eksyttämään ja lyömään laumaa rikki.
Suden luonne on raatelemista, se on saatu lukea tänäkin talvena suden retkistä. Hengelliset raatelijat ”eivät laumaa säästä.”
Näissä väärien profeettojen puuhissa paljastuva seuraava vaihe on aina se, että kun he ovat eksyttäneet itselleen kannattajia ja näin perustaneet oman joukkonsa, niin nyt he uskottelevat, että samaa Herran seurakuntaa olemme, kuin nuokin joista läksimme.

Tällä etsikkoajalla on Kristuksen evankeliumin paiste ollut mm. täällä pohjolassa niin kirkasta, että ainakin tässä kohden monet eksyvät havahtuvat näkemään eksymyksensä. Onhan Hyvällä Paimenella toki vain yksi lammashuone, yksi huone ja se on lammasten huone, ei susien.

Tässä armohuoneessa hallitsee Pyhä Henki, ”armon ja totuuden henki, ” viisauden ja Herran pelon henki.” Ei Henki ole vikova eikä poisleikkaava, vaan armahtava ja kokoava. Hän liittää sydämet yhteen henkeen ja ruumiiseen.
Tästä Hengestä lähtenyt hedelmä on hyvää hedelmää, sillä puu on tehty hyväksi, se on uskossa ympätty hyvään elämänpuuhun, Kristukseen. ”Häijy puu ei tee hyvää hedelmää.”
Häijyt hedelmät on rohjettava nähdä häijyn puun, väärän profeetan, työn hedelminä. Niitä ovat aina olleet ”riidat, kahinat ja eriseurat.” Hyvän puun hyvä hedelmä kaunistaa kristillisyyden. Niitä ovat ”rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, uskollisuus, hyvyys, puhtaus, lempeys.”
Niissä Kristus täyttää Isänsä ilon meissä.

Päivämies tammikuun 23 päivänä 1958.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Syys 2009, 07:53

ENSIMMÄISENÄ PAÄSIÄISPÄIVÄNÄ

Ylösnousemuksen ihme

Joh. 20. 1—10.

Tekstissä kerrotaan suuresta ja ihmeellisestä tapahtumasta: Herra Jeesus oli noussut ylös kuoleman haudasta. Vaimot olivat seuranneet Herran hautaamista, heissä paloi rakkauden tuli Jeesukseen. Minkä tähden? Maria Magdaleena oli saanut paljon syntiä anteeksi. Raamattu kertoo Jeesuksen ajaneen hänestä seitsemän perkelettä pois. Hänen uskonsa oli kiinnitetty Jeesukseen, mutta hän ei ollut kuitenkaan vielä käsittänyt ylösnousemisen salaisuutta, vaan oli menemässä Herraa voitelemaan, tekemään sen ajan tavan mukaan rakkaalle vainajalle. Mutta hän saa nähdä ja kuulla ihmeellisen sanoman ylösnousseesta Jeesuksesta. Sillä aikaa oli Jerusalemissa paljon ihmisiä, jotka näkivät voimalliset työt ja kuulivat saarnat. Joista heidän täytyi tunnustaa, että tämä opettaa niin kuin se, jolla valta on, eikä niin kuin kirjanoppineet. Kuitenkin he kompastuivat ihmisyyden persoonaan ja sanoivat: "Eikö tämä ole puuseppä Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme.
Näin epäuskolla hylkäsivät Jeesuksen. Kun he eivät olleet syntejänsä anteeksi saaneet, ei heissä ollut rakkautta, eivätkä he kaihtaneet huutaa: ristiin naulitse hänet, hänen verensä tulkoon meidän ja meidän lastemme päälle! Sen tähden ei heitä nähty ylösnousemuksen haudalla. Apostoli kirjoittaa: hän ei ilmestynyt kaikelle kansalle, vaan meille, jotka Jumala oli ennen todistajiksi valinnut. Ylösnoussut Herra Jeesus ilmestyy vain omillensa. Siitä seuraa, että ylösnousemisen todistusta ei ole maailmassa, vaan se on Jumalan rakkaan Pojan valtakunnassa maan päällä!
Ylösnousemisen tapahtumassa täyttyy myös Jumalan iankaikkinen armopäätös synnin turmelemaa ihmissukua kohtaan. Josta Apostoli kirjoittaa: Jumala on meitä Kristuksessa valinnut, ennen kuin maailman perustus laskettu oli, olemaan pyhät ja nuhteettomat rakkaudessa hänen edessänsä. Ja profeettain kautta niiden päiväin jälkeen tahdon minä tehdä uuden liito, heidän syntiänsä ja vääryyttänsä en minä enempi tahdo muistaa. Apost. Paavali: sillä niin kuin kaikki Adamista kuolevat, niin he myös kaikki pitää Kristuksessa eläväksi tehtämän.

Kun ylösnousseella Herralla oli asiaa omillensa, hän lähettää sanan vaimojen mukana langenneelle Pietarille ja Johannekselle. Jo saman päivän iltana Hän ilmestyy opetuslapsille lukittujen ovien taakse ja osoittaa itsensä todella lihan ruumiilla ylös nousseeksi eläväksi Herraksi. Näin hän antaa ymmärtää, että jokaiselle ihmiselle on valmistettu ylösnousemus, niin vanhurskaille kuin väärille. Jeesus tietää, että tässä maailmassa sielunvihollinen pitää suurta vihaa, eksyttäen hänen lunastamiaan ihmislapsia. Sen tähden ei Herra viivytä evankeliumiaan omiltaan, vaan tuo rauhanterveiset siitä sodasta, jonka hän on voitollisesti sotinut.

Hän puhaltaa heidän päälleen sanoen, ottakaa Pyhä Henki, ja joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut ja joille te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt. Näin hän omansa lähettää maailmaan henkensä voimassa, puettaen heitä ensimmäisen ylösnousemisen voittovoiman evankeliumilla, jossa hän itse läsnä on.
Kuule Jumalalta rakastettu ihmistapsi: sinun syntiesi edestä on Jeesus kuollut, mutta sinun vanhurskauttamisen tähden on hän ylösnoussut. Jos sinun tuntosi on Jumala herättänyt, että sinulla on vaiva syntiesi tähden, ja tunnet, että kadotus sinun sieluasi odottaa, etsi täältä maan päältä se, kuin Jeesus sanoo: ”etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki muukin teille annetaan”. Se Jumalan maja, joka on elävistä kivistä rakennettu, jossa on Jeesuksen todistus, joka on profetian henki. Pyhä Henki on vielä tänä päivänä virassa omiensa suussa ja sydämessä. Se tahtoo sinua päästää kaikista synneistäsi, sillä ne sinulle anteeksi annetaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Kun tämän uskot kohdallesi, niin Jumala todistaa sinun henkesi kanssa, että olet Jumalan lapsi.

Te veljet ja sisaret kanssani, jotka tunnemme ahdistusta oman syntisyyden ja vähäuskoisuuden tähden, ja vielä senkin Kristuksen ristin tähden, että meidän täytyy tässä pahassa ajassa tunnustaa Paavalin sanoilla: Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste, yksi Jumala ja kaikkein Isä, joka kaikkein päällä on, ja kaikkein kautta, ja teissä kaikissa.
Älkäämme heittäkö itseämme irti vanhurskauden sanasta, vaan uskokaamme tälläkin hetkellä kaikki meidän syntimme anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä aivan rauhaan ja vapauteen asti.

Armas Naamanka
Päivämies
Torstaina maaliskuun 3 päivä 1961
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Vanhojen opettajien kirjoituksia



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron