N.O. Nordgren: Herran huonetta rakentamaan!

Vanhojen, vakaiksi uskovaisiksi tiedettyjen ihmisten kirjoituksia 1900 -luvulta

N.O. Nordgren: Herran huonetta rakentamaan!

ViestiKirjoittaja Taavi » 06 Elo 2009, 19:14

Herran huonetta rakentamaan!

(Hagg.1: 9)

Me kristityt katselemme tätä profeetan sanaa kaikille ajoille kuuluvana opetuksena.
Kansa, joka eli profeetan aikana, ajatteli, ettei ollut vielä tullut aika rakentaa Herran huonetta, mutta silloin tuli sille Herran sana profeetan kautta: "Kylläpä teidän aikaranne on tullut asua teidän kaunistetuissa huoneissanne, ja tämän huoneen täytyy autiona olla" (Hagg. 1: 4.).

Nykyisin uhrataan paljon omien kotien ja omien mukavuuksien hyväksi. Rahaa uhrataan myös sellaisiin asioihin, jotka tarkoittavat Jumalan huoneen hävittämistä ja autioittamista. Mutta kun on kysymys uhrilahjan antamisesta Jumalan valtakunnan hyväksi, tahdotaan olla hyvin säästeliäitä. Ensin halutaan saattaa oma huone hyvään kuntoon, ennen kuin suodaan jotakin Herran huoneelle. Moni ajattelee mielessään: - „Jos minulla olisi niin ja niin monta kymmentä tuhatta markkaa, silloin minä kyllä voisin alkaa lahjoittaa varoja Jumalallekin." Se merkitsee samaa, kuin jos sanottaisiin Jumalalle: „Anna minulle kaikki, minkä minä voin ottaa vastaan toisella kädellä, niin kyllä minäkin saatan ojentaa sinulle toisella jotakin."

Kaikilta meiltä kristityiltä pitäisi kysyä: olemmeko me tehneet velvollisuutemme Herran, huoneen rakentamisessa?
Tämän velvollisuuden täyttämisessä tulee saituuden perkele esiin ja sanoo: „Ei kukaan näe, mitä sinä panet haaviin:" Sitä seuraa sen toveri, ylellisyyden perkele, ja sanoo: ”Sinä itse tarvitset muodin mukaisia pukeutumisvälineitä ja vaatteita, hienompia huonekaluja: jos rahoja jää, niin anna sitten avustuksesi Herran seurakunnalle — se voi hyvin olla autiona siksi, kunnes sinä itse olet saanut tarpeesi tyydytetyksi."

Eikö meillä olisi syytä seurata köyhää leskeä uhriarkulle, ja häntä, joka istuu siellä, ja tarkastaa ja näkee, mitä ihmissilmin ei voida nähdä? Leski oli köyhä rahoista, mutta puutteessaan hän antoi kaiken, mitä omisti. Hän oli rikas uskossaan. Kunpa ottaisimme hänet esikuvaksemme. Tuskin meidän joukossamme on niin köyhää kuin hän oli, mutta sen sijaan meillä niin usein on vähän uskoa. Meillä olisi syytä rukoilla: „Herra, lisää meille uskoa!"

Monilla on pääomaa pankissa, ja he kokoavat sinne vielä lisää, mutta eivät näe, että Jeesus on nälissään, janoissaan, koditon, sairas ja vankeudessa (Matt. 25) eivätkä tunne tarvetta auttaa ja edistää ajallisin keinoin hänen valtakuntansa tarkoituksia. Siksi Herra sanoo profeettansa kautta: ”Kyllä tosin te paljon toivotte, vaan se tulee vähäksi; ja vaikka te parhaallansa kotia veisitte, niin minä sen kuitenkin puhallan pois. Miksi niin? sanoo Herra Zebaoth: minun huoneeni tähden, että se on autiona, ja kukin teistä rientää oman huoneensa kanssa?"

Olkaamme nopeita ja valmiita rakentamaan Herran huonetta. Älkäämme antako saituuden ja elämän ylellisyyden päästä valtaan, kun sopisi edistää evankeliumin asiaa. Jeesus sanoo, että missä ikinä evankeliumi saarnataan, siellä muistetaan sen vaimon teko, joka vuodatti hyvänhajuisen voiteen ja voiteli sillä Jeesuksen pään (Mark. 14: 9). Pitäköön kukin meistä huolta siitä, että osallistumme sen huoneen rakentamisen, joka muodostaa meidän iankaikkisen kotimme ja jonka kiinnekirja on voittanut lain voiman Golgatalla, ja tullut allekirjoitetuksi verellä.

N.O. Nordgren
Siionin Lähetyslehti, heinäkuu 1945
Avatar
Taavi
vakiintunut
 
Viestit: 148
Liittynyt: 24 Loka 2005, 04:46
Paikkakunta: kotimökki

Paluu Vanhojen opettajien kirjoituksia



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron