Kukoistavainen Aaronin sauva
VANHAN LIITON JUMALALANPALVELUKSESSA KUVASI JUMALA ESIKUVILLA LIITON JUMALANPALVELUSTA; NIIN SAUVALLAKIN SYNTEIN ANTEEKSIANTAMISTA SAUVA PITI OLLA TODISTUKSEN MAJAN EDESSÄ JA SIINÄ OLI HERRA LÄSNÄ. SAMOIN UUDENTESTAMENTIN TODISTUKSEN MAJASSA, SE ON KRISTUKSEN SEURAKUNNASSA, ON ALITUINEN SYNTEIN ANTEEKSIANTAMUS: HÄNEN NIMEENSÄ PITÄÄ SAARNATTAMAN PARANNUSTA JA SYNTEIN ANTEEKSIANTAMISTA.
Kun väärät työmiehet rupesivat Jumalan johtoa toisin vääntämään, eivätkä tyytyneet, että Aaron olisi heidän pappinsa ja Mooses heidän päämiehensä, ja saivat vielä paljon kansaa puolelleen, joita Jumala hukutti suurin joukoin, niin tämän riidan ainaiseksi ratkaisijaksi asetti Jumala tuon ihmiskeinoilla tekemättömän merkin, että kuiva sauva kasvaa lehtiä ja kypsiä manteleita. Tämä merkki vaikutti riitelijöille kuoleman tunnon ja heidän täytyi lakata tyhjästä ponnistuksestaan.
Vieläkös tuo sauvan merkitys ulottuu uuteen, se on Kristuksen seurakuntaan?
Vielä totisesti, sillä sitä tuolla kuvattiinkin. Tässä olemme mekin elämän ja rauhan sielullemme löytäneet. Kun on kuultu Kristuksen seurakunnasta kohdallemme saarna syntein anteeksi antamisesta Hänen nimessään ja veressään, silloin tuo sauva viheriöitsi. Kun kuoleman vanki näki, että raudat irrotettiin, päästötodistus omalletunnolle annettiin ja vähän virvottavaa elämänvettä sielun virvoitukseksi, niin teki mieli sanoa päästäjälle kiitokset. Sielu käsitti ilon ja riemun, murhe ja huokaus pakeni.
Näin tuo sauva vieläkin kasvaa lehtiä , ja mantelit hedelmöivät, joita matkamiehet kaipaavat korven matkalla. Ja kun Jumala täyttää uhrin rakkautensa tulella, niin käy kuten Aaroninkin uhratessa, että ilon ja riemun äänet syttyivät, ja kansa kaatui maahan. (3 Moos. 9:24. ym.). Eikä tässä ollut mitään teeskentelyä, sillä Jumala ruokki lapsiaan taivaan leivällä ja juotti elämän vedellä täällä kiusausten vaivalloisella matkalla. Niin vieläkin tekee loppuun asti lastensa keskellä ja kanssa.
Aikanamme rakennetaan jumalisuutta monessa eri joukkokunnassa. Samoin ovat uskosta ulos joutuneet nekin, jotka ovat suuriksi tulleet, ja hyljänneet Jumalan valtakunnan, ja rakentavat toista joukkoa. — Jokainen joukko sanoo olevansa oikeassa ja ihmiset niitä seuraavat, niin kuin Jeesus sanoo viimeisestä ajasta, että moni tulee Minun nimeeni, ja sanoo: Minä se olen, ja viettelee monta. Siinä tulee ihminen vietellyksi, kun etsii Kristusta tuosta joukosta, jossa ei kuitenkaan ole.
Kristus on huoneessaan, eikä muualla. Kristus, niin kuin "Poika ylitse huoneensa, jonka huone me olemme, jos me muutoin sen aljetun uskon loppuun asti vahvana pidämme. (Hebr. 3: 6, 14.) Yksi lammashuone ja yksi paimen. (Joh. 10:16.). Minä tulin, että heillä pitää elämä oleman ja yltäkyllä oleman, sanoo Jeesus. Moni jo kehuu uskostansa, kun on oppinut Raamatusta lukemaan, että ihminen tulee uskon kautta vanhurskaaksi. Mutta autuaaksi tekeväinen usko ei tule muutoin, kuin pitää lapseksi tulla, ja ottaa Jumalan valtakunta maan päällä vastaan. Siinä vasta ihminen armahdetaan, ja annetaan velka anteeksi. Siinä myös Pyhän Hengen kautta annetaan usko, joka luetaan vanhurskaudeksi,
Ahkeroimme aina pysyä Kristuksen opissa.
M. Sivonen
Siionin Lähetyslehti N:o 7. 1916
Päivämies tammikuun 12 päivä 1961