N. O. Nordgren: Yksi kehotus

Vanhojen, vakaiksi uskovaisiksi tiedettyjen ihmisten kirjoituksia 1900 -luvulta

N. O. Nordgren: Yksi kehotus

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Tammi 2010, 08:51

Yksi kehotus


"Kyllä tosin paljon toivotte, vaan se tulee vähäksi, ja vaikka te parhaallansa kotia veisitte, niin minä sen kuitenkin puhallan pois. Miksi niin? Sanoo Herra Sebaot: minun huoneeni tähden, että se on autiona, ja kukin teistä rientää oman huoneensa kanssa." (Hagg. 1: 9).

PROFEETTA HAGGAIN todistus Kristuksen kirkolle on valtava, ja hänen ennustuksiensa mukaan tapahtuu Jumalan valtakunnassa vielä suuria asioita. (Fjellsted). Tämä Herran sana on annettu meille uskovaisille opetukseksi kaikkia vaaroja varten. Kansan mielestä ei ollut vielä tullut aika rakentaa Herran huonetta, mutta silloin sanoi Herra heille profeetta Haggain kautta: ”Kylläpä teidän aikanne on tullut asua kaunistetuissa huoneissanne, ja tämän huoneen täytyy autiona olla?„ (Hagg. 1. 4).

NYKYAIKANA uhrataan paljon varoja omien kotien rakentamiseen ja omiin mukavuuksiin, ja vieläpä sellaisiinkin tarkoituksiin, joilla pyritään purkamaan ja autioittamaan Herran huone. Mutta silloin kun pitäisi uhrata jotakin Jumalan valtakunnan hyväksi, tahdotaan mieluummin olla säästäväisiä. Ensin pitäisi saada omat asiat hyvään kuntoon, ennen kuin voi antaa jotakin Herran huoneen hyväksi. Monet järkeilevät näin, että jos minulla olisi niin ja niin monta tuhatta kruunua, silloin voisin olla jopa lahjan antajana Jumalalle. Se on samaa, kuin jos sanoisi Jumalalle, anna minulle kaikki, mitä toinen käteni voi ottaa vastaan, niin minäkin annan siten jotakin toisella kädelläni.

MEILLE kaikille uskovaisille voidaan esittää kysymys: Olemmeko täyttäneet velvollisuutemme Herran huoneen rakentamisessa?

Kun tämä velvollisuus pitäisi täyttää, tulee ahneuden perkele ja sanoo: eihän kukaan näe, mitä sinä panet haaviin. Tämän jälkeen tulee hänen toverinsa, ylpeyden paholainen, ja sanoo: jolla on pitkä luettelo omista tarpeistamme, ja sanoo: sinä tarvitset uuden, nykyaikaisen puvun ja hienompia huonekaluja. Sitten – kun ensin saat omat tarpeesi täytetyiksi, ja jos rahaa riittää — voit antaa Herran huoneelle, mutta olkoon siihen saakka autiona.

Eikö meidän pitäisi katsoa enemmän tuohon köyhään leskeen uhriarkun ääressä, ja Häneen, joka istuu siellä, ja näkee, mitä ihmisen silmät eivät näe. Sillä tällä leskellä oli niukasti rahaa, mutta hän antoi köyhyydessään kaiken mitä hänellä oli. Sillä hän oli rikas uskossa. Saakoon hän olla esikuvana meille. Tuskinpa kukaan meistä on niin köyhä, kuin hän oli. Mutta sen sijaan meiltä aivan liian usein puuttuu uskoa. Rukoilkaamme tämän vuoksi: "Herra, lisää meille uskoa."

MONELLA ON pankeissa pääomia, ja he koettavat yhä kartuttaa pankkitilejään, mutta eivät näe Jeesusta nälkäisenä, janoisena, outona, alastomana, sairaana ja vankina, (Matt. 25) eivätkä he näe tarpeelliseksi auttaa hänen valtakuntansa työn eteenpäin viemistä, ajallisilla varoillaan. Sen tähden sanoo Herra profeettansa kautta näin: Kyllä tosin te paljon toivotte, vaan se tulee vähäksi, ja vaikka te parhaallansa kotia veisitte, niin minä sen puhallan pois. Miksi näin? Sanoo Herra Sebaot: minun huoneeni tähden, että se on autiona, ja kukin teistä rientää oman huoneensa kanssa."

Kiirehtikäämme kaikki rakentamaan sitä huonetta, joka loistossaan ja ihanuudessaan voittaa kaiken sen, mitä inhimillinen taide on kyennyt luomaan. Älkäämme antako ahneuden ja ylpeyden käydä evankeliumin työn eteenpäin viemisen edellä. Jeesus sanookin, että missä ikinä evankeliumi saarnataan kaikessa maailmassa, pitää myös sen naisen teko, – kun hän vuodatti hyvänhajuisen voiteen Jeesuksen pään päälle, – mainittavan hänen muistoksensa. (Mark. 14: 9). Katsokaamme tämän vuoksi – jokainen meistä — että olisimme mukana rakentamassa sitä huonetta, joka on meidän kaikkien iankaikkinen kotimme, ja jonka kiinnekirja vahvistettiin Golgatalla, ja allekirjoitettiin verellä.

(N. O. Nordgren: Svenska Sions Missionstidning NR 31/ 1939
Päivämies 26.4.1972
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Paluu Vanhojen opettajien kirjoituksia



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron