Daavidin huoneen istuimet
Kaikkina aikoina on osa ihmisistä karttanut tulemista Jumalan sanan valkeuteen sanan puhuteltavaksi, varsinkin niihin tilaisuuksiin, joissa ilmoitetaan ja saarnaltaan Pyhän Hengen kautta ja voimassa.
Miksi näin on, vaikka se sana, joka Hengen kautta saarnataan, on ainoa elävä ja eläväksi tekevä sana, on ainoa jotakin hyödyttävä sana? Siksi, että tämä on tuomio, – valkeus tuli maailmaan, mutta ihmiset rakastivat enemmän pimeyttä, koska heidän työnsä ovat pahat. Kun pitäisi jättää ja hylätä kaikki entiset väärät työt, ja entinen vahingollinen tie, entiset mielipiteet ja opettajat sekä ystävätkin, koko surkea tuhlaajapojan ja – tytön elämisen meno, ja palata Herran. tykö. Hänen tykönään on paljon anteeksiantamusta, todellakin paljon.
Jumalan lapsi on näitä kokenut ja oppinut. Sen tähden emme näistä voi vaieta, vaikka sitä tuomiosta sanotaankin jos mitä hengellisen pimeyden maailmassa. Vieläkin tuomion tulee alkaa Jumalan huoneesta, ja Jerusalemista lain sanojen kuulua kysyville.
"Jerusalem on rakennettu kaupungiksi, johon on tuleminen kokoon. Siellä ovat istuimet tehty tuomita, Daavidin huoneen istuimet." (Ps. 122).
Siionin vuorella on Jerusalemin kaupunki, joka on ylhäältä, ja on vapaa ja kaikkien Jumalan lasten äiti. Tämä äiti se on, joka synnyttää vanhanakin ilman aborttia, ja tämä äiti se hoitaa ja ruokkii lapsia. Se neuvoo, nuhtelee ja rakastaa jokaista lastaan, huonointa eniten.
Oma äiti ymmärtää, neuvoo ja hoitaa
Kuuliainen lapsi tuleekin usein äitinsä luo kaikkine asioineen. Kyllä se äiti aina jonkin hyvän neuvon tietää sanoa. Jumalan seurakunnalla, se on äidillä, on aina hyvä sanoma ja neuvo lapselle, ja niin päästään eteenpäin. Apostoli sanoi, että olemme toisinaan niin kuin neuvottomat, mutta emme umpikujassa.
Seurakunnan Herra neuvoo neuvon puutteessa ja auttaa avun tarpeessa, niin kuin siitä sopii veisailla. Tämä äiti eli vanha Saara ei koskaan kuolekaan, se on pitkäikäinen.
Mutta vieras vaimo ei ymmärrä toisen lasta, voi kenties pahasti torua, ja kertoa lasten vioista, lisäten omiaan jopa kaikille kyläläisille. Siten asiat vain pahenevat.
Pyhä Jumalan sana osoittaakin meille, että on kaikkiaan kolme tuomioistuinta, joissa ihmisten sielun asiaa voidaan käsitellä. Näistä armoistuin on Jumalan valtakunnassa, eli Daavidin huoneessa. Jesaja 16: 5 jakeessa on sanat: "Istuin valmistetaan armosta yhdelle Daavidin majassa etsiä oikeutta, ja pikaisesti toimittaa vanhurskautta." Tämän istuimen päätöksiä tahtoo Isä taivaasta kuulla, ja maan pitää taivasta kuuleman. Mutta maan pitää kuuleman jyviä, viinaa ja öljyä. (Hoosea 2.) Jyvät tarkoittavat Jumalan hukkumatonta sanaa, niin kuin Herra itse selitti.
Armopäätöksiä
Tältä istuimelta luetaan katuvaisille vain armopäätöksiä, ei muita. Onhan istuinkin valmistettu armosta. Mutta on se huomattava, että armo ja totuus eivät eroa toisistaan: missä on armo, siinä on totuus, ja missä totuus, siinä armokin löytyy.
Armopäätös on niin korkea, että ei löydy valitusosoitusta. Ei ole mihin tekisi muutoksenhaun, eikä tosin asianosanen sitä haluaisikaan tehdä, kun on saanut iankaikkisen armahduksen kaikista synneistään. Kaikesta päästetty, maailmasta erotettu, ja turmeluksesta, elävää Jumalaa palvelemaan hänen nimensä nouteeksi. On saanut hyvät lupaukset, on armolla ja laupeudella kruunattu, ja korotettu uuteen hengelliseen säätyyn, taivaan perillisiksi. Eipä luulisi kenenkään moittivan päätöstä. Ja päälle päätteeksi tämä päätös viedään kirjoihin taivaan enkelien edessä.
Ennen tuomion alaisena ollut, mutta armopäätöksen kohdalleen saanut ilmoitetaan eläväksi, ja kadonnut löydetyksi. (Luuk. 15:25) Isä ottaa hänet mieluiten vastaan. Siinä onkin paras tuomio, mikä ihmistä voi kohdata, ja on todella aihetta ihmetellä, miksi ei jokaiselle eksyneelle saa julistaa ja saarnata tuota ihanaa vapautustuomiota, jossa paula katkaistaan ja lintu pääsee rauhaan, iloon ja vapauteen.
Mutta niin kuin kuolema on kolmenlainen, on tuomioistuintenkin määrä täysi kolme. Eihän ole kuolemaa ilman tuomiopäätöstä, ei sitä ole sattumalta. Jumalan luona ja edessä ei ole sattumaa, ei sattumapäätöstä eikä sattumatekoja.
Toinen tuomioistuin
Toinen istuin täällä ajassa on saatanan tuomioistuin. Siihen ei ole Daavidin huoneen istuimilla osuutta, ei arpaakaan. Näitten vaiheella ja välillä on seinä. (Hesekiel: 43:8) Tästä toisesta istuimesta on selvä sana Pergamon seurakunnan enkelille annettu. Tämänkin istuimen tuomioista me kuulemme aivan päivittäin ja on se varmaan jokaisella paikkakunnalla. Sieltä tulevat lakkaamatta väärät tuomiot. Herra Jeesus tuomittiin ristinpuulle ja Barabbas päästettiin irti. On siinä tuomion vääryyttä kerrakseen. Kuka taitaa sen vääryyden mitan sanoa!
Niin myös Daniel pantiin leijonain eteen, Johannes tuomittiin karkotettavaksi autiolle luodolle. Johannes Kastaja sai vankilan asunnoksi pyöveliä odotellessaan, pari sataatuhatta lasta on jo meillä saanut todella syyttömästi aborttikuoleman tuomion, ja lisää langetetaan päivittäin. Ja kuka suree Joosefin vahinkoa, miljoonia ja miljoonia vääriä tuomioita, kokonaan mielettömiä?
Ei ole oikeudella tuomittu siltä istuimelta, ei ole tuomittu Jumalan sanalla ja Pyhässä Hengessä. Ei näin, vaan vihan ja valheen sanalla ja väärillä opeilla, jotka ovat synnin sokaisemien ihmisten tekemiä opetuksia. Valheen nuoralla ja ratasten köydellä, niin kuin näemme, ja mitä viimein ja mihin asti?
Eräs vanha vaimo sanoi juuri, niin kuin tältä istuimelta, että johan se heti ulkoapäin näkee, että kuka on Jumalan lapsi. Hän kyllä osasi vähän raamattua, tosin vain vahingokseen, kun vain tätä, että älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Olisipa lukenut senkin, että älkää tuomitko näkemisen jälkeen, mutta sanokaa oikea tuomio. Sanottiin hänelle kyllä, että kovin on epävarmaa ja huteraa tuomita ulkonäön mukaan. Siinä pian erehtyy. Jumalan sana on kyllä oikea oppien ja käsitysten tutkija. Siinä onkin selviä sanoja mm. Jesajan kirjan 43:
26 - 28 jakeissa.
Oli hänellä niinkin kummia omatekoisia käsityksiä, että meitä alkoi jo hymyilyttää. Mutta siitä hän taisi suuttua oikein aika tavalla. Vaikka meidänhän olisi sopinut suuttua ja pahentua häneen, kun sen seudun Jumalan lapsia koko ajan moitiskeli. Ei meillä ollut "röhönauruun" suinkaan varaa, ei ollut, ollut. Ei hengellinen pimeys ole leikin asia.
Jos hän, tai joku muu armosta osaton sattuisi lukemaan tätä kirjoitusta, niin Jumalan rakkauden kautta neuvoisin etsimään Herraa niin kauan, kun hänet löytää taidetaan. Hän on vieläkin ja nytkin armoistuimellaan Jumalan huoneessa, omassa Siionissaan.
Kolmas tuomioistuin
Mutta kolmas tuomioistuin on ajan jälkeen ilmestyvä, ja niin ei ole sitten enää armoistuinta eikä armon aikaa. Kolmas istuin on suuri valkea valtaistuin, ja siinä istuvan edestä taivas ja maa yrittävät paeta, mutta ei ole pakopaikkaa. Tämä istuin on se Karitsan kunniaistuin. Sanat löydätte mm. kohdista Daniel 7:9 ja Johanneksen ilm. 20:11.
Sen istuimen eteen on kerran tultava, – tahtoi tai ei. Kenelläkään ei ole piilopaikkaa silloin, ei väärien oppien pakopaikkaa. Eivät auta luulot, ei käsitykset, ei viisaatkaan valheet. Silloin on paljon herätystä, paljon joukkopsykoosia ja kaikkialla tämä sana, että voi minua ja minun tekojani, armon hylkäsin. On vain hirmuinen tuomion odotus. Sen takia hirmuinen, että tuomio on jo edeltä tiedossa, eikä ole puolustajaa.
Kunnian tuomioistuin
Daavidin huoneen istuimet eivät ole sittenkään hävinneet.
Matt. 19:28 kohdalla on Herran sanat, että kun ihmisen Poika istuu hänen kunniansa istuimella, pitää myös teidän istuman kahdellatoista istuimella. Luuk. 22: 30 samoin, että "teidän pitää syömän ja juoman minun valtakunnassani ja tuomitseman." Mutta armon aikaa ei sitten ole, ei ole tilaa armopäätöksille.
Ilmestyskirjan 20. luvun mukaan ei Jumalan lapsia silloin tuomita. Luetaan vain nimet elämän kirjasta. Kenen nimi ei kirjassa ole, hän joutuu tuomion alaiseksi. Näin sanoo jo täällä armon ajassa: "Joka uskoo minun, ei hän tule tuomioon, vaan menee kuolemasta elämään." Täällä meitä kyllä tuomitaan, jopa niistäkin, mitä emme ole tehneet, emme puhuneet. Ja itsekin tunnemme Jesajan kanssa syntiä tehneemme, mutta armoistuimelle onkin ollut asiaa. Mikä on päästetty maan päällä, se on päästetty taivaassa. Päätös on täällä maailmalta salattu, mutta Daavidin huoneessa julkinen. Ja kerran se on täydellisesti nähtävissä ja omistettavissa. Siihen on vahvat Jumalan sanan lupaukset.
Pyydämme olla vähän aikaa kärsivällisiä ja ahkeroida armoistuimen luo käydä asioinemme, niin vihollinen ei saa eksyttää pois vahvalta perustukselta niille teille, jotka hukkuvat. Tämä yksi teko vain: "Se on Jumalan työ, (teko) että me uskomme Jeesuksen nimen päälle." Tämä työ kestää tuomiopäivänäkin, viimeisenä päivänä, koska se on Jumalan työ. Se teko on oikea ja iankaikkisesti kestävä, niin kuin Hoosean 2. luvussa näkyy.
"Ken tässä elää uskossa, hän pysyvä on armossa, periipi autuaallisen, elämän iankaikkisen."
Esko Isomursu
Päivämies 10.4.1972