Kuuliaisuus on parempi kuin uhri

Vanhojen, vakaiksi uskovaisiksi tiedettyjen ihmisten kirjoituksia 1900 -luvulta

M. Sivonen: Kukoistavainen Aaronin sauva

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Loka 2009, 17:35

Kukoistavainen Aaronin sauva


VANHAN LIITON JUMALALANPALVELUKSESSA KUVASI JUMALA ESIKUVILLA LIITON JUMALANPALVELUSTA; NIIN SAUVALLAKIN SYNTEIN ANTEEKSIANTAMISTA SAUVA PITI OLLA TODISTUKSEN MAJAN EDESSÄ JA SIINÄ OLI HERRA LÄSNÄ. SAMOIN UUDENTESTAMENTIN TODISTUKSEN MAJASSA, SE ON KRISTUKSEN SEURAKUNNASSA, ON ALITUINEN SYNTEIN ANTEEKSIANTAMUS: HÄNEN NIMEENSÄ PITÄÄ SAARNATTAMAN PARANNUSTA JA SYNTEIN ANTEEKSIANTAMISTA.


Kun väärät työmiehet rupesivat Jumalan johtoa toisin vääntämään, eivätkä tyytyneet, että Aaron olisi heidän pappinsa ja Mooses heidän päämiehensä, ja saivat vielä paljon kansaa puolelleen, joita Jumala hukutti suurin joukoin, niin tämän riidan ainaiseksi ratkaisijaksi asetti Jumala tuon ihmiskeinoilla tekemättömän merkin, että kuiva sauva kasvaa lehtiä ja kypsiä manteleita. Tämä merkki vaikutti riitelijöille kuoleman tunnon ja heidän täytyi lakata tyhjästä ponnistuksestaan.
Vieläkös tuo sauvan merkitys ulottuu uuteen, se on Kristuksen seurakuntaan?
Vielä totisesti, sillä sitä tuolla kuvattiinkin. Tässä olemme mekin elämän ja rauhan sielullemme löytäneet. Kun on kuultu Kristuksen seurakunnasta kohdallemme saarna syntein anteeksi antamisesta Hänen nimessään ja veressään, silloin tuo sauva viheriöitsi. Kun kuoleman vanki näki, että raudat irrotettiin, päästötodistus omalletunnolle annettiin ja vähän virvottavaa elämänvettä sielun virvoitukseksi, niin teki mieli sanoa päästäjälle kiitokset. Sielu käsitti ilon ja riemun, murhe ja huokaus pakeni.

Näin tuo sauva vieläkin kasvaa lehtiä , ja mantelit hedelmöivät, joita matkamiehet kaipaavat korven matkalla. Ja kun Jumala täyttää uhrin rakkautensa tulella, niin käy kuten Aaroninkin uhratessa, että ilon ja riemun äänet syttyivät, ja kansa kaatui maahan. (3 Moos. 9:24. ym.). Eikä tässä ollut mitään teeskentelyä, sillä Jumala ruokki lapsiaan taivaan leivällä ja juotti elämän vedellä täällä kiusausten vaivalloisella matkalla. Niin vieläkin tekee loppuun asti lastensa keskellä ja kanssa.

Aikanamme rakennetaan jumalisuutta monessa eri joukkokunnassa. Samoin ovat uskosta ulos joutuneet nekin, jotka ovat suuriksi tulleet, ja hyljänneet Jumalan valtakunnan, ja rakentavat toista joukkoa. — Jokainen joukko sanoo olevansa oikeassa ja ihmiset niitä seuraavat, niin kuin Jeesus sanoo viimeisestä ajasta, että moni tulee Minun nimeeni, ja sanoo: Minä se olen, ja viettelee monta. Siinä tulee ihminen vietellyksi, kun etsii Kristusta tuosta joukosta, jossa ei kuitenkaan ole.

Kristus on huoneessaan, eikä muualla. Kristus, niin kuin "Poika ylitse huoneensa, jonka huone me olemme, jos me muutoin sen aljetun uskon loppuun asti vahvana pidämme. (Hebr. 3: 6, 14.) Yksi lammashuone ja yksi paimen. (Joh. 10:16.). Minä tulin, että heillä pitää elämä oleman ja yltäkyllä oleman, sanoo Jeesus. Moni jo kehuu uskostansa, kun on oppinut Raamatusta lukemaan, että ihminen tulee uskon kautta vanhurskaaksi. Mutta autuaaksi tekeväinen usko ei tule muutoin, kuin pitää lapseksi tulla, ja ottaa Jumalan valtakunta maan päällä vastaan. Siinä vasta ihminen armahdetaan, ja annetaan velka anteeksi. Siinä myös Pyhän Hengen kautta annetaan usko, joka luetaan vanhurskaudeksi,

Ahkeroimme aina pysyä Kristuksen opissa.

M. Sivonen
Siionin Lähetyslehti N:o 7. 1916
Päivämies tammikuun 12 päivä 1961
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Kuuliaisuus on parempi kuin uhri

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Marras 2009, 09:12

Kuuliaisuus on parempi kuin uhri

”Miksi et kuullut Herran ääntä, mutta annoit itsesi saaliin puoleen ja teit pahoin Herran silmien edessä?” 1. Sam. 15 - 19.

Samuelin sanat Saulille tulee mieleen, kun joutuu toteamaan, että Herran edessä ei voi seisoa ulkokullaisella, sydämellä, eikä jaetulla mielellä, sillä Saul oli Herran voideltu, niin kuin raamattu todistaa 1. Sam, 10. luvussa, ja Herra oli myös hänen kanssansa. Mutta kun kaksi vuotta oli kulunut myötäkäymistä, rupesi Israelin kuningas Saul tekemään oman tahtonsa jälkeen, jonka vuoksi Herra puhutteli prof. Samuelin kautta häntä ja sanoi: "Sinä olet tyhmästi tehnyt ja et pitänyt Herran sinun Jumalasi käskyä." Mutta ei silloin vielä Herran henki Saulista paennut, vaan Saul sai armon Herran edessä, kun kansa esti häntä tappamasta poikaansa Jonatania sen valan tähden, minkä Saul vihollista takaa ajaessaan oli tehnyt. Sitten Herra antaa uuden tehtävän Saulille Samuelin kautta: ”Mene siis nyt, ja lyö Amalek ja hukuta kaikki, mitä hänellä on, ja älä säästä häntä..." Kun Amalek oli Israelin naapuri, niin inhimillisyys voitti, Saul ja kansa säästi Agagin, ja mitä parasta oli lampaista ja karjasta. Sitten kun Saul kohtaa Samuelin Gilgalissa, sanoo Saul Samuelille: ”siunattu ole sinä Herralta. Minä olen täyttänyt Herran sanan". Samuel vastasi; "Mikä siis on tämä lammasten määkynä minun korvissani ja karjan ammuminen, minkä kuulen?„

Nyt tulee hedelmä tottelemattomuudesta näkösälle, kun Saul valehtelee suoraan, ja syyttää kansaa tottelemattomuuden aiheuttajaksi, ja puolustelee aivan häikäilemättömästi tekoaan, ja sanoo säästäneensä Herran uhria varten. Samuel sanoi: "Kelpaako Herralle paremmin uhri, kuin että sinä kuulisit Herran äänen? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri, ja totella on parempi kuin oinasten lihavuus, sillä tottelemattomuus on noituuden synti ja vastahakoisuus on taikaus ja epäjumalan palvelus. Että siis olet hyljännyt Herran, samoin on Hän sinun myös hyljännyt, ettei sinun silleen pidä kuninkaana oleman.” Sam. 15: 22 - 23. Nyt rupeaa Saul nöyrtymään, mutta nöyrtymisessä hän jälleen virittää syyn kansan päälle. Saul pyytää: "Anna nyt siis tämä synti anteeksi minulle, ja palaja minun kanssani, että minä kumartaisin ja rukoilisin Herraa.”
Mutta mitä Samuel tekee? Hän ei anna Saulille anteeksi. Miksi? Saulin sydän ei ollut oikea Herran edessä, sillä hän valehteli, ja pani syyn toisten päälle, että syyttäköön Jumala kansaa, sillä minä pelkäsin enemmän, kuin Samuelin kautta sanottua Herran sanaa. — Tämä Saulin sydämen laatu ilmenee tämänkin päivän tottelemattomissa. Teennäisen nöyryyden luulevat auttavan heitä edelleenkin pysymään hallitsevassa ja määräävässä asemassa tämän päivän Israelissa. Mutta Herra tuntee omansa, ja heidän suullaan Hän vielä nytkin tuomion tottelemattomalle julistaa, niin kuin Samuelin kautta Saulille. "Sillä kun Samuel käänsi itsensä menemään pois, otti Saul häntä hameensa liepeestä kiinni ja se repesi." "Niin sanoi Samuel hänelle: 'Herra on tänä päivänä repinyt Israelin valtakunnan sinulta ja antanut sen lähimmäiselles, joka on parempi sinua. Ja Israelin sankari ei valehtele eikä kadu, sillä ei Hän ole ihminen, että hän katuis." 1. Sam. 15: 28 – 29.

Näin siis on Herran sanan jälkeen vielä meidänkin päivinä, Herralle ei kelpaa väärä uhri, eikä jaoitettu mieli ja toisen syytteleminen väärään henkeen joutumisesta. Senhän aiheuttaa aina tottelemattomuus Herran äänelle eli Äidin äänelle, sillä ketä lapsi enemmän tarvitsee, kuin äidin hoitoa. Tulee kuunnella, mitä äiti eli Jumalan seurakunta täällä maan päällä neuvoo ja opettaa Pyhän Hengen kautta.
Evankeliumi Pyhän Hengen kautta on ainoa, jonka yksinkertaisella uskolla omistaen pysymme lapsina. Sen kautta on Jumalan lapsioikeus talletettu, ja on pysytty lapsina, jollaisina ei pääse kasvamaan päätä pitemmäksi muita, kuin Saul oli. – "Sillä Herran henki lähti Saulista, ja paha henki tuli sijalle, ja vaivasi häntä Herralta." 1. Sam. 16: 14. Sen hedelmä oli julkinen, niin kuin koskaan voi lihan hedelmä olla. Näistä Paavalikin puhuu Galatalaiskirjeessä 5: 19 - 21, ja niihin kuuluu huoruus ensimmäisenä, ja se on ajassammekin merkille pantava hedelmä, kun on tottelemattomuus osoitettu, ja salaisesti, niin alkaa Jumalan valtakunnan ulkopuolelta näkyä hyvää, vaikka raamattu selkiästi sanoo, mitä ulkona on:

"...koirat, velhot, murhamiehet ja huorintekijät, ja kaikki, jotka valhetta rakastavat, ja sitä tekevät." Näiden hengellisiksi tekeytyvien pariin vain, sillä mitenkä muutenkaan voisi olla. Sillä kun siellä aika kuluu huorintekijäin seurassa, niin Natsareenuksen joukko alkaa näkyä halpana "massaa vain, ” korkeiden mielestä ”rähinäporukkaa." Kun äiti koettaa isoksi kasvaneita lapsiaan neuvoa ja hoitaa, että ne sopisivat äidin rinnoille armonmaitoa saamaan, ennen kuin ehtii paatumisen kautta tulla kuolema.

Sinä veljeni ja sisareni Kristuksessa, joka näet kalliina kohdallesi, että saamme olla tämän vihatun ja halveksitun valtakuntaäidin, Kristuksen morsiamen hoidossa. Joka on jo valmistunut itsensä hääkuntoon, jotka häät pian alkaa Siionin vuorella, peseskellen hääpukua niin kauan, kuin huuto kuuluu, ja ylkä tulee. Uskokaa te vähävoimaiset ja monissa puuttuvaiset ja epäileväiset, kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä rauhaan ja vapauteen asti. Jumala siunauksensa antakoon Siionillensa tänäkin alkavana vuonna.

Pyydän sulkeutua Siionin esirukouksiin perheeni kanssa.

Armas Karsikas
Päivämies tammikuun 12 päivä 1961
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Huhti 2011, 20:53

Vanki Herrassa


Niin kehotan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan niin kuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä, kärsien toinen toistanne rakkaudessa ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä.

Tiedämme että Paavali kirjoitti osan lähetyskirjeistään vankeudessa ollessaan. Hänet oli vangittu evankeliumin uskomisen ja saarnaamisen tähden. Vankeudessaankin Paavali tahtoi tehdä työtä Herran omien hyväksi kirjeidensä välityksellä. Olla vankina Herrassa eli Jeesuksen Kristuksen vanki, sen asian voimme ymmärtää toisessakin mielessä. Uskon, että Paavalikin oli kaksinkertainen vanki: kahlehdittu vanki sekä vanki ilman näkyviä kahleita. Ja armosta uskova Jumalan lapsi on myöskin vanki Herrassa tänäkin päivänä. Hänet on sidottu uskon ja rakkauden sitein Herraan Jeesukseen ja hänen kauttansa taivaan Isään. "Minä heissä ja he minussa", sanoo Jeesus omistaan, johon me vastaamme:

"Minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa, ja minkä vielä elän lihassa, sen elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on meitä rakastanut ja päästänyt synneistämme verellään." Kahleita kantavan vangin osa ei ole helppoa, vaan raskasta ja masentavaa.

Mutta Jeesuksen Kristuksen vangin osa ei ole raskas, vaan rakas ja kallis armoetu, kun saa olla hänen omansa; häneen liitetty uskossa, ja siinä rakkaudessa, joka on sydämiimme vuodatettu Pyhän Hengen kautta. Tämä rakkaus on yhdistävänä voimana Jumalan seurakunnan keskellä. Se tekee meistä pitkämielisiä, kärsiäksemme toistemme heikkouksia, ja pyrkiäksemme säilyttämään "hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä."

Jeesuksen Kristuksen vanki on vapaa synnin ja kuoleman valtojen alta. "Vapauteen Kristus meitä lunasti." Tämä Jumalan lasten vapaus, jossa nautitaan rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä on kallis. Tämän vapauden osallisuuteen kutsumme ja pyydämme saada siunata kaikkia synnin orjia, joita sielunvihollinen on saanut vangita ja sitoa. Me Jeesuksen vangit olemme täällä maitten päällä julistamassa tätä vapauden armoevankeliumia, joka on Jumalan voima jokaiselle sen uskovalle autuudeksi.

Toisaalta on Kristuksen vangin osa raskas. Sellaiseksi sen tekee synti, joka meissä asuu. Usein joutuu Paavalin tavoin vaikeroimaan: "Kuka päästää minut tästä synnin ja kuoleman ruumiista?" Kristuksen vanki löytää jäsenistään toisen lain, joka sotii hengen lakia vastaan.

Turmeltuneen lihan lähiliittolainen, sielunvihollinen käy alati ympäri kiljuvan jalopeuran tavoin, etsien kenen saisi niellä; kenen saisi synnin petosten kautta pois vapaasta armon uskomisesta.

Tämän tähden on matkan teko raskasta. Ristin tie on kaita, jota meidän on kulkeminen. Mutta muistakaamme, että näissä kaikissa saamme jalon voiton Herran Jeesuksen kautta; Hänen, joka on meitä rakastanut. Vikoihin joutuneina muistakaamme, että Siionissa on avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.

Väsynyt matkaystävä, nosta uskonkatseesi siihen sovintouhriin, jossa meillä on kaikkien syntien anteeksiantamus, vanhurskaus ja vapaus.

Onni Kraft
Päivämies 30.6.1960
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Tammi 2013, 09:29

Pysykäämme Kristuksen opissa

2. Joh. 7-11.
Rakkauden apostoli Johannes sai seurata Herraa Jeesusta opissa, elämässä ja kärsimisessä. Hän sai läheltä seurata ja myöskin oppia. Evankeliuminsa alussa hän kertoo salatun Jumalan olemassaolon sanoilla: "Alussa oli sana ja se Sana oli Jumalan tykönä ja Jumala oli se Sana. Tämä oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki ovat sen kautta tehdyt ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on. Hänessä oli elämä ja elämä oli ihmisten valkeus. Ja valkeus paistaa pimeydessä, jota ei pimeys käsittänyt." Ja vielä: "Hän tuli omillensa ja ei hänen omansa häntä ottaneet vastaan. Mutta niille, jotka hänen ottivat vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle. Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta, ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän seassamme (ja me näimme hänen kunniansa niin kuin ainoan Pojan kunnian Isästä täynnä armoa ja totuutta."

Sitten hän ensimmäisessä epistolassaan kolmannen luvun alussa kirjoittaa: ''Katsokaa, minkä kaltaisen rakkauden Isä on meille osoittanut, että me Jumalan lapsiksi nimitetään. Sen tähden ei maailma teitä tunne, sillä ei hän häntäkään tunne. Minun rakkaani! Nyt me olemme Jumalan lapset, ja ei ole se vielä ilmestynyt, miksi me tulemme, mutta me tiedämme, kuin se ilmestyy, niin me hänen kaltaisiksensa tulemme, sillä me saamme hänen nähdä niin kuin hän on. Ja jokainen, jolla tämä toivo on hänen tykönsä, puhdistaa itsensä, niin kuin hänkin puhdas on." Tämänkin ajan Jumalan lapsi, jonka usko on usein toivon varassa, muista, että toivokaan ei anna häpeään tulla, sillä Jumalan lapsella on elävä toivo, joka eläväksi tekevän evankeliumin kautta vaikuttaa. Ja evankeliumi myöskin opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja kaikki maailmalliset himot, joita niin monenlaisia sielunvihollinen tarjoaa.

Johannes on opettanut kaikkia perheenjäseniä. Saamme näitä opetuksia jokainen lukea Raamatusta. Tämä onkin sitä terveellistä sananrieskaa kuolemattomalle sielulle. On neuvoja isille, jotka ovat tunteneet hänet, että osaisimme lapsemme opettaa ja neuvoa Kristuksen opissa pysymään ja ohjeita nuorukaisille, joilla on varmaan paljon viettelyksiä ja vaaroja. Te olette pahan voittaneet Karitsan veren kautta. Vieläkin kuuluu hyvää puhuva Jeesuksen veren ääni Siionin vuorelta. Ole hyvässä turvassa ja usko kaikki matkan viat ja kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sydänveressä rauhaan ja vapauteen asti. Näin uskomalla säilymme Kristuksen opissa, josta ylle merkitty Jumalan sana niin vakavasti opettaa. Monta viettelijää on maailmassa ja ne yrittävät Jumalan lapsia vietellä, toiset väärään hengellisyyteen ja toiset lihan himojen ja kaiken riettaallisen menon houkutuksiin. Johannes siitäkin sanoo varoittavan neuvon: älkää maailmaa rakastako, eli mitään, mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus, se rakkaus, jolla Isä meitä on yhteen liittänyt ja jonka hän on sydämeemme vuodattanut Pyhän Hengen kautta. Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa ja vihaa veljeänsä, se on valehtelija, sillä joka ei rakasta veljensä, jonka hän näkee, kuinka hän taitaa Jumalaa rakastaa, jota ei hän näe. Ja tämä käsky on meillä häneltä, joka Jumalaa rakastaa, hänen pitää myös veljeänsä rakastaman. Nyt ovat nämä kolme: usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin näistä on rakkaus.

Armovaltakunnassa usko rakkauden kautta työtä tekee. Kun vajaa lakkaa, alkaa täydellisyys. Meidän paikkamme maksetaan sitten, kun pääsemme perille. Jokainen, joka harhailee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa. Joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika. Vääriä opettajia ei ole lupa ottaa huoneeseen eikä myöskään tervehtiä.

Joutuu osalliseksi hänen synneistään, jos tervehtii vääräoppista, jos sen kerran tietää. Onhan silloinkin opetuksen sana tarpeen, että Jumalan lapsi muistaa varata silloin, kun siihen on tilaisuus. Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin joku kaksiteräinen miekka. Se aina tekee sen, mitä varten Jumala on sen lähettänyt. "Vielä vähän aikaa teemme työtä, sillä vielä on työn aika. Lopun ilta lähestyy ja meidät kohta lasketaan levolle. Säilytämme uskon ja hyvän omantunnon, sillä palkkamme on suuri taivaassa. Synnit ovat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Muistakaa minua perheeni kanssa.

Vähin veljenne O. Lamminaho
Päivämies 12.1.1977
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Joulu 2018, 03:20

Kristityn suhde maailmaan


Kristittyinä, Jumalan lapsina, joudumme olemaan ja elämään maailman keskellä, joka on paha ja jossa synti asuu. Jeesus sanookin: "Te olette maailmassa, mutta ette maailmasta, sen tähden maailma vihaa teitä.” Maailma omiansa rakastaa ja uskovaisia vihaa. Mikä on kristityn suhde maailmaan? Etsimme tähän Jumalan sanasta neuvoja.

"Älkää maailmaa rakastako eli mitään mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus. Sillä kaikki mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus. Ei se ole Isästä vaan maailmasta. Ja maailma katoo ja hänen himonsa; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti." 1. Joh. 2: 15-17. Maailman rakkaus kuolettaa Jumalan rakkauden. Sielunvihollinen pettää synnin petoksen kautta yrittäen vähitellen luvalliseksi maalata yhtä ja toista, joka ei sovi kristitylle, luvaten uskoa ja rakastaa Jumalaa, mutta opettaen samalla mukautumaan' maailman muodon mukaan. Apostoli Paavali varoittaa tästä: "Ja älkää sovittako teitänne tämän maailman muodon jälkeen, vaan muuttakaa teidän mielenne uudistuksen kautta, että te koettelisitte, mikä Jumalan hyvä, otollinen ja täydellinen tahto olisi. Room. 12: 2. Jeesus sanoo: "Ei kenkään voi palvella kahta herraa, sillä taikka hän tätä vihaa ja toista rakastaa, taikka hän tähän suostuu ja toisen ylönkatsoo. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.” Matt. 6: 24. Profeetta Elia varoittaa molemmille puolin ontumisesta. 1: Kun: 18: 21. Silloin oli kysymyksessä hengellinen ontuminen, kuka on oikea Jumala ja mikä on oikea Jumalan palvelus. Kristityn tie on kaita. On vaara oikealle, on vaara vasemmalle. ”Askelkin syrjään jo surua tuo, se vaipuu ken lihansa hallita suo.”

Tarkastelkaamme vähän, mitä voisi olla tässä maailmassa, minkä suhteen kristitty joutuu kiusatuksi ja ikään kuin ontumaan sen ja Jumalan rakkauden välillä. Paljon on vahinkoja tullut. Maailman rakkaus on voittanut. Siksi tämä asia on tärkeä.

Mainitsen muutamia seikkoja. Elokuvat, tanssit, teatterit, huono kirjallisuus ja muu roskalukemisto, huono seura, juoppous, avioliitto epäuskoisten kanssa, elämän ja kielen siveettömyys, politiikka, radio, televisio ym. Maailmassa
pidetään monia näistä sivistykseen kuuluvina. Kristityn sivistys ei käy joka paikassa yhteen maailman sivistyksen kanssa. Jumalan sana ja hyvä omatunto ei voi yhtyä aina siihen, mikä uskottoman mielestä kuuluu sivistykseen.
Muistelemme Jumalan sanaa. "Autuas on se, joka ei vaella jumalattomain neuvossa, eikä seiso syntisten tiellä, eikä istu kussa pilkkaajat istuvat." Ps. 1: 1. Älkää antako laittajalle sijaa. Lue 2. Kor. G: 14 – Jaakob sanoo: "Maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan. Joka tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen."

Tahdon tässä yhteydessä erityisesti kajota erääseen tärkeään asiaan. Rakkaat uskovat nuoret. Kun te ajattelette avioliittoa, niin älkää etsikö elämäntoveria epäuskoisten joukosta. Älkää vetäkö tässäkään mielessä, iestä epäuskoisten kanssa. Jumalan sana on sen synniksi sanonut Raamatun alusta lähtien. Kuinka voisi toivoa Jumalan siunausta elämälleen, jos sen jo perustaa vastoin Jumalan sanaa. – Äitini antoi minulle aikoinaan tällaisen neuvon: "Älä ota uskotonta vaimoa, Jumala ei ole niin köyhä, ettei Hänellä olisi uskovaista antaa." Siinä on hyvä neuvo. Muistakaamme, että meillä on rikas Isä taivaassa. Politiikka on yksi vihollisen ansa, jos se epäterveellä tavalla täyttää sydämen. Isänmaanrakkaus ja kuuliaisuus esivallalle on Jumalan sanan mukaista. – Jokaiselle lienee selvää, että radio ja televisio vetävät viekkaalla tavalla puoleensa monien ohjelmien kautta, jotka kuitenkin turmelevat sielun ja kuolettavat uskonelämän ja Jumalan rakkauden. – Kristityn raittius ei ole vain ulkonaista raittiutta, vaan se on myös hengen raittiutta, puhtaassa evankeliumin opissa pysymistä, ettei meitä kaikilta opintuulilta heiteltäisi.

Joka päivä me joudumme tekemisiin tämän pahan maailman kanssa muodossa tai toisessa. Tarvitsemme Jumalan sanan neuvoja, että valkeudessa osaisimme vaeltaa niin kuin saamamme kutsumuksen arvo vaatii, ettemme olisi osallisia pimeyden hedelmättömiin töihin, vaan pikemmin voisimme varata ja nuhdella niistä. Kristityn tehtävä maailmassa on olla suolana ja valona.

Onko kristillisyys lakia, käskyjä ja kieltoja? Ei ole. Kristus on ostanut meidät vapaaksi synnin ja lain kirouksen alta. Jumalan valtakunnassa vallitsee rakkauden- ja anteeksiantamuksen laki. Maailma sanoo kristillisyydestä, että se on synkkää ja ilotonta, siinä joutuu menettämään niin paljon, ei se sovi ainakaan nuorelle. Tosin jotakin joutuu menettämään. Jeesus puhuu seuraajainsa osasta, että se on itsensä kieltämistä ja ristin kantamista. Joka Jeesuksen tähden henkensä hukuttaa, hän löytää sen. Kristitty joutuu luopumaan joskus kodista ja ystävistään, mutta saa tilalle uusia ja parempia ystäviä, veljiä ja sisaria moninkertaisesti, lisäksi iankaikkisen elämän.

Kristityn osa ei ole ilotonta. Raamattu kehottaa iloitsemaan: "Iloitkaa Herrassa ja Hänen väkevyytensä voimassa." On todella syytä iloita siitä, että nimi on elämän kirjassa. Kun on syntien anteeksiantamuksen tuoma rauha omallatunnolla, silloin on taivas maan päällä. Tämä on korkein ilon syy ja aihe niin nuorelle kuin vanhallekin. Maailma iloinensa ja menoinensa vetää erikoisesti nuoria puoleensa, sinne pettäville ilon lähteille, jossa kuitenkin menee rauha sielulta, omatunto saa haavoja ja viimein tapahtuu kuolema, joka on synnin palkka. On syytä muistaa Jeesuksen sanoja:

”Valvokaa!"

On tärkeätä vaeltaa Jumalan sanan neuvojen mukaan säilyttäen uskoa puhtaassa ja hyvässä omassatunnossa, vaeltaa valkeudessa ja valon lapsina, synnin poispanijoina ja silmät luotuina uskon alkajaan Jeesukseen. Siinä on voiman lähde sodassa syntiä vastaan.

Me poloiset löydämme itsemme heikoiksi ja viallisiksi. Täytyy myöntää, että huonona valona ja suolana on kyennyt olemaan. Teoilla ja sanoilla on saattanut jonkun pahentaa. Tarvitsemme ansiottoman syntisen paikalta turvautua Jumalan armoon, Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä uskoa ja omistaa syntien anteeksiantamus. Kun kristitty ahkeroi omakohtaisesti uskossa ja armossa kilvoitella, silloin hän säteilee ulospäinkin sitä valoa, joka loistaa Kristuksen kasvoista. Olkoon myös puheemme totuuden suolalla höystettyä.

Eräs tärkeä seikka kristityn suhteessa maailmaan on uskon tunnustaminen. "Olkaa valmiit vastaamaan, jos joku toivonne perustusta tutkistelee." Jeesus sanoo: "Joka tunnustaa minut ihmisten edessä, sen minä tunnustan Isäni edessä, joka on taivaassa.”Joka hänet kieltää, sen hänkin kieltää isän edessä. Tunnustamisesta saa rohkeuden ja iloisen mielen.

Olkaa kaikki arkamieliset ja vapisevat Jumalan lapset turvallisella sydämellä. Emme huku hukkuvan maailman kanssa. Kun pysymme lapsen mielellä uskomassa ja siinä valtakunta-arkissa, jossa Jeesus on perämiehenä, niin kohta kotiranta aukeaa eteemme ja myrsky tyyntyy iankaikkisesti. "Maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa turvallisella mielellä, minä olen voittanut maailman." Näin turvaa Herra Jeesus omaa ostolaumaansa, sillä hän tietää, kuinka monen vaivan ja ahdistuksen kautta heidän on kulkeminen. Vuorisaarnassaan Jeesus puhuu myös lohduttaen: "Autuaat olette te, kun he pilkkaavat ja vainoavat, teitä ja puhuvat kaikkinaista pahuutta teitä vastaan, valhetellen minun tähteni. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa."

Onni Kraft
Päivämies 12.2.1964


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 14 Joulu 2018, 03:20
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Vanhojen opettajien kirjoituksia



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron