Kirjoittaja Taavetti » 13 Marras 2018, 19:23
Jumalan valtakunnasta
Käsite valtakunta on meille jokaiselle tuttu. Valtakunnan olemukseen kuuluu, että sen piirissä on joku vallanpitäjä, hallitsija, ja että siinä on myös alamaisia, hallittavia, ja vielä, että se on rajoiltansa tarkoin määrätty. Rajat erottavat sen toisen valtakunnan alueesta.
Sana Jumalan valtakunta on raamatun keskeisimpiä asioita. Jeesus juttelee Nikodeemuksen kanssa Jumalan valtakunnasta. Ei tuo viisas, oppinut mies ymmärrä siitä yhtään mitään. Syy on se, että Nikodeemus ei ollut kokenut sitä, jonka Jeesus panee ehdoksi Jumalan valtakunnan salaisuuksien ymmärtämiselle. S.o. "Joka ei uudesti synny, hän ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Jumalan valtakunta on nähtävä todellisuus jo täällä maan päällä. Mutta vain uudestisyntymisen kautta saadaan silmät, joilla se havaitaan. Tätä sokeutta +tarkoittaa Jeesus sanoessaan: "Silmät heillä on, mutta eivät näe." Vähän oli Jeesuksen aikana niitä, jotka näkivät tuon valtakunnan. Fariseukset, saddukeukset ja suuri kansan paljous vaelsi tässä suhteessa sokeana. Saulus Tarsolainen sokeudessaan vainosi Herran seurakuntaa. Mutta saadessaan Damaskon Suoran kadun varrella näkevät silmät, tulee hänestä Jumalan valtakunnan innokas puolustaja ja työntekijä.
Johannes Kastaja saarnasi: "Tehkää parannus, sillä Jumalan valtakunta on tullut lähelle." Se laskeutui tänne Jeesuksessa Kristuksessa. Mutta raamattu sanoo myös Jumalan lapsille: "Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä." Jeesus sanoo: "Kun tulette johonkin kylään, niin sanokaa: Jumalan valtakunta on tullut lähellenne." Näin Kristus omissaan lähestyy ihmistä. Raamattu ja kristinusko puhuu paljon Jumalan valtakunnasta myös laajemmassa mielessä. Katekismuksessamme sanotaan: "Minä uskon pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden." Ja vanhasta katekismuksesta: "Jumalan valtakunta on ensin armon valtakunta täällä maan päällä, jossa Jumala sanan ja sakramenttien kautta taritsee meille armoansa ja katuvaisille antaa anteeksi synnit, ja sitten kunnian valtakunta taivaassa, jossa Hän antaa valituillensa iankaikkisen elämän ja autuuden." Jumalan valtakunta on siis pyhien yhteys, niiden, jotka Jumala on saanut Kristuksen sanan kautta yhteen ja samaan uskoon samassa Hengessä liittää. Apostoli Paavali käyttää usein myös nimitystä "Kristuksen ruumis." Jumalan seurakunta on Kristuksen ruumis. Yksityinen elävä kristitty on jäsenenä siinä. Pää, Kristus on taivaassa. Ja kerran koko ruumis siirretään täältä ylös sinne, missä Jeesus jo on. Edelleen Paavali käyttää Jumalan valtakunnasta nimeä "Totuuden pylväs ja perustus." Maailmassa ei ole totuutta. Totuus on Jumalan valtakunnassa Jeesuksen Kristuksen kautta. Jumalan valtakunta on Paavalille niin rakas, ettei hän tahdo kylliksi löytää sanoja ja nimiä kuvatakseen sitä. Efesolaisille hän kirjoittaa: "Te olette Jumalan perhe. Te olette Jumalan temppeli apostolein ja profeettain perustukselle rakennettu. Jeesuksen Kristuksen ollessa kulmakivenä.
Raamatun mukaan täytyy ihmisen, joka saa periä taivaan, olla tuon valtakunnan, so. Kristuksen seurakunnan, tai mitä nimeä käytettäneekin, -- jäsenenä. Sillä Jumalan valtakunta on armon valtakunta, jossa synnit katuvalle annetaan anteeksi, kuten kristinopistamme luemme. Ilman syntien anteeksisaamista emme voi tulla kaikkivaltiaan Jumalan kasvojen eteen. Ja vain "puhdassydämiset saavat nähdä Jumalan," sanoo Jeesus. Jumalan valtakuntaan ei voida tulla minkään "antautumisen" kautta, vaan sinne synnytään. On syytä lähemmin tarkastella, miten tämä tapahtuu.
Me kaikki ihmiset olemme jo Aadamin ja Eevan lankeemisen tähden joutuneet syn-
Siionin Lähetyslehti 1940, sivu 172
Kirjoituksen loppuosa oli kadonnut, siksi laitan tämän tynkänä. Jos loppuosa löytyy, olisi hyvä lisätä se jatkoksi. Jossain foorumilla on toinen keskeneräinen, en löytänyt sitä. Jos joku löytää, olisitko hyvä ja kertoisit osoittteen tässä.
Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 13 Marras 2018, 19:23
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4