Jumalan valtakunta / Hesekiel

Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo

Jumalan valtakunta / Hesekiel

ViestiKirjoittaja mies » 27 Tammi 2016, 10:16

1992: Luuk.16 kirjoitti:Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.

Origeneksen mukaan tämä ajanhetki viittasi juuri Jeesuksen kasteeseen:
1992: Hes.1 kirjoitti:Oli kolmaskymmenes vuosi, neljännen kuun viides päivä, ja minä olin pakkosiirtolaisten keskuudessa Kebarjoen varrella. Silloin taivaat aukenivat, ja minä näin näkyjä, jotka Jumala oli lähettänyt.

Tässä Hesekielin ensimmäisessä kappaleessa on ilmeinen vanhatestamentillinen kuva Jumalan valtakunnasta. Sen kuninkaana on valtaistuimellaan "joku ihmisen kaltainen".

Uskovaisilla on kuin neljät kasvot: Leijonan, silloinkuin synnin luvallisuuden alla oleva ihminen välttelee tekemistä senkaltaisien uskovaisten ihmisten kanssa, jotka yrittävät hänestä huolta pitää. Silloin ei vastata mahdollisesti puheluihin vaan uskovainen koetaan kuin leijonana, jota vältellään.

Kotkan kasvot ovat esillä, kun pelätään epäsuoria ilmahyökkäyksiä: tällöin tilanomistaja vie koiransakin turvaan. Sama on epäuskoisten keskuudessa: he sanovat lapsilleen että älkää nuiten uskovaisten kanssa olko tekemisissä.

Härän kasvot ovat sitä, kun uskovaiset huomataan hyviksi työtekijöiksi, mutta myös teuraseläiminä pidetään niinkuin marttyyrien aikana. Ja erityisesti kuolleen härän lihaa nautiskellaan: kun ihminen kieltää uskonsa, toisinaan hän tuo erinäisiä pilkkalauluja julkisesti esille joihin monet yhtyvät.

Henki ohjaa uskovaisia. "Minne henki niitä ohjasi, sinne ne kulkivat hengen käskyjen mukaan". "Jokaisen vieressä oli pyörä, joka kosketti maata". Tästä käy ilmi, että armon valtakunta on maan päällä.

Ihmisten kasvot ovat ne mm. silloin kun uskovainen toisen kanssa on kanssakäymisissä.
1992: Hes.1 kirjoitti:4 Tämän minä näin: Pohjoisesta tuli myrskytuuli ja suuri pilvi, joka liekehti tulta ja levitti loistetta ympärilleen. Tulen keskusta säihkyi kuin sula kulta, 5 ja keskellä hehkua näkyi neljän olennon hahmot. Tällainen oli niiden ulkonäkö: Niillä oli ihmisen muoto, 6 mutta kullakin oli neljät kasvot ja kullakin neljä siipeä. 7 Niillä oli suorat sääret ja jalkaterät kuin vasikan sorkat, ja ne välkehtivät kuin kiiltävä pronssi. 8 Siipien alla oli kaikilla ihmiskädet, neljällä puolen, kuten olivat myös kasvot ja siivet, 9 ja niiden siivenkärjet koskettivat toisten siipiä. Ne eivät kääntyneet kulkiessaan, vaan kukin liikkui suoraan, kasvojensa suuntaan. 10 Niiden kasvot olivat kuin ihmisen kasvot, mutta oikealla puolen oli leijonan kasvot ja vasemmalla härän kasvot, ja vielä niillä oli kotkan kasvot, kaikilla neljällä yhtä lailla. 11 Kullakin olennolla oli kaksi siipeä ylhäällä levällään, niin että ne koskettivat toisten siipiä, ja kahdella siivellä ne peittivät vartalonsa. 12 Ne kaikki kulkivat kasvojensa suuntaan, sinne, minne henki niitä johti. Kulkiessaan ne eivät kääntyneet.

13 Näiden olentojen välissä näkyi kuin liekehtiviä hiiliä. Lieskat liikkuivat olentojen lomitse soihtujen tavoin, tuli välkkyi ja sinkosi salamoita, 14 ja salamoiden lailla kiitivät itse olennotkin edes ja taas.

15 Ja tämän minä näin: Jokaisen vieressä oli pyörä, joka kosketti maata. 16 Kaikki neljä pyörää olivat toistensa kaltaiset, ja ne välkehtivät kuin olisivat krysoliitista tehdyt. Niissä oli kuin toinen pyörä ristikkäin toisen kanssa, sellaiset ne olivat rakenteeltaan. 17 Olennot liikkuivat neljään suuntaan, eikä pyörien tarvinnut kääntyä. 18 Pyörät olivat korkeat, pelottavat, jokaisen kehä välkehti kauttaaltaan valoa. 19 Kun olennot liikkuivat, liikkuivat pyörätkin niiden vierellä, ja kun ne kohosivat maasta, kohosivat pyörät niiden mukana. 20 Minne henki niitä ohjasi, sinne ne kulkivat hengen käskyjen mukaan, ja niiden vierellä kohosivat ilmaan pyörät, sillä pyöriä liikutti sama henki. 21 Pyörät liikkuivat minne olennotkin, ne pysähtyivät olentojen pysähtyessä ja kohosivat ilmaan niiden vierellä, sillä niitä liikutti sama henki.

22 Näiden olentojen yläpuolella oli kuin kaartuva levy. Kristallin tavoin se loisti niiden yllä, se hohti pelottavaa valoa. 23 Levyn alla kunkin olennon kaksi siipeä ojentui vieressä seisovien siipiä kohti, ja kahdella siivellä kukin peitti vartalonsa. 24 Kun ne kulkivat, minä kuulin siipien äänen, kuin suurten vesien pauhun, kuin Kaikkivaltiaan jylisevän äänen, kuin väkijoukon metelin tai sotajoukon melskeen. Pysähtyessään ne laskivat siipensä. 25 Myös niiden pään yllä olevan levyn päältä kuului mahtava jyly. Pysähtyessään ne laskivat siipensä. 26 Ja ylhäällä, niiden päällä olevan levyn yläpuolella, oli jotakin, mikä hohti kuin safiiri. Se oli valtaistuimen muotoinen, ja tällä valtaistuinta muistuttavalla istui joku ihmisen kaltainen.

27 Minä näin kuin puhtaan kullan loisteen. Tuon ihmisen kaltaisen lanteiden kohdalta lähti ylöspäin tulinen kehä, ja lanteiden kohdalta alaspäin näin hohtavan tulikehän. 28 Loiste ympäröi istuimen, se oli kuin sadepäivänä pilvessä näkyvä kaari. Sellainen on näöltään Herran kirkkaus. Minä heittäydyin maahan kasvoilleni, kun sen näin. Ja minä kuulin jonkun puhuvan.

Myöhemmin huomaamme, kuinka sitä Jumalan valtakunnan saarnaa lähdettiin viemään eteenpäin:
Hes.10 kirjoitti:1 Ja tämän minä näin: Kerubien päiden yllä oli kaartuva levy, ja sen yläpuolella näkyi jokin, mikä hohti kuin safiiri ja oli muodoltaan ikään kuin valtaistuin. 2 Sieltä tuli pellavapukuiselle miehelle käsky: "Mene kerubien alle pyörien väliin ja ota käsiesi täydeltä palavia hiiliä. Ota ne kerubien välistä ja sirottele pitkin kaupunkia." Minun katsellessani mies lähti.

Eikä sen kaltainen saarna käynyt tyhjiin, sillä se on parannussaarnaa:
Jes.6 kirjoitti:6 Silloin yksi serafeista lensi luokseni kädessään hehkuva hiili, jonka hän oli ottanut pihdeillä uhrialttarilta. 7 Hän kosketti sillä minun huuliani ja sanoi:

-- Katso, tämä on koskenut huuliasi, sinun syyllisyytesi on poissa ja syntisi sovitettu.

Mistä siinä saarnattiin? Siinä saarnattiin parannussaarnaa Jumalan valtakunnasta.

Nyt se kuuluu uloimpaan esipihaan asti, eli tähän maailmaan se siipien kohina:
1992: Hes.10 kirjoitti:5 Ulompaan esipihaan saakka kuului kerubien siipien kohina, mahtavana kuin kaikkivaltiaan Jumalan ääni.

Seuraavaksi siellä haettiin tulta:
1992: Hes.10 kirjoitti:6 Kun hän käski pellavapukuisen miehen ottaa tulta pyörien välistä, kerubijoukon keskeltä, tämä meni ja seisahtui pyörän viereen. 7 Yksi kerubeista ojensi toisten välistä kätensä tuleen, joka oli joukon keskellä, otti hiiliä ja antoi ne pellavapukuisen miehen käsiin. Mies otti hiilet ja lähti. 8 Minä näin, että kerubeilla oli siipiensä alla ikään kuin ihmisen kädet.

Tämä on sitä tulta, jota virressä 178 lauletaan:
Virsi 178 kirjoitti:Kun Herramme tietänsä kulki,
niin tultansa tartutti hän.
Hän tuo vielä toivonsa julki:
"Sen tahtoisin taas syttyvän."
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Jumalan valtakunta / Hesekiel

ViestiKirjoittaja mies » 28 Tammi 2016, 10:01

Elihun viimeisimpiä sanoja, ennenkuin itse Jumala puhui:
1992: Job.37 kirjoitti:21 Nyt ei valoa näy,
pilvet sen peittävät.
Sitten tulee tuuli
ja lakaisee puhtaaksi taivaan.
22 Pohjoisesta tulee kultainen hohde,
pelottava loiste ympäröi Jumalaa.


Hes.1 kirjoitti:4 Tämän minä näin: Pohjoisesta tuli myrskytuuli ja suuri pilvi, joka liekehti tulta ja levitti loistetta ympärilleen. Tulen keskusta säihkyi kuin sula kulta,

Muukalaisten Galileasta alkoi (Luuk.4) Jeesuksen julkinen toiminta. Se on pohjoiseen Jerusalemista.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Jumalan valtakunta / Hesekiel

ViestiKirjoittaja mies » 15 Marras 2016, 09:48

Origen ottaa kantaa siihen, että Kerubissa oli myös leijonan ja kotkan kasvot,
eli saastaisien eläimien kasvot (3.Moos.11); kun Jumalan vaunuissa ei ole
mitään saastaista;

Origen: Homilies 1-14 on Ezekiel kirjoitti:Now if the Word of God, as it diligently examines the Scriptures, and the
Spirit, of whom it is written: "The Spirit searches all things, even the
depths of God" [1.Cor.2:10] comes into someone's soul, he will show very
plainly from the Scriptures that both the eagle and the lion are recorded
on the side of the clean animals. "The cherubim have the face of a man and
the face of a lion on the right of four parts and the face of a calf and the
face of an eagle on the left of four parts" [Ezek. 10:14, 1:10]. And these
things that are seen in the cherubim, that is, the eagle and the lion, are
clean; for nothing unclean in on the chariot of God. And just as you who
believe from the Gentiles have become clean, and it is said of all the
things that were shown to Peter hanging down from heaven: "what God has
cleansed, you should not call common" [Acts 10:15, 11, 28], so the lion and
the eagle that appeared in the cherubim have been cleansed. And indeed,
even what is proclaimed for the future coming of Chirst recognized that the
lion is clean, and the eagle is clean, which are declared unclean [Lev 11:13].
For it says: "the wolf and the lambs will feed together" [Isa 11:6]. Now a
wolf that feeds harmlessly with sheep no longer needs to be watched. It is
not concerning that kinf of wolf that i is said to me: "Beware of those who
come to you in sheep's clothing, but inside they are ravenous wolves" [Matt. 7:15].
He has said. "but inside they are ravenous wolves"; for there are others that
are not ravenous, when "the wolves and the lambs will feed together, and the
calf and the bull and the lion will equally feed" [Isa 11:6]. But since in the
Christian faith the fellowship of natures has become so fiverse among themselves,
a lion will no longer be unclean, but he will forget his fierceness. Indeed, all
the animals that are called unclean in the law of God will receive the purity
of their ancien condition.


Ottaen vastauksen Jes.11:sta, ja Apt.10:stä:
1992: Jes.11 kirjoitti:6 Silloin susi kulkee karitsan kanssa
ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen,
vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä
ja pikkupoika on niiden paimenena.
7 Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella,
yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja
pennut,
ja leijona syö heinää kuin härkä.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Ilon hetkiä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron