VL-FOORUMI

Keskustelupalsta vanhoillislestadiolaisille ja uskostamme kiinnostuneille. Ylläpitäjinä vanhoillislestadiolaisia yksityishenkilöitä.
Tänään on 16 Joulu 2017, 19:59

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Joululauluista
ViestiLähetetty: 15 Joulu 2008, 12:22 
Poissa
puuhakas

Joulu lähestyy ja kirkot täyttyvät taas kauneimpien joululaulujen laulajista ja, ainakin meillä, kodeissa laulut soivat niin laulettuina, soitettuina ja kuunneltuina. Ajattelinkin kysyä, että onko teillä joitain ehdottomia suosikkeja joululaulujen joukossa? Tämä kysely sisältää niin virret kuin siionin laulutkin, mutta myös muut joululaulut, myös vähemmän hengelliset.

Itse olen kuunnellut viimeaikoina paljon joululauluja, kun olen ollut ns. "sidottu" tietokoneen äärelle ja taustamusiikilla olen saanut heräteltyä joulumieltä. Suurimpia suosikkeja lienevät kaikkein perinteisimmät suomalaiset joululaulut, esim. varpunen jouluaamuna on kaunis, vaikka kristittynä onkin mahdoton yhtyä sen sielunvaellusta opettavaan sanomaan. Joitain uudempiakin hyviä lauluja on ja samoin kauniita ulkomaalaisia, kuten esimerkiksi pidän Jussi Björlingin laulamasta "O' helga natt" -kappaleesta.

Silti kaikkein eniten sisäistä lämpöä saavat minussa aikaan virsikirjan joululaulut, joita seuroissakin lauletaan. Sen verran tuoreena uskovaisena olen hieman huono sanomaan mitään pätevää siionin laulujen puolella olevista joululauluista, sillä en tunne niitä kovinkaan montaa, mutta toistaiseksi kaikki ovat miellyttäneet jo ensikuulemalta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Joulu 2008, 12:47 
Poissa
tosi pirteä

Pidän monista joululauluista.

Esimerkiksi: Jubilate, Sylvian Joululaulu, En etsi valtaa loistoa, jne. :D

Oi Jouluntähti pieni on ihana, turvallinen ja kotoinen joululaulu, se laulettiin aina kotisiionin pienessä joulujuhlassa. Se lauletaan myös meillä aina kotona jouluaattona.

Meillä on perheen kanssa tapana laulaa noin tunti joululauluja joka aattoilta, ennen kuin joulupukki tulee. Ja siinä yhteydessä tietysti luetaan jouluevankeliumi. Onpa joskus tehty jopa jotain joulukuvaelmia ja lauluesityksiäkin perheelle. =)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20 Joulu 2008, 18:29 
Poissa
vakiintunut

En etsi valtaa loistoa on ehdoton suosikki, vaikka muutkin perinteiset laulut ovat hyviä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]