Unohtumattomia suviseuramuistoja

kuulumisia ja muistoja

Unohtumattomia suviseuramuistoja

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Syys 2006, 19:10

Poistuneiden viestien joukossa meni muistelmani vanhoista suviseuramatkoista. Onneksi kirjoitus on vielä tulosteena tallessa, niin voin kirjoittaa samoja muistelmia, nyt kuitenkin paremmin työstettyinä. Vähitellen niitä tänne naputtelen, kun satun ehtimään.

Olin ensimmäisellä suviseuramatkallani isän mukana Nivalassa vuonna 1945. Aluksi kävelimme metsäpolkua 4-5 kilometriä, siellä isä laittoi minut istumaan pyöränsä runkoon kiinnitetylle lasten istuimelle. Siitä katselin maisemia, kun isä polki vauhtia pyöräänsä. Välillä yövyimme jossakin tien varren talossa, josta aamulla jatkoimme läheiselle asemalle. Muistan vieläkin mustan maiseman, hiilenpölystä ja savusta mustuneen ratapihan, seisoimme mustalla korokkeella, kun kuului huuto: "Juna saapuu!"

Tuli suuri musta möhkäle korokkeen vieressä olevaan syvennykseen. Kohta menin isän mukana sen jäljessä tulleeseen mustaan istuimia täynnä olleeseen liikkuvaan huoneeseen. Matkan alettua halusin katsoa ulkona aukeavaa maisemaa, jonka puut vilahtivat ohitsemme. Isä kuitenkin kielsi, koska se vilistää silmiä. En ymmärtänyt kieltoa, en oikein ymmärrä vieläkään.

Varsinaisesti seuroista en muista enää mitään, mutta albumissani on vanha valokuva, jossa Ylitornion opistolaisten kuvassa seison isäni edessä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 10 Loka 2006, 07:55

Yks muisto on sellainen, että kuljin pari vuotta nuoremman lapsuudenystäväni kanssa eräissä suviseuroissa. Itselläni on aina ollut armottoman huono suuntavaisto ja ystäväni taas osasi kulkea minne vain. Siinä sitten kätevästi hänen vanavedessään kuljin. :D
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Loka 2006, 04:59

LähetäLähetetty: Lau Huh 16, 2005 7:41 pm Viestin aihe: Unohtumattomia suviseuramuistoja
Pannaanpa vauhtia tänne, että täällä kävisivät toisetkin, eikä vain muutama vanha ja moderaattorit. Tähän toivon nuortenkin muisteloita.
Millainen oli ensimmäinensuviseuramatkasi?
Minä olin eka kerran suviseuroissa Nivalassa muistaakseni 1945. Kävelimme isän kanssa metsäpolkua 4-5 kilometriä, sen jälkeen istuin isän polkupyörän runkoon kiinnitetyssä lastenistuimessa noin 10 kilometriä. Olimme välillä jossakin talossa yön, aamulla menimme asemalle. Muistan miten kuului huuto, juna saapuu, sitten se musta, suuri möhkäle tuli ja menimme sisälle. melko pian se junamatka meni.. Seuroista en muista mitään, jälkeenpäin olen katsellut kuvaa Ylitornion kansanopistolaisista. Siinä pieni poika seisoo isänsä edessä.
Voin kertoa myöhemmistäkin seuramatkoista, jos se sopii, mutta myöhemmin
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
_________________
Kerro ihmeesssä lisää oli jo mukava alku, odotan jännityksellä mitä sieltä vielä tulee --------------------------------------------------------------------------------''''''''
Pottu

Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 363

Lähetetty: Lau Huh 16, 2005 10:19 pm
Oli tosi mielenkiintoista.
Itse en ensimmäisestä suviseuramatkasta kauheasti muista, vaikka en ihan pienestä asti niihin oo päässykää. Jossain lähellä olevissa isommissa kesäseuroissa olin joka kesä.
Mutta eka kerran olin muistaakseni Hollolassa.
-----------------------------------
-------------------------
_________________
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä

Oliko Pottu ensimmäisissä vai toisissa Hollolan seuroissa eka kerran. Oletan, että toisissa, niiden välihän oli 10 vuotta.
Niiden ensimmäisteni jälkitunnelmista muistan, että äidin mukana kaivopyykillä kuului metsästä ilmeisesti lehmän pitkä huuto. Muistan todenneeni , että juna saapuu.
Toisen kerran olin suviseuroissa 1949 Haapajärvellä. Ne pidettiin kirkon ja pappilan välisellä kentällä. Asuimme silloin jo nykyisessä paikassa, kävelimme 4 km kylälle ja seuroihin mentiin kuorma- auton lavalla. Siinä oli penkit laitettu lankusta poikittain. Muistaaakseni ei ollut edes vanerista koppia lavalla, sillä ne vaihtuvat maisemat jäivät mieleeni.Siitä matkasta muistan jo melkoisesti muutakin, nyt en jatka enempää vaan odotan toistenkin kokemuksia.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
___________________________________________-----------------------

Pottu
Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 36
Kai niissä jälkimmäisissä, koska en muista ku yhet Hollolan suviseurat. Oisko ne ollu 1984??
____________

---------------------
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä

Joo, Hollolassa oli 1974 ja 1984, ensimmäisissä oli kova tuuli, viimeisenä yönä vei kaikki telttamuovit minne lie metsään. Toisien aikana kaunis sää, majoituimme teltassa, metsässä aivan tien vieressä.Aamuyöllä joku ajoi viritetyllä autolla läheltä ja jätti jälkipoltolle. siitä kova pauke johon heräsimme. En tiedä, miten se tehdään, mutta palamaton polttoaine seos saadaan palamaan pakoputkessa.
Niissä Haapajärven suviseuroissa kuljin isäni äidin, mummuni mukana, olimme pari yötä sukulaispaikassa siinä parin kilometrin päässä. Kuumat kesäpäivät, ihmiset uivat viereisessä järvessä. Vähän väliä varoittelivat kaiuttimien kautta, että siinä on syvää, älkää menkö kauas. Myöhemminhän uinnit on kielletty seurojen lähivesissä. Ranuan ensimmäisissä oli poikkeus, sielläkin taisi olla valvontaongelmia, sen jälkeen on kielletty. Seurojen järjestäjät eivät voi vastata uintien turvallisuudesta. Suihkut korvaavat sen nykyisin, se on hyvä.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Taavetti
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Sun Huh 17, 2005 6:41 pm

Laitoinkohan väärän otsikon, olisi saanut olla, Unohtumaton suviseuramatka. Niitähän muistaa useampi, aina joku muistuu toisia miellyttävämpänä. Toisaalta käsitetään, että voisitte kirjoittaa myös seuramatkasta, joka on erityisesti jäänyt mieleen. Jonka haluat asettaa merkittävään asemaan elämässäsi. Löysitkö Jumalan valtakunnan, tapahtuiko jotakin muuta erityisen hyvää, tai sattuiko kenties onnettomuus. Moniko muistaa esim myymäläpalon Outokummussa tai Hankasalmen kurakentät?
Jatkan Haapajärvestä v.1949, silloin mummu syötti minulle monenlaista hyvää, oli hyviä voileipiä, oli kotoa tuotuja keitettyjä kananmunia. Niihin pantiin voita päälle höystöksi. Kotimatkalla jäin mummun kanssa sukulaispaikkaan kylään. Siellä keräsin kedolta savimansikoita, jotka halusin viedä kotiin äidille. Vierailu kuitenkin jatkui, kävelimme 6 km toiseen sukulaispaikkaan. Siellä havaitsimme mansikoiden alkaneen homehtua,söin ne itse.Kotiin matkustimme linja-autolla, se taisi olla elämäni ensimmäinen bussimatka.
Mutta toivossa on hyvä elää ja elämässä on hyvä toivoa.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
------------------------------
ellis
Liittynyt: 06 Maa 2005
Viestejä: 41
Paikkakunta: espoo

Lähetetty: Maa Huh 18, 2005 2:38 pm Mä oon saanu olla elämäni aikana kaikissa suviseuroissa Perhon -81 lähtien. Ja muistan Hankasalmen saviseurat ja sieltä Outokummustakin on jokin hämärä muistikuva.. Sillon nuorempana suviseuroissa oltiin monesti viikko, tiistaista maanantaihin. Nykyään ei niitää muutamaa päivää kauemmin jaksaisikaan siellä retkiolosuhteissa

*************************
**************************

Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Maa Huh 18, 2005 5:42 pm
pelkäsin tämän mennen aivan monologiksi,lisätäänpä vähän, että mielenkiinto säilyy. Ennenhän suviseurat pidettiin täysin arkipäivinä. ne olivat kolmipäiväiset. Viimenenkin seurapäivä jatkui iltaan, kotimatka sitten yöllä. Oli pitkämatkaisille melko rasitus.
Muistaakseni vuosi Haapajärven jälkeen oli Ylivieskassa. Siellä lähellä kirkkoa, en minä veljieni kanssa paljon kuunnellut, eihän sitä paljon jaksanut, kahdeksanvuotias naskali. Kirkkoon oli asennettu kaiuttimet, juoksimme lehterin portailla ja oli hauskaa,
Laulu tarttui alitajuntaan, kaikkien autojen kiihdytys kuulosti laululta, varsinkin, kun oli alkanut sade.
Sitten meni useampi vuosi, seurat olivat kaukana, ei ollut rahaa matkustaa.Oulun seuramatkaa muistelen seuraavalla kerralla, silloin olin jo rippikouluiässä. Istuimme isän kanssa paljon Oulun tuomiokirkossa.
Haittaako tällainen muistelu? Monella teillä on unohtumattomia seuramuistoja. Yritän vain rohkaista kertomaan.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

_____________________________________________________________

Pottu

Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 363

Ihan mielenkiintoista lukea.
Itsestä vaan tuntuu, että saa oikein toden teolla ryhtyä muistelemaanjos aikoo suviseuroja muistella. En kauheasti muista, mitä erilaista oli Iisalmessa mitä Rovaniemellä.. Smile Muisti on jo menny..

Torniosta muistan, että sinne sai ajaa jonossa! On valokuvaki pitkästä autojonosta ennen suviseura-aluetta. Paikalliset koitti hyötyä jonosta laittamalla omia myyntikojujaan tien varteen. En tiedä tekikö kauppansa? Saunabisnes sen sijaan varmasti kannatti. Itsekin kävin jossain lähitalossa saunomassa.

Jämijärvellä tuuli ja oli kylmä!! Olin siellä työvuorossa myymälässä hyllyttäjänä.

Petäjävedellä heräsi yöllä naapuritilan kukon kiekunaan. Näin myös hirven tienlaidassa menoa ihmettelemässä.

Hankasalmi ja Maaninka säilyy muistoissa saviseuroina.

Siinä ensimmäisiä mieleen juolahtavia muistoja..
____________________
____________________

Lähetetty: Tii Huh 19, 2005 4:44 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Pappuli2! Kirjotuksesi on tervetulleita palstalle ja myös Pottu, Ellis ym. Wink

Palsta tarvitsee kirjoittajia. Ja olis hyvä jos tänne tulis myös enemmän ihmisiä.

Viimeinen muokkaaja, Kicki pvm Tii Huh 19, 2005 11:39 pm, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
*****************
******************
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Tii Huh 19, 2005 7:33 pm Viestin aihe:
Sittenpä jatkan, kirjoitin tuolla toisella palstalla, pitkästi tasaista tekstin pötköä, tässä yritän vähän rentoutua. Annan muistelmien poukkoilla
ja laitan asiaa, vähän sen viertäkin sivuten. Lupasin muistella Oulun suviseuroja v1956, ne olivat SRKn 50-vuotisseurat. Niitä arvostan elämäni onnellisimpina.

Oulun seuroista muistan lähinnä onnellisen, tyyneyden mielessäni. Sää oli kaunis. Yöt nukuimme koululla, jossakin luokassa, alla pahvia, peittona jotakin kotoa tuotua. Seurat olivat aivan kaupungin keskustassa. Kävelimme katuja, joitakin saarnoja muistaaksen kuuntelimme tuomiokirkossa. Kirkosta isä mainitsi, että pappi nousee saarnatuoliin ikään kuin uunista. Siltä se näytti penkistä katsoen.
Sitten vuoden kuluttua olikin sateiset suviseurat Kuopiossa.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa

_____________-----------------
Pottu

Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 363

Lähetetty: Tor Huh 21, 2005 1:44 pm
Kicki, tuleeko sieltä Ruotsista usein lähdettyä Suomen suviseuroihin?
Ite oon monesti ajatellu, että ois hieno lähteä joskus Ruotsin suviseuroihin, mutta ei o vielä kertaakaan ollu siihen mahollisuutta.
________________--------------____________

Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Tor Huh 21, 2005 3:12 pm
Hei kaikki lapset ja lapsenmieliset, tulkaapa tänne, tänne Pappulin kamariin, no tulkaa, tulkaa nyt vain. Pappulilla on vähän asiaa. Oottakos te koskaan itkeneet, tokihan? Pappulia on tänä päivänä meinanniu vähän itkettää, ihan tosi. On tänä päivänä saattanu itkeä joku toinenkin. Pappuli kertoo nyt vanhoista suviseuroista, hyvin vanhoista.
Pappuli oli silloin nuori poika, käyny rippikoulun vähän toista vuotta aikasemmin. Pappuli oli viijentoista, mutta loppuvuojesta täytti kuustoista.
Ja tíijättekö mitä, sillonki Pappuli vähän itkasi, arvatkaapa minkä tähe. Vai ette arvaa, no kerronpa sitten.
Me oltiin sovittu käyvä suviseuroissa vuorovuosin. Kun olin ollu isäni kanssa edelisvuotena Oulussa, nyt olivat lähössä kaksosveljet äitin mukana. Ja Pappulia ruppes itkettämmään, tai enhön minä sillon ollu Pappuli, vaikka nyt ooonki. Olin vain semmonen pojankoltiainen, tiijättekö, mikä semmonen on? Aitiijätte, hyvä on!
Äiti teki lähtövalmisteluja, katselin sivusta, viime vuonna oli siellä Oulusssa niin hyvä olla. Niin rupes itkettämmään. Pitihän sitä salata, mitä sitä nyt rippikoulun käyny iso poika itkemmään. Mutta äitipä näki, sano, että kait se tuo poika pittää ottaa, kun sillä on paha mieli Ja niin pappuli pääsi itkemällä suviseuroihin.
Oottekos te millonkaan itkeneet, kun eioo suviksiin päässy. Eiseo mikkää huono itkun syy, on sitä huonommistaki asioista itketty, on toki. Mutta nyt Pappuli sai vähä rentoutua, kun kirjotti tämän. Jatketaan toisella kerralla, ja muistellaan miten sinne Kuopioon mentiin ja mitä siellä tehtiin. Ja minkälaista siellä oli.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 6:07 am, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
------------------------------------------------------------------------------------
Kicki
Vieras
Lähetetty: Per Huh 22, 2005 8:56 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Pottu kirjoitti:
Kicki, tuleeko sieltä Ruotsista usein lähdettyä Suomen suviseuroihin?
Ite oon monesti ajatellu, että ois hieno lähteä joskus Ruotsin suviseuroihin, mutta ei o vielä kertaakaan ollu siihen mahollisuutta.

Olemme me muutaman kerran oltu Suomessa suviseuroissa. Nuorena sitä tuli lähdettyä lahden toiselle puolelle joka kesä.

Mutta on täällä Ruotsissakin omat suviseurat.
Takaisin alkuun

Kicki
------------------------------
--------------------------------


Lähetetty: Per Huh 22, 2005 8:59 pm Viestin aihe:
Odotellaanko ensin, että Sinisielukin tulee kuuntelemaan..? Wink
Takaisin alkuun

^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
antti-_

Lähetetty: Per Huh 22, 2005 9:39 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Mä en oo käyny ku kerran suviseuroissa, se johtuu siitä kun oon niin "nuori" Rolling Eyes
Takaisin alkuun
------------------------------------------------------------------------------------

Pottu

Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 363

Antti, sittenhä sun kertomus sopis hyvin tän otsikon alle. Minkälainen se oli se elämän ensimmäinen suviseuramatka?
_________________------
____________________

Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Lau Huh 23, 2005 4:13 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Tervetuloa Sinisielu ja kaikki ystävät. Musta, piiiitkä juna puuskuttaa Oulusta Ylivieskaan, suuntaa siitä Iisalmen radalle sitten kohti Kuopiota. Höyry- ja savupilvessä puuskutttava höyryveturi on sen edessä, ellei kaksikin, sillä juna on pitkä.Pieniltäkin asemilta se poimii seuroihin meneviä ihmisiä.Mennään Jumalan kansan suvijuhlille.
Saattaa tuntua oudolta, kun on nykyisin pitkä vuorolista suviksista, että vuoden 1956 vuosikokoukseen ei ollut seuraavalle vuodelle yhtään seurahakemusta. Kun Oulun seurat loppuivat, ei tiedetty, missä seuraavan kesänä kokoonnutaan.Paikan päättäminen jäi muistaakseni SRKn johtokunnalle. Jos jollakin on parempi tieto, oikaiskoon. Asemalta nousimme siihen junaan. Vähäjärviseltä Pohjanmaalta tulleet ihmiset ihastelivat maisemia: VOII, kun on kaunista. Keskustelun lomassa virisi laulu, toinen, kolmas ja niin edelleen.
Kuopio on ison Kallaveden ympäröimä Savon kaupunki. Seurat pidettiin keskellä kaupunkia jollakin kentällä . Vanha seurateltta oli pystytetty keskelle kenttää. Siellä oli seurojen tärkein tapahtuma, kuten nykyisinkin, teltta oli kuitenkin pienempi nykyistä, vaikka suuri oli sekin.
Puheiden väliajoilla ihmiset lauloivat ihan spontaanisti,ei ollut järjestettyä säestystä. Oli rajuja sadekuuroja, teltta vuoti melkoisesti, sateenvarjot aukenivat vesinorojen kohdilla istuvien toimesta. Yhden rajun sateen aikana ilmoitettiin kolehti. Tämä on telttakolehti, sen tarkoitus on, että saataisiin uusi teltta.Kävi kohahdus seuraväen joukossa, luonnon kolehtisaarna ulkona avasi varmaan monta kukkaroa vähän reilummin.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005
Taavetti
--------------------------------------------------------------------------------------

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Lau Huh 23, 2005 4:31
Eräänä aamuna, tullessamme kentälle, vastaamme tuli mies kameran kanssa. Hän halusi ottaa kuvan. Asetuimme ryhmään, Ei ei eieiei ei ryhmäkuvaa, otetaan keskustelukuva, tämä tulee lehteen. - mihin lehteen- Kotilieteen. Myöhemmin seurasimme jännityksellä, miten meidän kuvamme siinä olisi.Ei ollut meidän kuvaa, kuvien valitsija oli laittanut aukean verran, mutta aivan saman kaltaisia kuvia. Ne olivat vain sellaisia kiitosäänikuvia, myöhemmissä numeroissa lukijat antoivat palautetta, miksi näin yksipuolisia, tapahtuihan siellä muutakin. Yksipuolinen kuvavalinta antoi erilaisen kuvan seuroista, kuin Eila Jokelan asiallinen artikkeli. Toimitus vastasi, että Jokela ei ollut sastuussa kuvien valinnasta.
Aikanaan seurat lopppuivat, kokoonnuttiin Kuopion asemaalle odottamaan junaa, joka ei aivan heti tullutkaan. Matkustajat odottivat laajana, tiiviinä joukkona,kun pohjoisesta tuli juna. Se toi väkeä Raudaskylän Herättäjuhlilta. Suviseuraväki lauloi, puolin ja toisin huiskuteltiin, siinä kohtasi kaksi eri hengellisyyttä, kaksi eri valtakuntaa, ulkonaisesti ystävyyden hengessä, vaikka niiden välillä taistelu vallitseekin. Meidän aseemme oli Siionin laulu siinä tilanteessa. En muista, lauloiko herättäjäväki.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 5:45 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun :) :)
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 29 Loka 2006, 11:13, muokattu yhteensä 3 kertaa
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Loka 2006, 10:31

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

LähetäLähetetty: Sun Huh 24, 2005 7:52 am
Pääsin kolmantenakin perättäisenä kesänä Suviseuroihin. Ne pidettiin Jyväskylässä, Hippoksen kentällä. Sitä ennen oli kuitenkin elämässäni tapahtunut melkoinen mullistus- isäni oli kuollut talvella. Vietimme yhdessä viimeisen yön kortteeritalon uunin takan sellaisessa ¨nukkumissopessa, joita on vanhan aikasissa uuneissa. Siellä kävimme viimeisen keskustelumme kellon lyödessä puolta yötä.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 5:52 pm, muokattu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Sinisielu
Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 391
Lähetetty: Maa Huh 25, 2005 9:47 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Minä olen käynyt melkein kaikissa suviseuroissa elämäni aikana. Monenlaisia muistoja sieltä on...hyviä ja vähemmän hyviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti

****************''
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Maa Huh 25, 2005 12:56 pm
Kertoisitko niitä hyviä, ainakin malliksi. Voisi tähän jotakin huonojakin kertoa vaikka ne ovat niitä luotetulle puhuttavia. Niitä hyviä on ilo jakaa kaikille.Huonoista läheiselle purkautuminen helpottaa. Tässä on minulla vielä pari, kolme muisteloa jäljellä.Niissä on väsymystä ja epätoivon sävyttämää toimintaa. Loppu oli kuitenkin hyvä ,sitten aikanaan. Käykääpä uudelleen.!
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 5:58 pm, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun

************************'
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Maa Huh 25, 2005 8:01 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Jyväskylän suviseuroissa kävin veljeni kanssa kahdestaan. Äiti hoiteli lehmiä kotona. Nykyistä pienempi, iso teltta oli pystytetty Hippoksen kentälle. Pienelle alueelle mahtuivat seurat silloin.
Tästä ketjusta tulisi loputon, jos kertoisin kaikista suviseuroista, jotka muistan. Lie syytä hiljalleen lopetella ja siirtyä toisenlaisiin puuhiin. Kolmet suviseurat vielä muistelen, sitten saa tämä minun osaltani vaikka loppua.
Jämsän suviseurat pidettiin 1967 tehtaan pellolla. Naapurista lainatussa pienessä harjateltassa majoituimme vaimoni kanssa, heinäseipäiden keskellä. Sää oli kaunis, pouta lämmin, nuori mieli onnellinen. Silloin huolet olivat pieniä, elämä hymyili. Huolista ei tiennyt mitään, ne olivat edessä päin.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
*********************
Sinisielu
Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 391
Lähetetty: Tii Huh 26, 2005 8:28 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
No, eräs muisto tässä. Olin suunnilleen 8-vuotias ja kuljin suviseurakentällä minua pari vuotta nuoremman ystäväni kanssa. Hänellä oli tajuttoman hyvä suuntavaisto. Minne vain piti mennä, hän osasi. Itselläni on huono suuntavaisto, ja ihmetellen kuljin hänen perässään siellä eri paikkoihin. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
********************
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Tii Huh 26, 2005 11:09 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Turussa, Artukaisten kentällä oli suviseurat 1975. Olimme kulkeneet aiemmin seuroissa linja-autolla.Näihin seuroihin oli tarkoitus mennä ostamallamme vanhalla autolla. Ajoimme pihasta 100 metriä kotini tien risteykseen, moottori käynti loppui yllättäen. Ei käynnistynyt uudelleen. Kävely pihaan, puhelu bussikyydin yhteyshenkilölle, menimme linja-autossa taas. Auto oli paikallaan seurojen ajan, sitten lähti käyntiin aivan sopuisasti. Juonitteli kuitenkin pitkin kesää, kunnes hoksasin vaihtaa siihen kondensaattorin. Alkoi moottori toimia.
Turusta muistan vihreän kentän ruohomaton. Kävin elämäni ainoan kerran Turun tuomiokirkossa. Siellä vietettiin ehtoollisjumalanpalvelus.
1988 oli Helsingin suviseurat Nummelassa. Ne seurat minä kävin melkein kokonaan nukkumassa. Miksi? Kerron seuraavalla kerralla.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 6:05 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Messenger
************************
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Lau Huh 30, 2005 5:55 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Mennä suviseuroihin pelkästään nukkumaan. Tuntuuko kummalliselta? Kerronpa, miksi. Sinä keväänä oli meillä melkoisesti puun taimia istutettavana tavallisten toukotöiden lisäksi. Päivät tein toukoa,aamuin illoin lehmänhoito, iltamyöhällä metsään, istutin taimia niin pitkään ,kuin jaksoin ja näin. Aamuyöstä 3-4 tunnin uni. Kertyi univelkaa, niinpä sovimme, että nyt jätämme suviseurat väliin ja sen sijaan käymme Ivalon seuroissa,tulisihan sielläkin käydyksi.
Monena vuotena olimme joutuneet vaihtamaan loman aikaa, päästäksemme suviseuroihin. Tuli sen vuoden lomalistat, meidän lomamme olikin yllättäen juuri seurojen aikaan. Siitä pohdinta, eihän me nyt vaiheta lomaa suviksista pois, kun aina on pitänyt vaihtaa toisinpäin. Suunnittelin, että ajan auton ja perheen seurapaikalle, Nummelaan, ja lepään itse siellä. Niin tein, ajoin sen pitkän matkan, teltta pystyyn ja nukkumaan. Nukuin vuorokauden, lauantai-iltana kävimme veljeni kotona saunassa ja taas kävin nukkumaan.
Sunnuntaina jossakin välissä heräsin, kävelin kentällä, alkoi puhe. Kuvitelkaa! Se on ainoa puhe, jonka muistan suviseuroista koko ikäni ajalta. Toki muistan, kasettia kuunnellessa, monia kohtia, mutta siihen Nummelassa kuulemaani en tarvitse edes ääninauhaa.Veljen teksti ja selitys koskivat Betestan lammikkoa ja Jeesuksen parannusihmettä siellä. Ehkä muistia auttaa, että vähää aikaisemmin olin joutunut pohtimaan juuri siihen tekstiin liittyvää kysymystä. Minun piti käydä nukkumassa Nummelassa, saadakseni vastauken mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 6:09 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
************************
No_nick
Liittynyt: 02 Tou 2005
Viestejä: 30
Paikkakunta: Ei kenenkään maa
Lähetetty: Kes Tou 04, 2005 7:49 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Pottu kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista lukea.
Itsestä vaan tuntuu, että saa oikein toden teolla ryhtyä muistelemaan jos aikoo suviseuroja muistella. En kauheasti muista, mitä erilaista oli Iisalmessa mitä Rovaniemellä.. Smile Muisti on jo menny..

Torniosta muistan, että sinne sai ajaa jonossa! On valokuvaki pitkästä autojonosta ennen suviseura-aluetta. Paikalliset koitti hyötyä jonosta laittamalla omia myyntikojujaan tien varteen. En tiedä tekikö kauppansa? Saunabisnes sen sijaan varmasti kannatti. Itsekin kävin jossain lähitalossa saunomassa.

Jämijärvellä tuuli ja oli kylmä!! Olin siellä työvuorossa myymälässä hyllyttäjänä.

Petäjävedellä heräsi yöllä naapuritilan kukon kiekunaan. Näin myös hirven tienlaidassa menoa ihmettelemässä.

Hankasalmi ja Maaninka säilyy muistoissa saviseuroina.

Siinä ensimmäisiä mieleen juolahtavia muistoja..

Jaa, Hankasalmen tiedän suurin piirtein. Mutta missä mahtaa olla Maaninka?

Minä muistan sen verran,suviseursoita, että joka kerta on suviseuroissa ollut hyvä olla ulknaisisita puutteista huolimatta. Silloin kun on päässyt on kyllä kannattanut lähteä.

Vaikka en ole aina päässytkään sinne, silloinkaan kun olisin halunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*********************
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Kes Tou 04, 2005 8:27 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Maaninka on Siilinjärveltä Viitasaarelle päin Sinisen tien varressa ensimmäinen paikkakunta. Siilinjärvi taas sijaitsee Kuopiosta pohjoiseen valtatie 5 varrella. Maaningan suviseurojen yhteydessä vuosikokoukset pidettiin Siilinjärvellä koulutiloissa. Kahtena yönä olin majoitusvartiossa Maaningan keskuskoululla.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Takaisin alkuun

*************************
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Tor Tou 05, 2005 3:26 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Niissä Nummelan suviseuroissa maanantai meni ensin auton korjaajan, etsintään, sitten autokaupan hierontaan. Menomatkan lopulla oli ilmennyt vähän luistoa kytkimessä. Se paheni lauantai-illan saunamatkalla. En uskaltanut ajatella kotimatkaa, ennen kuin se olisi säädetty. Nummelasta ei löytynyt vapaata korjaamoa, jonne auton olisi voinut viedä, ajoin Lohjalle, jossa todettiin, että säätövara on käytetty,pitäisi tehdä kytkinremontti. Se olisi Fordissa vaikea, pitäisi irrottaa moottori ensin. Vapaita aikoja ei korjaamolle luvattu ennen loppuviikkoa. Aamuksi piti ehtiä kotiin töihin.
Sovimme vaihdosta kyydin suhteen.Linja-autossa tulleita jäi odottamaan minun kyytiäni. Vaimoni lähti lypsytaitoisten lastan kanssa linja-autolla kotiin. Hoitelin Lohjalla auton vaihdon, yötä myöten ajelimme kotiin ja saavuimme parhaaseen lypsykoneen pörinään aamulla.

Nyt saanevat muisteluni riittää, on tulossa kesä ja uudet suviseurat. Jatkamme keskustelua, kertokaa muistojanne suviseuroista ja muistakin seuroista, miksi jotkut seurat jäävät mieleen erikoisen hyvin?
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 6:20 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
**********************'
No_nick
Liittynyt: 02 Tou 2005
Viestejä: 30
Paikkakunta: Ei kenenkään maa
Lähetetty: Lau Tou 07, 2005 11:44 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Kun suviseurat lähestyy, menaa ikävä tulla suviseuoihin. Mutta ei ole mahdollisuutta tulla sinne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
**************************
emka
Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 511
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä
Lähetetty: Maa Tou 16, 2005 12:40 pm Viestin aihe: suviseurat Vastaa lainaamalla viestiä
No_nick kirjoitti:
Kun suviseurat lähestyy, menaa ikävä tulla suviseuoihin. Mutta ei ole mahdollisuutta tulla sinne.

Asutko kaukana vai? Itselläni on kanssa "ongelma" nimittäin terveydellinen, ja sitten kun on koiria pari kappaletta,toinen sokea,niin niitten hoito. Viime kesänä olin Nivalassa, Nyt olisi lähempänä mutta majoitus ongelmia myös, kun teltta majoitus alkaa olla jo vaikeaa,kun on selkä huono. Mutta toivossa on hyvä elää Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
***************************
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Lau Kes 18, 2005 7:22 pm Vastaa lainaamalla viestiä
Tänäkin kesänä on tilaisuus saada unohtumattomia suviseuramuistoja. Toki niitä saa seuraohjelmasta, saarnoista ja lauluista sekä tietenkin keskusteluista ystävien kanssa. Myös palstalaisten kanssa on tilaisuus keskustella livenä. Kuka tahansa voi sopia tapaamisen ystävänsä kanssa, mutta Kaikkien halukkaitten palstalaisten yhteinen tapaaminen on sovittu sunnuntaiksi kello12.oo, tarkoitus on tulla silloin Kanadan liipun alle. Sen vaahteranlehtilipun tuntee varmasti jokainen. Suomen lippu on sen verran suosittu, että siellä saatamme hukkua toisten sekaan.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
************************
emka
Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 511
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä
Lähetetty: Sun Kes 19, 2005 12:32 pm Viestin aihe: Tapaaminen Vastaa lainaamalla viestiä
Onkin ilo nähdä kasvoista kasvoihin, kun täällä olemme jo "alustavasti" tutustuneet. Laughing Laughing Laughing Laughing
_________________
Ne jotka valaisevat toisten elämän,valaisevat omansakin.
J:M:Barrie
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*******************
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Maa Lok 10, 2005 4:21 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Niinhän siellä Perhossa nähtiin. Olin ainakin Emkan, Reetan ja Larssin jutttusilla. Kävin myös Suomi 24n tapaamisessa. Unohtumattomia muistoja nekin, muistuvat varmaan niin kauan, kuin yleensä muistan tämän elämän tapahtumia. Ensi kesänä uudelleen, silloin siellä Kainuun ytimessä.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
*******************
emka
Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 511
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä
Lähetetty: Maa Lok 10, 2005 11:38 am Viestin aihe: Niinpä niin Vastaa lainaamalla viestiä
Oli se mukava tavata palstalaisia, minulla vain meni sen helteisen ilman takia vähän lyhyeksi se tapaaminen, mutta kuitenkin sai kasvoista kasvoihin nähdä, ja jutellakkin kerkisi. Olisi ihan mukava jos palstalaiset rohkaistuisivat tapaamiseen, ja ensi kesänä, jos on mahdollista Suviseuroihin päästä, niin järjestetään sellainen tapaaminen, ainakin tämän palstan porukalla. Voi olla matalampi kynnys,kuin s.24. palstan tapaaminen.

Kohtahan se on Joulu, ja sitten alkaa Suviseurojen odotus Wink Laughing
_________________
Ne jotka valaisevat toisten elämän,valaisevat omansakin.
J:M:Barrie
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
************************
Hannu Wegelius
Lähetetty: Maa Nov 07, 2005 6:41 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Tätä en oo unohtanut: http://groups.msn.com/Evankelis-Luteril ... 7543829160

Olin edesmenneiden mumman ja paapankin kanssa siellä silloin. oon tokana tuossa kuvassa ja "vekkuli" on ekana. Muistan kun saarnat olivat pitkiä ja hyviä ulkopuolistenkin mukaan.
Takaisin alkuun
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
vekkuli
Liittynyt: 29 Elo 2005
Viestejä: 359
Paikkakunta: Suomen metsät
Lähetetty: Maa Nov 07, 2005 6:52 pm Viestin aihe:
Itse en muista paljoa näistäkään seuroista, vaikka taidettiin olla melkein joka kesä niissä. Kuten huomasitte, nenän kaivelu vei huomion muualle. Wink
Hawege olikin neljä vuotta vanhempi, joten varmaankin sen takia hän muistaa paljon hauskojakin yksityiskohtia niistä

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Petsor

Liittynyt: 26 Syy 2005
Viestejä: 24
Paikkakunta: Oulu
Lähetetty: Tor Nov 10, 2005 4:12 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Erityisesti jäi mieleen Maaningan suvi(savi)seurat. Laughing Kuraa!!
_________________
"Alussa oli sana, ja sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se sana" (Joh. 1:1)

<<<<<<<<<<<>>>>>>
>>>>>>>>>><>>>>
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Tor Nov 10, 2005 5:05 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Oli Maaningalla kuraa, mutta Hankasalmen seurat siitäkin kuraisemmat. Kun lauantain illansuussa ankara kuuro meni kentän yli, oli keskusalue loppuajan aivan vellinä. Sääliksi kävi sellaiset vieraat, jotka eivät saaneet kumisaappaita. Muovipussit eivät kauan kestäneet. Ilman lankutuksia oli melkein mahdoton mennä isoon telttaan. Auralla vetivät vakoja veden pois johtamiseksi.

Hankasalmea edelsivät muistini mukaan kuumimmat ja kuivimmat seurat. Siellä Outokummussa paloi yksi myymälä keskusalueen vieressä. Minä oli silloin vielä kotona, veljeni puhelimessa kertoi. Näin sitten sen hiiltyneen raunion kentällä. Seuraavana keväänä hankasalmelaiset palomiehei kyselivät Päivämiehessä, olisiko joku kuvannut tulipaloa. Tarvitsivat kuvia opetustarkoitukseen.

Outokumpua edelsi kylmän ilman seurat Kuusamon Määttälänvaaralla.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 29 Loka 2006, 11:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Loka 2006, 10:32

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

LähetäLähetetty: Sun Huh 24, 2005 7:52 am
Pääsin kolmantenakin perättäisenä kesänä Suviseuroihin. Ne pidettiin Jyväskylässä, Hippoksen kentällä. Sitä ennen oli kuitenkin elämässäni tapahtunut melkoinen mullistus- isäni oli kuollut talvella. Vietimme yhdessä viimeisen yön kortteeritalon uunin takan sellaisessa ¨nukkumissopessa, joita on vanhanaikasissa uuneissa. Siellä kävimme viimeisen keskustelumme kellon lyödessä puolta yötä.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 5:52 pm, muokattu
Takaisin alkuun
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

LähetäLähetetty: Maa Huh 25, 2005 8:01 pm
Jyväskylän suviseuroissa kävin veljeni kanssa kahdest Rolling Eyes aan. Äiti hoiteli lehmiä kotona. Nykyistä pienempi, iso teltta oli pystytetty Hippoksen kentälle. Pienelle alueelle mahtuivat seurat silloin.
Tästä ketjusta tulisi loputon, jos kertoisin kaikiista suviseuroista, jotka muistan. Lie syytä hiljalleen lopetella ja siirtyä toisenlaisiin puuhiiin. Kolmet suviseurat vielä muistelen, sitten saa tämä minun osaltani vaikka lopppua.
Jämsän suviseurat pidettiin 1967 tehtaan pellolla. Naapurista lainatussa pienessä harjateltassa majoituimme vaimoni kanssa, heinäseipäiden keskellä. Sää oli kaunis, pouta lämmin, nuori mieli onnellinen. Silloin huolet olivat pieniä, elämä hymyili. Huolista ei tiennyt mitään, ne olivat edessä päin.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Takaisin alkuun
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Sinisielu

Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 391


LähetäLähetetty: Tii Huh 26, 2005 8:28 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
No, eräs muisto tässä. Olin suunnilleen 8-vuotias ja kuljin suviseurakentällä minua pari vuotta nuoremman ystäväni kanssa. Hänellä oli tajuttoman hyvä suuntavaisto. Minne vain piti mennä, hän osasi. Itselläni on huono suuntavaisto, ja ihmetellen kuljin hänen perässään siellä eri paikkoihin. Very Happy
*****************************************************************
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

LähetäLähetetty: Tii Huh 26, 2005 11:09 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Turussa, Artukaisten kentällä oli suviseurat 1975. Olimme kulkeneet aiemmin seuroissa linja-autolla.Näihin seuroihin oli tarkoitus mennä ostamallamme vanhalla autolla. Ajoimme pihasta 100 metriä kotini tienristykeen, moottori käynti loppuio yllättäen. Ei käynnistynyt uudelleen. Kävely pihaan, puhelu bussikyydin kyydin yhteyshenkilölle, menimme linja-autossa taas.Auto oli paikallaan seurojen ajan, sitten lähti käyntiin aivan sopuisasti. Juonitteli kuitenkin pitkin kesää, kunnes hoksasin vaihtaa siihen kondensaattorin. Alkoi moottori toimia.
Turusta muistan vihreän kentän ruohomaton. Kävin elämäni ainoan kerran Turun tuomiokirkossa. Siellä vietettiin ehtoollisjumalanpalvelus.
1988 oli Helsingin suviseurat Nummelassa. Ne seurat minä kävin melkein kokonaan nukkumassa. Miksi? Kerron seuraavalla kerralla.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 6:05 pm, muokattu 1 kertaa
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Lau Huh 30, 2005 5:55 am
Mennä suviseuroihin pelkästään nukkumaan. Tuntuuko kummalliselta? Kerronpa, miksi. Sinä keväänä oli meillä melkoisesti puun taimia istutettavana tavallisten toukotöiden lisäksi. Päivät tein toukoa,aamuin illoin lehmänhoito, iltamyöhällä metsään, istutin taimia niin pitkään ,kuin jaksoin ja näin. Aamuyöstä 3-4 tunnin uni. Kertyi univelkaa, niinpä sovimme, että nyt jätämme suviseurat väliin ja sensijaan käymme Ivalon seuroissa,tulisihan sielläkin käydyksi.
Monena vuotena olimme joutuneet vaihtamaan loman aikaa, päästäksemme suviseuroihin. Tuli sen vuoden lomalistat, meidän lomamme olikin yllättäen juuri seurojen aikaan. Siitä pohdinta, eihän me nyt vaiheta lomaa suviksista pois, kun aina on pitänyt vaihtaa toisinpäin. Suunnittelin, että ajan auton ja perheen seurapaikalle, Nummelaan, ja lepään itse siellä. Niin tein, ajoin sen pitkän matkan, teltta pystyyn ja nukkumaan. Nukuin vuorokauden, lauantai-iltan kävimme veljeni kotona saunassa ja taas kävin nukkumaan.
Sunnuntaina jossakin välissä heräsin, kävelin kentällä, alkoi puhe. Kuvitelkaa! Se on ainoa puhe, jonka muistan suviseuroista koko ikäni ajalta. Toki muistan, kasettia kuunnellessa, monia kohtia, mutta siihen Nummelassa kuulemaani en tarvitse edes ääninauhaa.Veljen teksti ja selitys koskivat Betestan lammikkoa ja Jeesuksen parannusihmettä siellä. Ehkä muistia auttaa, että vähää aikaisemmin olin joutunut pohtimaan juuri siihen tekstiin liittyvää kysymystä. Minun piti käydä nukkumassa Nummelassa, saadakseni vastauken mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 6:09 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
..........................................................................................................
No_nick

Liittynyt: 02 Tou 2005
Viestejä: 30
Paikkakunta: Ei kenenkään maa

LähetäLähetetty: Kes Tou 04, 2005 7:49 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Pottu kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista lukea.
Itsestä vaan tuntuu, että saa oikein toden teolla ryhtyä muistelemaanjos aikoo suviseuroja muistella. En kauheasti muista, mitä erilaista oli Iisalmessa mitä Rovaniemellä.. Smile Muisti on jo menny..

Torniosta muistan, että sinne sai ajaa jonossa! On valokuvaki pitkästä autojonosta ennen suviseura-aluetta. Paikalliset koitti hyötyä jonosta laittamalla omia myyntikojujaan tien varteen. En tiedä tekikö kauppansa? Saunabisnes sen sijaan varmasti kannatti. Itsekin kävin jossain lähitalossa saunomassa.

Jämijärvellä tuuli ja oli kylmä!! Olin siellä työvuorossa myymälässä hyllyttäjänä.

Petäjävedellä heräsi yöllä naapuritilan kukon kiekunaan. Näin myös hirven tienlaidassa menoa ihmettelemässä.

Hankasalmi ja Maaninka säilyy muistoissa saviseuroina.

Siinä ensimmäisiä mieleen juolahtavia muistoja..


Jaa, Hankasalmen tiedän suurin piirtein. Mutta missä mahtaa olla Maaninka?
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Minä muistan sen verran,suviseursoita, että joka kerta on suviseuroissa ollut hyvä olla ulkonaisisita puutteista huolimatta. Silloin kun on päässyt on kyllä kannattanut lähteä.

Vaikka en ole aina päässytkään sinne, silloinkaan kun olisin halunnut.
*************************
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Kes Tou 04, 2005 8:27 am
Maaninka on Siilinjärveltä Viitasaarelle päin Sinisen tien varressa enaimmäinen paikkakunta. Siilinjärvi taas sijaitsee Kuopiosta pohjoiseen valtatie 5 varrella. Maaningan suviseurojen yhteydessä vuosikokoukset pidettiin Siilinjärvellä koulutiloissa. Kahtena yönä olin majoitusvartiossa Maaningan keskuskoululla.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
***********************
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Tor Tou 05, 2005 3:26 pm
Niissä Nummelan suviseuroissa maanantai meni ensin auton korjaajan, etsintään, sitten autokaupan hierontaan. Menomatkan lopulla oli ilmennyt vähän luistoa kytkimessä. Se paheni lauantai-illan saunamatkalla. En uskaltanut ajatella kotimatkaa, ennen kuin se olisi säädetty. Nummelasta ei löytynyt vapaata korjaamoa, jonne auton olisi voinut viedä, ajoin Lohjalle, jossa todettiin, että säätövara on käytetty,pitäisi tehdä kytkinremontti. Se olisi Fordissa vaikea, pitäisi irrottaa moottori ensin. Vapaita aikoja ei korjaamolle luvattu ennen loppuviikkoa. Aamuksi piti ehtiä kotiin töihin.
Sovimme vaihdosta kyydin suhteen.Linja-autossa tulleita jäi odottamaan minun kyytiäni. Vaimoni lähti lypsytaitoisten lastan kanssa linja-autolla kotiin. Hoitelin Lohjalla auton vaihdon, yötä myöten ajelimme kotiin ja saavuimme parhaaseen lypsykoneen pörinään aamulla.

Nyt saanevat muisteluni riittää, on tulossa kesä ja uudet suviseurat. Jatkamme keskustelua, kertokaa muistojanne suviseuroista ja muistakin seuroista, miksi jotkut seurat jäävät mieleen erikoisen hyvin?
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Sun Tou 08, 2005 6:20 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
No_nick

Liittynyt: 02 Tou 2005
Viestejä: 30
Paikkakunta: Ei kenenkään maa

LähetäLähetetty: Lau Tou 07, 2005 11:44 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Kun suviseurat lähestyy, menaa ikävä tulla suviseuoihin. Mutta ei ole mahdollisuutta tulla sinne.
*************************************************************
emka

Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 511
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

LähetäLähetetty: Maa Tou 16, 2005 12:40 pm
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
No_nick kirjoitti:
Kun suviseurat lähestyy, menaa ikävä tulla suviseuoihin. Mutta ei ole mahdollisuutta tulla sinne.

Asutko kaukana vai? Itselläni on kanssa "ongelma" nimittäin terveydellinen, ja sitten kun on koiria pari kappaletta,toinen sokea,niin niitten hoito. Viime kesänä olin Nivalassa, Nyt olisi lähempänä mutta majoitus ongelmia myös, kun teltta majoitus alkaa olla jo vaikeaa,kun on selkä huono. Mutta toivossa on hyvä elää Wink

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Lau Kes 18, 2005 7:22 pm
Tänäkin kesänä on tilaisuus saada unohtumattomia suviseuramuistoja. Toki niitä saa seuraohjelmasta, saarnoista ja lauluista sekä tietenkin keskusteluista ystävien kanssa. Myös palstalaisten kanssa on tilaisuus keskustella livenä. Kuka tahansa voi sopia tapaamisen ystävänsä kanssa, mutta Kaikkien halukkaitten palstalaisten yhteinen tapaaminen on sovittu sunnuntaiksi kello12.oo, tarkoitus on tulla silloin Kanadan lipun alle. Sen vaahteranlehtilipun tuntee varmasti jokainen. Suomen lippu on sen verran suosittu, että siellä saatamme hukkua toisten sekaan.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

************************************************************
emka

Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 511
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Lähetetty: Sun Kes 19, 2005 12:32 pm Viestin aihe: Tapaaminen Vastaa lainaamalla viestiä
Onkin ilo nähdä kasvoista kasvoihin, kun täällä olemme jo "alustavasti" tutustuneet. Laughing Laughing Laughing Laughing
_________________
Ne jotka valaisevat toisten elämän,valaisevat omansakin.
J:M:Barrie

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Maa Lok 10, 2005 4:21 am
Niinhän siellä Perhossa nähtiin. Olin ainakin Emkan, Reetan ja Larssin jutttusilla. Kävin myös Suomi 24n tapaamisessa. Unohtumattomia muistoja nekin, muistuvat varmaan niin kauan, kuin yleensä muistan tämän elämän tapahtumia. Ensi kesänä uudelleen, silloin siellä Kainuun ytimessä.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
emka

Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 511
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

LähetäLähetetty: Maa Lok 10, 2005 11:38 am Viestin aihe: Niinpä niin Vastaa lainaamalla viestiä
Oli se mukava tavata palstalaisia, minulla vain meni sen helteisen ilman takia vähän lyhyeksi se tapaaminen, mutta kuitenkin sai kasvoista kasvoihin nähdä, ja jutellakkin kerkisi. Olisi ihan mukava jos palstalaiset rohkaistuisivat tapaamiseen, ja ensi kesänä, jos on mahdollista Suviseuroihin päästä, niin järjestetään sellainen tapaaminen, ainakin tämän palstan porukalla. Voi olla matalampi kynnys,kuin s.24. palstan tapaaminen.

Kohtahan se on Joulu, ja sitten alkaa Suviseurojen odotus Wink Laughing
_________________
Ne jotka valaisevat toisten elämän,valaisevat omansakin.
J:M:Barrie
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
***********************
Hannu Wegelius
Lähetetty: Maa Nov 07, 2005 6:41 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Tätä en oo unohtanut: http://groups.msn.com/Evankelis-Luteril ... 7543829160

Olin edesmenneiden mumman ja paapankin kanssa siellä silloin. oon tokana tuossa kuvassa ja "vekkuli" on ekana. Muistan kun saarnat olivat pitkiä ja hyviä ulkopuolistenkin mukaan.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

vekkuli

Liittynyt: 29 Elo 2005
Viestejä: 359
Paikkakunta: Suomen metsät

LähetäLähetetty: Maa Nov 07, 2005 6:52 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Itse en muista paljoa näistäkään seuroista, vaikka taidettiin olla melkein joka kesä niissä. Kuten huomasitte, nenän kaivelu vei huomion muualle. Wink
Hawege olikin neljä vuotta vanhempi, joten varmaankin sen takia hän muistaa paljon hauskojakin yksityiskohtia niistä.

............................................................................................................
Petsor

Liittynyt: 26 Syy 2005
Viestejä: 24
Paikkakunta: Oulu

Lähetetty: Tor Nov 10, 2005 4:12 pm
Erityisesti jäi mieleen Maaningan suvi(savi)seurat. Laughing Kuraa!!
_________________
"Alussa oli sana, ja sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se sana" (Joh. 1:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1306
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Tor Nov 10, 2005 5:05 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Oli Maaningalla kuraa, mutta Hankasalmen seurat siitäkin kuraisemmat. Kun lauantain illansuussa ankara kuuro meni kentän yli, oli keskusalue loppuajan aivan vellinä. Sääliksi kävi sellaiset vieraat, jotka eivät saaneet kumisaappaita. Muovipussit eivät kauan kestäneet. Ilman lankutuksia oli melkein mahdoton mellä isoon telttaan. Auralla vetivät vakoja veden pois johtamiseksi.

Hankasalmea edelsivät muistini mukaan kuumimmat ja kuivimmat seurat. Siellä Outokummussa paloi yksi myymälä keskusalueen vieressä. Minä oli silloin vielä kotona, veljeni puhelimessa kertoi. Näin sitten sen hiiltyneen raunion kentällä. Seuraavana keväänä hankasalmelaiset palomiehet kyselivät Päivämiehessä, olisiko joku kuvannut tulipaloa. Tarvitsivat kuvia opetustarkoitukseen.

Outokumpua edelsi kylmän ilman seurat Kuusamon Määttälänvaaralla.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 29 Loka 2006, 19:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Loka 2006, 20:13

?????????????????
Liittynyt: 04 Lok 2005
Viestejä: 89
Paikkakunta: Vaasa

Lähetetty: Per Nov 11, 2005 1:36 am
Outokumpuun mentiin autolla josta oli vaihdekeppi irti...
Kulki eteenpäin, muttei taakse.
Kun tulimme seura-alueelle, ei liikenteenohjaajia näkynyt missään, etsittiin sitten itse sopiva paikka ja pystytimme teltan auton viereen.
Kuulimme vasta jälkeenpäin että myymälä oli palanut juuri silloin kun tulimme alueelle. Siellä ne liikenteenohjaajat kait sitten olivat?

Pääsin Hankasalmelle armeijasta lomalle oikein kenttäpiispan luvalla, ei mokkeri muuten olisi päässyt lainkaan Shocked
Hankalasalmella Mini jäi pohjasta kiinni mutaan, mutta parikymmentä pikkupoikaa työnsi sen tielle. Oli reippaita poikia Very Happy

Usko tuli tunnustettua ekalla iltalomalla kuraisella Minillä, kun kurvasin kattoa myöten kuivuneella kuralla kuorrutetulla koppimopolla iltakylään Very Happy

************************************************************
ELIHU

Liittynyt: 12 Huh 2005
Viestejä: 94
Lähetetty: Per Nov 11, 2005 9:39 am
Pappuli2 kirjoitti:
Oli Maaningalla kuraa, mutta Hankasalmen seurat siitäkin kuraisemmat. Kun lauantain illansuussa ankara kuuro meni kentän yli, oli keskusalue loppuajan aivan vellinä. Sääliksi kävi sellaiset vieraat, jotka eivät saaneet kumisaappaita. Muovipussit eivät kauan kestäneet. Ilman lankutuksia oli melkein mahdoton mellä isoon telttaan. Auralla vetivät vakoja veden pois johtamiseksi.

Hankasalmea edelsivät muistini mukaan kuumimmat ja kuivimmat seurat. Siellä Outokummussa paloi yksi myymälä keskusalueen vieressä. Minä oli silloin vielä kotona, veljeni puhelimessa kertoi. Näin sitten sen hiiltyneen raunion kentällä. Seuraavana keväänä hankasalmelaiset palomiehei kyselivät Päivämiehessä, olisiko joku kuvannut tulipaloa. Tarvitsivat kuvia opetustarkoitukseen.

Outokumpua edelsi kylmän ilman seurat Kuusamon Määttälänvaaralla.

Voi olla ettei muistini ole ihan tarkka, mutta Outokummun S-Seuroissa-86
palanut rakennus ei ollut käsittääkseni "myymäläraken, vaan lähes tyhjillään ollut heinälato (pyöröhirsinen.)
Tulin seurapaikalle, kun palo oli saatu sammumaan.
Olinkin kahtena seuraavana päivänä työvuoroni mukaisesti palotornissa
vartiossa. Muistiin on jäänyt kuinka suhtautuminen tulenkäsittelyyn (turvamääräykset), vedettiin hyvin tiukoiksi ymmärrettävästi sen tapahtuman jälkeen. Kovasta helteestä johtuvan kohonneen palovaaran tuoman jännitteen ja stressin aisti
kyllä selvästi viranomaisten ja vastuussa olevista henkilöistä.
Turvallisesti kuitenkin nekin seurat saatiin päätökseen.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1302
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Per Nov 11, 2005 10:16 am
'Se oli muistaakseni vanha heinälato, jotenkin vain on mielessäni, että olisi myös myymälä ollut siinä rakennuksessa. Liikuin siitä usean kerran ohi, toimin nimittäin liikenteen ohjaajana. Voin muistaa väärin, mutta jotenkin kasaan lyödyt mustuneet hyllyt ja pöydän jäännökset ovat mielessäni.

Outokummussa olin maanantain iltana kentän purkutalkoissa. Kova innostus alkuun, paljon purkajia, kenttä tyhjeni tavan omaisesti. Iltayön aikana väki väheni, mutta purkutyö tehtiin loppuun. Loppuhartaudessa joskus aamuyöllä oli jäljellä vain muutama ihminen. Nukuin makeasti loppuyön, kotimatka puolen päivän jälkeen. Kävimme Maaningan Korkeakoskella lepotauolla ja kahvittelemassa.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Kes Huh 05, 2006 1:12 am, muokattu 1 kertaa

...................................................................................................
emka

Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 507
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Lähetetty: Per Nov 11, 2005 12:29 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Minä muistan sen Outokummun tulipalon. Se alkoi poikien tupakoinnin seurauksena siitä heinäladosta. Oli heittänyt se poika palavan tumpin sinne latoon,kun ne oli yllätetty sieltä tupakalta. Oli nimittäin tuttu poika ja aikamoinen vilperi silloin nuorena.
Siinä meni läheinen myymälä telttakin ja ainakin yksi asuntovaunu. Mulla oli tuttuja silloin järjestelyvastuussa, ja heiltä kuulin tämän.

Valokuvasin sitä paloa, mulla on sellainen kamera jolla saa kaukaa kuvattua. Siinä oli Seuratelttakin vaarassa kuumuuden takia. Palokunta kasteli teltan kattoa,puhe jatkui rauhallisesti silti.

Silloin oli tuttavani ollut siinä telttamyymässä töissä vähän ennen sitä tulipaloa.
Se Outokummun Suviseuramatka oli muutenkin säilynyt muistissa, tulomatkalla oli kummitytön perhe joutunut kolariin ja me tulimme perässä,ja kauhistuimme kun näimme siellä tienvarressa heidät ja peräkärryteltan ojassa ja ihmisiä siinä .
Pysäytimme oman automme ja menimme katsomaan tilannetta, perheen äidin käytimme Heinäveden terveyskeskuksessa, kun hän oli päänsä lyönyt autossa. Henkilövahinkoja ei tullut eikä pahasti autollekkaan. Peräkärryteltta saatiin kuljetettua pois,ja korjattua.
_________________
Ne jotka valaisevat toisten elämän,valaisevat omansakin.
J:M:Barrie
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1302
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Kes Huh 05, 2006 6:19
On niin monia suviseuramuistoja, että aivan vaikeaa valita, mistä vielä kirjoittaisi. Jokaisella käynnillä on ollut omat erityiset piirteensä, joilla sen pn erottunut muista kerroista.
Jokohan olen muistellut Ranuan seuroja, kahdethan siellä on ollut tähän mennessä. Ensimmäiset olivat kirkonkylällä, aivan kirkon vieressä. Toiset sivummalla keskustasta, Lohen suvun maisemissa. Taisi olla juuri siellä juhlaportissa pulppuava lähde keskellä. Jouduin kerran sitä lähdettä' korjaamaan. Siinä oli laitettu muovikalvo alle, hiekkaa päälle ja reunoille. Muovi alkoi vuotamaan, joten pumpun kierrättämä vesi valui hukkaan. Kun vuoto paheni, päätti vastuun kantaja korjata sen. Vesi pääsettiin kaikki pois, hiekan lapioin sivulle, laitettiin ehjä muovi, hiekka takaisin ja uusi vesi. Pohja piti seurojen loppuun asti.

Kotiin tullessa katsoimme eläintarhan nähtävyyksiä. Rolling Eyes
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Tässä nämä muistelmat palautettuina ja hiukan muokattuina. Toivottavasti saatte selvää kirjoittajista ja teksteistä. Muistelmia voi jatkaa edelleen, olkaa hyvät.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 24 Marras 2007, 00:03

Laitan tännekin kaikkien nähtäväksi 70-luvulla otetun kuvan suviseuroista.

Kuva

Minä, äiti, paappa ja pikkusisko olemme näkyvillä. Veljeni istuskelee autossa.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Unohtumattomia suviseuramuistoja

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 25 Maalis 2011, 18:45

Taavetti kirjoitti:Poistuneiden viestien joukossa meni muistelmani vanhoista suviseuramatkoista. Onneksi kirjoitus on vielä tulosteena tallessa, niin voin kirjoittaa samoja muistelmia, nyt kuitenkin paremmin työstettyinä. Vähitellen niitä tänne naputtelen, kun satun ehtimään.

Olin ensimmäisellä suviseuramatkallani isän mukana Nivalassa vuonna 1945. Aluksi kävelimme metsäpolkua 4-5 kilometriä, siellä isä laittoi minut istumaan pyöränsä runkoon kiinnitetylle lasten istuimelle. Siitä katselin maisemia, kun isä polki vauhtia pyöräänsä. Välillä yövyimme jossakin tien varren talossa, josta aamulla jatkoimme läheiselle asemalle. Muistan vieläkin mustan maiseman, hiilenpölystä ja savusta mustuneen ratapihan, seisoimme mustalla korokkeella, kun kuului huuto: "Juna saapuu!"

Tuli suuri musta möhkäle korokkeen vieressä olevaan syvennykseen. Kohta menin isän mukana sen jäljessä tulleeseen mustaan istuimia täynnä olleeseen liikkuvaan huoneeseen. Matkan alettua halusin katsoa ulkona aukeavaa maisemaa, jonka puut vilahtivat ohitsemme. Isä kuitenkin kielsi, koska se vilistää silmiä. En ymmärtänyt kieltoa, en oikein ymmärrä vieläkään.

Varsinaisesti seuroista en muista enää mitään, mutta albumissani on vanha valokuva, jossa Ylitornion opistolaisten kuvassa seison isäni edessä.




Minä olin ensimmmäisen kerran suviseuroissa Iisalmessa, mikähän vuosi liene ollut, olisko ollut -48-49 ? Seuroista en muista mitään kuin häivähdyksen, mutta olin toisten mielestä eksynyt.

Ei siellä varmaankaan ollut paljon väkeä siihen aikaan, mutta tyttöä ei vain löytynyt. Eikä ihmekään, olin pinkaissut lähellä seurapaikkaa olevan siskoni perheen kotiin ja nukahtanut pihakeinuun. Itse en muista tätä, vaikka olin ehkä viisi-kuusi vuotias, vai olisko sitten jo koko juttu minulta unohtunut.
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23


Paluu Terveisiä seuroista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa