Uskovaisten tervehtimisestä

kuulumisia ja muistoja

Uskovaisten tervehtimisestä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Syys 2008, 00:22

Toisaalla tässä foorumissa on eräässä keskustelussa sivuaiheena keskusteltu uskovaisten keskinäisestä tervehtimisestä. Tänä iltana sain olla mukana seuroissa, joissa toisen puheen teksti käsitteli uskovaisten tervehtimistä ja sen eroa yleiseen tervehtimiseen. En muista varmaksi, mistä Paavalin kirjeestä teksti oli, niin avausta varten otin haun, johon sain seuraavat jakeet. Tuon ne ensin sarjana, mutta ajan kanssa voinee katsoa niitä tarkemminkin ja usean eri käännöksen mukaisina. Ainakin Bibliaa ja nykykäännöstä tekee mieli vertailla, mutta ensin ne jakeet uusimman käännöksen mukaisena.

Room. 16:16
Tervehtikää toisianne pyhällä suudelmalla. Kaikki Kristuksen seurakunnat lähettävät teille tervehdyksensä. [1. Kor. 16:20; 2. Kor. 13:12; 1. Tess. 5:26; 1. Piet. 5:14]

1. Kor. 16:20
Terveisiä kaikilta veljiltä. Tervehtikää toisianne pyhällä suudelmalla. [Room. 16:16+]

2. Kor. 13:12
Tervehtikää toisianne pyhällä suudelmalla. [Room. 16:16+]

1. Tess. 5:26
Tervehtikää kaikkia veljiä pyhällä suudelmalla. [Room. 16:16+]

Jos oikein muistan, teksti oli 1. Korinttolaiskirjeestä, joten ehkä sitä voi tarkastella ensimmäisenä. Puheen alussa veli muisteli, miten kaikkina aikoina on uskovaisilla ollut oma, erityinen tervehtimisen muotonsa, joka nykyisin ilmaistaan sanoilla: Jumalan terve ja erotessa: Jumalan rauhaan.

Enempää en sitä puhetta tässä muistele enkä analysoi, mutta jos on tarvetta, voidaan keskustella aiheesta lähemminkin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Syys 2008, 07:57

1. Korinttolaiskirje 16
16 Että te myös olisitte senkaltaisille alamaiset ja jokaiselle apulaiselle ja auttajalle.
17 Mutta minä iloitsen Stephanaan, Fortunatuksen ja Akaikuksen tulemisesta; sillä he ovat teidän puuttumisenne täyttäneet.
18 Sillä he virvoittivat minun henkeni ja teidän; sentähden tuntekaat senkaltaiset.
19 Teitä tervehtivät Asian seurakunnat. Teitä tervehtivät suuresti Akvila ja Priskilla Herrassa, ja seurakunta, joka heidän huoneessansa on.
20 Teitä tervehtivät kaikki veljet. Tervehtikäät toinen toistanne pyhällä suunantamisella.
21 Minä Paavali tervehdin teitä omalla kädelläni.
22 Joka ei Herraa Jesusta Kristusta rakasta, se olkoon anatema maranata.
23 Herran Jesuksen Kristuksen armo olkoon teidän kanssanne!
24 Minun rakkauteni olkoon kaikkein teidän kanssanne Kristuksessa Jesuksessa! Amen!

Tämä on Biblian suomennos, mutta ei ollutkaan puheen teksti, kuten edellisessä viestissäni oletin. Jätin sen kuitenkin nähtäväksi, sen lisäksi liitän kohdan toisesta korinttilaiskirjeestä, joka muistini mukaan oli sen tekstikohdan vaiheilta.

2. Korinttolaiskirje 13
7 Ja minä rukoilen Jumalaa, ettette mitään pahaa tekisi, ei että me kelvolliseksi näkyisimme, vaan että te hyvää tekisitte ja me olisimme niinkuin kelvottomat.
8 Sillä emme mitään voi totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta.
9 Mutta me iloitsemme, kuin me heikot olemme ja te voimalliset olette, jota me myös toivotamme, nimittäin teidän täydellisyyttänne.
10 Sentähden minä myös poissa-ollessani näitä kirjoitan, ettei minun pitäisi läsnä-ollessani kova oleman, sen voiman jälkeen, jonka Herra antoi minulle rakennukseksi ja ei kukistukseksi.
11 Viimein, rakkaat veljet, iloitkaat, olkaat täydelliset, lohduttakaat teitänne, olkaat yksimieliset, olkaat rauhalliset, niin rakkauden ja rauhan Jumala on teidän kanssanne.
12 Tervehtikäät teitänne keskenänne pyhällä suunantamisella.
13 (13:12) Kaikki pyhät teitä tervehtivät.
14 (13:13) Meidän Herran Jesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkein teidän kanssanne! Amen.

Tätä keskustelua voisi jatkaa muistelemalla tietämiään vanhoja tervehdysten muotoja ja niiden merkityksiä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Terveisiä seuroista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa