Kirjoittaja Taavetti » 03 Tammi 2010, 11:11
Mitä oikeudella on vääryyden kanssa?
Leppävirran seuroissa puhui Pentti Pelkonen, samoin kuin Toivo Laitinen Varkaudessa siitä, kuinka vaarallista ja Jumalan sanan vastaista on seurustelu ja avioliittoon meno uskottoman kanssa. Sekin on yksi sielunvihollisen keino, jolla koettaa saada Jumalan Valtakunnan ja maailman välisen raja-aidan kaadetuksi, se yrittää keinolla millä hyvänsä tehdä turhiksi ne Jumalan sanan paikat, joissa nimenlomaan tästä asiasta varoitetaan.
Koko ensimmäisen maailman Herra hukutti, sen synnin tähden, että "Jumalan pojat näkivät ihmisten tyttäret kauniiksi, ja ottivat emänniksensä kaikesta, kuin he valitsivat" {2.Moos. 6:2).
Tämä oli Herran edessä niin suuri synti, että "Herra katui ihmisen tehneensä maan päälle, ja tuli murheelliseksi sydämessänsä". Ja Herra sanoi vielä; "Minä tahdon ihmisen, jonka minä loin, hukuttaa maan päältä, hamasta ihmisestä niin karjaan asti, matoihin ja taivaan lintuihin asti. Sillä minä kadun, että minä niitä tehnyt olen". Näin kirjoitetaan Vanhassa Testamentissa, ja: Uuden Testamentin puolella on lukemattomissa paikoissa samasta asiasta.
Paavali esimerkiksi kirjoittaa Korinton uskovaisille mm. näin: "Älkäät vetäkö ijestä epäuskoisten kanssa, sillä mitä oikeuden on vääryyden kanssa tekemistä? Eli mitä osallisuutta on valkeudella pimeyden kanssa? Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa? Taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa?" Ja edelleen: "Sen tähden paetkaat heidän seastansa ja eroittakaat teitänne, sanoo Herra: ja älkäät saastaiseen ruvetko, ja niin minä korjaan teitä, ja olen teidän Isänne, ja teidän pitää oleman minun poikani ja tyttäreni, sanoo kaikkivaltias ` Herra." (2. Kor. 6: 14 – 15, 17–18)
Näin sanoo Jumala sanassaan tästä asiasta. Jumalan sanahan on annettu meille neuvoksi, nuhteeksi ja ojennukseksi, että me Pyhän Hengen valossa tästä saisimme opastusta korpitietä kulkiessamme. Siksi on aivan turhaa yrittää saada siihen muutoksia tahi lievityksiä, jotta se paremmin soveltuisi nykyajan ihmisen, ja Jumalan lapsen käytettäväksi. Minkä Pyhä Henki synniksi näyttää, on syntiä maailman alusta maailman loppuun asti.
Usein kuulee muistettavan sitä tahi tätä tapausta, milloin uskoton on tehnyt parannuksen, seurustellessaan uskovaisen kanssa. Jumalan armo ja rakkaus on todellakin niin ääretön ja ihmeellinen langennutta lasta kohtaan, että näinkin voi, tosin ani harvoin tapahtua. Ei kuitenkaan mistään löydy sellaista Jumalan sanan paikkaa, jossa kehotettaisiin armoon luottaen syntiä tekemään. Päinvastoin epäillään, ja kokemus on sen osoittanut, että harvoin on sellainen ihminen parannuksen armon saanut, joka ehdoin tahdoin, ja vapaasta halustaan on tottelemattomuuden Jumalan sanan ja Jumalan lasten varoituksille osoittanut. Monen monet ovat itkien muistelleet uskomisensa kalleutta, jonka he halpana pitivät ja näihin ajallisiin vaihtoivat.
Pauli Korteniemi puhui myös kalliisti eräässä puheessaan siitä, kuinka sielunvihollinen harvoin suden muodossa lähestyy Jeesuksen pieniä karitsoita. Jos se kaltaisenaan tulisi, niin (tyhmempikin sen sudeksi huomaisi.)
*) Tästä oli sanoja pois
Juuri tällaisena, "lammasnahkaisena" se maailman poika ja tyttö lähestyy Jumalan armolasta silloin, kun se aikoo Jumalan valtakunnasta aviopuolison itselleen houkutella. Silloin ollaan niin suosiollisia ja myötämielisiä kristillisyydelle, käydään joku kerta seuroissa, parannuskin olisi hyvä tehdä, otetaanpa joskus siunauskin vastaan, kun Jumalan lapset parannukseen kehottavat. Luvataan paljon uskomisen suhteen, mutta ei ajatella, mistä saadaan voimaa näitä lupauksia täyttämään.
Ei ole meidän omassa varassamme parannuksenteko, sillä Raamatussa sanotaan: "Ei taida kukaan minun tyköni tulla, ellei Isä, joka minun lähetti, vedä häntä." Nämä ovat Jeesuksen omat sanat. Ja vielä: "Parannus on mielenmuutos." Se on kokonaan Pyhän Hengen vaikutus, kun entinen elämä alkaa raiskana ja mitättömänä näkyä, tulee hätä synnistä, ja ainoaksi kysymykseksi se, "mitä minun pitäisi tehdä, että minä autuaaksi tulisin?" Ei ole Jumalan armo itse otettavissa, eikä toisen annettavissa, vaan kaikki on Pyhän Hengen työtä. Tämä on hyvä muistaa, rakkaat nuoret, kun näitä asioita ajattelee. Älkää yksinänne näitä pohtiko, sillä aina löytyy Jumalan valtakunnasta joku luotettu matkaystävä, joka itse vaeltaa puhtaalla tunnolla, ja voi teitä näissäkin asioissa Jumalan sanalla neuvoa.
Rakkaat nuoret, antakaa Pyhän Hengen johtaa askeleitanne, ja ahkeroikaa kuuliaisuutta Jumalan sanan neuvoille osoittaa. Vain rakkaus Jumalaan antaa voimaa kuuliaisuuteenkin, että voitte kiusausten tullen sanoa: "Kuinka minä tekisin niin pahan teon, että rikkoisin minun Jumalaani vastaan?" Jos joku nuori matkamies kumminkin sen sudeksi huomaisi, mutta kun se panee kaksitoista lampaannahkaa selkäänsä, ja lähestyy hyvin villaisena ja pehmeänä, ei sitä niin helposti sudeksi huomaakaan. Ääntänsä se ei voi muuttaa, vaikka kuinka sitä koettaisi, siksi se lähestyy hiljaisena, ja pitää suunsa kiinni. Menepäs kuitenkin kohottamaan sen ylähuulta sanomaan sille, "teepäs sinäkin synnistä parannus." Silloin paljastuukin sieltä julmat raateluhampaat.
Näissä seuroissa tapasin erään sisaren, johon jo pitemmän aikaa olen halunnut tutustua. Siinä puhellessamme toivoin saavani jonkun hyvän kasvatusvihjeen, kun sisarella on se onni, että kaikki lapset ovat uskomassa. Ja parhaanpa sainkin! Sisar kertoili, kuinka taivaan Isä on hänen lapsensa kasvattanut ja huolta heistä pitänyt. "Omasta puolestani olen vain rikkaruohoja kylvänyt." Se tuli niin nöyrästi ja vakuuttavasti, että uskoin sisaret todella olevan niin lähellä armon valoa, että oma kasvatustyö, vuosikymmenienkin pituinen, näkyy rikkaruohojen kylvämisenä. Kysyessäni, mitä hän tekee ja kuinka rauhallisella sydämellä hän aikuiset lapsensa hyvästelee, heidän kotoa pois lähtiessään, sain vastauksen: "Taivaan Isän varjeltavaksi minä heidät jätän ja siunaan heidät Jeesuksen nimeen. Vielä neuvon heille, että anteeksiantamisen evankeliumi on heidän turvanaan joka hetki." Eikö tässä ole aivan kaikki, mitä uskova vanhin voi lapselleen matkaeväiksi antaa? Näin uskoen tuntuivat niin turhilta omat huoleni ja hätäilyni. Saman taivaan Isän varjelukseen voimme jokainen äiti ja isä lapsemme ja itsemme jättää.
Olisi tarvinnut aivan omakohtaisesti kuulla, saako tällaisetkin huolet ja epäilykset anteeksi uskoa, mutta orjuus voitti. Niin menetin taas yhden kalliin ja siunatun hetken elämästäni.
Mitähän varten vapaaksi ostettu armolapsi joskus seuroissakin, aivan kuin "nielaisee" sellaisen orjallisen mielen? Arkana, oman huonoutensa tunnossa ravistunutta sydämensä astiaa vain kääntelee ja asettelee, että siihen tipahtaisi edes joku armon pisara. Jumalan sana tulee kohti elävänä, ruokkivana. Haluttaisi kysyä, saako tällainenkin kaiken tuon omistaa. Ei rohkene, orjuuttaa. Ei tahdo taka- tahi sivupenkkiin puhe kuulua oikein selvästi. Etupenkkiin ei rohkene mennä, vaikka usein siellä on tilaa. Siellä kuuluisi ja "saisi taivaan antimet lämpiminä, väljähtymättä sydämelleen," niin kuin Elsa-sisko sanoi.
Orjuuttaa sairauskin, vaikka muistaa, että Jeesuksen ympärillä oli juuri sairaita, niin ruumiillisesti kuin henkisestikin raihnaisia. Ketään hän ei pois lähettänyt, vaan paransi heidät. Näin moniin kysymyksiin emme saa varmaan vastausta, ennen kuin meidät päästetään tästä turmeluksen orjuudesta. Ystävä näissä asioissa valvoo ja epäilyksiä ja heikkoutta tuntee, niin sinulle juuri kuuluu taivaan Isän sydämeltä terveisiä: Rakas lapsi, kaikki väärät valvomiset ja puutokset saat uskoa anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja veressä. Tästä yksin saamme me jokainen voimaa syntiä vastaan sotiessamme.
"Kun pasuuna kutsua soittaa,
niin minäkin nähdä sen saan,
että heikolla uskolla voittaa,
ja siirtyä kunniaan saan."
Jumala riisuu meidät kaikesta omastamme, joko raskailla koettelemuksilla tahi ylenmääräisellä rakkaudellaan. Ei voi kuin hiljaisena ihmetellä Jumalan armon suuruutta kohdalleen, kun kasvoista tuntemattomatkin matkaystävät tulevat tervehtimään, kertovat muistavansa minuakin rukouksissaan, ja vieläpä lukevansa näitä, jotka ovat vain huonon kulkijan köyhiä kokemuksia. En voi kuin nöyrällä mielellä kysyä, ”mikä armosi mitta oi Herra, minun kohdalle määrätty,” että saan Jumalan ja Jumalan lasten rakkauden kantamana tätä korpitietäni kulkea.
Rakkaat matkaystävät, ahkeroimme vielä hetkisen uskoa kaikki synnit ja synnin viat anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa veressä. Katselemme armoauringon valossa omaa sydäntämme, niin pysymme niissä oikeissa lähtökuopissa, pienellä paikalla, ilman mitään kerskausta omasta hyvyydestä. Silloin kelpaa ja jää ainoaksi turvaksi Herran Jeesuksen täydellinen vanhurskaus. Tämä maa pysyy silloin vieraana ja sydän yhtyy Siionin laulun sanoihin:
"Täält' halajaa mun sieluni iäiseen kotiini,
jossa on minun Ylkäni, rauhani, voittoni.”
Jumalan rauhalla teitä kaikkia tervehtien'
Regina Laitinen
Päivämies tammikuun 29 päivä 1964
’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
Tässä artikkelissa oli ladonnassa mennyt kappaleita ja lauseita sekaisin. Yritin niitä stilisoida sopiviin kohtiin, silti jäi sekavuutta. Evankeliumin neuvon, nuhteen ja lohdutuksen sanat ovat tässä kuitenkin niin kohdallaan, että rohkenen tämän tällaisenaan saattaa luettavaksi. Koettakaa saada selvää.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4