Omatunto

kuulumisia ja muistoja

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Marras 2007, 14:44

Jaakko kirjoitti:Lisäkommenttina se, että Antti-veljen alustus vastasi aamenta.


Kiitos Jaakolle tästä tiedosta! On helpottavaa kuulla luotettavalta taholta tuollainen kommentti. Monenlaista ehti jo pyöriä mielessä, vaikka pyrinkin olemaan todella kriittinen näiden nettikeskustelujen suhteen.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Ankka » 12 Marras 2007, 14:52

O.M:

Mullekki vastas Antti-veljen alustus aamenta, rupesko sua nytte huolestuttamaan :0(

Mut hei, eikö teitä hämmästyttänyt se aisa et Luther sai ymmärryksen Raamattuun yksin ollessaan? Mua ainaki se asia hämmästyttää.
Ankka
 

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Marras 2007, 14:55

Ankka kirjoitti:O.M:

Mullekki vastas Antti-veljen alustus aamenta, rupesko sua nytte huolestuttamaan :0(


En jaksa huolestua, koska pitkän palstakokemuksen perusteella uskallan luottaa Jaakon sanaan.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 12 Marras 2007, 15:02

Antti lienee hyvin työllistetty monessa suhteessa, mutta hyvin sydämellisenä, kotisiionimme puhujana hänet tietäen voi aivan hyvin kysyä suoraan häneltä alustukseen liittyen, jos herää kysymyksiä. Antanee alustuksenkin kopioitavaksi esim.tänne palstalle (kun se kuitenkin on sähköisenä hänellä). Mitään syvällisempää keskustelua en sitten lähtisi palstalle synnyttämään tämän anonyymiluonteen vuoksi.....
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Marras 2007, 15:07

Ankka kirjoitti:Jaakko ja kaikki muutki: voitteko sanoo käsi sydämellä et telkku on pahempi ku netti? Mä en voi sitä tehdä. Must netti on pahempi, sikälimikäli voin niin sanoo, koska tietoni telkkuohjelmista on vajavainen.

>>>Kuinka voin sanoa, että siitä on tehty autuuden ehto?>>>


Silloin kun televisiosta Siionissa keskusteltiin ja siihen rajaa vedettiin, ei tiedetty internetistä mitään, ainakaan uskovaisten keskuudessa. Televisioon otettiin kielteinen kanta sen ohjelmien jo Amerikassa nähdyn turmelevan vaikutuksen ja synnillisyyden vuoksi. Aivan samat ohjelmat vieroittavat Jumalasta aivan siitä riippumatta, näkeekö ne televisiosta, internetistä, muista tallennusvälineistä, tai paikan päällä nähtyinä ja niin osallisina ollen.

Aikanaan otettu kannanilmaisu television suhteen auttoi torjumaan silloin laajalla rintamalla vyörymään alkanutta synnin luvallisuutta vastaan. Siksikin se oli siunauksellinen ratkaisu. Sydämeltään uskovaisille se antoi myös tarpeellisen ajan varautua internetin kautta tulevaa synnin vyöryä vastaan.

Jumalan sana opettaa lukuisissa kohdissa, että synnin houkutusten karttaminen on autuuden ehto sitä kautta, että jos ei ole halua karttaa synnin houkutuksia, joutuu kysymään, mistä hengestä sellainen usko on.

Oikea usko ilmenee siis myös ulkonaisista merkeistä, eli halusta karttaa synnin houkutusten tilaisuuksiakin mahdollisuuksien mukaan. En ehdi nyt etsimään niitä kymmeniä, ehkä satojakin Raamatun kohtia, joissa siitä kirjoitetaan.
Etsin kuitenkin yhden, sen joka oli televisio kannanilmaisun perustelussa. Otan sen laajennettuna, mutta korostan sitä yhtä jaetta, jolla kannan ilmaisu aikanaan alkoi. Kohta löytyy 1. Pietarin kirjeestä:

1. Pietarin kirje 2
9 Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,
10 Jotka ette muinen kansa olleet, mutta nyt olette Jumalan kansa: jotka ette muinen armossa olleet, mutta nyt te armossa olette.
11 Rakkaat veljet! minä neuvon teitä, niin kuin outoja ja muukalaisia: välttäkää lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan,
12 Ja pitäkää hyvä meno pakanain seassa, että ne, jotka teitä panettelevat niinkuin pahointekijöitä, näkisivät teidän hyvistä töistänne ja kiittäisivät Jumalaa etsikon päivänä.
13 Sen tähden olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle säädylle Herran tähden, olisiko se kuninkaalle, niin kuin ylimmäiselle,
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 13 Tammi 2009, 21:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Marras 2007, 15:30

Taavetti kirjoitti:Etsin kuitenkin yhden, sen joka oli televisio kannanilmaisun perustelussa.
- -
1. Pietarin kirje 2
- -
11 Rakkaat veljet! minä neuvon teitä, niinkuin outoja ja muukalaisia: välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan,
12 Ja pitäkäät hyvä meno pakanain seassa, että ne, jotka teitä panettelevat niinkuin pahointekijöitä, näkisivät teidän hyvistä töistänne ja kiittäisivät Jumalaa etsikon päivänä.


Tuli mieleen tuosta jakeen 12 kehotuksesta, että eikö tuon perusteella ole syytä elää niin, ettei anna laittajalle (moittijalle) sijaa myöskään epäuskoisen maailman keskellä? Tuosta ymmärtäisin, että lihallisia himoja on syytä välttää, koska
1. ne sotivat sielua vastaan,
2. pakanain seassa on pidettävä hyvä meno, etteivät he saisi panetteluun aihetta,
3. pakanat näkisivät kristityt hyvistä teoista ja hedelmien havaitsemisen kautta tulisivat johdatetuksi tähän ainoaan lammashuoneeseen.

Paavalihan kirjoittaa samassa hengessä:

"Älkäät antako laittajalle siaa" (Ef.4:27).
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Marras 2007, 16:04

blastus kirjoitti:
alustaja kirjoitti:Paavali puhuu ympärileikkauksesta, joka siihen aikaan oli vapaa ehdonvallan asia (1 Kor 7) …koska kuitenkin väärät apostolit vaativat …ympärileikkausta … välttämättömän(ä) vanhurskauden ja pelastuksen saavuttamiseen, ei Paavali … tahtonut hetkeksikään antaa myöten, jotta evankeliumin totuus pysyisi voimassa.


Hämmennän vielä soppaa sen verran, että Paavali antoi ympärileikkauskysymyksessä periksi Timoteuksen kohdalla. Ei sillä, että ympärileikkaus olisi millään muotoa 'autuuden ehto', vaan että "hetkeksikään" on periksiantamisessa Paavalin kohdalla ympärileikkauksesta puhuttaessa liioittelua. ;)

"Paavali halusi ottaa Timoteuksen matkalle mukaan, ja siksi hän ympärileikkasi tämän. Näin hän teki niiden seutujen juutalaisten tähden, sillä kaikki tiesivät, että Timoteuksen isä oli kreikkalainen." (Ap.t.16:3.)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Marras 2007, 17:44

Ankka kirjoitti:O.M:

Mullekki vastas Antti-veljen alustus aamenta, rupesko sua nytte huolestuttamaan :0(

Mut hei, eikö teitä hämmästyttänyt se aisa et Luther sai ymmärryksen Raamattuun yksin ollessaan? Mua ainaki se asia hämmästyttää.


Miksi pitäisi huolestua siitä, että veljen alustus vastaa aamenta? En näe siinä mitään huolestumisen aihetta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 12 Marras 2007, 18:43

Tuonpa omia ajatuksia myös hieman mukaan :oops:

Television vaikutus ihmis mieleen on todistettavasti vaikuttamassa enemmän kuin esim. pelkkä kirjojen lukeminen, koska televisiota katsellessa,tulee näkö-ja kuuloaistin välityksellä informaatio "tiedostoomme"

Aikoinaan kun itse katselin televisiota niin esim väkivalta elokuvat ja muut jännitysfilmit tekivät mielen hyvin ahdistavaksi,ja usein ne tulivat myös uniin painajaisina.

Nyt olen seurannut eräässä perheessä,jossa pojat pelaa näitä räiskintä pelejä, niin heidän käytös on agressiivista tuolla ulkoleikeissäkin.

Opettajat koulussa huomaavat jos lapset ovat katselleet edellisenä iltana väkivaltaviihdettä, ovat välitunneilla hyvinkin riitaisia ja tunneilla levottomia,

Itse olen huomioinut että televisio kielteisyys on lisääntynyt myös muidenkin ihmisten piireissä eikä vain vl-n

Jokela tapauksen tiimoilta oli uutinen jossa eräällä pojalla oli useampi tietokone huoneessaan ja hän oli You Tuben sivuille myös uhkausvideon.
Eikö sellaisessa tapauksessa vanhempien välittäminen lapsen henkilökohtaisessa kohtaamisessa ole laimin lyöty?

Itselleni netti on ollut "siunauksellinen" koska muunlainen kanssakäyminen on vähentynyt sairastelun takia. Seuroihin pääsen netin välityksellä kolmena päivänä viikossa :)

Perheissä jossa on lapsia useampi,ja tietokone perheen yleisissä tiloissa, voidaan kontrolloida lasten netin käyttöä, ja onhan niitä "lukkoja" ettei pääse ns.pahoille sivuille.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 12 Marras 2007, 18:59

quuzzonen kirjoitti:Meille sitä ei tulisi vaikka viisi srk.ta luvan antaisi.


Samat tuntemukset minullakin.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja blastus? » 12 Marras 2007, 19:08

Nepheg kirjoitti:
quuzzonen kirjoitti:Meille sitä ei tulisi vaikka viisi srk.ta luvan antaisi.


Samat tuntemukset minullakin.


Samoin täällä. Paitsi että tilanne voi muuttua kun ajankohtaisohjelmat, joita mielelläni seuraan ylen areenassa, siirtyvät tv-lupamaksun piiriin ensi vuonna.

Se, miksi sivulauseessa mainitsin mm. tuon asian, ei tarkoita sitä, etteikö tv:ttömyys aivan varmasti olisi hyvä asia. Tuosta väittämästä allekirjoitan 100%. Mutta että siitä tehdään ihan lakia vastaava ehto (mitä se käytännössä on ollut), se on väärin, vaikka olisi kuinka hyvästä asiasta kysymys. Tarkoitus ei pyhitä keinoja. Olen melko varma, että uskomisen ydin on monella jo pelkästään tämän periaatteen vuoksi hämärtynyt. Tietysti mikä ettei jollekin kirkastunutkin, enhän tuota voi tietää.

Tämä siis selittelynä selventämään aiempaa sanomistani.

Muilta osin olen samaa mieltä mm. Jaakon kanssa tässä asiassa:
Jaakko kirjoitti:Se oli siis hyvä kannanotto aikoinaan ja se on siunauksellinen neuvo edelleenkin ja ei ole mitään tarvetta alkaa tekemään jotain peruutuksia saati sanoa, että mentiin harhaan. Katse on suunnattava eteenpäin.
blastus?
 

ViestiKirjoittaja Hynde » 12 Marras 2007, 22:29

Mulla oli telkkari ja silloinpa vasta uskonasiat hämärtyi entisestään. Yleltäkin näky kerran viihteen merkeissä tissejä keskellä päivää. Semmonen teatterilaite se on kun sitä pimeästä mielikuvituksesta käytetään viihteeseen, eikä ole uskovaista ohjelmaa tuottamassa.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Marras 2007, 14:28

Ankka kirjoitti:Mut hei, eikö teitä hämmästyttänyt se aisa et Luther sai ymmärryksen Raamattuun yksin ollessaan? Mua ainaki se asia hämmästyttää.


Täydellistä ei Lutherinkaan ymmärrys ollut. Eikös Raamattu sano, että me ymmärrämme vain puolittain? Vai oletko sitä mieltä, että vaikkapa Lutherin naiskäsitys oli erehtymätön? Parannuksen armon Luther sai yhdeltä munkilta.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Ankka » 13 Marras 2007, 15:30

O.M:

>>>Parannuksen armon Luther sai yhdeltä munkilta.>>>

Ihan totta? Mistä oot lukenut tuollaista? Mä en oo vielä törmännyt tuommoiseen asiaan, vaik oon niin paljon Lutheria lukenut. Oisko siitä sit Kirkkopostillassa. Mua kiinnostaa tuo, koska ne kirjat, joita mä oon lukenu, antaa sen käsityksen et nimenomaan Lutherille aukeni ymmärrys tuossa aiemminkin ja alustuksessa esille tuodussa kohdassa, jossa hän yksinäisyydessä lukee tuota kohtaa "vanhurskas on elävä USKOSTANSA"...ja silloin hänelle avautui koko Raamattu ihan uudessa valossa (en muista sanatarkasti).
Ankka
 

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Marras 2007, 15:39

Ankka kirjoitti:O.M:

>>>Parannuksen armon Luther sai yhdeltä munkilta.>>>

Ihan totta? Mistä oot lukenut tuollaista?


Olen kuullut monestakin yhteydestä, mutta Wikipediassa sanotaan esim. näin:

"Lutherille oli suurena apuna hänen rippi-isänsä Johann von Staupitz, joka neuvoi nuorta munkkia luottamaan Kristukseen."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luther

On varmasti totta, että Raamatun äärellä Luther koki monia oivalluksia (minäkin olen kokenut), mutta elävää uskoa ei saa lukemalla.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 13 Marras 2007, 15:48

Kyllä sinä Ankka ihan oikein muistelet, mutta saammeko koskaan lukea asiasta tarpeeksi, jotta voimme muodostaa paremman käsityksen? Ehkä, ehkä emme.

Toisekseen, kuinka tärkeää tai tarpeellista on saada "täydellinen selvyys" asiaan? Mikä on motiivi asian selvittämiselle?

Raamattu on kristityn korkein auktoriteetti ja ohjenuora. Tätä jo Lutherkin korosti ja Jumalan lasten keskuudessa on aina opetettu ja uskottu näin. On haluttu aina pitäytyä kirjoitetussa Jumalan sanassa, joka on perua jo alkukristillisiltä ajoilta.

Lisäksi on opetettu, että Raamatusta löytyy kaikki tarpeellinen tieto siitä, miten ihminen tulee vanhurskaaksi ja kuinka hän pelastuu. Tämä ei yhtään vähättele Lutherin psalmia, mutta ei myöskään anna tukea ajatuksille, jotka lähtevät ihmismielestä.

Olen vakuuttunut siitä, että jos saarnattaisiin "lukemalla tulee vanhurskaaksi Jumalan edessä", ei tarvittaisi eläviä lähteitä ja Kristuksen veri olisi hukkaan vuodatettu.

EDIT: O.M jo ehti väliin....no vahvistan asian. :)

EDIT2: Ja voi olla, että käsitin täysin väärin tarkoituksesi, mutta halusinkin tuoda tämän asian esiin ensisijaisesti sen takia, että nettipalstoilla näkee niin paljon hämärtynyttä käsitystä siitä, kuinka ihminen tulee vanhurskaaksi.
Viimeksi muokannut Jaakko päivämäärä 13 Marras 2007, 15:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Marras 2007, 15:59

Kyllä Luther on melko selvästi ilmoittanut kantansa, miten ihminen saa syntien anteeksiannon ja Pyhän Hengen pantin.

"Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."

Myönnettäköön, että toisissa kohdissa hän on epäselvempi. On tehtävä ero parannuksessa tapahtuvan uudestisyntymisen ja erilaisten uskolle omistettavien armovakuutusten välille. Silloin Lutherin kirjoitukset ovat hyvin linjassa tuon ylläolevan kanssa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 13 Marras 2007, 16:06

Lainaan tähän ajatusta, johon on helppo yhtyä esim.suomi24 kokemuksen perusteella.

Argumentointi ja vaatimukset hyvään argumentointiin ovat korostuneet nykyisin monilla keskustelufoorumeilla (erityisesti nettikeskusteluissa), hyvässä ja pahassa. Akateemisissa keskusteluissa hyvällä argumentoinnilla on ollut käytännössä aina asemansa, mutta ei liene liian rohkeaa väittää argumentoinnin korostuneen nykyisin.
Parhaimmillaan argumentointi edistää viestintää monin eri tavoin; Sen avulla voidaan arvioida päätelmien pätevyyttä ja oikeutusta - ja mm. retorisilla keinoilla vakuutetaan muut keskustelijat omista uskottavista väitteistä. Argumentointi saattaa edesauttaa mielekkään keskustelukulttuurin syntymistä - ja mielipiteenvaihtoa, jossa toisten väitteet tulevat ymmärretyiksi täsmällisesti.
Pahimmillaan kuitenkin jotkut nettikeskustelijat ovat takertuneet kaikkiin mahdollisiin toisten keskustelijoiden vastauksiin, ja etsineet kuin punakynällä merkiten jokaisen vähänkin argumentointivirheeltä haiskahtavan kohdan. Tämä on johtanut jankkaavaan ja miltei yhtä mielettömään keskustelukulttuuriin kuin argumentointivirheiden jatkuva viljely itsessään. Sellaisesta taasen voi seurata täysin kaaosmainen keskusteluilmapiiri, jossa mitä hyvänsä asiaa voidaan väännellä mielivaltaisesti omien motiivien perusteella


Mainittu palsta on oikea saivartelun ja asioiden kääntelyjen mestariteos. Siinä saatetaan ajautua tilanteeseen "toivottavasti tuota en näe / ei tarvitse koskaan nähdä" jne., kun kovin kiivaasti lähdetään käyttämään argumentointitaidon lahja-arsenaalia.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Marras 2007, 16:30

Jaakko kirjoitti:Lainaan tähän ajatusta, johon on helppo yhtyä esim.suomi24 kokemuksen perusteella.

Argumentointi ja vaatimukset hyvään argumentointiin ovat korostuneet nykyisin monilla keskustelufoorumeilla (erityisesti nettikeskusteluissa), hyvässä ja pahassa.


Lyhyesti pahoitteluni, jos tungin ajatuksiani tähän liian hakkaavasti (se on helmasyntini, vaikka en tiedä, osoititko sen minulle, kaikille yleisesti vai jollekin muulle). Minulle opetettiin rippikoulussa, että Luther sai parannuksen armon katoliselta munkilta ja että elävä siemen oli säilynyt paavin kirkon keskellä luostareissa. On varmaan totta, että oivalluksen "yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion tähden" hän saattoi saada lukiessaan Raamattua yksin. Mutta tässäkin on muistettava, että hän tuskin olisi saanut oivallusta, jollei hänellä olisi ollut Pyhää Henkeä avaamassa kirjoituksia. Siitähän Raattamaa toteaa, että ihminen ilman Pyhää Henkeä ei ymmärrä lukemaansa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 13 Marras 2007, 16:34

Ei ollut sinulle veliseni eikä kenellekään muulle :) .....Olin juuri lisäämässä tekstiä.

Eli eikö se ole hyvin mieltä lämmittävää ja kallis asia, kun esim.seurakuntailloissa saa vallita kaikkea muuta kuin "argumentoinnin" henki. Saa esittää ajatuksiaan ja olla vapaa ja avoin. Ei tarvitse ajatella, että "tässä minä nyt puhun vastaväittäjälle" tai että olisi mitään suorituspakkoa tms.

Se rakkauden henki ja ilmapiiri, joka saa vallita Jumalan lasten yhteisissä kokoontumisissa on jotain sellaista, josta tulee niin kiitollinen mieli. Tämän siis huomaa erityisesti kasvottomassa netissä.

EDIT. Pyydän siis nöyrästi anteeksi aiheuttamaani hämmenystä. :cry:

Ja jos edelleen on pää pyörällä, sitten on sanottava, että ymmärtäkää puutteitani. Minulla on oikeasti se vika, että ajatus menee jo kaukana edellä, mitä kädet kirjoittavat.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

EdellinenSeuraava

Paluu Terveisiä seuroista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron