metsätähti kirjoitti:Tässä välissä lienee taas kiitoksen paikka siitä, että vaikka on oltu eri mieltä, niin en ole kokenut tulleeni jyrätyksi, tyrmätyksi ja pakkokäännytetyksi noissa alkoholi- ja tupakkakeskusteluissa. Päinvastoin, niistä on saanut taas aineksia miettimiseen ja itselleni perustelemiseen. Sellaisessa tilanteessa mielipidekin saattaa muuttua toisen kannalta toivottuun suuntaan ennemminkin kuin silloin, jos kovin aletaan murskatuomioita jaella. Siltä osin kuin keskustelu kärjistyi, ollaan sovittu asiat yksäreillä. Hyvä näin.
Ja kiitos siitä, että edelleen kärsivällisyys riittää teillä siihen, että kaikki ei muutu kerralla, tämä on yhä edelleen paljolti uutta olemista minulle, ja sen myötä kyselemistä yksinkertaisistakin asioista.
Kiitos palautteesta
metsätähti kirjoitti:Päivän teema olkoon nämä fraasit: "Jumalan terve", "Jumalan rauhaan", "Jeesuksen nimessä ja veressä". Mietin, että voiko noita käyttää eri tavalla uskovien tai uskomattomien kohdalla, ja miksi taikka miksi ei. Jos eriuskoisen kanssa tekee sovintoa jostain, niin voinko vastata hänelle asian olevan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä? Miksi? Miksi ei? Entä sitten tuo Jumalan terve - minun korvaani se kuulostaa "terveisiä Jumalalta" tms. vastaavaa, jota mieluusti toivottaisi jokaiselle? Ilmeisesti kulttuuriin kuuluu melkoisen tiukka linja tässä kohti, näin olen ymmärtänyt. En kyllä ole tullut ymmärtämään vielä, että miksi. Olen kuullut, että jos tervehtii eriuskoista noin, niin se tervehdys pitää "hakea takaisin". Saa selittää. Ja entä tuo Jumalan rauhaa(n) - sitä kun toivottavat täällä päin myös Rauhan Sanan lestadiolaiset toisilleen, vapaiden suuntien ihmiset, osa perusluterilaisistakin. Jotkut sanovat sen tavatessa, toiset erotessa. Jossain kohti Uutta testamenttia taisi olla ohje toivottaa "rauha tälle huoneelle" tai jotain, kun opetuslapset lähetettiin kaksittain kiertämään. - Eli toistaiseksi en ole mitään mieltä näistä, kun ei ole perusteita ts. tietoa ollenkaan, miksi ja miten. Arvelen, että kysymykset vaeltavat myös Mopin palstalle ja sekään ei minua häiritse, mielenkiintoista on kuulla erilaisia vastauksia.
Tässä pari Raamatun kohtaa pohjaksi, nyt en taida jaksaa enempää kirjoittaa.Korostan tummentaen niitä kohtia, jotka valaisevat kysymystäsi. Jumalan terve tervehdykseen, joka kyllä on enemmän kuin pelkkä fraasi, sisältyy sekä oman uskon tunnustaminen, että tunnustautuminen saman Isän lapsiksi, samaa taivastoivoa povellaan kantaviksi. Rauhan sanan ja muiden joukkoon se on jäänyt muinaismuistona, jossa varmaan ovat tosissaan. Eivät he sitä kuitenkaan sitä kanssamme samoin ymmärrä, kuten eivät monet muutkaan.
Matteus 10
10 Eikä evässäkillä matkalle, eikä kahdella hameella, eikä kengillä, eikä sauvalla; sillä työmies on ruokansa ansainnut.
11 Vaan kuhunka ikänä kaupunkiin taikka kylään te sisälle menette, niin kyselkäät, kuka siinä on mahdollinen, ja olkaat siellä siihenasti kuin te lähdette.
12 Mutta kuin te huoneeseen sisälle menette, niin tervehtikäät sitä (ja sanokaat: rauha olkoon tälle huoneelle!)
13 Ja jos huone on mahdollinen, niin tulkaan teidän rauhanne hänelle; jollei hän ole mahdollinen, niin teidän rauhanne teille palajaa.
14 Ja kussa ei kenkään ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, niin menkäät ulos siitä huoneesta taikka siitä kaupungista, ja puhdistakaat tomu jaloistanne.Luukas 10
3 Menkäät: katso, minä lähetän teidät niinkuin karitsat sutten keskelle.
4 Älkäät ottako säkkiä, eikä kukkaroa, eikä kenkiä, ja älkäät ketään tervehtikö tiellä.
5 Mutta kuhunka huoneesen te menette sisälle, niin sanokaat ensisti: rauha olkoon tälle huoneelle!
6 Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne jää hänen päällensä; mutta jos ei, niin se palajaa teille.7 Mutta siinä huoneessa viipykäät, syökäät ja juokaat sitä, mitä heillä on; sillä työmies on palkkansa ansiollinen. Älkäät huoneesta huoneeseen käykö.
8 Mutta kuhunka kaupunkiin te tulette sisälle, ja he teitä ottavat vastaan, niin syökäät mitä teidän eteenne pannaan,
Lisään muokkauksena nyt aamulla, mitä rakkauden apostoli on aiheesta kirjoittanut:
2. Johanneksen kirje 1
7 Sillä monta vietteliää on maailmaan tullut, jotka ei tunnusta Jesusta Kristusta, että hän on lihaan tullut. Tämä on vietteliä ja antikristus.
8 Katsokaat visusti teitänne, ettemme kadottaisi, mitä me työtä tehneet olemme, vaan että me täyden palkan saisimme.
9 Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.
10 Jos joku tulee teidän tykönne
ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11 Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä.12 Minulla olis paljon teille kirjoittamista, mutta en minä tahtonut paperilla ja läkillä; vaan minä toivon tulevani teidän tykönne, ja tahdon läsnä ollessani teidän kanssanne puhua, että meidän ilomme täydellinen olis.
13 Sinua tervehtivät sinun valitun sisares lapset, amen!
Tuo tervehtimiskielto on ymmärretty tarkoittavan veljellistä tervehdystä, että sellaista ei osoiteta muille, kuin samasta uskosta osallisille. Voimme sanoa hyvää päivää kaikille ihmisille, mutta Jumalan terve vain kanssamme samalla tsvoin uskoville.
metsätähti kirjoitti:(On minulla yhteys oman paikkakunnan uskovaisiinkin. Mutta eivät keskustele keskiyöllä netissä
eikä tavatessa aina muista näitä, kun on muutakin olemista. Yleensäkään en niele purematta tekstiä keneltäkään, mutta siis iloinen olen jokaisesta asiallisesta vastauksesta. Minulla ei ole tarkoitus provosoida tai leikkiä trollia - vaikka nämä kysymykset ehkä kuulostavat hyvinkin naiivilta, niin ne ovat aitoja kysymyksiä eri kulttuurissa eläneelle. Ja helpompi on kysellä nyt uutena näitä. Sitä paitsi jäi aikanaan lapsena ja nuorena kyselemättä asia jos toinenkin monesta syystä. Kyselykausi on siis päällä nyt.
)
Kysely on aivan oikein, etkä ainakaan vielä ole osoittanut kysymyksistä sairaan merkkejä, siis kysymistä kysymisen vuoksi, josta apostolikin varoitti aikanaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4