Vastasyntynyt kyselee ja pohtii

kuulumisia ja muistoja

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Tammi 2010, 03:54

metsätähti kirjoitti:...
Sananselitystä kaipaisi tällä kertaa seuroissa kuultu ja jossain keskustelussakin esiin tullut

o "ettei laittaja saa sijaa"?

Jätän nyt nuo ensimmäiset kysymykset selittämättä, koska selitystä tuli osittain jo kysymysten yhteydessä. Eli jokaisessa tapauksessa ovat kaikki kerrotut vaihtoehdot mahdollisia, usein jopa toden näköisiä. Selityksen laatiminen siihen, milloin mikäkin niistä toteutuisi, on ainakin vaikeaa ja hidasta, ja näin kirjallisesti, tapauksia lähemmin tuntematta jopa mahdotonta.

Sen sijaan tuo laittaja lie joskus selitettykin, se taitaa olla vanha ilmaisu nykyiselle panettelija sanalle. Ei siis sovi antaa aiheita panettelijoille, ei ainakaan tietoisesti, vaikka monet panettelijat keksivätkin itse aiheensa. Etsinpä jotakin raamatusta tähänkin.

Efesolaiskirje 4
24 Ja pukekaat päällenne uusi ihminen, joka Jumalan jälkeen luotu on, totisessa vahurskaudessa ja pyhyydessä.
25 Sentähden pankaat pois valhe, ja puhukaan jokainen lähimmäisensä kanssa totuutta; sillä me olemme jäsenet keskenämme.
26 Vihastukaat ja älkäät syntiä tehkö, älkäät antako auringon laskea ylitse teidän vihanne,
27 Älkäät antako laittajalle siaa.
28 Joka varastanut on, älkään silleen varastako, vaan paremmin tehkään työtä ja toimittakaan käsillänsä jotakin hyvää, että hänellä olis tarvitsevalle jakamista.
29 Älköön yksikään rietas puhe teidän suustanne lähtekö, vaan mitä sovelias on parannuksen tarpeeksi, että se kelvollinen kuulla olis.
30 Ja älkäät Jumalan Pyhää Henkeä murheelliseksi saattako, jossa te lunastuksen päivään asti kiinnitetyt olette.


Tässä sama uusimmasta käännöksestä:

24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää. [Room. 13:14+]

Ohjeita uuteen elämään
25 Luopukaa siis valheesta ja puhukaa toinen toisellenne totta, sillä me olemme saman ruumiin jäseniä. [Sak. 8:16]
26 Vaikka vihastuttekin, älkää tehkö syntiä. Sopikaa riitanne, ennen kuin aurinko laskee. [Ps. 4:5; Jaak. 1:20]
27 Älkää antako Paholaiselle tilaisuutta. [Ef. 6:11; Jaak. 4:7; 1. Piet. 5:9; 1. Joh. 5:18]
28 Varas älköön enää varastako, vaan tehköön työtä ja ansaitkoon rehellisesti toimeentulonsa, niin että voi myös antaa tarpeessa olevalle. [Ap. t. 20:34; 1. Tess. 4:11; 2. Tess. 3:8]
29 Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi. [Ef. 5:4]
30 Älkää tuottako surua Jumalan Pyhälle Hengelle, jonka olette saaneet sinetiksi lunastuksen päivää varten. [Ef. 1:13]


Siinä samoin kuin 1938 käännöksessä se on käännetty Jumalan vastustajan nimellä, eikä varmaan ole väärin sekään. Kuitenkin Biblian valossa sen voi ymmärtää, ettei anneta tilaa tai aiheita panettelijoille, jotka toimivat Jumalan vastustajan lähettiläinä. Tapani mukaan sijoitin muutamia jakeita ennen ja jälkeen kysytyn kohdan, että voitaisiin havaita ympäristö, missä asia on ollut esillä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 29 Tammi 2010, 12:09

Taavetti kirjoitti:Jätän nyt nuo ensimmäiset kysymykset selittämättä, koska selitystä tuli osittain jo kysymysten yhteydessä. Eli jokaisessa tapauksessa ovat kaikki kerrotut vaihtoehdot mahdollisia, usein jopa toden näköisiä. Selityksen laatiminen siihen, milloin mikäkin niistä toteutuisi, on ainakin vaikeaa ja hidasta, ja näin kirjallisesti, tapauksia lähemmin tuntematta jopa mahdotonta.


Kiitos selityksestä ja noista käännösten vertailuista. :cool: Mie kun eniten ymmärrän uusinta käännöstä, jos jottain ymmärrän.
Kun se on vieressä, niin vanhemmatkin sanamuodot alkavat aueta.

...

Jospa joku innostuu minulle vielä vääntämään rautalankaa noista kysymyksistäni, mie en ole kokenut saavani minkäänlaista ymmärrystä niistä. :/
Kiva olisi tietää, miten pitäisi toimia. Tai jos ei suoria ohjeita löydy, niin miettiminen ja pohdiskelukin auttavat minua eteenpäin niissä. :D
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Tammi 2010, 12:47

metsätähti kirjoitti:...

Jospa joku innostuu minulle vielä vääntämään rautalankaa noista kysymyksistäni, mie en ole kokenut saavani minkäänlaista ymmärrystä niistä. :/
Kiva olisi tietää, miten pitäisi toimia. Tai jos ei suoria ohjeita löydy, niin miettiminen ja pohdiskelukin auttavat minua eteenpäin niissä. :D


Tässä ainoat rautalangat, jotka olen tässä vaiheessa valmis vääntämään. Vastauksia löytyy jo kysymyksen viimeisestä sivulauseesta, eli miettiminen ja pohdiskelu, joihin sinua ei tarvitsekaan kehottaa. Muita ohjeita voivat olla vain keskustelut ja kyselemiset siellä oman paikkakunnan uskovaisilta. Heillä on tiedossa niitä paikallisia, asiaan ja vastauksiin vaikuttavia tietoja, joita meiltä eri paikkakunnilla, paljon etelämpänä asuvilta ovat tiedostamattomia. Ne erilaiset ympäröivän maailman erilaisuudet, kun vaikuttavat ratkaisevasti neuvoihin ja niiden näennäisiin erilaisuuksiin paikkakuntien välillä. Toisen keskustelun tiimoilta minulla on vastaamatta eräs yksityinen kysely, jossa ne paikkakuntien ja aikojen erot ovat, ja ovat olleet vaikuttavina tekijöinä. Olen harkinnut vastaamista julkisempaan keskusteluun, kysyjän nimimerkkiä paljastamatta, mutta tarvitsen siihen aikaa ja virkeyttä, joihin kumpaankaan nyt tilipäätösten välissä ei tunnu löytyvän. Koska asia ei muuten kiirehdi, yritän saada veroilmoituksen ja vielä alkamattoman tilin valmiiksi, ja sitten katson, vieläkö vastaustani tarvitaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Tammi 2010, 13:28

Täydennän Taavetin selitystä sen verran, että laittaa-sanalla on etenkin vanhassa suomessa myös merkitys moittia. Kun "ei anneta laittajalle sijaa", pyritään elämään niin, etteivät epäuskoiset saisi tilaisuutta moittia, panetella tai pilkata uskovaisia.

metsätähti kirjoitti:1) Jos minulla olisi viinipullo kotosalla, ja uskovaisen tullessa käymään nostaisin sen kaappiin, osoittaisinko rakkautta vai tekopyhyyttä? 2) Entä jos jättäisin pullon näkyville, olisiko se kiusantekoa vai rehellisyyttä?


Numeroin kysymyksesi vastauksen helpottamiseksi.

1) Mielestäni enemmän tekopyhyyttä. Siinä on toisen huomioimistakin, mutta mielestäni enemmän kohteliaisuutta kuin rakkautta.
2) Tavallaan molempia. Mielestäni se olisi myös "muka rehellistä ja avointa epärehellisyyttä", koska mielestäni ei ole rehellistä pyrkiä olemaan uskovainen omilla ehdoillaan.

Sinuna kaataisin viinipullon sisällön viemäristä alas ja laittaisin kuoret pullonkierrätykseen.

Sain vuosia sitten tutultani viinipullon, josta en – pyytämättä ja yllättäen tulleessa – tilanteessa osannut/tohtinut loukkaamisen pelossa kieltäytyä. Absolutistina annoin pullon eteenpäin epäuskoiselle kaverilleni. Ymmärrän tehneeni syntiä, kun tulin (hempeydestä kertovalla) typerällä teollani edistäneeksi alkoholinkäyttöä. Jos sama tilanne tulisi eteen nyt, kieltäytyisin ottamasta pulloa. Selitykset on valmiiksi mietittynä. Jos olisin nyt tilanteessa, jossa olisin hempeyden synnin vuoksi ottanut pullon vastaan, kaataisin sen viemäristä alas.

metsätähti kirjoitti:Ja kokeillaan samaa toisessa tilanteessa: 1) Jos en laita korvakoruja seuroihin, vaikka muuten ihmisten ilmoilla pidän niitä, olenko taas tekopyhä vai kunnioitanko toisen vakaumusta? 2) Jos laitan korvakorut, olenko rehellinen vai ylpeä ja kiusaaja?


1) Molempia.
2) Molempia

Raamattu ohjaa ulkonäköasioissa (ml. korut) kohtuullisuuteen (1. Tim. 2:9-10, 1. Piet. 3:3-4). Lähestyisin asiaa kysymällä, millaista pukeutumista pidetään nykyuskovaisten keskuudessa kohtuullisena. Niin kait se asia tulee ns. keskeltä ymmärtää.

Mitä tarkoittaa olla juutalaisille juutalainen ja kreikkalaisille kreikkalainen? Itse eläisin ko. raamatunkohdan todeksi esimerkiksi niin, että en tarjoaisi luonani vieraileville amerikkalaisille uskovaisille verilettuja, jos he eivät nimenomaisesti ilmaisisi syövänsä niitä.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja metsätähti » 29 Tammi 2010, 15:53

Kiitos selityksistä. Ihan mukava oli myös huomata, että siellä täällä vilahteli ilmaisu "mielestäni". Jättää ajattelun varaa eikä väitä, että jokainen ajattelisi samoin. :cool:

O.M kirjoitti:Mitä tarkoittaa olla juutalaisille juutalainen ja kreikkalaisille kreikkalainen? Itse eläisin ko. raamatunkohdan todeksi esimerkiksi niin, että en tarjoaisi luonani vieraileville amerikkalaisille uskovaisille verilettuja, jos he eivät nimenomaisesti ilmaisisi syövänsä niitä.


Tuota raamatunkohtaa olen miettinyt paljon, että mitä se tarkoittaa. Ei se ole minulle vielä selvinnyt. No - mie toimin niin kuin toimin, ja luotan sitten siihen, että kotisiionin väen kanssa tulee keskustelua tarpeen mukaan vaikkapa niistä korvakoruista, jos niitä pidän. Tällä hetkellä vielä elän siinä ihmettelyn vaiheessa, että keskittyminen seurapenkissä menee asioihin, ja nämä ulkonäkö- ym. elämäntapakysymykset jäävät toiseksi ainakin niin kauan, että kuulen niistä saarnattavan (jolloin sitten voin tarvittaessa kysyä lisää). :D Armosta elän, armosta uskon. Jumalaan luotan, että oikea tie kirkastuu. Ajallaan.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja kettukarkki » 29 Tammi 2010, 17:16

Alva kirjoitti:
metsätähti kirjoitti:Tämä nyt on ehkä vähän vaikeampi kysymys... eikä sinänsä vielä edes ajankohtainen, joten turha sinänsä murehtia, mutta silti se pyörii mielessä. Minulla on aika monipuolinen lääkitys, alkaen masennuslääkkeistä kipu- ja hermovauriolääkkeisiin. Väliin mahtuvat reuman, astman, kilpirauhasen ja allergian lääkkeet. Jos Jumala suo minulle puolison, mitä hartaasti toivon, niin miten tässä tapauksessa uskovainen toimii lasten saamisen suhteen? Näistä lääkkeistä useimmat ovat välttämättömiä, mutta samalla niissä on merkintä, että ei raskauden tai imetyksen aikana. Ehkäisyäkö vaiko riski siitä, että mahdollisesti syntyvä lapsi saa vaurioita lääkityksen vuoksi?


Useimmiten tälläisissä tilanteissa voidaan lääkärin kanssa neuvotella sellaisesta lääkityksestä, joka sopii myös raskaana oleville. Ainakin näin on epilepsia lääkkeiden kohdalla, joita itse joudun syömään yhä. Joka kerta, kun käyn Neurologillani, hän kysyy olenko "suunitellut" raskautta, jotta hän tietäisi pitääkö lääkitystä muuttaa.


Tämä on pitkä keskustelu, jonka luin vain silmäillen. Silmiin sattui tämä keskustelu lääkkeistä... Itselläni kans epilepsialääkitys, todennäköisesti koko elämän ajan. Sen avulla pystyn elämään tavallista elämää, toinen vaihtoehto olisi aika surkea. Ajattelen ja tiedän, että on olemassa paljon vaihtoehtoja suunnitella sopiva lääkitys raskauden ajalle. Tunnen äidin, jolla on paha epilepsia, ja hänelle on siitä huolimatta siunattu paljon lapsia, kaikki terveitä. Monesti hormonitoiminnan muutokset vaikuttaa kohtaustilanteeseen ja lääkitystä on joissain tapauksissa jopa vähentää raskauden aikana. Luoja järjestää ja auttaa. Saa turvallisesti luottaa, että asiat sujuvat. Turha on etukäteen murehtia. :cool:
kettukarkki
 

ViestiKirjoittaja metsätähti » 10 Helmi 2010, 01:00

Tässä välissä lienee taas kiitoksen paikka siitä, että vaikka on oltu eri mieltä, niin en ole kokenut tulleeni jyrätyksi, tyrmätyksi ja pakkokäännytetyksi noissa alkoholi- ja tupakkakeskusteluissa. Päinvastoin, niistä on saanut taas aineksia miettimiseen ja itselleni perustelemiseen. Sellaisessa tilanteessa mielipidekin saattaa muuttua toisen kannalta toivottuun suuntaan ennemminkin kuin silloin, jos kovin aletaan murskatuomioita jaella. Siltä osin kuin keskustelu kärjistyi, ollaan sovittu asiat yksäreillä. Hyvä näin. :cool: Ja kiitos siitä, että edelleen kärsivällisyys riittää teillä siihen, että kaikki ei muutu kerralla, tämä on yhä edelleen paljolti uutta olemista minulle, ja sen myötä kyselemistä yksinkertaisistakin asioista.

Päivän teema olkoon nämä fraasit: "Jumalan terve", "Jumalan rauhaan", "Jeesuksen nimessä ja veressä". Mietin, että voiko noita käyttää eri tavalla uskovien tai uskomattomien kohdalla, ja miksi taikka miksi ei. Jos eriuskoisen kanssa tekee sovintoa jostain, niin voinko vastata hänelle asian olevan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä? Miksi? Miksi ei? Entä sitten tuo Jumalan terve - minun korvaani se kuulostaa "terveisiä Jumalalta" tms. vastaavaa, jota mieluusti toivottaisi jokaiselle? Ilmeisesti kulttuuriin kuuluu melkoisen tiukka linja tässä kohti, näin olen ymmärtänyt. En kyllä ole tullut ymmärtämään vielä, että miksi. Olen kuullut, että jos tervehtii eriuskoista noin, niin se tervehdys pitää "hakea takaisin". Saa selittää. Ja entä tuo Jumalan rauhaa(n) - sitä kun toivottavat täällä päin myös Rauhan Sanan lestadiolaiset toisilleen, vapaiden suuntien ihmiset, osa perusluterilaisistakin. Jotkut sanovat sen tavatessa, toiset erotessa. Jossain kohti Uutta testamenttia taisi olla ohje toivottaa "rauha tälle huoneelle" tai jotain, kun opetuslapset lähetettiin kaksittain kiertämään. - Eli toistaiseksi en ole mitään mieltä näistä, kun ei ole perusteita ts. tietoa ollenkaan, miksi ja miten. Arvelen, että kysymykset vaeltavat myös Mopin palstalle ja sekään ei minua häiritse, mielenkiintoista on kuulla erilaisia vastauksia.

(On minulla yhteys oman paikkakunnan uskovaisiinkin. Mutta eivät keskustele keskiyöllä netissä 8-) eikä tavatessa aina muista näitä, kun on muutakin olemista. Yleensäkään en niele purematta tekstiä keneltäkään, mutta siis iloinen olen jokaisesta asiallisesta vastauksesta. Minulla ei ole tarkoitus provosoida tai leikkiä trollia - vaikka nämä kysymykset ehkä kuulostavat hyvinkin naiivilta, niin ne ovat aitoja kysymyksiä eri kulttuurissa eläneelle. Ja helpompi on kysellä nyt uutena näitä. Sitä paitsi jäi aikanaan lapsena ja nuorena kyselemättä asia jos toinenkin monesta syystä. Kyselykausi on siis päällä nyt. :D)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Helmi 2010, 07:04

metsätähti kirjoitti:Tässä välissä lienee taas kiitoksen paikka siitä, että vaikka on oltu eri mieltä, niin en ole kokenut tulleeni jyrätyksi, tyrmätyksi ja pakkokäännytetyksi noissa alkoholi- ja tupakkakeskusteluissa. Päinvastoin, niistä on saanut taas aineksia miettimiseen ja itselleni perustelemiseen. Sellaisessa tilanteessa mielipidekin saattaa muuttua toisen kannalta toivottuun suuntaan ennemminkin kuin silloin, jos kovin aletaan murskatuomioita jaella. Siltä osin kuin keskustelu kärjistyi, ollaan sovittu asiat yksäreillä. Hyvä näin. :cool: Ja kiitos siitä, että edelleen kärsivällisyys riittää teillä siihen, että kaikki ei muutu kerralla, tämä on yhä edelleen paljolti uutta olemista minulle, ja sen myötä kyselemistä yksinkertaisistakin asioista.


Kiitos palautteesta

metsätähti kirjoitti:Päivän teema olkoon nämä fraasit: "Jumalan terve", "Jumalan rauhaan", "Jeesuksen nimessä ja veressä". Mietin, että voiko noita käyttää eri tavalla uskovien tai uskomattomien kohdalla, ja miksi taikka miksi ei. Jos eriuskoisen kanssa tekee sovintoa jostain, niin voinko vastata hänelle asian olevan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä? Miksi? Miksi ei? Entä sitten tuo Jumalan terve - minun korvaani se kuulostaa "terveisiä Jumalalta" tms. vastaavaa, jota mieluusti toivottaisi jokaiselle? Ilmeisesti kulttuuriin kuuluu melkoisen tiukka linja tässä kohti, näin olen ymmärtänyt. En kyllä ole tullut ymmärtämään vielä, että miksi. Olen kuullut, että jos tervehtii eriuskoista noin, niin se tervehdys pitää "hakea takaisin". Saa selittää. Ja entä tuo Jumalan rauhaa(n) - sitä kun toivottavat täällä päin myös Rauhan Sanan lestadiolaiset toisilleen, vapaiden suuntien ihmiset, osa perusluterilaisistakin. Jotkut sanovat sen tavatessa, toiset erotessa. Jossain kohti Uutta testamenttia taisi olla ohje toivottaa "rauha tälle huoneelle" tai jotain, kun opetuslapset lähetettiin kaksittain kiertämään. - Eli toistaiseksi en ole mitään mieltä näistä, kun ei ole perusteita ts. tietoa ollenkaan, miksi ja miten. Arvelen, että kysymykset vaeltavat myös Mopin palstalle ja sekään ei minua häiritse, mielenkiintoista on kuulla erilaisia vastauksia.


Tässä pari Raamatun kohtaa pohjaksi, nyt en taida jaksaa enempää kirjoittaa.Korostan tummentaen niitä kohtia, jotka valaisevat kysymystäsi. Jumalan terve tervehdykseen, joka kyllä on enemmän kuin pelkkä fraasi, sisältyy sekä oman uskon tunnustaminen, että tunnustautuminen saman Isän lapsiksi, samaa taivastoivoa povellaan kantaviksi. Rauhan sanan ja muiden joukkoon se on jäänyt muinaismuistona, jossa varmaan ovat tosissaan. Eivät he sitä kuitenkaan sitä kanssamme samoin ymmärrä, kuten eivät monet muutkaan.

Matteus 10
10 Eikä evässäkillä matkalle, eikä kahdella hameella, eikä kengillä, eikä sauvalla; sillä työmies on ruokansa ansainnut.
11 Vaan kuhunka ikänä kaupunkiin taikka kylään te sisälle menette, niin kyselkäät, kuka siinä on mahdollinen, ja olkaat siellä siihenasti kuin te lähdette.
12 Mutta kuin te huoneeseen sisälle menette, niin tervehtikäät sitä (ja sanokaat: rauha olkoon tälle huoneelle!)
13 Ja jos huone on mahdollinen, niin tulkaan teidän rauhanne hänelle; jollei hän ole mahdollinen, niin teidän rauhanne teille palajaa.
14 Ja kussa ei kenkään ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, niin menkäät ulos siitä huoneesta taikka siitä kaupungista, ja puhdistakaat tomu jaloistanne.


Luukas 10
3 Menkäät: katso, minä lähetän teidät niinkuin karitsat sutten keskelle.
4 Älkäät ottako säkkiä, eikä kukkaroa, eikä kenkiä, ja älkäät ketään tervehtikö tiellä.
5 Mutta kuhunka huoneesen te menette sisälle, niin sanokaat ensisti: rauha olkoon tälle huoneelle!
6 Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne jää hänen päällensä; mutta jos ei, niin se palajaa teille.
7 Mutta siinä huoneessa viipykäät, syökäät ja juokaat sitä, mitä heillä on; sillä työmies on palkkansa ansiollinen. Älkäät huoneesta huoneeseen käykö.
8 Mutta kuhunka kaupunkiin te tulette sisälle, ja he teitä ottavat vastaan, niin syökäät mitä teidän eteenne pannaan,

Lisään muokkauksena nyt aamulla, mitä rakkauden apostoli on aiheesta kirjoittanut:
2. Johanneksen kirje 1
7 Sillä monta vietteliää on maailmaan tullut, jotka ei tunnusta Jesusta Kristusta, että hän on lihaan tullut. Tämä on vietteliä ja antikristus.
8 Katsokaat visusti teitänne, ettemme kadottaisi, mitä me työtä tehneet olemme, vaan että me täyden palkan saisimme.
9 Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.
10 Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11 Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä.

12 Minulla olis paljon teille kirjoittamista, mutta en minä tahtonut paperilla ja läkillä; vaan minä toivon tulevani teidän tykönne, ja tahdon läsnä ollessani teidän kanssanne puhua, että meidän ilomme täydellinen olis.
13 Sinua tervehtivät sinun valitun sisares lapset, amen!

Tuo tervehtimiskielto on ymmärretty tarkoittavan veljellistä tervehdystä, että sellaista ei osoiteta muille, kuin samasta uskosta osallisille. Voimme sanoa hyvää päivää kaikille ihmisille, mutta Jumalan terve vain kanssamme samalla tsvoin uskoville.

metsätähti kirjoitti:(On minulla yhteys oman paikkakunnan uskovaisiinkin. Mutta eivät keskustele keskiyöllä netissä 8-) eikä tavatessa aina muista näitä, kun on muutakin olemista. Yleensäkään en niele purematta tekstiä keneltäkään, mutta siis iloinen olen jokaisesta asiallisesta vastauksesta. Minulla ei ole tarkoitus provosoida tai leikkiä trollia - vaikka nämä kysymykset ehkä kuulostavat hyvinkin naiivilta, niin ne ovat aitoja kysymyksiä eri kulttuurissa eläneelle. Ja helpompi on kysellä nyt uutena näitä. Sitä paitsi jäi aikanaan lapsena ja nuorena kyselemättä asia jos toinenkin monesta syystä. Kyselykausi on siis päällä nyt. :D)

Kysely on aivan oikein, etkä ainakaan vielä ole osoittanut kysymyksistä sairaan merkkejä, siis kysymistä kysymisen vuoksi, josta apostolikin varoitti aikanaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 10 Helmi 2010, 23:29

Tuota, miten se tilanne hoidetaan käytännössä, jos "ei saa" tervehtiä Jumalan terveellä ja sen tietämättään tekee? Vetää käden pois ja sanoo, että "ei kun ei sittenkään muuta kun hei"? ;) Enpä ole tuollaiseen tilanteeseen joutunut, valmiiksi mietin. Ymmärsinkö nyt noista raamatunkohdista ja selityksistä oikein vai väärin, jos luen, että Jumalan rauhan toivottaminen ei ole sama asia, ts. että toivotus "palaa takaisin", mutta Jumalan terveen sanominen on sitä opetukseen yhtymistä? Mie tarvin taas sen rautalankamallin tästä.

Ja tässä jo kovasti odotan ajatuksia tuosta, että voiko eri tavoin uskovalle (tai kokonaan uskomattomalle, mistä mie kaikkien uskoa tietäisin 8-)) sanoa antavansa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä - kun sieltähän kaikki anteeksianto on lähtöisin, mutta onko siinäkin ajatus, että vain samalla tavoin uskoville? :/

Tuosta viimeisen lainauksen lopusta poimin taas uuden ihmeteltävän: "paperilla ja läkillä"? Mie olen kuullut puhuttavan vain läkkipellistä, enkä itse asiassa siitäkään tiedä, mitä tai millaista peltiä se on. Muuhun en äkkiseltään osaa yhdistää. :eek: (Joten tuon kohdan selittämisen lisäksi joku voisi valistaa minua myös siitä läkkipellistä...)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja nuusku » 10 Helmi 2010, 23:39

Tiedämme, että samoin tavoin kanssamme uskovat käyvät kanssamme samoissa seuroissa ja ovat ilmoittaneet edustavansa vanhoillislestadiolaista viitekehystä. Mikäli henkilö ei ruukaa käydä rauhanyhdistyksellä seuroissa, tai ei muuten ole ilmoittautunut tämän uskon edustajaksi, niin minun käsitykseni mukaan silloin on varmuus siitä, että hän ei ole uskovainen.

Minä ajattelisin, että eri tavoin uskovalta voisi kysyä, haluaako hän uskoa myös väärän uskonsa anteeksi. Muutoinhan hänelle voi jäädä käsitys, että pidämme häntä uskovaisena. Käsittääkseni Jeesuksen nimessä ja veressä voi saarnata vain kaikki synnit anteeksi, yhden synnin anteeksi antaminen tai saaminen ei vaikuta mitään eikä anna uskoa kenellekään. Itsekin henk.koht. muistan joskus pyytäneeni yhtä syntiä anteeksi, mutta rippi-isä on yhden synnin anteeksiantamisen sijasta antanut luvan uskoa "kaikki synnit anteeksi".

Itse varmaankin sanoisin vastaavassa tilanteessa antavani epäuskoisen henkilön ilmoittaman yksittäisen minuun kohdistuneen väärinteon ihan tavallisesti anteeksi, ja yrittäisin kertoa, että mikäli hän haluaisi saada epäuskonsa ja kaikki eletyn elämänsä synnit anteeksi, niin että minulla on hänelle sen kaltainen anteeksiantamus tarjota, mikäli hän tahtoo sen vastaanottaa.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Helmi 2010, 07:27

metsätähti kirjoitti:Tuota, miten se tilanne hoidetaan käytännössä, jos "ei saa" tervehtiä Jumalan terveellä ja sen tietämättään tekee? Vetää käden pois ja sanoo, että "ei kun ei sittenkään muuta kun hei"? ;) Enpä ole tuollaiseen tilanteeseen joutunut, valmiiksi mietin. Ymmärsinkö nyt noista raamatunkohdista ja selityksistä oikein vai väärin, jos luen, että Jumalan rauhan toivottaminen ei ole sama asia, ts. että toivotus "palaa takaisin", mutta Jumalan terveen sanominen on sitä opetukseen yhtymistä? Mie tarvin taas sen rautalankamallin tästä.

Yleensä ulkopuoliset ymmärtävät tilanteen, jos ovat siitä tietoisia ja siihen tottuneet. Voi heille, mutta erityisesti tietämättömille joskus joutua selittämäänkin.
Tilanteita on niin monen kaltaisia, että tyhjentävän selityksen antaminen lyhyenä on hankalaa, ehkä mahdotontakin. Emmehän me kaikkia ihmisiä tunne, niin saattaa se tietämättä tervehdys lipsahtaa kuten uskovaiselle. Kumma kyllä, monet ulkopuoliset ovat siitä jopa vaivaantuneita. Jos taas ei itse huomaa tapahtunutta, ei sitä tarvitse jäädä murehtimaan.

Sitten aivan erikseen ovat sellaiset, jotka aivan kerjäämällä kerjäävät tunnustusta väärälle opilleen ja uskolleen, ja sellaisia tietoisia tilanteita voimme ainakin yrittää karttaa. Siinäkin saattaa tulla lankeemuksia kelle tahansa, mutta kun asumme armon ja anteeksiantamuksen valtakuntaa, on lupa pyytää ja saada sellaisetkin lankeemukset anteeksi. Etköhän omaa koti Siioniasi seuraamalla vähitellen opi siitäkin asiasta paremmin, kuin kukaan meistä pystyy kirjoittamalla siitä kertomaan.

metsätähti kirjoitti:Ja tässä jo kovasti odotan ajatuksia tuosta, että voiko eri tavoin uskovalle (tai kokonaan uskomattomalle, mistä mie kaikkien uskoa tietäisin 8-)) sanoa antavansa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä - kun sieltähän kaikki anteeksianto on lähtöisin, mutta onko siinäkin ajatus, että vain samalla tavoin uskoville? :/

Tähän nuusku vastasikin tyhjentävästi, sen verran jatkaisin, että harvoin he edes haluavat Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi, koska käsittävät sen joukkoomme liittymiseksi. Samoin tuo yhden tai kaikkien syntien anteeksi antaminen. Me saatamme pyytää yhtä syntiä anteeksi, joka on sinänsä oikeinkin, mutta aina Jumalan valtakunnan palvelija Pyhän Hengen voimasta antaa kaikki synnit kerralla anteeksi. Siis kaikki synnit kerralla, ei suinkaan tipoittain ja vähitellen. Kaikki synnit saamme myös uskoa anteeksi annetuiksi.

metsätähti kirjoitti:Tuosta viimeisen lainauksen lopusta poimin taas uuden ihmeteltävän: "paperilla ja läkillä"? Mie olen kuullut puhuttavan vain läkkipellistä, enkä itse asiassa siitäkään tiedä, mitä tai millaista peltiä se on. Muuhun en äkkiseltään osaa yhdistää. :eek: (Joten tuon kohdan selittämisen lisäksi joku voisi valistaa minua myös siitä läkkipellistä...)

Ei se tarkoita minkäänlaista peltiä, vaan on vanha ilmaisu musteesta. Arvasin sanan aiheuttavan ihmetystä, mutta en jaksanut ottaa rinnalle uudempaa käännöstä. Vanhan käännöksen hakusanalla taas löysin kohdan paremmin, koska muistan niitä. Läkkipelti on tietyn tyyppistä ohutta, taipuisaa peltiä. Koostumuksesta minulla ei ole tietoa, varmaan se hakukoneella löytyisi, mutta kun en ole tietoa tarvinnut, en ole etsinyt. Tässä yksi jae Biblian ja uusimman käännöksen mukaisina:

12 Minulla olis paljon teille kirjoittamista, mutta en minä tahtonut paperilla ja läkillä; vaan minä toivon tulevani teidän tykönne, ja tahdon läsnä ollessani teidän kanssanne puhua, että meidän ilomme täydellinen olis.

12 Minulla olisi teille paljonkin kirjoitettavaa, mutta en tahdo esittää sitä näin paperilla ja musteella. Toivon näet pääseväni tulemaan teidän luoksenne, että saisin puhua kanssanne kasvotusten. Silloin ilomme on täydellinen. [3. Joh. 13 | Joh. 15:11; 1. Joh. 1:4]


Johannes käyttää toisessakin kohdassa läkillä sanaa, siinä kuitenkin muodossa läkillä ja kynällä, nykysuomeksi siis musteella ja kynällä. Muuten on kiintoisaa havaita, miten Johannes nostaa henkilökohtaisen tapaamisen kirjettä paremmaksi yhteyden muodoksi, vaikka tapaamisen mahdottomuuden vuoksi kirjoittaa kirjeen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hepa » 11 Helmi 2010, 08:26

11 Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä.

Minä ymmärrän tuon kohda, että jos tarkoituksellisesti (eli ajattelee että muissakin uskoissa pelastuu) tervehtii uskovaisten tervehdyksellä epäuskoista tai väärässä hengellisyydessä olevaa, niin käy kuten on kirjoitettu.

Epäuskoistakin pitäisi kyllä nuhdella epäuskostaan (sitten sanovat että älä tuomitse), sekä syntiin langennutta uskovaista.

Hes. 3:17 Sinä ihmisen lapsi, minä olen pannut sinun Israelin huoneen vartiaksi; sinun pitää kuuleman sanan minun suustani, ja varaaman heitä minun puolestani.
18 Kuin minä sanon jumalattomalle: sinun pitää totisesti kuoleman, ja et sinä varaa häntä etkä sano hänelle sitä, että jumalatoin lakkais jumalattomasta menostansa ja sais elää, niin pitää sen jumalattoman kuoleman synteinsä tähden; mutta hänen verensä tahdon minä vaatia sinun kädestäs.
19 Mutta jos sinä varaat sitä jumalatointa, ja ei hän käänny jumalattomuudestansa ja jumalattomasta tiestänsä, niin hänen pitää synteinsä tähden kuoleman; mutta sinä olet sielus vapahtanut.
20 Ja kuin vanhurskas luopuu vanhurskaudestansa ja tekee pahaa, niin minä sallin hänen loukata itsensä, ja hänen pitää kuoleman; sentähden, ettes ole häntä varannut, pitää hänen synteinsä tähden kuoleman, ja hänen entistä vanhurskauttansa, jonka hän tehnyt on, ei pidä muistettaman; mutta hänen verensä tahdon minä vaatia sinun kädestäs.
21 Mutta jos sinä varaat vanhurskasta, ettei hän syntiä tekisi, ja ei hän myös syntiä tee, niin pitää hänen totisesti elämän, että hän on neuvon ottanut; olet sinä myös sielus vapahtanut.

uudessa testamentissa on myös samansuuntaista tekstiä.
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

....

ViestiKirjoittaja mutsi » 11 Helmi 2010, 14:02

Valmistelen luentoa Hannes Leinosesta, sitä varten olen lueskellut Siionin Lähetyslehdistä hänen saarnojaan -50-luvun alussa.

Hannes toteaa mm. ettei lasta voi pestä ennenkuin se on syntynyt.

Tämä tuli mieleeni kun metsätähti kysyi, voiko kenelle tahansa, "ulkopuolisellekin", antaa anteeksi "Jeesuksen nimessä ja veressä".
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja sinivuokko » 11 Helmi 2010, 14:58

metsätähti kysyi:
"tässä jo kovasti odotan ajatuksia tuosta, että voiko eri tavoin uskovalle (tai kokonaan uskomattomalle, mistä mie kaikkien uskoa tietäisin Cool) sanoa antavansa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä - kun sieltähän kaikki anteeksianto on lähtöisin, mutta onko siinäkin ajatus, että vain samalla tavoin uskoville? Confused"

Tässä on nyt erotettava kaksi eri tilanteessa tapahtuvaa anteeksiantoa:

Uskon ulkopuoliselle saarnataan kaikki (koko eletyn elämän synnit) kerralla anteeksi ja ne on silloin iäksi upotettu unholaan. Ja jos hän tämän haluaa uskoa,on hän siirtynyt Jumalan valtakunnan asukkaaksi.

Sitten tälle asukkaallekin tulee taas syntejä,jotka voi vaivata tuntoa. Silloin on hyvä ja lupa käydä puhumaan niistä jollekin samoin uskovalle ihmiselle. Ja saada taas anteeksi tämän synnin ja kaikki muutkin. Tämä on sitä matkavaatteen pesemistä.

Ja seuroissakin saa uskoa yleisestä saarnasta. Niin kuin siellä sanotaankin joskus. "Saat uskoa ihan sinne omalle paikallesi"
sinivuokko
 

ViestiKirjoittaja Emka » 11 Helmi 2010, 19:58

Jeesus antoi esimerkiksi jalkojen pesun jota on seuroissa verrattu siihen,että kun on ensin peseytynyt kokonaan eli on saanut uskoa kaikki syntinsä anteeksi, silloin ihmisestä on tullut uusi luomus, kaikki eletyn elämän synnit on Jeesuksen verellä pesty puhtaaksi.
Mutta kun kuitenkin olemme täällä maailmassa jossa sielunvihollinen houkutuksineen on viettelemässä ja kun emme ole kuitenkaan mitään yli-ihmisiä niin "vaelluksen jalat likaantuvat" silloin ei tarvitse koko pesua vaan jalat pestään siinä kun pyydämme siunausta tai saa ihan yleisestä saarnasta uskoa evankeliumin.
Monet sanovat että kyllä se helppoa on noilla lestadiolaisilla, viikot tehdään syntiä ja sitten sunnuntaina tehdään parannusta. Se ei ole mitenkään helppoa, käsi on usein niin raskas ettei se suostu nousemaan ja oma kelvottomuuden tunne vaivaa, vihollinen kuiskii, " tuollainen sinä olet, ei sinun kannata" jne. Mutta ihan sielunvihollisen kiusalla kun rohkaistuu evankeliumia omalle kohdalle pyytämään niin kummasti sitä olo kevenee.

Mutta sen evankeliumin voi uskoa omalle kohdalleen ihan vapaasti yleisestä saarnasta, ja meille on suotu tämä ripin armoetu. Jos tunnolle on kertynyt kuormaa joka hiertää ja kangistaa mieltä niin voi tarttua ystävää hihasta ja pyytää siunausta. Tärkeintä on se,ettei tule liian pitkiä "ruokavälejä" eli jos on mahdollista niin mennä seuroihin vaikka ei millään huvittaisi. sairauden ja vastaavan esteen ollessa on nettiseurat yhtena sanan kuulon paikkana, ja uskovaisten kanssakäyminen ihan kyläilyn merkeissä virkistää mieltä jos ei ole perhettä.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 18 Helmi 2010, 20:28

Emka kirjoitti:Monet sanovat että kyllä se helppoa on noilla lestadiolaisilla, viikot tehdään syntiä ja sitten sunnuntaina tehdään parannusta.


Tuo on kyllä jännä, että mistä nousee tuo aina esiin. Mietin, että sen sanoja ei tiiä uskomisesta tai omastatunnosta juurikaan mittään. Minun mielestä kun on niin, että jos ihmisellä on toimiva omatunto ja ymmärrys, niin se ei ole ollenkaan helppoa. Joskus miettii, että jos omatunto olisi hiljaisempi, niin olisiko helpompaa. Olisi varmasti tietyllä tavalla. Toisaalta on onni, jos omantunnon ääni kuuluu - vaikka sitten edes jälkikäteen. Tosin yleensähän se kyllä kuuluu etukäteenkin... Aina vain ei toimi sen mukaan, minkä parhaaksi tietää. Ja joskus ajattelematta toimii tyhmästi. Mutta siis, uskominen sinänsä ei aina ole hirveän helppoa.

Päivän sananselityspyyntö olisi "varata synnistä". Mitä se tarkoittaa? :/
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Helmi 2010, 21:28

metsätähti kirjoitti:
Emka kirjoitti:Monet sanovat että kyllä se helppoa on noilla lestadiolaisilla, viikot tehdään syntiä ja sitten sunnuntaina tehdään parannusta.


Tuo on kyllä jännä, että mistä nousee tuo aina esiin. Mietin, että sen sanoja ei tiiä uskomisesta tai omastatunnosta juurikaan mittään. Minun mielestä kun on niin, että jos ihmisellä on toimiva omatunto ja ymmärrys, niin se ei ole ollenkaan helppoa. Joskus miettii, että jos omatunto olisi hiljaisempi, niin olisiko helpompaa. Olisi varmasti tietyllä tavalla. Toisaalta on onni, jos omantunnon ääni kuuluu - vaikka sitten edes jälkikäteen. Tosin yleensähän se kyllä kuuluu etukäteenkin... Aina vain ei toimi sen mukaan, minkä parhaaksi tietää. Ja joskus ajattelematta toimii tyhmästi. Mutta siis, uskominen sinänsä ei aina ole hirveän helppoa.

Päivän sananselityspyyntö olisi "varata synnistä". Mitä se tarkoittaa? :/

Tietämättömyydestä se useimmin johtuu, se kuvittelu, että anteeksi pyytäminen helppoa olisi, tai että siinä pelkkä käden huitaisu riittäisi. He näkevät vain sen ulkonaisen, eli käden noston tai vastaavan, eivätkä sellaiset puheet mikään uusi asia ole. Eri muodoissaan olen sellaisia kuullut kaikkina vuosikymmeninä, joina muistan maan kamaraa tallanneeni.
Toki voimme ymmärtää, että on olemassa sellaisiakin, jotka toistavat sitä vaikka totuuden tietäisivätkin. Joillakin voi vaikuttimena olla pelkkä kiusaamisen halu, mutta sellaiselle meillä on lupa kääntää toinenkin korvamme.

Sitten kysymykseen. Taustana sanonnalle on vanha sana "vara," esimerkiksi sananlasku: Ei vara venettä kaada. Siinä merkityksessä sillä tarkoitetaan pientä pönkkää, joita asetetaan veneen molemmille puolille, ja joilla saadaan vene pysymään suorassa silloin, kun se on vedetty maalle.
Sellainen vara on myös tuki eri muodoissaan, miksei ovelle asetettu pönkkäkin, ehkä myös heinäsuovan tueksi asetettu pönkkä. Niistä tarkoituksista on sanasta johdettu verbi: Varata.

Erään kaltaista varaamista on myös varoittaminen. Varoittamisen muoto vihjaa, että se olisi muodostunut varata sanasta. Etymologiasta en kuitenkaan mene sanomaan mitään. Kuitenkin kun uskovainen varaa toista, siinä toisaalta varoitetaan piilevästä vaarasta. Toisaalta siinä kerrotaan, että joko voisi olla toiselle uskovaiselle tukena hänen heikkoudessaan, tai että itse tarvitsee tukea jossakin asiassa.

Varata sanalla on siis kahtalainen merkitys. Toisaalta se merkitsee varoittamista, toisaalta se merkitsee tukemista. Niitä molempiahan me kaikki heikkouksiemme keskellä tarvitsemme.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 18 Helmi 2010, 23:01

Kiitos mielenkiintoisesta ja paneutuvasta selvityksestä. Harvoin sitä pääsee tällä iällä oppimaan uutta äidinkielestään. :D
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja j-prevert » 19 Helmi 2010, 10:10

Minullehan on langetettu tälle palstalle moderaattoreiden toimesta kirjoituskielto, joten poistanette kirjoitukseni, jos niin haluatte.

Mutta Taavetin ansiokas vara-etymologia alkoi kiinnostaa.

Minulle opetettiin lapsuudessa, että "vara" on puuveneeseen laitettava irrotettava lautainen lisälaita. Tämä tuntuisi sopivan hyvin myös sananlaskuun. Laitahan tietysti lisää veneen reunan painoa ja ehkä huonontaa painojakaumaakin, mutta jos se on hyvin tehty, niin ei tarvita edes pitkän fysiikan taitoja siihen, ettei hyvä "vara" voi kaataa venettä. Jotenkin tuntuu, että miksi veneen pöngästä (ainakin meillä päin tuo talvituki oli pönkä) pitäisi todistella, ettei se voi kaataa venettä. Merkillinen pönkähän se olisi, joka veneen kaataisi.
j-prevert
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Helmi 2010, 10:45

j-prevert kirjoitti:Minullehan on langetettu tälle palstalle moderaattoreiden toimesta kirjoituskielto, joten poistanette kirjoitukseni, jos niin haluatte.

Mutta Taavetin ansiokas vara-etymologia alkoi kiinnostaa.

Minulle opetettiin lapsuudessa, että "vara" on puuveneeseen laitettava irrotettava lautainen lisälaita. Tämä tuntuisi sopivan hyvin myös sananlaskuun. Laitahan tietysti lisää veneen reunan painoa ja ehkä huonontaa painojakaumaakin, mutta jos se on hyvin tehty, niin ei tarvita edes pitkän fysiikan taitoja siihen, ettei hyvä "vara" voi kaataa venettä. Jotenkin tuntuu, että miksi veneen pöngästä (ainakin meillä päin tuo talvituki oli pönkä) pitäisi todistella, ettei se voi kaataa venettä. Merkillinen pönkähän se olisi, joka veneen kaataisi.

Eipä tuo selitys muuta kansamme monipuolista sanojen etymologiaa, eikä sille antamaani yhteyttä hengelliseen selitykseen. Kyllä pönkkä voi veneen kaataa, jos se on vain toisella puolella ja sillekin huonosti asetettu. Minulla on siitä käytännön kokemustakin, eihän sitä lapsena oikein osannut sitäkään. Molemminpuolinen pönkkäys oikein tehtynä on varmin tae pystyssä pitämiseen.

Ei myöskään selitys varasta lisälaitoina ole ristiriidassa selitykseni kanssa. Niitä lisälaitoja voidaan aivan hyvin kutsua varalaidoiksi, kuten prevertin seudulla lienee kutsuttu. Siinäkin vara merkitsee myös varmistusta, samoin kuin monissa muissakin tapauksissa.

Kun tämä meni etymologiseksi ja kansatieteelliseksi pohdiskeluksi, lisäänpä siltä alueelta sen, mitä eilisen viestin jälkeen muistin varasta ja sen merkityksestä. Ainakin ennen on ollut ohjeena, että kodissa pitäisi aina olla kaikesta kolme varaa, muistini mukaan ne olivat oma vara, hätävara ja vieraan vara. Ne kuului olla aina saatavilla tarvittaessa, niin oli mahdollista selviytyä vaikeiden päivien yli, eivätkä yllätysvieraatkaan joutuneet tyhjän pöydän ääreen.
Nykyaikainen sovellus siitä taitaa olla niin sanottu kotivara, siis tietty määrä elintarvikkeita ja muita välttämättömyyksiä varastossa, määrä joka riittää tietyn ajan yllättävien vaiheiden yli. Maaseudulla pitkien kauppamatkojen takana se ainakin on käytännön opettamaa muutenkin, mutta pelastusviranomaiset suosittelevat sellaista kaupunkeihinkin.

Uskon puolesta emme voi sellaista varastoa kerätä, vaan olemme aina päivän lapsia, joka hetki armosta eläviä. Sellainen oli ohje vanhan liiton korpivaelluksellakin, mannaa sai kerätä vain sen päivän annoksen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

EdellinenSeuraava

Paluu Terveisiä seuroista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron