Vastasyntynyt kyselee ja pohtii

kuulumisia ja muistoja

ViestiKirjoittaja Bono » 19 Helmi 2010, 14:39

Mielenkiintoista pohdintaa aiheesta, joka itseäni kiinnostaa. Varata-verbi esiintyy 1776-Raamatussa näköjään useampia kertoja, ja nykysuomeksi käännettynä se on täysin sama asia kuin varoittaa. En tiedä, onko uskaliasta lisätä siihen suoranaisesti tukemisen merkitystä - toisaalta varoittaminen on tukemista sekin tavallaan. Uskoakseni valtaosalle nuoremman polven vanhoillislestadiolaisista sanonta "varata synnistä" on jäänyt hieman hämäräksi. Tai sitten on kyse alueellisista eroista, meilläpäin en ole kuullut tuota edes seurapuheissa.

Nyt kun tuli viestiä pukattua, voisi veistellä tuosta sanonnasta "ei vara venettä kaada" hengellistä ulottuvuutta - mikä se sellainen laita (vai laide?) vanhoillislestadiolaisilla on, joka ei venettä kaada? No, jääköön veistelyksi :smile:
Torvi-blogin kirjoittaja.
Bono
vakiintunut
 
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:26

ViestiKirjoittaja nuusku » 19 Helmi 2010, 16:06

Sellainenkin sanonta on, että "vanhassa vara parempi."
Nykysuomessa on käytössä sekä verbi varata että substantiivi vara, mitenkähän mahtaa niiden merkitys olla muotoutunut nykyisen kaltaiseksi?

Minä en tiennyt varsinaista merkitystä, mutta Raamatun kohta jossa puhutaan siitä, että ellei jumalatonta varaa hänen tiessänsä, joutuu osalliseksi hänen synneistänsä, on suhteellisen usein esillä seuroissa, joten sitä kautta vanha verbi on tullut tutuksi.

"Veljen varaaminen" kuuluu itselläni ehkä vähän niiden sanojen ja sanontojen joukkoon, joiden merkityksen mielessänsä käsittää, vaikka sitä ei välttämättä osaa verbaalisesti selittää Vastaava sana voisi olla vaikka "vaihetuspöytä". Minulla ei ole hajuakaan, mikä on vaihetuspöytä, vaikka termi on hyvin yleisessä käytössä Siionissa. Siitä huolimatta ymmärrän aivan hyvin mitä se sana tai sanonta "lahjojen laittaminen vaihetuspöydälle" käytännössä tarkoittaa, vaikken termin varsinaista määritelmää tiedäkään.

Jos mennään sanoista sanontoihin saakka, niin olen huomannut, että monta kertaa on paljon kohtikäyvempää, jos puhuja sanoo saman asian kaanaan kielellä kuin jos asia yritettäisiin modernilla nykysuomen kielellä sanoa. Moderni kieli ei vaan samalla tavalla tule kohti tai sisäistetyksi. Omasta mielestäni on paljon kohtikäyvempää, jos seuroissa neuvotaan "korjaamaan armon murusia" tai "pesemään vaelluksen jalkoja" tai käymään "avatuille lähteille", kuin jos sama asia väännettäisiin moderniksi kieleksi. Suht paljon on sanontoja, jotka vain tajuaa, vaikkei kukaan ole niiden merkitystä varsinaisesti selittänyt. On joitain sellaisiakin sanoja ja sanontoja kyllä ollut, joiden sisältö on selvinnyt vain kysymällä.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Helmi 2010, 17:27

Jotakin tuli mieleeni vaihetuspöydästä, jonka nykykielinen muoto voisi olla vaikka vaihtopöytä tai vaihtotiski, jossa tiski kuvaa kaupoissa ennen yleistä, nykyisin harvinaisempaa myyntipöytää.

Vaihtopöytä tuo mieleeni rahanvaihtajien pöydät, miksei kauppiaidenkin myyntipöydät. Ennen luontaistaloudessa kauppiaat vaihtoivat nykyistä enemmän tavaroita asiakkaiden kanssa, rahaa tarvittiin sitten, kun toisella osapuolella ei ollut vaihtotavaraa. Nykyisin vaihto on mennyt pelkäksi rahan ja tavaran vaihtamiseksi. Samoin valuutanvaihtopaikkoja ainakin Euroopan oloissa tarvitaan entistä vähemmän, kun olemme siirtyneet euron käyttöön.

Jumalan valtakunnassakin käydään kauppaa, meillä toimivat armon kaupat, kun saamme ostaa armoa ilman, että meidän tarvitsee siitä mitään maksaa. Armo kuitenkin antaa halun palvella armon antajaa niillä lahjoilla, jotka se armon antaja on kullekin lahjoittanut. Tuli mieleen yksi kohta vanhasta testamentista, yritän löytää sen tähän jatkoksi.

Löytyi 5 jaetta Biblia 1776 tekstistä, katsokaa itse ne yhteyksistään.

Ps. 22:25
Sinua minä ylistän suuressa seurakunnassa: minä maksan lupaukseni heidän edessänsä, jotka häntä pelkäävät.

Ps. 66:13
Sen tähden minä menen polttouhrilla sinun huoneeses, ja maksan sinulle lupaukseni,

Ps. 116:12
Kuinka minä maksan Herralle kaikki hänen hyvät tekonsa, jotka hän minulle teki?

Ps. 116:14
Minä maksan lupaukseni Herralle kaiken hänen kansansa edessä.

Ps. 116:18
Minä maksan Herralle lupaukseni kaiken hänen kansansa edessä,

Vielä se korostettu jae ympäristössään, katsokaa myös uudempia käännöksiä.

Psalmit 116
7 Palaja taas, minun sieluni, sinun lepoos; sillä Herra tekee hyvästi sinulle.
8 Sillä sinä olet sieluni temmannut pois kuolemasta, silmäni kyynelistä, jalkani kompastuksesta.
9 Minä vaellan Herran edessä eläväin maassa.
10 Minä uskon, sentähden minä puhun; mutta minä sangen vaivataan.
11 Minä sanoin hämmästyksessä: kaikki ihmiset ovat valehteliat.
12 Kuinka minä maksan Herralle kaikki hänen hyvät tekonsa, jotka hän minulle teki?
13 Minä otan sen autuaallisen kalkin, ja saarnaan Herran nimeä.
14 Minä maksan lupaukseni Herralle kaiken hänen kansansa edessä.

15 Hänen pyhäinsä kuolema on kallis Herran edessä.
16 O Herra! minä olen sinun palvelias, minä olen sinun palvelias, sinun piikas poika: sinä olet minun siteeni vallallensa päästänyt.
17 Minä uhraan sinulle kiitosuhria, ja Herran nimeä saarnaan.

Tässä sopii ymmärtää saarnaamisella kaikenlaista toimintaa, joka auttaa Jumalan sanan levittämistä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 27 Helmi 2010, 17:56

j-prevert kirjoitti:Mutta Taavetin ansiokas vara-etymologia alkoi kiinnostaa.

Minulle opetettiin lapsuudessa, että "vara" on puuveneeseen laitettava irrotettava lautainen lisälaita. Tämä tuntuisi sopivan hyvin myös sananlaskuun. Laitahan tietysti lisää veneen reunan painoa ja ehkä huonontaa painojakaumaakin, mutta jos se on hyvin tehty, niin ei tarvita edes pitkän fysiikan taitoja siihen, ettei hyvä "vara" voi kaataa venettä. Jotenkin tuntuu, että miksi veneen pöngästä (ainakin meillä päin tuo talvituki oli pönkä) pitäisi todistella, ettei se voi kaataa venettä. Merkillinen pönkähän se olisi, joka veneen kaataisi.

Tuohon viimeiseen vielä, että ilman pönkkää (kirjoitamme ja sanomme täällä kahdella k.lla pönkkä, kun varsin monin seuduin sanotaan prevertin tavoin pönkä yhdellä k.lla), siis ilman pönkkäämistä vene voi kaatuakin. Siinä valossa lausumaan tuleekin humoristinen sävy, tavallisestihan sanonta lausutaan tilanteissa, varmistaako joku rakenne vai jättääkö silleen, niin tuumataan etteihän vara venettäkään kaada.

Naapuripalstalla oli alettu ruotia etymologiaani, joka sinänsä on vaatimatonta, joskin mielestäni kohtuullisen monipuolista, olenhan pienen ikäni ollut kiinnostunut kielen ilmiöistä. Tänne tuli lapsuudessani väkeä monelta murrealueelta, niin oli pakko sopeuttaa kielikorvaansa erilaisiin ilmaisuihin.
Laitoin sinne vastauksena linkin hakutuloksiin, kun en muuta ehtinyt.

Yhdistelmänä varata/ varoittaa löytyy myös, vaikka pikaista vastausta ei löytynyt.

Varata etymologiaa on availtu vikipediassa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 15 Huhti 2010, 23:42

Jätetäänpä tänne jälki pitkästä aikaa. Masennus ja muu sairastaminen on vienyt voimia. Sähköpostista on iso ilo, kun nyt kuiten jo joitakin ihmisiä tuntee omalta paikkakunnaltakin. Voi kysellä ja tuumailla. Väsyttää, kaikki. Päivämiestä olen jaksanut heikonlaisesti silmäillä. Silti tämä uskominen on tuonut tullessaan kummaa luottamusta Jumalaan, vaikka onkin takkuista. Jollain lailla on rauhaa, vapautta, iloa, rakkauden ja anteeksiannon opettelua uudella tavalla. Kai se on sikälikin todeksi uskottava, että uskomiseen negatiivisesti suhtautuva äitikin hätyyttää minua seuroihin sunnuntaisin, kun kuulemma olen niiden jälkeen energinen ja saan virtaa ja iloa moneksi päiväksi. "Niin että täytyy siinä jotain hyvää olla." :D
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja juruulanko » 16 Huhti 2010, 07:47

metsätähti kirjoitti:Jätetäänpä tänne jälki pitkästä aikaa. Masennus ja muu sairastaminen on vienyt voimia. Sähköpostista on iso ilo, kun nyt kuiten jo joitakin ihmisiä tuntee omalta paikkakunnaltakin. Voi kysellä ja tuumailla. Väsyttää, kaikki. Päivämiestä olen jaksanut heikonlaisesti silmäillä. Silti tämä uskominen on tuonut tullessaan kummaa luottamusta Jumalaan, vaikka onkin takkuista. Jollain lailla on rauhaa, vapautta, iloa, rakkauden ja anteeksiannon opettelua uudella tavalla. Kai se on sikälikin todeksi uskottava, että uskomiseen negatiivisesti suhtautuva äitikin hätyyttää minua seuroihin sunnuntaisin, kun kuulemma olen niiden jälkeen energinen ja saan virtaa ja iloa moneksi päiväksi. "Niin että täytyy siinä jotain hyvää olla." :D


Ikävää tuo sairastelu, voimia ja virtuaalihalaus Sinulle. 8-) Mutta toisaalta äärettömän mukavaa, että olet kuitenkin jaksanut uskoa.
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
Avatar
juruulanko
puuhakas
 
Viestit: 215
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 15:39

ViestiKirjoittaja metsätähti » 09 Heinä 2010, 23:55

Meinasin tulla tänne kitisemään olemisen vaikeutta, mutta näköjään se olisikin sanasta sanaan samaa kuin edellinen viestini tässä ketjussa. Eli ei mene vahvasti, mutta uskomassa ollaan. Rukouksiin jätän itseni teille, ottaa nyt niin koville moni asia, että aika ahtaalla on olo. :-(
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Rebekka » 10 Heinä 2010, 06:09

Rukoilen puolestasi Metsatahti. Olen ihmetellyt, mita sinulle kuulunee? Hyva kun edes joskus kirjoittelet.

Mita tulee uskomiseen, vahvoilla olemme vain Taivaan Isan hellassa hoivassa, Jeesuksen veriarmon suojassa. Omin voimin ei pitkalle porskutella.

Usko, toivo ja luota, Herra ei omiaan hylkaa vaan antaa voimaa taivaltaa tie Kunniaan saakka.
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja hilja » 10 Heinä 2010, 10:40

Minä myös rukoilen puolestasi Metsätähti. Sitä Herra kurittaa, jota rakastaa.

Omien ongelmien kanssa kun painiskelee, niin joskus aina muistaa sen tosiasian, että jokainen usko koetellaan. Se vähän helpottaa kun ajattelee että tämäkin vaikeus tässä on uskoni koettelua ja haluan sen kestää toivoen että se ehkä vain vahvistaa minua.

Jobista jos osaisi ottaa mallia!
hilja
tutustunut
 
Viestit: 23
Liittynyt: 13 Tammi 2010, 18:32

ViestiKirjoittaja Emka » 10 Heinä 2010, 12:42

Lämpimät terveiseni Metsätähdelle, muistan sinua sillä kun itselläni on elämä sellaista kun on, niin sitä muistaa ystäviä joilla myös on elämässä vaivoja.
Mutta tärkeintä on että haluaa säilyttää uskon. Voimia sinulle :)
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 30 Heinä 2010, 02:20

Kiitos teille. :D

Sairastaminen on jatkunut läpi kevään ja kesän. Ranuan opistoseurojen yöpymispaikka ilmeni niin myöhään, ettei sitten onnistunut lähteminen. Toisaalta ehkä ihan hyväkin niin - viikon päästä pitäisi jaksaa selviytyä sinne kantelekurssille, ja kaksi reissua olisivat voineet olla turhan raskas koettelemus nyt tässä kunnossa. Kipuja on paljon, se väsyttää. En vielä tiiä, kuinka se soittaminen sujuu, sen verran tuo reuma tekee sormet kankeiksi ja ranteet ja pikkunivelet kipeiksi, mutta kuten Taavetti jossain jutustaessame sanoi, niin oppiihan siellä kuuntelemalla ja katsomallakin. Jännittää lähteä ensimmäistä kertaa kurssille, vieraaseen paikkaan ja kaikkea, mutta oikein mukava ihminen siellä ainakin sähköpostiin oli vastaamassa. On kovasti paljon noita ruoka-allergioita, paniikkihäiriö ja nämä reumailut, ja kaikki otettiin huomioon. Jos on tarvis, niin menen lepäämään välillä, paniikkihäiriöstä on tieto kurssin vetäjillä, jottei tule yllätyksiä (aika usein kun ihmiset ovat ambulanssia soittamassa, kun luulevat paniikkikohtausta sairauskohtaukseksi) ja majoituskin on mahdollisimman helppojen liikkumisten päässä. Hyvä näin. Kyytikin sinne ja takaisin järjestyi, joten valittamista ei ole minkäänlaista. :D
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Elo 2010, 09:19

Terveisiä Ranuan maakunnallisista seuroista, jotkas päättyivät eilen. Tulin vaimoni kanssa tänne kunnan leiruntäalueen mökkiin viettämään pari yötä. Nyt aamulla avautui yhteys alueen tietokoneen kautta. Läppärillä en yhteyttä saanut, koska aivan täällä asti ei toimi G3 yhteys.
Huomenna alkaa opistolla vanhemman väen kurssi, jonne olemme menossa. Kurssi loppuu perjantaina, joten pieni mahdollisuus Metsätähden tapaamiseenkin lienee. Kovin kauas emme taida tänään lähteä, mahdollisesti käymme kiertämässä eläintarhaa, onhan edellisestä käynnistämme jo noin kymmenen vuotta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Rebekka » 02 Elo 2010, 19:04

Kiitos seuraterveisista ja oikein hyvaa ja antoisaa oleskelun jatkoa teille molemmille.
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja metsätähti » 02 Elo 2010, 19:31

Mitä tarkoitetaan käytännössä termillä "vakaa uskovainen"?
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Elo 2010, 19:55

metsätähti kirjoitti:Mitä tarkoitetaan käytännössä termillä "vakaa uskovainen"?

Eiköhän liene selitettävissä lähinnä sanalla "vakiintunut?" En ainakaan mielelläni sille muuta selitystä mieltäisi, sillä kukaan meistä ei voine kerskua vakaumuksensa varmuudella, eikä sen varmuudella itsessään.

Toinen joskus kuultu vanha selitys on "uskossa koeteltu, ja koetuksissa kestänyt." Silti, vaikka olisi tähän mennessä monissavaivoissa ja koetuksissa kestänyt, ei ole varaa luottaa entiseen kestämiseensä. Jos alkaa siihen luottamaan, onkin jo lankeemus lähellä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 02 Elo 2010, 20:01

Paljon viisasta tuossa. :D Itelle tulee nyt pohtiessa mieleen vakaasta myös sama ajatus kuin vakaasti rakennetusta talosta: se on tehty kalliolle eikä se heilu tuulissa sinne tänne. En tiiä, meneekö vikaan, tuohon se ajatus johtuu kuiten. Mutta tosihan se on, että siihen omaan vakauteen ei kauheasti parane välttämättä luottaa, se on ylpistyminen kovin lähellä silloin. Vaan jos muillakin tulee mietteitä tai selityksiä tuolle, niin mieluusti niitä pohdin. :D Aina kiinnostavat nämä uusina eteentulevat sanat.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Elo 2010, 08:36

metsätähti kirjoitti:Paljon viisasta tuossa. :D Itelle tulee nyt pohtiessa mieleen vakaasta myös sama ajatus kuin vakaasti rakennetusta talosta: se on tehty kalliolle eikä se heilu tuulissa sinne tänne. En tiiä, meneekö vikaan, tuohon se ajatus johtuu kuiten. Mutta tosihan se on, että siihen omaan vakauteen ei kauheasti parane välttämättä luottaa, se on ylpistyminen kovin lähellä silloin. Vaan jos muillakin tulee mietteitä tai selityksiä tuolle, niin mieluusti niitä pohdin. :D Aina kiinnostavat nämä uusina eteentulevat sanat.

Siinäkin se on ilmaistu, vakaalle, varmalle kalliolle rakennettu niin rakennus kuin uskokin. Siitä opetti Jeesus aikanaan, että joka uskoo Hänen puheensa, hänet verrataan viisaaseen mieheen, joka talonsa kalliolle rakensi. Toisessa yhteydessä Jeesus sanoi saman tapaisesti Pieterille, mutta ei Hän Pietaria ihmisenä tarkoittanut, vaan sitä uskoa ja tunnustusta, jonka Pieteri oli hetkeä aikaisemmin lausunut.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 05 Elo 2010, 02:41

Nyt pyytäisin taas ristimään tassuja puolestani. Viikonlopuksi pitäisi tosiaan selvitä Ranuan opiston kantelekurssille. Ongelmia vain on: kuume nousi taas tänään, reumatassut ovat kipeät ja kankeat ja jännitys aiheuttaa paniikkikohtauksia. Mie uskon, että kurssi on hyvä ja tarpeellinen ja antaa paljon, ja siksi tuntuu tärkeältä päästä sinne. Jos jaksatte näiden puolesta rukoilla, että kunto kestäisi sen reissun, niin kovasti olen iloinen. Tuo kuume on oikeastaan pahin tällä hetkellä, se vie voimat niin, että mie vain nukkuisin. Ja kuumetokkuraisena ei oikein opi eikä jaksa tai voi osallistua kaikkeen. Sen siis teän sydämelle jätän.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja metsätähti » 05 Elo 2010, 03:21

Kaanaankieleen kompastelijana kysyn taas sananselitystä, ja niitä saa tulla monta... Joskus kun tajuaa paremmin yhden selitystä, joskus taas toisen.

Termi on tämä kuuluisa "pahentua". Lieneekö se jossain edellisessä käännöksessä vaiko vain muuten puheeseen rantautunut ilmaisu. Se vain ei kertakaikkiaan aukene minulle - minusta vain kala tai muu ruoka voi pahentua, jos se jätetään pöydälle liian pitkäksi aikaa lämpimään. Voiko tuon kääntää nykysuomelle "pahastua"? Vai onko tällä sanalla jotain hengellistä sisältöä enemmänkin? Siis ilmeisesti joku voi pahentua toisen korvakoruista tai jostain muusta, jos olen oikein ymmärtänyt, mutta en mie silti hahmota, että mitä kaikkea tuo sana pitää sisällään.

(Samaan hengenvetoon purnaan sitä, että ei tullut Päivämies keskiviikkona, mur. Missä lienee kulkemassa.)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja kesis » 05 Elo 2010, 06:12

se varmaa tulee sitte torstaina, mulle kävi viime viikolla niin että tuli vasta torstaina
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

EdellinenSeuraava

Paluu Terveisiä seuroista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron