Reisjärven loppiaispäivät

kuulumisia ja muistoja

Reisjärven loppiaispäivät

ViestiKirjoittaja Taavetti » 07 Tammi 2010, 22:25

Eilen oli Reisjärven loppiaispäivän alustuksen ja keskustelun aiheena Järki ja usko. Per-Olof Moberg käsitteli alustuksessaan aihetta monipuolisesti ja seikkaperäisesti. Alustuksessa oli, kuten alustaja itse lopuksi totesi, melko vähän Raamattua. Sen sijaan hänen laatimansa keskustelukysymykset olivat vain Raamatusta. Aiheina olivat ainakin Nooa, Joosef ja Maria, Jeesuksen vanhemmat, Jeesus Jumala ja ihminen, taisipa olla jotain muutakin. Keskustelussa tarkasteltiin niitä ja monia muita asioita Raamatun ja järjen valossa, mutta myös aikamme uskon kysymyksiä.

Ensi sanoikseen, ennen varsinaista alustusta, Olle veli kertoi alkaneensa epäillä omaa järkeään, kun suostui niin vaikeasta aiheesta alustamaan. Saman toteamuksen esitti muutama puheenvuoron käyttäjäkin ennen varsinaista asiansa esittämistä. Tuli taas eilen illalla ja tiistaina todetuksi käytännössä, että turhia ovat puheet kristillisyytemme keskustelemattomuudesta. Eniten puheenvuoroja käyttivät nuoret, joko nyt opistossa opiskelevat, tai muutama vuosi sitten opiskelleet. Eivät silti pelkästään nuoret, vaan monet iäkkäämmätkin.

Monennetkohan loppiaispäivät nämä mahtoivat olla? Ensimmäiset olivat tiettävästi Haapajärven maamieskoululla, olikohan joskus vuoden 1960 tienoilla. En tiennytkään sitä vuonna 1964, opiskellessani kyseisessä oppilaitoksessa. Sain tiedon vasta viime syksynä silloista Päivämiestä tutkiessani. Päiviä oli lehden mukaan tarkoitus jatkaa, siirtyivätköhän välittömästi sen jälkeen Reisjärven opistolle. Siellä olen niillä tottunut kulkemaan nuoruusvuosinani ja sen jälkeen. Muistan miten silloiset tilat olivat tupaten täysiä, liikkuminen tungoksessa oli hidasta, mutta eipä kiirettä ollut minnekään. Tilaisuuksien ajat istuttiin yläkerran juhlasalissa, ruokailut ja kahvit nautittiin alakerran ruokasalissa ja sen jatkeena olevassa luokassa. Niihin oli juhlasalista johdettu äänentoisto, joten kuuntelu onnistui alhaallakin.

Silloin oli autoja nykyistä vähemmän, monet nuoret kulkivat kimppakyydeissä, jokunen linja-autokin toi nuorisoa kauempaa. Majoitus järjestettiin opiston luokkatilojen lisäksi läheisillä Hakasaaren ja Hylkirannan kouluilla. Kerran maamieskouluni jälkeen toimin Hylkirannan koululla helpossa tehtävässä, järjestysmiehenä. Valvoin ikätoverieni ja minua nuorempien käyttäytymistä. Antoivat valvojansa nukkua, nukkuivat itsekin. Siellä oli pelkästään poikia ja nuoria miehiä. Tytöt ja naiset majoittuivat ja ilmeisesti opistolla.

Nykyisin opiston tilat ovat paljon silloista avarammat. Silloinen juhlasali on muutettu kirjastoksi, suuri alakerran voimistelusali hoitaa juhlasalin tehtävässä, lisäksi tilaisuudet välitetään entiseen tapaan ruokailutiloihin ja tiettävästi myös yläkerran auditorioon. Yöpyjiä lienevät nykyisin lähinnä vain talvikurssin oppilaat, kenties muutamia kymmeniä heidän lisäkseen. Aattoillan tilaisuuksissa vallitsee entistä aikaa muistuttava tungos, loppiaispäivänä tilaa sen sijaan on vapaanakin. Luullakseni väkeä oli eilen vanhan ajan määrä, joka väljissä tiloissa vaikutti vähäisemmältä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Helmi 2010, 10:34

On ollut tarkoitus kirjoittaa eräästä aiheesta, jota loppiaispäivän keskusteluissa käsiteltiin, se koskee näitä internet foorumeita ja näillä käytäviä keskusteluja.

Näistä internet palstoista on keskusteltu uskovaisten kesken, vuosien varrella eri yhteyksissä. Viimeksi olin sellaisessa tilaisuudessa Reisjärven loppiaispäivillä, ja vaikka en puheenvuoroa käyttänytkään, olin ja olen täsmälleen samaa mieltä, mikä sielläkin oli vallitsevana, oikeastaan ainoana esille tulleena mielipiteenä. Kun olen seurannut uskonnollista sekasotkua, mitä eräillä lestadiolaisuuden nimeä kantavilla foorumeilla esiintyy, en voi muuta, kuin murheellisena yhtyä niitä kritisoiviin mielipiteisiin. Toisaalta tuntuu turvalliselta, että he jotka internet palstoilla kritisoivat keskusjärjestöämme, kohdistavat saman kritiikin meillekin. Olen sentään jatkuvasti henkilökohtaisessa kanssakäymisessä oman ja lähialueiden uskovaisiin ja tunnen heidän kanssaan hengen yhteyttä, jota yhteyttä ei tunnu löytyvän monien internet keskustelijoiden kanssa.

Kun aikanaan, aloittelevana netin käyttäjänä, osuin tälle palstalle, ei ollut tiedossani mitään ennakkokeskusteluja aiheesta. Ainoa asiaan liittyvä muisto oli Päivämiehestä suviseurojen nettilähetyksestä kertovaan artikkeliin lainattu jonkin haastatellun kommentti, että hyvä että internetistä löytyy jotain hyvääkin.
Suhtauduin siis internetiin järjestelmänä neutraalisti, josta voi löytyä sekä hyvää että pahaa. Kun havaitsin lestadiolaisuuteen viittaavat Lars-Leevi, nyt jo lopetettu palsta, ja sen linkistä tämän foorumin, availin ensimmäisiä sivuja epäluulon ja uteliaisuuden sekoittaman mielialan vallitessa. Luettuani yhden iltapäivän erästä kiivasta keskustelua muutaman käyttäjän kesken, tuntui välttämättömältä vastata sellaiseen, uskovaisten nimissä käytyyn kiivaaseen väittelyyn, joka tuntui uskoa kuivattavan vaaralliselta. Vastaamisen mahdollisuuden sijasta sain eteeni kehotuksen rekisteröityä, jonka sitten toteutin ja kirjoitin ensimmäisen varoitusviestini siitä aiheesta. Päivämäärän rekisteröitymiselle ja ensimmäiselle viestilleni saatte katsoa vierestä.

En halunnut enkä ole pyrkinyt mihinkään asemaan tai tehtävään tällä foorumilla, kaikki on tullut tarjottuna ja melkoisena yllätyksenäkin aikanaan. Kun lopulta suostuteltuna suostuin opettelemaan ylläpitäjän tehtävää, olen vähän kerrallaan seurannut aikaa, viestien aiheita ja tehnyt uusia alueita aiheiden mukaan.

Mieli tekisi keskustella tästä aiheesta enemmän henkilökohtaisestikin uskovaisten kesken, toistaiseksi ne keskustelut ovat jääneet vähäisiksi. Olen sentään useita foorumimme käyttäjiä tavannut eri suviseuroissa, sekä Reisjärven ja Alajärven maakunnallisissa, joten en tunne täällä keskustelevain aina tuntemattomien kesken, vaikka moni käyttäjistämme onkin minulle ihmisenä tuntematon.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Internetin keskustelupalstoista

ViestiKirjoittaja kettukarkki » 04 Helmi 2010, 11:12

Tähän viestiin oli pakko vastata. Täytyy sanoa, että mie olen ollut epäileväisistä epäileväisin näitten palstojen suhteen. Ihmettelin, että miten ihmeessä ihmiset jaksaa näillä käydä, ei ollut mitään kiinnostusta. Kerran sitten tein tutkimusmatkan. Lähdin kyselemään ihmisiltä, että mitä he hakee internetin keskustelupalstoilta. Kysyin sitä erityisesti epäuskoisilta. Miksi heitä vetää lestadiolaisuuden nimeä kantava foorumi netissä. Sain hyvin monenlaisia vastauksia.

Aloin käydä tutkimusmatkoillani harvakseltaan. Huomasin joukon kirjavuuden. Huomasin kuitenkin myös sen, että joukossa oli aivan oikeasti uskovaisia ihmisiä, joiden kanssa pystyi käymään hyvin syvällisiäkin keskusteluja. Olen aina halunnut tuoda nämä ihmiset, joihin tutustun, jotenkin "pois" virtuaalimaailmasta. En olisi ikinä voinut kuvitella saavani netin kautta ystäviä, mutta niin on vain käynyt.

Eniten minua surettaa netin palstoilla se, että osa uskovaisista kuvittelee voivansa käyttäytyä niillä miten vain. Esitetään uskovaista ja sitten kuitenkin päästellään suusta mitä sattuu. Se on ikävää. Toinen surullinen asia ovat ne ihmiset, joiden ainoat sosiaaliset kontaktit ovat netissä. Se on toki parempi kuin ei mitään, mutta tiedän yhden henkilön, joka lakkasi käymästä seuroista ym. roikkuakseen netissä. On hirveän tärkeää, että pidämme yhteyttä uskovaisiin myös live-elämässä. Tämä on yksi syy, miksi haluan tuoda nettiystävänikin oikeaan elämään. Siinä kasvotuksin tekemisissä ollessa sitä ei kohta enää edes muista, missä on tutustuttu. On tietenkin helppoa sanoa tästä, kun itse ei koe olevansa yksinäinen. On paljon ystäviä myös live-elämässä. Eri asia on sellaisella ihmisellä, joka tuntee ittensä yksinäiseksi ja kaipaa ystäviä jaksaakseen. Häntäki kuiten rohkaisisin menemään seuroihin kotipaikkakunnalle. Jumala on luvannut, että saattomiehiä löytyy.

Tämä ei ole keskustelupalstojen puolustuspuheenvuoro. Niissä on monia vaaroja. Niihin ei kannata mennä jos on uskon kanssa kovin isoja epäilyjä. Vastauksia kysymyksiin niiltä harvoin saa, jos ei tunne entuudestaan käyttäjiä. Oikeastaan tämä vl-foorumi tuntuu olevan ainoa palsta, jossa on paljon myös oikeita vastauksia. Kiitos siitä palstan ylläpitäjille ja muille puuhamiehille :)

Valvoa nettimaailmassa pitää, mutta niin pitää oikeassakin elämässä. Ei saa lähteä seikkailemaan. Itte suhtaudun netin keskustelupalstojen sun muitten käyttöön siten, että se ei ole salaisuus. Ystäväni tietävät, että käyn niillä. Ovatpa tutustuneet myös "nettiystäviini" ja kerran eräs live-ystäväni sanoikin pikkuhiljaa muuttavansa käsitystä netin keskustelupalstoja kohtaan. Hän huomasi, että sitä kautta saamani ystävät olivat aivan tavallisia ja ihania uskovaisia ihmisiä. Minulla on käynyt tuuri :)

Mieluusti kuulisin toistenkin kommentteja aiheesta. Onko Ketun ajatukset aivan mettänpuolella?
kettukarkki
 

ViestiKirjoittaja metsätähti » 04 Helmi 2010, 16:16

Taavetti kirjoitti:Mieli tekisi keskustella tästä aiheesta enemmän henkilökohtaisestikin uskovaisten kesken, toistaiseksi ne keskustelut ovat jääneet vähäisiksi. Olen sentään useita foorumimme käyttäjiä tavannut eri suviseuroissa, sekä Reisjärven ja Alajärven maakunnallisissa, joten en tunne täällä keskustelevain aina tuntemattomien kesken, vaikka moni käyttäjistämme onkin minulle ihmisenä tuntematon.


Sie jos Ranuan kr. opistolle osallistut kursseille tai talvipäiville, niin siitä ei ole Rovaniemelle kuin 80 km. Tule käymään. :cool:


Paljon on hyvää netissä, jos on huonoakin. Mutta kyllä tätä kautta voi myös oikeasti ystävystyä. :D
Viimeksi muokannut metsätähti päivämäärä 04 Helmi 2010, 16:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Helmi 2010, 16:35

metsätähti kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:Mieli tekisi keskustella tästä aiheesta enemmän henkilökohtaisestikin uskovaisten kesken, toistaiseksi ne keskustelut ovat jääneet vähäisiksi. Olen sentään useita foorumimme käyttäjiä tavannut eri suviseuroissa, sekä Reisjärven ja Alajärven maakunnallisissa, joten en tunne täällä keskustelevain aina tuntemattomien kesken, vaikka moni käyttäjistämme onkin minulle ihmisenä tuntematon.


Sie jos Ranuan kr. opistolle osallistut kursseille tai talvipäiville, niin siitä ei ole Rovaniemelle kuin 80 km. Tule käymään. :cool:

Olen ilmoittautunut ja maksanutkin Ranuan opiston Raamattutiedon kurssin huhtikuun puolivälissä, ellei yllätyksiä satu, tulen sinne vaimoni kanssa. Lähde sinäkin!
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 17 Kesä 2016, 18:52

Minä yritän nyt päästä Jämsään Raamattutiedonkurssille huhti-toukokuun vaihteessa Viime vuonna meni mönkään yritykseni hankasalmelle kun tuli niitä murtumia. Jospa nyt onnistaisi.


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 17 Kesä 2016, 18:52
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä


Paluu Terveisiä seuroista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron