käpy kirjoitti:Monesti kuulee seuroissa sanottavan, että ihmisten hoosianna- huudot muuttuivat ristiinnaulitse- huudoiksi. Aivan kuin samat ihmiset olisivat olleet huutamassa molempia huutoja. Mielestäni kyseessä lienee eri ihmiset. Vai mitä olette mieltä? Tai oikeammin, oletteko löytäneet raamatusta asiaan liittyvää tietoa?
1992: Matt.21 kirjoitti: 9 Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi:
-- Hoosianna*, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!
15 Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: "Hoosianna, Daavidin Poika!", he suuttuivat 16 ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nuo huutavat?" "Kuulen", vastasi Jeesus. "Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi'?"
1992: Luuk.19 kirjoitti:37 Jeesuksen lähestyessä sitä paikkaa, mistä tie laskeutuu Öljymäen rinnettä alas, koko opetuslasten joukko alkoi riemuissaan suureen ääneen ylistää Jumalaa kaikista niistä voimateoista, jotka he olivat nähneet. 38 He huusivat:
-- Siunattu hän, kuningas, joka tulee Herran nimessä! Taivaassa rauha, kunnia korkeuksissa!
käpy kirjoitti:Monesti kuulee seuroissa sanottavan, että ihmisten hoosianna- huudot muuttuivat ristiinnaulitse- huudoiksi. Aivan kuin samat ihmiset olisivat olleet huutamassa molempia huutoja. Mielestäni kyseessä lienee eri ihmiset. Vai mitä olette mieltä? Tai oikeammin, oletteko löytäneet raamatusta asiaan liittyvää tietoa?
Hoosiannan huutajat olivat pitkälle samoja, jotka vähintäänkin jäivät välinpitämättöminä katselemaan, kun Jeesus naulittiin ristille. Vaikka Jeesuksen murhaamisen varsinaiset puuhamiehet olivat omavanhurskaita farisealaisia, ei tavallinen kansa juurikaan esittänyt heille vastalauseita. Heidän syntinsä on juuri se tavallinen synti, että he eivät tehneet sitä, mitä olisi pitänyt tehdä, parannuksesta alkaen.mies kirjoitti:käpy kirjoitti:Monesti kuulee seuroissa sanottavan, että ihmisten hoosianna- huudot muuttuivat ristiinnaulitse- huudoiksi. Aivan kuin samat ihmiset olisivat olleet huutamassa molempia huutoja. Mielestäni kyseessä lienee eri ihmiset. Vai mitä olette mieltä? Tai oikeammin, oletteko löytäneet raamatusta asiaan liittyvää tietoa?
Hoosianna huudot muuttuivat kyllä, mutta se, että ne olisivat samojen ihmisten suusta, niin ei. Se, että huuto muuttui, ei tarkoita automaattisesti että samat ihmiset olisivat huutamassa aina.
Jani_S kirjoitti:Hoosiannan huutajat olivat pitkälle samoja, jotka vähintäänkin jäivät välinpitämättöminä katselemaan, kun Jeesus naulittiin ristille. Vaikka Jeesuksen murhaamisen varsinaiset puuhamiehet olivat omavanhurskaita farisealaisia, ei tavallinen kansa juurikaan esittänyt heille vastalauseita. Heidän syntinsä on juuri se tavallinen synti, että he eivät tehneet sitä, mitä olisi pitänyt tehdä, parannuksesta alkaen.
mies kirjoitti:Jani_S kirjoitti:Hoosiannan huutajat olivat pitkälle samoja, jotka vähintäänkin jäivät välinpitämättöminä katselemaan, kun Jeesus naulittiin ristille. Vaikka Jeesuksen murhaamisen varsinaiset puuhamiehet olivat omavanhurskaita farisealaisia, ei tavallinen kansa juurikaan esittänyt heille vastalauseita. Heidän syntinsä on juuri se tavallinen synti, että he eivät tehneet sitä, mitä olisi pitänyt tehdä, parannuksesta alkaen.
Siteerattujen raamatunkohtien mukaan hoosiannan huutajat olivat lapsia, imeväisiä ja opetuslapsia.
Luther: Kirkkopostilla: Ensimmäinen adventtisunnuntai kirjoitti:Ja kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: «Hoosianna Daavidin Pojalle! Siunattu olkoon hän joka tulee Herran nimeen! Hoosianna korkeudessa!«
97. Pyhä Paavali sanoo Hebrealaiskirjeen 13. luvussa (Hepr. 13:8): »Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti». Kaikkien jotka tulevat kristityiksi maailman alusta aina sen loppuun asti, täytyy olla kristityitä ja pelastua kristillisellä uskolla. Sen tähden pyhä Paavali 1. Korinttolaiskirjeen 10. luvussa (1. Kor. 10:3 ja s. jakeessa) sanoo: »Meidän isämme söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa»; ja Kristus sanoo Johanneksen Evankeliumin 8. luvussa (Joh. 8:56): »Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä että oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi.»
98. Ne kansanjoukot jotka kulkevat edellä, merkitsevät siis kaikkia ennen Kristuksen syntymää eläneitä kristityitä ja pyhiä; ne taas jotka seurasivat, merkitsevät kaikkia Kristuksen syntymän jälkeisiä pyhiä. Kaikki ne uskovat ja pitäytyvät samaan Kristukseen: edelliset ovat odottaneet häntä, tulevaa, ja jälkimmäiset ovat ottaneet hänet vastaan menneinä aikoina; siksi he laulavat kaikki yhteisesti laulun, kiittäen ja ylistäen Jumalaa Kristuksessa. Emme mekään saata Jumalalle antaa mitään muuta kuin ylistystä ja kiitosta, sillä kaiken muun me saamme häneltä: armon, sanan, teot, evankeliumin, uskon ja kaiken muun. Tämä onkin ainoa, oikea, kristillinen jumalanpalvelus, nimittäin ylistys ja kiitos, niinkuin 50. psalmi (Ps. 50:15) sanoo: »Avuksesi huuda minua, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua».
99. Mutta mitä merkitsee tämä: »Hoosianna Daavidin Pojalle!»? Hoosianna-sana on otettu 118. psalmista (Ps. 118:25 ja s. jakeesta), joka kuuluu: »Oi Herra, hoosianna! Oi Herra, anna menestys! Siunattu olkoon hän joka tulee Herran nimeen!» Tämän lauseen kansa sovelsi Kristukseen. Se on toivotus, saman tapainen kuin se jolla me toivotamme uudelle valtaherralle onnea ja menestystä. Näin kansakin tässä arveli Kristuksesta tulevan uuden maallisen kuninkaan, ja siksi he toivottavat hänelle onnea ja menestystä. Hoosiannahan merkitsee käännettynä: Oi, anna menestystä, tai ehkä paremmin: Auta, tai vielä paremmin: Toteuta menestys, tai miten sen toivotuksen nyt tulkitsisimme. Mutta he lisäävät siihen »Daavidin Pojalle»; toivotus siis on tämän tapainen: Oi Jumala, anna menestystä Daavidin Pojalle! Oi Jumala, anna onnea! Siunattu olkoon! Tämän kaiken me tulkitsisimme kielellemme esimerkiksi näin: Oi, Herra Jumala! Anna onnea ja menestystä tälle Daavidin Pojalle, hänen perustaessaan uuden valtakuntansa! Anna hänen siihen saapua Jumalan nimessä, niin että siitä tulisi siunattu ja että se vaurastuisi!
100. Tällä he tarkoittivat hänen valtakuntaansa. Sen Markus aivan selvästi osoittaa todeksi, kirjoittaessaan heidän sanoneen: »Siunattu olkoon isämme Daavidin valtakunta, joka tulee!» (Mark. 11:10).
Ilpo kirjoitti:On seuroissa selitetty niinkin, että hoosianna-huutajien joukossa oli niitäkin, jotka halusivat Jeesuksesta kuninkaan, joka ruokkii kansanjoukkoja viidellä leivällä ja kahdella kalalla, herättää kuolleita ja parantaa sairaita. Ja jotku toivoivat kuningasta, joka vapauttaa Israelin Rooman vallan alta. Eli ihan epäuskoisia ihmisiä.
Ja on hyvin mahdollista, että näitä samoja populisteja oli mukana myös "ristiin naulitse" -huutajien joukossa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa