Murteella

Iloisen virneen alue

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 10 Helmi 2007, 22:03

Emka, miksi aloit murteella kirjoittamaan?
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Emka » 10 Helmi 2007, 22:53

Ku tua mutsi pyysi,ja se taitaa luantua paremmin kun kirjakiäli :) Kätos nääs, mää ole vähä sellanen :oops:

Mutta kyllä minä osaan ihan Suomen kieltäkin kirjoittaa, kumpi on parempi?

Mää ole viime päivinä joutunu niin paljo kirjottaa tualla Tamperee kiälel että tästä o vähäv vaikia päästä eroo.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

....

ViestiKirjoittaja mutsi » 11 Helmi 2007, 00:57

Pitäisko minunkin ruveta syntymäseudun murteella tekstiä työntämään???

Silloin siirtyisi vastuu lukijoille, olen Savosta, nääs.

Ehkä säästän armaat palstalaiset siltä "kärsimykseltä".
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Helmi 2007, 03:00

Ymmärrän Savon kielenkin, onhan minulla sukulaisia ja ystäviä Savossa. Itsekin asun Savon rajan lähellä, olen opinut kuulemaan ja ymmärtämän useankin laista Savoa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

TAAVETTI!

ViestiKirjoittaja mutsi » 11 Helmi 2007, 11:25

Nyt laitan Sulle kielikokeen eli tenttuuutuksen.

Kun siellä 5-tien varella Lapinlahden eteläpuolella on kauppa, jonka mainoskyltti tien poskessa ilmoittaa AENA AAKI. Alla on kellomäärä 9-19.

Mitä ilmaisu tarkoittaa? Tästä on pohjalaismiehen kanssa intetty joskus pitkät pätkät, jopa Iisalmen pohjoispuolelle asti.

Hänen mielestään kaupan pitäisi olla ympäri vuorokauden auki, muuten ei mainos pidä paikaansa.

No niin Taavetti, anna vastauksesi!
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Helmi 2007, 12:25

Olen siitä usein ohi ajanut, vauhdissa olen havainnut vain sen isomman kyltin. Kellon aikoja en ole ehtinyt tutkimaan. On siitä joskus ollut puhetta savolaisvävyn kanssa Lapinlahdella. Ei hän siihen muuta selitýstä ole kertonut, kuin että siihen voi periaatteessa käydä ostoksilla mihin vuorokauden aikaan vain. Olisi kuulemma ollut joskus joku yökokeilijoitakin.

Vävy tosin on kotoisin Rautavaaralta, joten hänen murteensa on hiukan erilaista, kuin siinä Siilinjärven- Lapinlahden seuduilla. Samaan tapaan sitä selitti aikanaan myös naapuriimme Siilinjärveltä muuttanut mies. Siis periaatteessa nimi voitaisiin lukea: Aina auki. Kellon ajat ilmoittavat tietenkin virallisen, lain aikanaan säätämän aukioloajan. Olen sitä ikäluokkaa, joka on lapsuudessaan tottunut joskus käymään kaupassa "sisän kautta," siis viralisen aukioloajan jälkeen kauppiaan asunnon kautta takaovesta kulkien.

Kun nyt tarkkaan mietin, voisi siinä nimessä olla joku henkilön, kauppiaan nimikin. Etunimi siis Aina, mutta mikä olisi sukunimi, jää minulle arvoitukseksi.

Tuli vielä mieleeni muutama mahdollisuus todennäköisten tapahtumien siivittämänä. Joko siinä on joskus ollut kauppias vararikon partaalla, että asiakkat olisivat sanoneet: Se on aena aaki, toisin sanoen varaton. Todennäköisempi tilanne voisi olla kauppiaan tokaisu jatkuvaa velkakauppaa tinkaaville asiakkaille. Sinä olet aena aaki.
Tässä muutamia pohdintoja, niistä Savon kielen erikoisuuksista, joista on yksi tunnetuimpia se Kauppinen >Kaappinen > Kuappinen tarina eräästä paikkakunnalle muualta muuttaneesta opettajasta. (Vai oliko joku muun alan mies) Taitaa olla niin tunnettu, että on enää turha tähän sitä kirjoittaa. Voisin vaikka numeroida sen kaskuvarastooni numerolla 2, ainakin minun kertomanani on eräs vielä tunnetumpi kasku, vaikka se taitaa olla muuten vähemmän tunnettu. Sitäkään en tähän kirjoita, mutta jos lupaatte tulla maaliskuun ensimmäisen viikon vaihteen kurssille Reisjärven Opistolle, on mahdollista, että ne jossakin välissä kerronkin. Ehkä illanvietossa lauantaina, jos sihen muuten iskee ohjelmapula.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja kesis » 19 Joulu 2008, 22:01

jos se etunimi on aina ja sukunimi aaki ja siitä otettu kaupan nimi-. (en oo savosta tosin ei oo pitkä matka meiltä savvoonka
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Joulu 2008, 22:28

hedelmä kirjoitti:jos se etunimi on aina ja sukunimi aaki ja siitä otettu kaupan nimi-. (en oo savosta tosin ei oo pitkä matka meiltä savvoonka

Joka tapauksessa olet savolaismurteiden alueelta. Se murrealuehan jatkuu Kuusamon perukoille asti, liekö cielä Kemijärvenkin puolelle.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 20 Joulu 2008, 12:10

Kemijärven murre on peräpohjan murretta ja kuuluu kielitieteellisesti länsimurteisiin, joten raja kulkee jossain etelämpänä.
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Jani_S » 20 Joulu 2008, 14:42

Tiedättekö, missä päin Suomea hyvä pappi saarnasi "veset silmiin"? Sillä seudulla myös pantiin kenkät jalkaan.
Jani_S
 

....

ViestiKirjoittaja mutsi » 20 Joulu 2008, 16:11

....noo, sanosin, jotta Turuus
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

!!!!

ViestiKirjoittaja mutsi » 20 Joulu 2008, 20:56

Muuan vuosi sitten saatiin parkanolaiselta tutulta veljeltä tekstari "Sanoovat, että lintuflunssa on vanhoossa haaskoossa, mut mää ilimotan, että moon kunnossa".

Tätä on toisteltu eri yhteyksissä...paljon naurettu.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Jani_S » 20 Joulu 2008, 23:01

Veset silmiin saarnasi hyvä pappi Janakkalassa ja naapurikunnassa Renkossa eli Rengossa pannaan yhä kenkät jalkaan.
Jani_S
 

....

ViestiKirjoittaja mutsi » 21 Joulu 2008, 00:04

Koivisto Manu, tämä ex presidentti, on kans näitä kenkät jalassa kulkijoita, myös kaupunkissa.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

...

ViestiKirjoittaja mutsi » 21 Joulu 2008, 00:07

Orihvelellä sanotaan, että totta on, sehän oli oikein lehlellä.

Tuli seikkailtua siellä parikymmentä vuotta. Siellä ihmiset on omavaraisia, eivät halua hankkia mitään vellaalla.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Emka » 21 Joulu 2008, 00:20

Tulii ja mänii, Jämpsän ja Korplahen välii, siinähän se päivä hävii :)
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Vincent » 27 Touko 2009, 23:39

Miul tuli aikoinaa vaimon kanssa kommunikaatio-ongelmia, ko hää sano, et omenat o virutettuja. Mietin vähä ja aattelin, et tajusin vääri. Miul ko viruttamine o ain ollu venyttämistä.
Nyt pennut o oppinu puhumaa jotain sekavaa satakuntalais-tamperelais -tyylii. Ku ne sanoo et: "mää sitä tai mää tätä", nii joskus tulee sanottuu, et: "puhu kunnolla, lampaat sanoo 'mää'". Niil nyt o sen verra jo ikää, et kyl niilkii se vastaus o valmiina... ja isäsä opettamiaha ne o....
Vincent
 

ViestiKirjoittaja Emka » 28 Touko 2009, 20:04

Tuo viruttaminen on mullekkin tuttu jo lapsuudesta, joskus tulee vähän ongelmia sellaisen ihmisen kanssa joka ei ymmärrä että viruttaminen on huuhtelua. Lapsena virutettiin pyykkiä :)

Täällä puhutaan "Mansen" murteella, tai vähän varsinais-suomen ja Tampereen sekamurteella. Nysse tulee ja meitin ja teitin. Vesilahdella aikoinaan kun olin muuttanut sinne -74 Keskisuomesta olin ihmeissäni kun kuuntelin vanhojen miesten puhetta, se oli sellaista kovaa ja korkealta tyyliä.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Petsor » 28 Touko 2009, 23:16

Jos laajennetaan tätä murre keskustelua, niin puhuisin nyt omasta puhekielestä. Oon huomannut että kun olen ikäni asunut oulussa, ja vanhemmat on koillismaalta kotoisin niin murteeni on sekoittunut näiden paikkojen kesken. Mutta enemmän silti on havaittavissa koillismurteita puheessa. Ystävien kesken aina puhuttaessa ei koskaa kiinnitä puheeseen huomiota, mutta joskus olen huomannut puhuvani eritavalla. Esim. Oulussa ystävät sanoo metäsä, itse puhun mettäsä. Sitä itämurteiden tapaan venyttää tuota kieltä.
"Alussa oli sana, ja sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se sana" (Joh. 1:1)
Petsor
perehtynyt
 
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Syys 2005, 17:32
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja kesis » 28 Touko 2009, 23:20

joo viruttaminen on huuhtelua mullekin. iha vasta kuulin eräältä tutulta et joku oli jossai käyttäny nimiketä venyttää.

mutta mitä teidä mielestä tarkoittaa rassata

mulle se tarkoittaa kun pojat korjaa eli rassaa esim. autoja.

mutta oon kuullu tästä myös sen version josta mä käyttäisin sanaa lajitella ni joku käytti sanaa rassata
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Seuraava

Paluu Huumoria



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron