VL-FOORUMI

Keskustelupalsta vanhoillislestadiolaisille ja uskostamme kiinnostuneille. Ylläpitäjinä vanhoillislestadiolaisia yksityishenkilöitä.
Tänään on 21 Elo 2018, 10:46

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kannattaako kuntoa kohottaa?
ViestiLähetetty: 17 Tammi 2010, 14:45 
Poissa
vakiintunut

Minun mielestäni ei - olen sen verran laiska, etten viitsi hommata suksia, jos talvea on vain pari kuukautta joka neljäs vuosi. Muutan sen verran usein, että tavarani ovat muutenkin hyvin minimissä.

Kuntohoitaja sanoi kerrostalon rapuissa kulkemisesta, että pysyäkseen kunnossa ihmisen pitäisi nousta viisi kerrosta viisi kertaa päivässä. Asun taloyhtiössä, missä on viisi kuuden kerroksen rappua. Onkin hyvää laiskan hupia lähteä kevyesti vaatetettuna niitä ramppaamaan ylös ja alas. Kyllä siinäkin hengästyy ja vähän hikeentyykin. Rapuissa yleensä on hapensaantikin melko turvattu. Ymmärtääkseni vähän oman kipukynnyksensä yli rehkiminen on riittävä määrä, että jäsenet pysyisivät vetreinä. Suosittelen!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Tammi 2010, 15:20 
Poissa
Ylläpitäjä

Palasin juuri kyläreissulta, pari kilometriä suuntaansa, joten ainakin neljä kilsaa sain kävellyksi. Nouseehan kunto sitäkin hiukan, muuten on kuntoiluani saanut täyttää lyhyiden päivien metsätyö. Pakkasten tultua en ole autoa siellä käynnin vuoksi lämmittänyt, pelkkä kävely kymmenen kilometriä molempiin suuntiin, veisi kuntoiluun varatun ajan, mutta ikäihmisen työt jäisivät metsässä tekemättä.

niin kodin portti meille aukeaa.
SL 282: 5

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18 Tammi 2010, 18:11 
Poissa
vakiintunut

Tulin juuri suksikaupasta. Ajattelin vielä tänään mennä hiihtämään. En tiedä kannattaako, mutta itse pidän metsässä hiihtämisestä enemmän kuin rappukäytävissä kävelystä. :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19 Tammi 2010, 21:29 
Poissa
Aurinkotuuli

Joo Rontsa, siellä lapissa lunta piisaaki...arvelen, et siellä asut...olikohan siitä joskus juttua palstalla. :?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20 Tammi 2010, 15:08 
Poissa
Ylläpitäjä

Minulla alkaa paikkoja särkemään jos en liiku. On melkeinpä pakko liikkua.

Hiihtäminen on kyllä parasta kuntoliikuntaa. Tekis mieli hiihtää yli kaksi tuntia mutta pitää palata joskus kotiinkin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20 Tammi 2010, 22:13 
Poissa
ahertaja

Pitäisi ja kannattaisi, todellakin. Siis parantaa kuntoa jollain tavoin. Hiihtäminen ei oikein ole minun lajini. Mutta edes jotain kun tekisi. Reumailut saisi pysymään paremmin järjestyksessä ja kilojakin olisi varaa pudottaa. Mutta astma tahtoo kiukutella kevään ja kesään siitepölyistä ja talvella pakkasesta, eikä uimahallin kloori-ilma myöskään keuhkoissa tunnu hyvältä. En ole sitten vielä löytänyt mitään toimivaa tekemistä. Toinen peruseste on toiseen reumaan liittyvä lämpöily/kuumeilu, enkä oikein tiiä, että kuinka varovasti siihen pitäisi suhtautua. Pitäisi hankkia joku pieni koira. :-x Sellainen, jolle riittäisivät lyhyet lenkit. :cool:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22 Tammi 2010, 03:34 
Poissa
Ylläpitäjä

Kohottaminen on asia sinänsä, mutta nykytason ylläpitäminenkin on jo jonkinlainen haaste. Oon ajatellut, että minulle olisi ainakin runsaan tietokoneen ääressä istumisen vuoksi tärkeetä muistaa tehdä joitain venyttelyliikkeitä, niinkuin olen kuullut, että joillain ihmisillä voi olla tapana aamuisin tehdä pienet aamuvenyttelyt. Selkää, niskaa jne. Jostain syystä se vaan aina unohtuu.

Oon myös joskus haaveillut kuntopyörästä, niin saisin sen tähän viereen, ja voisin vaikka aamuisin, kun juon aamukahvia ja luen uutisia tai foorumia, niin voisin istumisen sijasta pyöräillä lukiessani. Ja sama päivällä, illalla jne. Nytkään ei olisi estettä pyöräillä samalla, jos vaan olisi pyörä. Näin voisi yhdistää huvin ja hyödyn yllättävän helposti. Uusien kuntopyörien hinta ei ole kuitenkaan kovin matala, käytettyjen voisi ollakin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22 Tammi 2010, 18:19 
Poissa
vakiintunut

Rontsa kirjoitti:
Tulin juuri suksikaupasta. Ajattelin vielä tänään mennä hiihtämään. En tiedä kannattaako, mutta itse pidän metsässä hiihtämisestä enemmän kuin rappukäytävissä kävelystä. :)

Maalla varmaan pitaisikin aitan rappusia nousta 25 kertaa ylos ja yhta monta kertaa alas, jos kuntoilu olisi se varassa ;)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22 Tammi 2010, 18:57 
Poissa
pirteä

Kylla varmasti. Yli viikon olin taas huonon saan takia vain sisatiloissa ja kun tanaan menin kaupunkireissulle, tulin tosi huonokuntoisena kotiin. Pohkeissa kramppasi ja mieli teki vaan lepaamaan vaikka oli paljon ostosten paikoilleen panoa heti alkuun. Olen huomannut, jos vaikka kahdesti, kolmesti viikossa kavelee naita makisia katuja saannollisesti, olo on ihan toinen eika makea noustessakaan ahdista.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Tammi 2010, 19:02 
Poissa
puuhakas

Kyllähän se kannattaisi terveydellisistäkin syistä. Itse olen vain hirveän laiska liikkumaan. Jos saisi pidettyä edes tämän nykyisen kunnon. Portaiden kulkua minulla tulee viikolla joka päivä, kun asun kolmannessa kerroksessa. Viikonloppuisin vanhempien luona ei ole portaita. Joka päivä tulee pakollista liikuntaa koiran/koirien kanssa. Kerran viikossa käyn allasjumpassa ja vesijuoksen samalla jonkin matkaa. Autottomana liikun joka paikkaan pyörällä. Mutta olisi hyvä, jos kunto olisi parempikin.

Olen haaveksinut soutulaitteesta. En tiedä yhtään mitä ne maksavat ja saattaisi sille käydä kuten hankitulle stepperillekin, jää nurkkaan lojumaan käyttämättömänä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Tammi 2010, 20:56 
Poissa
vakiintunut

Tero A.A. kirjoitti:

Maalla varmaan pitaisikin aitan rappusia nousta 25 kertaa ylos ja yhta monta kertaa alas, jos kuntoilu olisi se varassa ;)

En tiedä mistä väärä käsitys on tullut, mutta en asu lapissa enkä myöskään maalla.

Kaupungeissa on onneksi yleensä hyvät mahdollisuudet hiihtämiseen. Tällä viikolla olen ollut useamman kerran ja suosittelen lämpimästi. Lunta on ympäri maata mukavasti ja pakkasta sopivasti.

Profiili  

ViestiLähetetty: 02 Helmi 2014, 12:57 
Poissa
Valvoja

joo ja mä stin sukset monta vuotta niistä haaveillutki tänää pääsin kokeilee tuolle joen rannalle oli tety moottorikelalla ja osa iha varmaa suksilla latua sekä myös joelle oli tehty latu ni uskalsi mennää hiihtää kesti seki. ensi viikolla aletaan enempi kai tänne tekee latuja ni pääsee vvarmaa sit kokeilee luisteluaki

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]