Lasten levottomuus huolestuttaa

Työssä, opiskelussa ja muussa arkisessa toiminnassa koettua, opittua ja muistettua.

ViestiKirjoittaja Emka » 14 Marras 2011, 17:48

Mistä lääke sille, että nykyisin opettajat pelkäävät töihin menoa koska nuoret käyttäytyvät väkivaltaisesti koulussa? Päiväkodeissa on jo lapsia jotka käyttäytyvät väkivaltaisesti toisiaan-ja hoitajia kohtaan. Onko nyt niin, että vasta vankila pistää rajat sellaisten kohdalle joita ei ole pystytty aikaisemmin "aisoihin"

Vanhempien ihmisten kunnioitus on kadonnut ja usein saa lehdistä lukea lasten juopottelusta, tappeluista, tytöt pahoinpitelevät toisiaan ja kännykkäkameralla kuvaavat näitä pahoinpitelyjä ( Akaan kaupungissa tapahtui syyspuolella)

Jopa uskovaisissa perheissä on ongelmanuoria? Suviseuroissa pikkupojat tupakalla ja rumaa kielenkäyttöä?

"Koivuniemen herra" oven karmilla ja tarvittaessa "koivuvitamiinia"ulkoisesti käytettynä voisi tehdä terää nykyisinkin.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Marras 2011, 19:19

Bono kirjoitti:Samaa peräisin täällä kuin tuolla toisessakin: lapsen pahoinpitely, esim. tukistaminen, on syystäkin laissa kielletty. Sitä ei voi puolustella millään.

Nuuskun luotetut, keskustelkaa hänen kanssaan.

Tässähän keskustellaan kaiken aikaa, mielipiteitä näkyy olevan kohtuullisesti, jopa erojakin niiden välillä. Olen liian kaukana nuuskusta voidakseni keskustella hänen kanssaan, mutta kovin kaukana olen teistä monesta muustakin. Hyvään keskusteluun, myös hyvään kirjeenvaihtokeskusteluun, kuuluu mielestäni, että kuunnellaan erilaisia vaihtoehtoja ja niiden perusteella tehdään johtopäätöksiä, tarvittaessa nuhdellenkin.

Silloin kun Suomen laki kielsi ruumiillisen kurituksen, keskustelivat uskovaiset asiasta eräillä paikkakunnilla. Keskustelujen päätelmä oli silloin, ettei tässä ainakaan mitään yleisiä piiskajaisia aleta pitää, eikä sellaisia suositella. Itse en muista saaneeni piiskaa koskaan, vaikka sellainen oli äidilläni oven päälle nostettuna, sellainen pieni risu vain. Samoin oli vaimollani pieni risu oven vuorilaudan alle työnnettynä, kummankaan heidän en muista sitä koskaan käyttäneen muuten, kuin kysymällä, että otetaanko se käyttöön, yleensä pelkkä kysyminen riitti. Itse vilkaisin joskus siihen vaimoni tuomaan risuun, ja samoin kysyin, että tarvitaanko me sitä sittenkään. En muista tarvinneeni enkä käyttäneeni.

Sen sijaan minulle aukeni melko käyttökelpoinen keino eräästä paksulehtisen kirjan sivusta. Siinä oli erilaisia lasten ilmeitä, kaunis hymy ja surkeaan itkuun vääntynyt kasvokuva sekä pari välimuodon kuvaa. Kun näytin sitä kuvaa, erityisesti itkukasvoja osoittaen, se riitti yleensä kiukun laukeamiseen. Olikohan meillä normaalia kiltimpiä lapsia?

Kun yhteiskunnan laki kieltää ruumiillisen kurituksen, meidän sopii sitä lakia kunnioittaa ja noudattaa. Ainakaan emme tee syntiä, kun noudatamme. Kiivaassa kurittamisessa synnin vaara vaanii, vaikka tiedämmekin monen kunniaan päässeen sisaren ja veljen aikanaan turvautuneen myös kuritukseen. Lapsiasiantuntijat suosittelevat kiukkuisen lapsen viemistä erilliseen tilaan, hyvä keino, johon kiireisillä vanhemmilla ei aina ole aikaa eikä voimia. On muitakin, inhimillisempiä rankaisu ja palkitsemiskeinoja. Mitä varttuneempi lapsi on, sen paremmin hän niitä ymmärtää ja niistä opikseen ottaa. Mikään ei estä silti aloittamasta kohta, kun lapsi alkaa puhetta ymmärtää. Jonkin hyvän makupalan antaminen rauhoittaa kummasti, tosin usein tilapäisesti. Toisaalta hyvä rankaisukeino on kieltää jotakin hyväksi koettua. Tässäkin asiassa rakkaus on kekseliäs, joten tuskin kannattaa tässä enempää esimerkkejä kertoa, nämä muutamat vain pieneksi vihjeeksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja juruulanko » 14 Marras 2011, 21:34

Emka kirjoitti:Mistä lääke sille, että nykyisin opettajat pelkäävät töihin menoa koska nuoret käyttäytyvät väkivaltaisesti koulussa? Päiväkodeissa on jo lapsia jotka käyttäytyvät väkivaltaisesti toisiaan-ja hoitajia kohtaan. Onko nyt niin, että vasta vankila pistää rajat sellaisten kohdalle joita ei ole pystytty aikaisemmin "aisoihin"

Vanhempien ihmisten kunnioitus on kadonnut ja usein saa lehdistä lukea lasten juopottelusta, tappeluista, tytöt pahoinpitelevät toisiaan ja kännykkäkameralla kuvaavat näitä pahoinpitelyjä ( Akaan kaupungissa tapahtui syyspuolella)

Jopa uskovaisissa perheissä on ongelmanuoria? Suviseuroissa pikkupojat tupakalla ja rumaa kielenkäyttöä?

"Koivuniemen herra" oven karmilla ja tarvittaessa "koivuvitamiinia"ulkoisesti käytettynä voisi tehdä terää nykyisinkin.
voi voi mitä tekstiä. Ihan aikuisen oikeastiko uskot siihen että lapsia pahoinpitelemällä heistä tulee paremmin käyttäytyviä? Kts vaikka google, ruumiillinen kuritus niin löytyy tutkimustuloksia aiheesta. Ruumiilisesti Kuritetut lapset näyttävät olevan muita agressiivisempia jne. Ihan omista lapsuuden kavereistakin sanoisin että ne jotka saivat piiskaa kotona, herkemmin käyttivät nyrkkiä myös kaveriporukassa ristiriitojen selvitykseen. Pelolla kasvattaminen voi olla tehokasta ja tulokset ovat varmaan lyhyellä aikavälillä hyviä (väkivallan uhkalla saa vahvan auktoriteetiaseman) mutta jotenkin näinki Raamatussa sanotaan, en muista tarkasti: Ja te isät, älkää yllyttäkö lapsianne vihaan.
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
Avatar
juruulanko
puuhakas
 
Viestit: 215
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 15:39

ViestiKirjoittaja nuusku » 15 Marras 2011, 01:10

Toivottavasti ette ole ymmärtäneet väärin sen kurituksen määrää ja mittakaavaa, jota esim. itse kannatan. Minä en puhu eikä mieleenikään ole tullut esimerkiksi lyöminen, tai mainittu piiskan käyttäminen, vaan se, mitä puolustan ja tuen, on mm. satunnaisten tukkapöllöjen tekeminen tai niskavillojen kurmuutus. Tiedän, että on ennen lyöty ja piiskalla laitettu, niin on minuakin piiskattu, mutta ainoastaan aiheesta. Minulla ei ole intressejä lyödä lapsia tai muitakaan henkilöitä.

Mielestäni risu oven pielessä saattaa olla yhä toimiva pelote, vaikka sitä ei käyttäisi. Tämän pelotteen ylläpitämisessäkin täytyy kuitenkin varata optio siihen, että vanhempi sen tarvittaessa voisi pelotteen käyttöön ottaa, sillä muutoin se ei ole uskottava "hätävara". Tämä siis vaikka sitä ei koskaan käytännössä käyttäisikään, niin tässä tai muussa vastaavassa pelotteessa on tärkeää että lapsella on mielikuva siitä, että pelote voi teoriassa tulla käyttöön vanhemman tahdosta, vaikkei käytännössä tulisikaan.

Pelotetta vertaan niin, että esim. poliisi kantaa virka-asunsa mukana aina asetta, vaikka Suomen poliisi käytännössä ei koskaan asetta käytä, jopa varoituslaukaukset ovat äärimmäisiä tilanteita, eikä väärintekijää kohtaan ase suuntaudu edes vuosittain. On kuitenkin tärkeää, että poliisin povella on tämä ase, koska se on hänen, esivallan pelote kansalaista kohtaan. Ja on tärkeää, että kansalaisella on mielikuva siitä, että poliisi voi tarvittaessa asetta käyttää, ettei se pelkkä koriste ole.

Edellisen kappaleen ajatusta pyrkinen ehkä käyttämään omassa kasvatuksessani aikanaan, jos tilanne vaatii. Tosin varmaa suunnitelmaa en ole tehnyt. En siis aseella uhkaamista tietenkään, mutta saatan käyttää jotakin tällaista fyysistä peloitetta, kuten vaikka sitä koivuniemeä voisin väläyttää, jota en käytännössä kuitenkaan koskaan varmaan käyttäisi, ainakin kun omaa lastani katson niin minun on vaikea kuvitella, että pystyisin koskaan hänelle risua antamaan niin etten alkaisi itse itkemään. Mutta omasta mielestäni saattaa olla hyödyllistä, että vanhemmallakin, joka on lapsen esivalta, löytyy reservistä tällainen suullisen auktoriteetin lisäksi myös fyysinen auktoriteetti.

Palatakseni vielä tukkapöllöön, olen sitä kuten myös muita potentiaalisia lieviä rangaistuskeinoja testannut itseeni kokeellisesti, kirjoittaessani edellistä viestiä kokeilin omaa tukkaani hieman kiskoa ja korvaani kurmuuttaa. En todennut tehneeni itselleni väkivaltaa siinä asiassa. Itse pidätän vanhempana oikeuden itselleni käyttää sellaisia fyysisiä otteita lasta kohtaan, jotka tuntuvat, tai voivat hieman kirpaista, mutteivat vahingoita tai satu paljoa. Vähän voi sattua mutta ei kaikki sattuminen ole negatiivista. En minä sellaista tee, mitä en itselleni sallisi myös tehtävän.

Kyllä vaimoni nykäsee joskus minuakin vähän tukasta sillain kevyesti, jos olen vähän ärsyttävä (siis minua vain, lasten ruumillista kuritusta hän vastustaa :). En koe sopivaa tukasta nykäisyä väkivaltana enkä rikoksena, vaan lähinnä huomion herätyksenä. Kyllä vanhempi saa käyttää sellaisia otteita, jotka tuntuvat jossain, ei tässä pumpulikäsinein tarvitse lapsia kosketella.

Minulla on suurinpiirtein ollut aiemmin jo tieto siitä miten muut foorumin keskeiset käyttäjät suhtautuvat ruumiilliseen kuritukseen, sillä aiheesta on keskusteltu ainakin kahdesti aiemmin. Minulla on itselläni tosiaan ilmeisesti hieman erilainen käsitys asiasta kuin on muilla täällä. Minusta on aivan O.K. jos menee johonkin perhe-elämän tilanteeseen väliin sillain, että vähän kiskasee niskavilloista ja sanoo sille rontille että tommonen loppuu nyt sitte heti. Tärkeetä on, että vanhempi tekee sen hyväntahtosesti eikä vihassa. Jos on itte vihainen, sillon siitä tulee helposti kunnon höykytys eikä lepposa tukkapölly. Mutta minä en pysty pitämään vääränä semmosta leppoisaa, lievää, hyvässä hengessä annettua niskavillojen "harvennusta", ja minua on hirvittänyt mm. uutisista lukea kun joku koulun opettaja on saanut sakot kun on antanut oppilaalle tuommosen pienen tukkapöllyyn. Tiedän kyllä että muilla foorumin käyttäjillä on erilainen näkemys asiasta, mutta minulla on tällainen käsitys itselläni, eikä se ole oikeastaan muuttunut tässä toisenlaiseksi, sen valittaen ilmoitan.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja juruulanko » 15 Marras 2011, 07:35

Tuntoaistimme toimii siten, että itse tuotetut ärsykkeet eivät tunnu niin vahvoina kuin muiden tuottamat. Et voi verrata itsesi tukistuksen tuottamaa kipua tunnetta muun henkilön tukistamisen vastaavaan. Poliisi ei kanna eikä käytä asetta rankaisutarkotuksessa, vaan pelotteena ja myös työkaluna sellaisissa tilanteissa, joissa se on oman tai muun terveyden kannalta perusteltua. Ase voi olla perusteltu myös poliisin itsensä puolustuksessa, vitsa tai tukistus ei. Poliisilla on laillinen oikeus käyttää tietyissä tilanteissa väkivaltaa, lapsen tukistamiseen kenelläkään ei ole.
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
Avatar
juruulanko
puuhakas
 
Viestit: 215
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 15:39

ViestiKirjoittaja Bono » 15 Marras 2011, 10:23

Taavetti kirjoitti:Tässähän keskustellaan kaiken aikaa, mielipiteitä näkyy olevan kohtuullisesti, jopa erojakin niiden välillä. Olen liian kaukana nuuskusta voidakseni keskustella hänen kanssaan, mutta kovin kaukana olen teistä monesta muustakin. Hyvään keskusteluun, myös hyvään kirjeenvaihtokeskusteluun, kuuluu mielestäni, että kuunnellaan erilaisia vaihtoehtoja ja niiden perusteella tehdään johtopäätöksiä, tarvittaessa nuhdellenkin.

Näinhän se on. Mielestäni Nuusku on hakoteillä pohdintoineen - ei ole perusteita sille, että ruumiillinen rangaistus olisi missään tilanteessa sallittu. Edelleen, minuun hän ei todennäköisesti juuri luota, olenhan pelkkä nimimerkki muiden joukossa. Sinut, Taavetti, hän tuntee henkilökohtaisesti, ja ymmärtääkseni luottaa Sinuun.

Emkan pohdinta on aiheellista. Ihmisten - ei vain nuorten ja lasten - pahoinvointi purkautuu väkivaltana ja häiriökäyttäytymisenä. Olen työskennellyt murrosikäisten parissa vuosikausia. Heidän joukossaan on selkeästi nähtävissä se, että on joko erittäin fiksua ja pärjäävää porukkaa tai sitten todella monen ongelman kanssa painivaa. Kuilu näiden kahden ääripään välillä kasvaa koko ajan. En kuitenkaan näkisi mitään perustetta sille, että "koivuniemen herra" auttaisi yhtään tässä.
Torvi-blogin kirjoittaja.
Bono
vakiintunut
 
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:26

ViestiKirjoittaja O.M » 15 Marras 2011, 16:06

Sain lapsena piiskaa muutaman kerran. En ole joutunut piiskatessa väkivallan uhriksi. Jotain poikkeustapausta lukuunottamatta tiesin, mistä syystä piiskaa tuli.

Sitten piiskaaminen säädettiin laittomaksi ja se loppui. En saanut lain voimaantulon jälkeen piiskaa.

Itse en piiskaa ole käyttänyt, onhan se laitonta. On kuitenkin ollut paljon tilanteita, jolloin on tuntunut, että olisi se piiska vain helppo ratkaisu.

Meidän lapsilla eivät toimi pelästyneiden lasten kuvat.

Karkkipäivän karkeista muistuttelu ja niiden menettämisuhan esiintuonti ovat usein ihan toimivia keinoja "hätätilanteessa" alle kouluikäisten kanssa.

Lapsilla voi olla jäähypenkki tai jos se ei toimi, jäähyhuone, kuten Vaahteramäen Eemelillä verstas (Eemeli tosin laitettiin sinne isäänsä pakoon yhtä paljon kuin jäähylle).

Omien kokemusteni mukaan lapset tottelevat paremmin kehuen ja kannustaen kuin moittien. Jos jaksaa itse olla myönteinen, yleensä lapsetkin huutavat vähemmän. Ongelma on paljolti siinä, että itse ei aina väsyneenä jaksa kaivaa sitä myönteisyyttä itsestään.

Yli kouluikäisten omien lasten kasvattamisesta minulla ei ole kokemuksia.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jay » 15 Marras 2011, 19:59

En enää yritä saada tätä keskustelua takaisin niihin syihin, miksi lapset ovat tottelemattomia ja käyttäytyvät huonosti, josta tämä keskustelu ajautui lasten kurittamiseen. Ilmaisen nyt oman kantani tuohon tukkapöllyyn, joka näyttää nostavan tunteet pintaan.

Minä en kannata lasten kurittamista, enkä voi antaa siihen kenellekään lupaa. Olen perheetön, joten se on helppo sanoa. Toisaalta en kyllä tohdi mennä toisten kasvatusmetodeihin puuttumaankaan. Jollain tavalla ymmärrän, että mainittu "rakkaudella kurittaminen" voi jollakin onnistua, mutta oman kokemuksen mukaan rakkauden tunteet ovat olleet tipotiessään kun jotakuta on tullut lyötyä. Lähinnä se on tuntunut vanhan osan toivomalta näennäisen helpolta tieltä ulos haastavasta tilanteesta.

Itse olen lapsena saanut tukkapöllyä, koivuniemen herraa ja avokämmentä takamuksille. Mitään traumoja en tunnista niistä jääneen, lievästi huvittuneena tapauksia nytkin muistelen. Siltikään en soveltaisi vastaavia rangaistusmuotoja omiin lapsiini. Toisinaan tunsi saaneensa kurmotusta ihan aiheesta, kun oli itse kiusannut pienempiä sisaruksia, mutta oli kertoja, jolloin selkäänsaaminen tuntui epäreilulta, ja sen sijaan että olisi nöyrtynyt, kiukku kasvoi.

Vanhempien epäonnistumisia kasvattajana on sittemmin sovittu ja rakkautta olen saanut osakseni siinä määrin, ettei näitä epäonnistumisia ole mitään syytä kaunamielellä muistella.

Jollei selkeä puhe, tiukka syliote, karkkipäivän skippaaminen tai verstashuone auta, on kasvattajan tosiaan katsottava peiliin. Olen kasvanut hyvin väkivallanvastaiseksi, suhtaudun todella kriittisesti myös armeijaan. Peruskouluaikoina sain nenille koulussa, kun en suostunut enkä osannut nostaa kättä kiusaajaa vastaan (jaa, voisiko tämä johtua traumasta?).
Siitä huolimatta, hyvin usein, kun näen nuorison tärvelevän yksityistä tai yhteistä omaisuutta, löydän itseni ajattelemasta kuinka konekiväärille olisi töitä. Onneksi osaan ajatella seurauksia, ja se saa aina pikkuhiljaa leppymään. Uskon, että fyysisesti kivuttomat rangaistukset toimivat paremmin kuin tukkapölly tai piiska. Vähän ihmetytti muutamien palstalaisten tapa vitsaa säästää..

Mitä tulee Nuuskun tapaukseen, niin enpä osaa luetun perusteella olla hänestä tai hänen lapsistaan hirveän huolissani. Toki toivon, että hän löytää jonkun muun kurinpitokeinon kuin fyysisen satuttamisen.

Tukkapöllyt tuskin vaikuttavat aggressiivisen käyttäytymisen lisääntymiseen. Meitä saman perheen sisaruksia on kuritettu ruumiillisesti aika tasavahvasti, mutta hyvin tulemme toimeen vanhempiemme, toistemme ja muiden lähimmäistemme kanssa. Olimme kaikki yhdessä koolla positiivisissa tunnelmissa viimeksi isänpäivänä. Enkä ole koskaan kuullut raportoitavan, että meidän sisarukset olisivat häiriköineet vaikkapa koulussa. Mutta: tämäkään ei ollut ruumiillisen kurittamisen puoltava kannanotto.
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

Tukkapöllyistä ja koivuniemen herrasta...

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 15 Marras 2011, 21:01

No juu, itte olen saanut maistaa niin koivuniemen herraa sekä tukan pöllytystä lapsuudessani.

En minä sano, että itse olisin omille musikoille mokomaa herkkua antanut. Mulla sen verran komea ääni, että yksikin ärähdys riitti.

Vaan näin pahansisuisena mulle ei kai sitten muu auttanut, enkä minä ole siitä katkera.

Mitenkä sen auktoriteetin ja henkisen johtajuuden ottaa nykyisin? Varsinkin vanhempana.

Joka puolelta tulee infoa, joka murentaa sitä.

En osaa sanoa mikä olisi paras tapa, henkinen ylivalta(lue auktoriteetti), sekin voi olla aivan samalla tavalla lähimmäisen pahoinpitelyä.

Jotenkin uskon silti niinkuin on aina opetettu: joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan. On hyvä opettaa ajoissa poikanen tiellensä. Vaikka ei se niin hyvältä tunnu siellä p...kannikassa.

Mulle aikanansa neuvolassa sanoivat lasten kasvatuksesta: jos ei yläpään niin sitten alapään kautta. Sitä ei ole tarvinnut mun toteuttaa. Olen sen verran autoritäärinen, että lapsukaiset yleensä uskoivat puhetta.

BK
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja Emka » 15 Marras 2011, 23:10

juruulanko kirjoitti:
Emka kirjoitti:Mistä lääke sille, että nykyisin opettajat pelkäävät töihin menoa koska nuoret käyttäytyvät väkivaltaisesti koulussa? Päiväkodeissa on jo lapsia jotka käyttäytyvät väkivaltaisesti toisiaan-ja hoitajia kohtaan. Onko nyt niin, että vasta vankila pistää rajat sellaisten kohdalle joita ei ole pystytty aikaisemmin "aisoihin"

Vanhempien ihmisten kunnioitus on kadonnut ja usein saa lehdistä lukea lasten juopottelusta, tappeluista, tytöt pahoinpitelevät toisiaan ja kännykkäkameralla kuvaavat näitä pahoinpitelyjä ( Akaan kaupungissa tapahtui syyspuolella)

Jopa uskovaisissa perheissä on ongelmanuoria? Suviseuroissa pikkupojat tupakalla ja rumaa kielenkäyttöä?

"Koivuniemen herra" oven karmilla ja tarvittaessa "koivuvitamiinia"ulkoisesti käytettynä voisi tehdä terää nykyisinkin.
voi voi mitä tekstiä. Ihan aikuisen oikeastiko uskot siihen että lapsia pahoinpitelemällä heistä tulee paremmin käyttäytyviä? Kts vaikka google, ruumiillinen kuritus niin löytyy tutkimustuloksia aiheesta. Ruumiilisesti Kuritetut lapset näyttävät olevan muita agressiivisempia jne. Ihan omista lapsuuden kavereistakin sanoisin että ne jotka saivat piiskaa kotona, herkemmin käyttivät nyrkkiä myös kaveriporukassa ristiriitojen selvitykseen. Pelolla kasvattaminen voi olla tehokasta ja tulokset ovat varmaan lyhyellä aikavälillä hyviä (väkivallan uhkalla saa vahvan auktoriteetiaseman) mutta jotenkin näinki Raamatussa sanotaan, en muista tarkasti: Ja te isät, älkää yllyttäkö lapsianne vihaan.


:-I :) No voi, voi sentään. juurulankohan sai vallan sätkyn, Itse olen aikoinani joutunut kotona mielivaltaisen pahoinpitelyn kohteeksi ja sen seurauksena vammautunutkin. Tiedän kyllä mitä on selkäsauna kumijohdolla annettuna. Se risu siellä oven karmilla ei satu, itse olisin mieluusti kumijohdon sijasta risua ottanutkin. Koivuvitamiini oli vitsi, ja ilmeisesti ei juurulanko ymmärrä huumoria :shock: Minuun ne selkäsaunat vaikuttivat siten,ettenole pystynyt edes lapsena puolustamaan itseäni kun jouduin väkivallan kohteeksi. Kerran kouluaikaan läpsäytin luokalla ollutta poikaa joka oli aina "kimpussa" nyrkeillään. Poika parka joutui tunnilla nurkkaan kun ei suostunut opettajalle sanomaan miksi poski punoitti, taisi kämmenen jälki vähän kuumettaa. Sen koommin ei se kaveri tullut käsivarren mitan päähän mutta suu kävi sitäkin pahemmin.

Nuku ihan rauhassa juurulanko, en anna vahingon kiertää, eli en harrasta ruumillista kuritusta ketään kohtaan. Jos väkivaltaisesti kasvatetut lapset aiheuttavat itse aikuisina väkivaltaa niin siinä tapauksessa olen poikkeus.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 17 Marras 2011, 15:34

Alkuperäiseen aiheeseen eli lasten levottomuuteen: tämänsyksyiseen muista vuosista poikkeavaan levottomuuteen en ota kantaa. Siinä voi olla jokin poikkeuksellinen selittävä tekijä.

Yleisemmin luulisin, että lasten levottomuuteen on mm. seuraavia tekijöitä:

- Avioerot ja uusperheet. Aikuisten katoaminen ympäriltä aiheuttaa lapsissa turvattomuutta.
- Perheväkivalta. Ei tarvinne selityksiä.
- Vanhempien alkoholinkäyttö. Lehdissä on viime aikoina ollut lukuisia artikkeleja siitä, että vanhempien ns. kohtuullinenkin alkoholinkäyttö aiheuttaa lapsissa pelkoja.
- Vanhempien huumeidenkäyttö.
- Alle 3-vuotiaiden lasten päivähoito. On kiistatonta tutkimuksellista näyttöä, että alle 3-vuotiaana päivähoidossa olleilla lapsilla on myöhemmin kohonnut riski erilaisiin ongelmiin.
- Liikaa sisällä TV:n ja tietokoneen ääressä, liian vähän ulkona. Omien lasteni kanssa olen pannut merkille (eivät katso TV:tä), että jos päivällä ei ole oltu riittävästi ulkoleikeissä, käydään sisällä ylikierroksilla illan lähestyessä.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Elena » 15 Huhti 2012, 14:54

juruulanko kirjoitti:Minä olen ruumiillisen kurituksen (= lasten pahoinpitely) vastustaja. Jos lasta ei saa muuten kuriin kuin väkivallalla, on syytä katsoa peiliin. Lasten kuuluu rakastaa ja kunnioittaa vanhempiaan. Väkivalta ei helpota kumpaakaan.


Samaa mieltä. Itselläni on kurjia muistoja ruumiillisesta kurituksesta ja siihen liittyneestä nöyryytetyksi tulemisen tunteesta. Ja se, että äiti tai isä kuritti ruumiillisesti silloin kun olivat yksinkertaisesti ihan liian väsyneitä ja heidän pinnansa siksi kiristyi vähemmästä kuin normaalisti, ei ainakaan parantanut tilannetta. Ruumiillisella kurituksella tarkoitan nyt piiskaamista juuri sillä koivuvihdalla. (Se ei ollut mitään silmitöntä väkivaltaa, mutta sattui kyllä.)
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Rebekka » 16 Huhti 2012, 20:07

Mielenkiintoinen keskustelu menneillaan nyt. Mina puolestani kummastelen nykyajan lasten voimaa olla johtajina kodeissaan. Ei kielleta, ei kuriteta, kaikki annetaan periksi mita perillinen vaatii. Vanhemmat ei opeta kaytostapoja, ei mita on elama todellisuudessa kun jokaisen on ITSE ansaittava elatuksensa. Jo parikymmenta vuotta olen ihmetellyt suomalaisnuorten uusavuuttomuutta kun mitaan ei osata tehda eika viitsita.

Nama on tietysti ulkosuomalaisen nakemyksia vuosien varrelta suomalaislapsista ja -nuorista. Ei ole ollut mahdollisuutta kierrella siella kyleja ja kaupunkeja tarkkailemassa millaisia ovat missakin asumismuodossa.
Mutta itse en enaa halua ketaan pikkulasten kanssa meille kylaan, ei sielta eika nykyisesta asuinpaikastani. Vanhemmat eivat katso ollenkaan lastensa peraan, mistaan ei kielleta ja se tehtava jaa aina automaattisesti emannan harteille. Ei ole ainakaan minulla paljon kiitettavaa nykykasvatuksen tuotteista!
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

ViestiKirjoittaja Humilton » 16 Huhti 2012, 21:35

Rebekka kirjoitti:Ei kielleta, ei kuriteta, kaikki annetaan periksi mita perillinen vaatii. Vanhemmat ei opeta kaytostapoja, ei mita on elama todellisuudessa kun jokaisen on ITSE ansaittava elatuksensa.


Olen miettinyt vanhemmuutta nykyajassa. Onko vanhemmuus hukassa ihmisiltä? Onko aika ottanut pois mahdollisuudet kurinpitoon? Ja miten nykyään vanhemmuuden voisi saada? Joka tapauksessa yksi suurimpia elämän haasteista on omien lapsien kasvatus.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

ViestiKirjoittaja hepa » 17 Huhti 2012, 15:09

Humilton kirjoitti:Onko aika ottanut pois mahdollisuudet kurinpitoon?


Minun mielestäni näin on, ja lainsäädännön kautta.

Ehkä siinä on pelko että, kurittamisesta, vaikka ei fyysistä olekaan, voi syntyä henkistä pahoinvointia ja traumoja :shock:
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja metsätähti » 17 Huhti 2012, 16:21

hepa kirjoitti:
Humilton kirjoitti:Onko aika ottanut pois mahdollisuudet kurinpitoon?


Minun mielestäni näin on, ja lainsäädännön kautta.

Ehkä siinä on pelko että, kurittamisesta, vaikka ei fyysistä olekaan, voi syntyä henkistä pahoinvointia ja traumoja :shock:


Ja aiheellinen pelko onkin. Siinä ei sitten muu auta kuin löytää toiset keinot.

Oma kokemus koulun puolelta on se, että kun ei voi fyysisiä keinoja käyttää lapsiin, niin auktoriteetti on onnistuttava luomaan muuten hyvällä hengellä, jämäkkyydellä ja välillä sitten riittävällä äänenkäytöllä... Joku luokka on helpompi, toinen vaikeampi, mutta olen mie toimeen tullut aina kuitenkin, vaikka se on joskus aikansa ottanutkin. Muksut ymmärtävät järkipuhetta hyvin kaikesta huolimatta, ja toisaalta jos käyttää "kasvatuksellista tukiopetusta" koulun jälkeen vaikka vartin pätkinä, niin kummasti alkaa jälki näkyä. Mutta perusluottamus ja ystävällisyys on kuitenkin kaiken pohjana aikuisen puolelta, aina. Vasta sitten voi syntyä yhteistyötä ja lapsissa halua toimia hyvin.

(Viidennen luokan poikia en aikanaan saanut kuriin millään tavalla - kunnes ilmoitin, että isäni on everstiluutnantti ja hänen tyttärenään minäkin osaan komentaa. Ei loppuviimein sitten edes tarvinnut sitä tehdä. :D )
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Lieko totta?

ViestiKirjoittaja Rebekka » 18 Huhti 2012, 07:10

Oili ja Teppo olivat päivällispöydässä kolmen pienen lapsensa kanssa. Neljävuotias Paavo alkoi heitellä ruokaa sinne tänne. Vanhemmat katsoivat poikaa nuhtelevasti ja isä kysyi: "Mitähän tuollaisille pojille pitäisi tehdä, jotka heittävät ruokaa?" Pekka mietti hetken ja vastasi: "Annetaan anteeksi!"
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

Nykyajan tehokkaita kasvatusmetoodeja.....

ViestiKirjoittaja Rebekka » 19 Huhti 2012, 06:53

JULMA KANSANKYNTTILÄ


Ala-asteen ensimmäisen luokan opettaja levittää joka aamu oppilaiden nähden huuliinsa räikeän punaista huulipunaa. Hän tekee sen varmistaakseen häiriöttömän ja tuloksekkaan työpäivän, sillä se joka ei käyttäydy yhdessä sovitulla tavalla, saa päivän päätteeksi opelta mojovan pusun.
Rebekka
pirteä
 
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Maalis 2009, 23:21

Edellinen

Paluu Arjen askareissa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa