Makuasia

Työssä, opiskelussa ja muussa arkisessa toiminnassa koettua, opittua ja muistettua.

Syötkö sieniä?

Kyllä, koska sienet ovat herkullisia.
25
57%
Voin syödä, mutta ne ei maistu miltään
8
18%
En syök, sillä sienet ovat ällöttäviä
11
25%
 
Ääniä yhteensä : 44

Makuasia

ViestiKirjoittaja Hynde » 05 Syys 2005, 17:09

Sienistä joko tykätään tai sitte ei. Aloitetaan kyselyllä.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Syys 2005, 17:18

En ole saanut vielä sieniä tänä syksynä, tattteja vähän , vanhoiksi pääsivät, samoin haperot. Kangasrouskuja näin ajouralla, ei ollut kori mukana, nekin vanhenneet. Sienikausi on vasta tulossa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Hynde » 05 Syys 2005, 23:16

Herkkutatteja ja voitatteja olen syönyt. Isohapero oli kesän uusi kokeilu ja oli yllättävän hyvä sieni. Toisen kerran ajattelin poimia haperoja mutta matoja oli ilmestyny niihin.
Kanttarellejä sain pari kiloo. Niitä ei vaan ole enää entisillä paikoilla.

Täältä pitää mennä kauas sienimetsään niin aikaa ei jää paljon sienestämiseen. Pitäis tietää valmiiks apajat kun tuohon turhan tallaamiseen menee aikaa.

Yritin käydä täällä Helsingissä päin etsimässä mustatorvisieni esiintymiä mutta ei löytynyt.. kun se on niin hyvä sieni. Kun paikan löytää niin pitäis olla paljon.

Suppilovahverokausi alkoi kuulemma jo. Se on niin runsassatoinen sieni että on siks yks mun suosikki. Kun paikan löytää niin näitä voi olla ihan kauheasti. Pitää lähteä kai hämäläisiin kuusimetsiin joku viikonloppu reissulle. Tarvitaan kuusimetsiä joissa pieniä mäen nyppylöitä niin eiköhän sieniä tule.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Syys 2005, 07:46

Milonkahan pääsis Hynden kanssa sienimetsään, oppisin tuntemaan lisää sieniä. Äiti opetti meille muutamia rouskuja, joista emme tienneet nimeäkään kuin karvalaukusta. Vuosia sitten opin ne muut tietämään, että haaparouskujahan ne. Kangasrouskun opimme myöhemmin. Vajaa kymmenen vuotta sitten oli täällä sieniprojeksti, sen kurssilla opimme haperoita ja tatteja, noin alkuun.

Syksyllä piti opetella vielä suppilovahvero, muta jostakin syystä projekti kuivui kokoon. Vain muutma sienen säilöntäkurssi oli alkutalvesta.

Toissa syksynä täällä kasvoi tateja pellonpientareillakin, niitä sai säilöön monella tapaa. Oli mahtava tunne, kun pääsi äitiään opettamaan tattien valmistamiseen. Pannulla paistoimme, heti maistelimme. Hyviä!
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 06 Syys 2005, 11:59

Muistan lapsena, miten inhosin sienikastiketta, jota äiti teki. Myöhemmin olen oppinut pitämäänkin sienistä, mutta en erikseen kerää niitä. Syön sieniruokia itse asiassa todella harvoin.
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja christian » 07 Syys 2005, 03:49

Melkein samat sanat. Pienempänä ällötti kaikki sieniruuat, koska maistuivat pahalta. Nyt myöhemmin toiset maistuvat itseasiassa ihan hyvinkin, osa ei vieläkään.

Aika mauttomia. sienet
Kun menee hyvin, ei Jeesus hylkää, kun menee huonosti, Jeesus ei hylkää. Kun olen elämäni huipulla Jeesus pitää minusta kiinni ja mullan allakin Hän elää kanssani.
Avatar
christian
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Syys 2004, 14:49

ViestiKirjoittaja Hannu Wegelius » 08 Syys 2005, 20:17

Sienet ovat ihan hyviä, mutten niitä keräile kylläkään :oops:

No saahan niitä kaupasta, mitä nyt yksi henkilö syö...

Sama homma se on kalastuksen kanssa...kauppahallista saa ja halvemmalla kun itse lähtisi ongelle. Niistä vielä sotkee kun niitä perkaa. Menee viemäritkin tukkoon :wink:
Hannu Wegelius
 

ViestiKirjoittaja Joosua67 » 12 Syys 2005, 14:42

Minäkään en aluksi mitään sieniä uskaltanut syödä. Kun kerran söin pizzaa nimeltä:Capricciosa, jossa oli herkkusieniä, huomasin, että nämä ovat tosi hyviä. Siitä lähtien olen ostanut Capricciosa-pizzan jossa herkkusientä on. Herkkusienet ovat sienten kuningas. Olen sittenmin syönyt myös sienikeittoja. Kiitos Jumalalle sienistä!
Minä olen tie, totuus ja elämä; Johannes 14:6a
Avatar
Joosua67
tutustunut
 
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 00:15
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Nepheg » 12 Syys 2005, 19:10

Joosua67 kirjoitti: Herkkusienet ovat sienten kuningas. Olen sittenmin syönyt myös sienikeittoja. Kiitos Jumalalle sienistä!


Samat sanat täällä. Herkkusieniä ei voita mikään.
Pizzan päällä tai metsästäjänleikkeen kastikkeessa erityisesti herkkusieni pääsee oikeuksiinsa.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Hynde » 25 Syys 2005, 01:14

Kävin sienessä ja löyty kohtuu paljon. Lampaankääpiä oli eniten. Tosin vasta lämmittässä huomaa jos osa onkin pahanmakuisia typäskääpiä.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Elena » 28 Syys 2005, 21:46

No en todellakaan ole mikään sieniasiantuntija, enkä ole sienimetsässä koskaan ollut. Sinänsä harmikin, voisihan se olla kiva kokea. Minäkään en lapsena sienistä pitänyt, mutta nykyään syön jos tarjotaan. Mauttomia ne mielestäni ovat, paitsi että esim. kinkku-herkkusienipizza on hyvää. Yleensäkin herkkusienet maistuvat parhaiten. :roll:
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja wenlamaaria » 03 Loka 2005, 18:53

Sienet ovat herkkuani mutta en mä niitä poimia uskalla...
wenlamaaria
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Loka 2005, 20:43

Jonkin ennen oppineen mukaan vain, siinä on neuvoja vierellä, että voi opetella sienen tai kaksi kerrallaan. Rouskuista on helppo aloittaa, jos ei muuta uskalla. Minäkin poimin kymmenet vuodet vain rouskuja, sitten yhtenä muuten sienettömänä syksynä kokeilin kantosieniä, jotka paljastuivat mesisieniksi. Niitä ei poidä poimia vanhana, vaikka ei toki muitakaan sieniä.
Muutama vuosi sitten kurssilla opiskelin haperoita ja tatteja. Pari vuotta sitten oli mahtava tattivuosi.

Lampaankääpiä ja orakkaita täältä olen löytänyt silloin tällöin muutaman vain. Helppo ja hyvä ruoka niistä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Hynde » 03 Loka 2005, 22:27

Rouskuissa on erilainen karvas jälkimaku eikä ne sovi kuin sienisalaattiin.
Sienisalaatissa tulee ollakin rouskuja.
Toki on sellaisia jotka pitävät siitä pahasta sivumausta ja syövät pelkilteen rouskuja.
Euroopassa ei ymmärrtä kuinka kangarouskuja voi edes syödä.


Kannattaa opetella ainakin suppilovahvero, ainakin etelä suomessa löytyy niin varmasti ja joskus jopa runsaasti eikä niissä ole juuri lainkaan matoja. Sato on nyt niissä parhaimmillaan.

Tässä etäopiskelua.


aluksi kuusimetsään missä on sammalta maassa. mäen nyppylät on hyviä paikkoja.

tunnistaminen. Sienen voi olla aluksi hankala nähdä mutta usean sienen ryppäästä sen eroitttaa. tässä kuvasssa on tummia mutta voi olla usein myös vähän vaaleempia.

tässä vähän vaaleampia

Päältäpäin voi epäilyttää sienen tunnistaminen, mutta kun katsoo jalkaa niin oppii näkemään vähän kova monessa epätasainen keltainen jalka.

Lisäksi vaaleet harmaat kovat heltat ja lähes aina suppilon muotoinen lakki.

Tässä on hyvä sienisivu mutta epätyypillinen suppilovahveron kuva.

Sienen muoto ja tummuus vähän vaihtelee mutta aina löytyy perus suppilovahvero joukosta , joka helpottaa aluksi tunnistamista.


Ainoa sieni sekoitukseen mikä tulee mieleen on kaukaa päältä vähän samannäköinen lähellä kasvava joku luultavasti seitikkilaji, mutta alta ihan erinäköinen. Sekoitussienesä on tummat, herkät heltat ja jalat.

Lopuksi vertaa keräämäsi sieniä linkkien sieniä kuviin tai hyvän sienikirjan kuviin.
Eka kerralla voi olla epävarmuutta.

Sieni on paras kastikkeena, johon sopii parhaiten sulatejuustopohjainen. Sienikeitto on myös hyvää.

Tässä oli linkkejä, kaikki vanhentuneita joten poistin ne. Jätin vihjeet, niistä voi olla apua joillekin.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Maalis 2006, 17:43

Kiitos hyvistä neuvoista, jotakin tuttua noissa sienissä on. jospa kokeilen ensi kesänä. Parin kuukauden kuluttua on lähellä taas sieniaika. Saattaa löytyä jostakin ainakin korvasieniä, kehuvat kovin. :shock:
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

sienet

ViestiKirjoittaja Pullenah » 18 Syys 2006, 22:33

Herkkusienet ovat hyviä,muuten en kyllä sienistä piittaa.Kerran eräissä häissä erehdyin ottamaan sienisalaattia(onneksi vain ruokalusikallisen),tiukkaa teki saada se alas.
Pullenah
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Syys 2006, 04:15

Kaikkeen ennestöön outoon ruokaantöäytyy ensin tottua, sieniinkin. Vasta sen jälkeen se alkaa maistua.

Ei ole täällä ollut sienikesä lainkaan. Keväällä en nähnyt ainuttkaan korvasientä, vaikka niitä etsikelinkin. Nyt syksssyllä olen saanut kaksi herkkutattia, viime viikolla vanhahtavan, poistin pillistön, muun osan paistoin ja söin. Eilen illansuussa löysin yhden hyväkuntoisen herkkutatin, sain siit äpaistettuana mukavaa naposteltavaa. Vähäiset sienisaaliit haluan käyttää niin, että tulee paras mahdollinen sienen makunautinti. Vaain lievästi suolattua voita panin mausteeksi. Jos saisi enemmän, voisi lisätä sipulia tai tehdä jopa kastikkeenkin.

Vielä ei ole päässyt säilömään, puhumattakaan salaattien tekemisetä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 19 Syys 2006, 09:29

Kanttarelleja on ihana etsiä metsien kätköistä ja samalla saa nauttia metsän tuoksusta ja raikkaudesta, ja rymytä risukoissa :wink:
Kotijärven kuhaa ei voita mikään, kun sitä joskus saa :roll:
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja kesis » 19 Syys 2006, 10:39

meidän mummo poimi aikoinaan paljon sieniä kun vielä eli. meillä ei voida niitä käyttää sen takia ku äiti niin allerginen niille. ite syön jos niitä jossai ruoassa mut en mä niitä muute syö
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja JIA » 19 Syys 2006, 12:47

Sienet ovat herkullisia ja niistä saa vaikka minkälaista ruokaa. Valitettavasti en tunnista sieniä eikä nyt enää ole mahdollista edes poimia niitä. Mutta kaupasta saa aina silloin tällöin. Sienisalaatti on hyvä, ja sellainen sienikastike missä on sipulia ja kermaa loraus. Ja sienikeitot...oikein sylki kihoaa kun ajattelee. Pitääpä tonkia olisiko jossain herkkusienikeittopussi... se on tosin vain kalpea aavistus oikeasta...
JIA
 

Seuraava

Paluu Arjen askareissa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron